cruise control Astra g z16se

Forumindex Forums Modellen Astra cruise control Astra g z16se

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Ester Kolkman
    Deelnemer

Wie kan mij vertellen of mijn auto cruise control is voorbereid?

Ester Kolkman
      Deelnemer

sorry beetje onduidelijk zo..het is een Astra-g-caravan z16se van july 2001

liviu2004
        Deelnemer

Nodig:

– ecu cruise control optie actief
          – remschakelaar met 2 contacten
          – koppeling schakelaar
          – cruise control bediening
          – kabels en stekkers als nodig.

Voorbereid weet ik niet, kijken, uw auto.

Ester Kolkman
          Deelnemer

Sorry ben een echte leek..las dat sommige astra s uitgerust waren met de voorbereiding voor cruise controle en dat je dan de schakelaar moet wisselen .
            Hoe kom ik daar achter (zonder dat ik hem open moet maken want de auto moet heel blijven) of dat bij deze auto wel of niet is?
            Zo ja kan ik zo’n hendel kopen en hem er aan laten zetten.als dit niet het geval is wordt het waarschijnlijk een dure grap.

TWA
            Deelnemer

Kapje bij je stuur loshalen. Zit daar een kabeltje los, dan is de auto voorbereid.

Greetz Emiel

Ester Kolkman
              Deelnemer

Bedankt voor je reactie, kreeg helaas het volgende van de Opel dealer te horen net.

Wij melden u dat uw Opel Astra geen voorbereiding heeft tot cruise control. Tevens is het niet meer mogelijk om deze achteraf in te bouwen.

Helaas?

Haasje17
                Moderator

Dealers hebben hier vaak geen verstand van. Hoe hebben ze dit geconstateerd? In de computer kijken op kantoor?

Ester Kolkman
                  Deelnemer

Ik kreeg het antwoord van General motors staat er onder.
                    Geen idee hoe ze dit hebben geconstateerd. Wel moest ik het kenteken invoeren.

TWA
                    Deelnemer

Kijk of je het kabeltje hebt zitten. Cruise control kan altijd ingebouwd worden. Zijn bv meerdere hier op t forum die zelfs een Corsa B hebben voorzien van CC, door alles zelf in te bouwen. Als ik het goed heb, heeft de Z16** elektronisch gasklephuis dus met motor ipv kabel. Dan is het simpel alleen de hendel en remschakelaar er in. Heb je kabel-gas? Dan heb je wat meer werk.

Geloof me: als ik de dealer of GM morgen mail met de vraag of ik een CV met afstandsbediening kan inbouwen in mn Corsa B zeggen zij nee, maar heb t toch echt voor elkaar gekregen, plug and play ook nog eens,origineel van een Astra G.

Greetz Emiel

Haasje17
                      Moderator

Nou, dealers of gm vragen en dan antwoord krijgen, tja daar heb je waarschijnlijk ook niks aan of het nu wel of niet kan of kon zij weten dat toch niet.

Advies pak een middelgrote kruiskop schroevendraaier, draai je stuur een kwartslag en schroef het schroefje wat je ziet uit de kap erachter. Doe hetzelfde met de andere kant. Dan zitten er nog schroefjes aan de onderkant, schroef deze ook los en kijk of het kabeltje ergens zit. Zit het er is het gewoon voorbereid, hendel + rem en koppelingsschakelaar voor cruisecontrol monteren en even de ecu juist configureren.

Ester Kolkman
                        Deelnemer

Ja was misschien geen slimme actie.
                          Als hij terug is van het verkrijgen van een nieuwe distributie riem spanrol en waterpomp ga ik even kijken.
                          Thanks

TWA
                          Deelnemer

Och maakt niets uit, dealer kijkt gewoon optie lijst, ziet t niet in t rijdje staan en stuurt een mailtje. We horen t wel als ie terug is.

