Cuppend geluid en af en toe vermindering van vermogen

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Cuppend geluid en af en toe vermindering van vermogen

• Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    zorro4500
    Deelnemer

Hallo allemaal,

De titel is misschien een beetje cryptisch omschreven maar het volgende is mij opgevallen bij mijn GTS.

Cuppend geluid

Als ik rij hoor ik van achter een geluid van cuppende banden. Ik heb de banden bekeken maar zie niets vreemd. Het geluid neemt toe wanneer ik harder rij en neemt af bij vermindering van snelheid. Wellicht een lager die kapot is?

Vermindering vermogen/inhouden motor.

Wanneer ik de ecc aan heb staan, maakt de motor bij stationair lopen een vreemd geluid. Af en toe maakt ie dan meer geluid en weer minder. Wanneer ik de ecc uitzet is het geluid helemaal weg en loopt de motor stationair mooi. (logisch want de ecc is uit). Het is lastig te omschrijven wat ik bedoel maar hopelijk heeft iemand een idee.

Zal in ieder geval er maar mee richting garage gaan. Zal wel wat gaan kosten vrees ik zo…. :cry

Bedankt voor het meedenken.

groet Johan

beurjean

Als je de aircopomp uitschakelt heb je dan nog steeds dat geluid stationair?

rocket ron

bij mij was het geluid weg met nieuwe banden en nieuwe rubbers achter.

zorro4500
          Deelnemer

@ beurjan: als de airco uit is, loopt ie mooi
            @ rocket ron : Banden zit best nog veel profiel op. In ieder geval niet versleten volgens mij.

beurjean

Je kan een keer je airco opnieuw laten afvullen, of je airco pomp is aan zijn einde gekomen.

Het cuppen van de banden gebeurt vaak aan de binnenkant. Wanneer je met je hand over de band voelt (tegen de draairichting in) voel je het wel. Wat voor merk banden ligt erop?

zorro4500
              Deelnemer

Ik heb in augustus nog een airco-beurt laten uitvoeren :shock:

Banden zijn Goodyear Eagles. Zal morgen even voelen.

zorro4500
                Deelnemer

Net even met een maat gekeken en gereden. Op de krik gehad en gevoeld. Zit geen speling op de achterwielen. Lagers klinken nog goed. Voor zit er wel wat speling op de binnenste stuurkogels. Geen idee of dat het lawaai nu veroorzaakt. Moet wel binnenkort vervangen worden. Hij neemt morgen auto effe mee naar een garage. Even afwachten dus. Zal wel weer wat eurootjes gaan kosten….

zorro4500
                  Deelnemer

Bij de garage geweest. Lagers zijn oké. Geen rariteiten verder aangetroffen.

Achterbanden zijn wel een beetje aan het cuppen. Is het een idee ze kruislings te verwisselen? Geen idee overigens hoe dit komt.

Gr. Johan

remutr
                    Deelnemer

Bij de voorwiel aandrijvers cuppen de achterbanden, ik zou gewoon van voor naar achter wisselen, kruislings niet doen vaak is je profiel voor niet gelijk aan achter.

ECC kan ook zijn dat hij even veel vermogen vraagt bij het aanzetten, heeft de Omega thuis ook, bij aanzetten voel je dat de motor even niet op toeren komt, soort inhouden.

EddyVectra3.2V6
                      Deelnemer

Gecupte banden kun je laten trimmen. Ze draaien dan een heel klein beetje rubber van de banden. Kost je een paar tienden van een millimeter, maar je bandjes zijn weer mooi rond. Ik heb het een keer laten doen en kost geloof ik zo’n € 25,00 per band. Altijd nog een stuk goedkoper dan een setje nieuwe.

remutr
                        Deelnemer

Kan je ook doen, maar waarom niet eerst even ruilen achter naar voor, cuppen merk je voor veel minder dan achter.

zorro4500
                          Deelnemer

Ik heb ze verwisseld. Achter naar voren en andersom natuurlijk.

Geluid is inderdaad al een stuk minder geworden.

remutr
                            Deelnemer

Hebben je banden altijd al veel lawaai gemaakt, of is dat echt door het cuppen gekomen, ik ben van brigstone naar michelin gegaan en dat scheelde veel in geluid.

Poosje op de voorwielen en ze zijn weer rond, beetje sportief wegtrekken en het gaat nog sneller, als is het voor je profiel iets minder haha.

zorro4500
                              Deelnemer

Nee lawaai was van de laatste tijd. Het zijn Goodyear Eagle NTC’s

Het lawaai is wel een stukje minder geworden en gelukkig geen trillingen in het stuur. Sportief wegrijden doe ik wel even zonder de vrouw des huizes erbij :angel

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.