Cruise control programeren Corsa C

Forumindex Forums Modellen Corsa Cruise control programeren Corsa C

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264844
    Speedy88
      Lid sinds:
      17 March 2014

      Hallo allemaal,

      Ik ben nieuw hier dus ik zal me netjes voorstellen.

      Ik ben Ilkin, 25 jaar en kom uit Zeeland.

      Sinds kort ben ik de eigenaar van een Opel corsa C 1.2 Elegance uit 2001.

      Fabrieksuit heeft de auto helaas geen cruise control. Doch zou ik het wel fijn vinden om cruise control te hebben.

      Nu heb ik een beetje rond zitten kijken op het forum en internet en ben gestuit op het welbekende Tempomat-pdf bestand, te vinden in de onderstaande link.

      http://www.freak0815.de/Fahrzeughilfen/CC/UA-Tempomat.pdf

      Ik heb het bestand gelezen en het volgende gedaan/bekeken:

      – De koppelingsschakelaar was al voorbereid bij mij en de koppelingssensor was ook al aangesloten.
      – De 4e pin op de richtingaanwijzer hendel zit er ook.
      – Ik heb de hendel gemonteerd met cruise control functie.

      Nu ben ik vandaag naar de dealer gegaan om de cruise control met de Tech2 te laten programmeren. Maar de dealer zegt dat de ECU c.q. de motor niet voorbereid is op Cruise Control.

      Maar ik vind dit raar, en wel om de volgende redenen.
      1. Als de auto/ecu niet voorbereid zou zijn op cruise control, waarom was de koppelingsschakelaar al voorbereid EN de 4e pin op de richtingaanwijzer hendel ?

      2. Ik las op het forum dat de Elegance uitvoering van de Corsa C eigenlijk sowieso cruise control voorbereiding heeft, dus waar gaat het mis?

      3. De dealer kon wel de cruise control lampje in het instrumentenpaneel programmeren, maar cruise control zelf in het kopje “motor” in de Tech2 kan die niet programmeren.

      Vraag: weten jullie waar het aan zou kunnen liggen? Ik las ergens op het forum dat je dan ook een ‘draadje gelegd moet worden vanaf multi-stekker van de motor na bcm’? Weten jullie hier iets meer over?

      Motortype is: Z1.2XE
      Uitvoering: Elegance
      Jaar: 2001
      Type: Corsa C

      Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite.

      Gr. ilkin

      #18225454
      Byjugo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        2 May 2013

        @Speedy88 wrote:

        Nu ben ik vandaag naar de dealer gegaan om de cruise control met de Tech2 te laten programmeren. Maar de dealer zegt dat de ECU c.q. de motor is voorbereid is op Cruise Control.

        Ik neem aan dat je bedoelt dat hij NIET is voorbereid?

        Het zou kunnen wat de dealer zegt hoor, heel veel auto’s krijgen volledige voorbereiding voor allerlei opties die er later helemaal niet op komen. Maar het is wel apart dat de ECU dan anders zou zijn…

        #18225455
        gose91
        Deelnemer
          Lid sinds:
          13 November 2013

          Dat er sommige dingen wel voorbereid zijn en anderen niet, kan zomaar gebeuren. Aan het begin van de productie van een model wil opel zoveel mogelijk auto’s produceren. Om geen fouten te maken, wordt voor alle auto’s dezelfde, uitgebreide kabelboom gebruikt. In de loop van de tijd wordt de kabelboom zoveel mogelijk uitgeplozen om kosten te besparen.
          Of het logisch is dat je Ecu het niet kan handelen terwijl de rest er wel is weet ik niet.

          #18225456
          Speedy88
            Lid sinds:
            17 March 2014

            @Byjugo wrote:

            @Speedy88 wrote:

            Nu ben ik vandaag naar de dealer gegaan om de cruise control met de Tech2 te laten programmeren. Maar de dealer zegt dat de ECU c.q. de motor is voorbereid is op Cruise Control.