Greetz Emiel

Vinci
                            Deelnemer

Heb zelfs Cruise Control in mn Kadett E ingebouwd en daar is zelfs een en ander al op voorbereid. Was in elk geval een heel stuk makkelijker dan zowat de hele wereld me deed denken haha!

Voor zover mij bekend is heb je mechanische Astra G gaskleppen en de zgn. drive by wire. Ik zou zo niet weten welk bouwjaar het exact drive by wire is geworden, maar als het mechanische bediening is, dan zit er hoogstwaarschijnlijk wel al een uitsparing voor de kabel op je gasklephuis. Dan heb je een tempomat module nodig, dit is een doosje met een gaskabel er aan vast, en een multistekker. Die module regelt alles, en behoeft eigenlijk geen communicatie met de ECU.

Op de stuurkolom zitten sowieso mechanisch al voorbereide ophangpunten voor de bedieningshendel, en als je kabelboom niet is voorbereid is dat nog steeds geen ramp. De module moet gewoon open circuit zien op de rem, en gesloten op de koppeling. Daarvoor plaats je de benodigde schakelaar(s) Bij de Kadett zijn die identiek, en is het de mechanische plaatsing op het pedaal wat de schakelaar de juiste actie geeft. Bij de Astra G lees ik vaak over de dubbele schakelaar. Ik geloof dat je ook gewoon de spanning die het remlicht kunt gebruiken en zo buitenlangs de juiste actie op de module kan verkrijgen.

Verder kun heeft de module spanning nodig, snelheidssignaal vanaf de ABS of de kilometerteller en dan werkt het.

Ik heb bij de Kadett een Astra F achter as, en een ABS sensor van de naaf af passief aangesloten op de module voor snelheidssignaal en dat werkt echt voortreffelijk.

Hier een foto van de hendel, de module en wat schakelaars en bovenaan de gaskabel van de CC:
                              [img]http://obrazki.elektroda.pl/4052389500_1425605581.jpg[/img]
                              De multi stekker op de module:
                              [img]http://www.bakelit.hu/portal/static/upload_apro/2011-12-29/899633_orig2.jpg[/img]
                              Aan de module hoort wel nog een soort fietskabel, waar halverwege een erg handig kliksysteempje zit met een hevel om te vergrendelen. Zo stel je in een handomdraai de lengte in, zodat hij als hij in actie komt de gasklep ook gelijk in beweging brengt.
                              [img]http://spplthumb.blob.core.windows.net/1000x901c/5e/98/ff/modul-tempomatu-opel-vectra-b-jelenia-gora-405665212.jpg[/img]

Vinci
                              Deelnemer

Zie hier mijn motor nog zonder de CC, met maar 1 gaskabel nog. Je ziet ook de vierkante uitsparing op het beugeltje naast de gaskabel. Dat is de mechanische voorbereiding die op elke C20XE motor al zit, ook in 1988 al…
                                [img]http://i.imgur.com/FA2Wl.jpg[/img]
                                En zie hier naast de met rubber beklede gaskabel de CC gaskabel over de motor heen liggen:
                                [img]http://i.imgur.com/hRZkZd7.jpg[/img]
                                [img]http://i.imgur.com/nKskPmB.jpg[/img]
                                De module heb ik naast de accu gehuisvest, maar kan overal waar de kabel het bereik nog heeft eigenlijk bevestigd worden.
                                Hier een foto die ik op een Duits forum had gepost ooit:
                                [img]http://i.imgur.com/AEvocx5.jpg[/img]
                                Het werkingsschema:
                                [img]http://forum.astragsi.nl/images/technisch_archief/cruise_control/375634463.jpg[/img]
                                Mijn stuurschakelaars, van een Omega:
                                [img]http://i.imgur.com/1SEkZkV.jpg[/img]
                                Gelijk ook de intervalregeling voor de ruitenwissers gemodificeerd. Dit is dus op de laagste stand met het stelwieltje in veel stappen in te stellen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.