            Ik neem aan dat je bedoelt dat hij NIET is voorbereid?

            Het zou kunnen wat de dealer zegt hoor, heel veel auto’s krijgen volledige voorbereiding voor allerlei opties die er later helemaal niet op komen. Maar het is wel apart dat de ECU dan anders zou zijn…

            Ja klopt, er moest nog “niet” tussen. Bedankt voor je oplettendheid. Ik heb het gelijk aangepast.

            Ja het lijkt mij ook erg apart.

            Want vele Corsa C’tjes hebben NIET de koppelingsschakelaar er al in en hebben NIET de 4e pin in de richtingaanwijzer stekker, terwijl cruise control wel geprogrammeerd kan worden in die auto’s.

            De ECU’s van alle 1.2tjes zijn neem ik aan toch dezelfde? Of vergis ik me hierin?

            Zou heb kunnen liggen aan dat ‘draadje van de multistekker van de motor naar de BCM’ welke getrokken moet worden? Dat de TECH2 cruise control dan wel geprogrammeerd krijgt? Of denk ik nu te simpel?

            #18225457
            marcelcoupe
            Deelnemer
              Lid sinds:
              20 April 2011

              ik volg je topix ook even ik heb hetzelfde probleem alles aanwezig plug en play maar kan bcm wel progemeren maar veder niet en dus werkt het nog niet ga proberen of ik via opel nederland kan progemeren ze hebben er een blokkade opgezet omdat er vaker een losse set werd gekocht even progemeren en klaar dan

              #18225458
              thereaper
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 March 2011

                Suc6 gewenst met je speurtocht.
                Ik denk dat opel nl weinig kan doen.
                Er is al erg veel over geschreven over dit probleem.
                De ene ecu is wel te programmeren de andere niet.
                Ook de ecu van een z14xe is niet altijd te programmeren.
                Is weinig over te zeggen bij welke ecu je geluk hebt.

                Verstuurd vanaf mijn AT-AS50Q met Tapatalk

                #18225459
                Speedy88
                  Lid sinds:
                  17 March 2014

                  @marcelcoupe wrote:

                  ik volg je topix ook even ik heb hetzelfde probleem alles aanwezig plug en play maar kan bcm wel progemeren maar veder niet en dus werkt het nog niet ga proberen of ik via opel nederland kan progemeren ze hebben er een blokkade opgezet omdat er vaker een losse set werd gekocht even progemeren en klaar dan

                  @Marcelzoupe: wil je mij dan ook even op de hoogte houden a.u.b. omtrent dit. Als je Opel NL hebt gesproken. Dan hou ik jou op de hoogte met mijn vorderingen in de zaak.
                  Inderdaad, het lijkt alsof er een blokkade op zit. Want als je met de Tech2 de auto uitleest, dan zie je dat de optie cruise control op ‘uit’ staat. Dus Tech2 ziet hem als het ware wel, maar wil hem niet programmeren. Erg apart. Is het bij jou ook wel gelukt om het lampje van de CC in het instrumentenpaneel de programmeren?

                  Heb jij wel het draadje van de BSM naar de multikabel onder de motorkap getrokken? Want dat moest wel in die handleiding, ookal was de koppelingsschakelaar en de 4e pin aanwezig in je auto.

                  Ik kwam nog wel dit tegen: http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=8&t=181328

                  @The Reaper: Ja is echt een lastig en vooral raar fenomeen. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het op de een of andere manier moet kunnen. Want ik denk dat die Duitsers niet zo dom zijn dat ze alle voorbereiding in de auto maken voor CC, en vervolgens de CC niet te programmeren is. Dat is dan toch eigenlijk best wel dom en zonde van je onderdelen (welke je voorbereid hebt als fabrikant).

                  #18225460
                  gose91
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    13 November 2013

                    Nogmaals: het is goedkoper voor een fabrikant om alles erin te zetten en mensen dik te laten betalen om alleen een optie op aan te zetten dan dat ze voor elke auto afgepast onderdeeltjes gaan uittellen.
                    Origineel kostte het voor de Vectra van mijn ouders honderden euros maar met originele onderdelen van de sloop waren ze met 40 euro klaar. Dus ook het blokkeren van het activeren kan ik mij goed voorstellen. Het is jammer, maar vast te hacken! Succes allemaal

                    #18225461
                    marcelcoupe
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      20 April 2011

                      speddy 88 ik ga je even op de hoogte houden over de voorderingen
                      maar dat van die draad wist ik niet zijn daar foto,s van wat ik dan moet trekken
                      dat van het cc lampje weet ik niet daar heb ik hem niet over gehoord de opel dealer zij dat ie wel de bcm heeft kunnen doen en veder niet

                      #18225462
                      marcelcoupe
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        20 April 2011

                        opel nederland kan er niis er iemand die kan progemeren is puur sofware denk ik

                        #18225463
                        Speedy88
                          Lid sinds:
                          17 March 2014

                          @marcelcoupe wrote:

                          opel nederland kan er niis er iemand die kan progemeren is puur sofware denk ik

                          Dat is jammer.

                          Wat zeiden ze precies? “We kunnen er niets aan doen”?

                          #18225464
                          marcelcoupe
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            20 April 2011

                            ja daar komt het kort op neer ik denk dat ze het wel kunnen maar omdat het achteraf ingebouwd is ze hun vingers er niet aan willen braden als er een ongeluk gebeurt omdat het niet goed zit en niet af fabriek is geleverd op deze auto :???:

                            #18225465
                            Speedy88
                              Lid sinds:
                              17 March 2014

                              @marcelcoupe wrote:

                              ja daar komt het kort op neer ik denk dat ze het wel kunnen maar omdat het achteraf ingebouwd is ze hun vingers er niet aan willen braden als er een ongeluk gebeurt omdat het niet goed zit en niet af fabriek is geleverd op deze auto :???:

                              Heb je Opel Nederland in Breda gebeld?
                              Zo niet, dan ga ik daar een keer langs. Want is niet zo ver van mijn school.
                              Kijken wat ze daar ervan zeggen.
                              Dan zeg ik wel dat het er al in zat….kijken of ze dan anders reageren :jerry

                              #18225466
                              TedMechanic
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                9 January 2007

                                @Speedy88 wrote:

                                Heb je Opel Nederland in Breda gebeld?
                                Zo niet, dan ga ik daar een keer langs. Want is niet zo ver van mijn school.
                                Kijken wat ze daar ervan zeggen.
                                Dan zeg ik wel dat het er al in zat….kijken of ze dan anders reageren :jerry

                                En dan kijken ze naar je chassisnummer of de software die in je computer zit en dan zeggen ze “Heulemaal niet!”

                                #18225467
                                Speedy88
                                  Lid sinds:
                                  17 March 2014

                                  @TedMechanic wrote:

                                  @Speedy88 wrote:

                                  Heb je Opel Nederland in Breda gebeld?
                                  Zo niet, dan ga ik daar een keer langs. Want is niet zo ver van mijn school.
                                  Kijken wat ze daar ervan zeggen.
                                  Dan zeg ik wel dat het er al in zat….kijken of ze dan anders reageren :jerry

                                  En dan kijken ze naar je chassisnummer of de software die in je computer zit en dan zeggen ze “Heulemaal niet!”

                                  Haha “vind ik leuk”!

                                  Maar misschien een ‘te simpel gedachte’-vraag.

                                  Kunnen we niet de software van het ECU wissen en dan de software erop zetten die wel CC ondersteunt?
                                  Gewoon net als bij een laptop harde schijf de oude software formatteren en dan de nieuwe software erop zetten.
                                  Ik heb wel eens gehoord van de SPS-methode…

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.