Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa stottert (blijft hangen) in lage toerentallen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 november 2012 om 10:11 #17244087
Heren,
Mijn corsa B gsi stottert altijd in lagere toerentallen (ofja stotteren , het lijkt alsof hij ergens blijft haken). Dit komt alleen voor tussen de 1500rpm-1800rpm & 2500rpm-2800-rpm. Daarna gaat hij als een speer. En het is ook altijd alleen maar bij die toerentallen.
Ik heb al nieuwe bougie’s & dis-ontsteking geprobeerd. Maar dit heeft niks veranderd. Ik denk niet dat het iets met de motor zelf te maken heeft , want hij deed dit ook voordat ik deze motor heb ingebouwd.
Ik denk dat het iets met de aanbouwdelen te maken heeft. Maar weet niet echt waar ik moet zoeken :wtfGasklep heb ik al meerdere malen schoongemaakt , maar deze word ook niet vies bij mij (ivm mantzel)
Ik heb geen 2de setje bougiekabels , anders had ik deze ook wel even geprobeerd. Kun je bougiekabels op de èèn of andere manier testen (doormeten oid?) ?
Kwam 2 geleden erachter dat ik al een tijd rondrij met 2 fout aangesloten bougiekabels (OP DE DIS-ONTSTEKING). De 2 onderste aansluitingen op de dis-ontsteking had ik schijnbaar ooit eens fout omgewisseld. Ze zaten trouwens wel op de goede positie in het blok.
Heb ze nu weer op de goede plek maar het is er nog altijd.
Zou hierdoor misschien blijvende schade zijn aangericht aan onderdelen en dat hij daardoor nog altijd stottert/blijft hangen?Waar kan het nog meer aan liggen ?
Iemand nog tips ?9 november 2012 om 20:26 #17957642Niemand een idee?
9 november 2012 om 22:17 #17957643De bovenste 2 aansluitingen op de bobine vonken tegelijk, en de onderste 2 aansluitingen op de bobine vonken tegelijk, dus daar zal je weinig aan merken.
EGR vermoed ik toch als oorzaak..
9 november 2012 om 22:18 #17957644je zou hem eens aan de opcom moeten hangen. tijdens het rijden kan je precies zien wat de boosdoener is
vrees ook voor de EGR komt erg veel voor10 november 2012 om 08:22 #17957645EGR is schoongemaakt en dichtgemaakt dmv blind-plaatje toen ik de mantzel erop heb gezet.
Dan kan deze toch niet meer vervuilen ? Of zou de EGR-klep gewoon gaar zijn?Iemand met een opcom bij mij in de buurt (Zuid-limburg)? :jerry
Wil er eventueel ook wel een stukje voor rijden :afro
10 november 2012 om 11:58 #17957646Heb me al een op-com besteld op Ebay voor 25€
Die kan me altijd nog van pas komen :jerry
14 november 2012 om 09:33 #17957647Bij mij was het de stationair regelaar en gaf dezelfde symptomen als hier beschreven. Alleen heb ik dan een super snelle 3pitter met 1000cc, dus weet niet hoe dit bij jou wordt geregeld.
14 november 2012 om 14:32 #17957648Heb volgens mij geen stationair regelaar , ik heb een stappenmotor als ik het goed heb :jerry
Maar deze is niet vervuild , deze zit namelijk ook op de gasklep
Krijg vandaag ‘waarschijnlijk’ de op-com.
Moet ik ergens op letten qua waarde’s om te controleren of iets niet meer 100% werkt?14 november 2012 om 15:52 #179576491. De multimeter op 20 kΩ instellen
2. Een contact tegen elk uiteinde van de kabel aan leggen
3. Weerstand aflezenToegestane weerstanden zijn:
bougieleiding met koperen kern: 1 tot 6,5 kΩ
blindweerstand en carbon-weerstand: de waarde wordt berekend uit de weerstand per meter vermenigvuldigd met de lengte van de kabel plus tolerantiebereik
bougieleidingen met inductieve blindweerstand: hier kan de weerstand 2,2 kΩ tot 8 kΩ bedragen
bougieleidingen met carbon-weerstand: de weerstand per 1 m kabel bedraagt 10 kΩ tot 23 kΩhttp://www.ngk.de/nl/techniek-in-detail/bougieleidingen/diagnose/testen-van-bougieleidingen/” onclick=”window.open(this.href);return false;
17 november 2012 om 12:43 #17957650Heb vandaag een soort op-com binnen gekregen (ELM 327)
Maar krijg hem niet werkend. Heb al meerdere programma’s geprobeerd.
Maar het lukt me niet.Heeft iemand nog zo’n ELM 327 ?
23 november 2012 om 17:15 #17957651Heb de ‘echte’ opcom binnen gekregen. En heb hem na wat modderen toch aan de gang gekregen.
Kon een aantal waarde’s uitlezen , maar kon er niet uit op maken dat er iets gaar/kapot was :jerry
Heb alle waarde’s opgeslagen , misschien dat iemand hier er meer vanaf weet.
23 november 2012 om 17:23 #17957652Hier het CSV bestandje met alle meetwaarden
http://www.mediafire.com/?1c66kwf94n9bpeb” onclick=”window.open(this.href);return false;
23 november 2012 om 17:27 #17957653Temperatuursensor in het inlaat systeem?
Ga eens rijden met de opcom en kijk welke waardes ‘vreemd’ doen tijdens een stotter. Heb eens gehad dat de map-sensor waarde naar 0 floepte als er een stottertje was.
23 november 2012 om 18:28 #17957654temperaatuur inlaat geeft volgens mij helemaal niks aan. Zal morgen eens proberen onder het rijden :jerry
23 november 2012 om 19:02 #17957655Dat moet die eigenlijk wel doen ja, kan best je stotteren veroorzaken.
24 november 2012 om 12:02 #17957656Heb het onder t rijden bekeken en er vielen me een aantal dingen op.
*Map sensor (Bar)
tussen 1400-2800rpm zakt het aantal bar. boven die toeren neemt het toe.
(dat is t toerengebied waar hij ietwat stottert)*inspuitpuls stijgt veel sneller na 2500rpm
* ontstekingsvervroeging schommelt tot 3000rpm, daarna blijft op 27 ca
Wat kan ik hieruit opmaken? :jerry
24 november 2012 om 14:15 #17957657Een keer een andere mapsensor probere, en de inlaattemp. sensor eens proberen.
Zijn beide sensoren die deze stotter kunnen veroorzaken. Maar dat geldt ook voor je nokkenassensor.24 november 2012 om 14:49 #17957658Maar kun je niks uit die gegevens opmaken dan?
Heb geen 2de Map sensor, en om nu gelijk weer zon ding te kopen en dan nog niet zeker weten of het weg is :jerry
Als iemand in limburg ene heeft die ik ff kan proberen, zou fijn zijn
25 november 2012 om 08:16 #17957659inlaattempsensor? is dat die wat in de inlaatbuis zit?
Ga vanmiddag even na een vriend met een x16xe, test ik zijn sensors even. Hopen dat het dan weg is :D
25 november 2012 om 11:28 #17957660Is idd welke op je luchtbuis zit.
Ik heb toevallig precies dezelfde verschijnselen gehad (rij volgens mij ook met precies dezelfde setup), bij mij was de EGR toch de boosdoener. Deze vervangen voor een nieuw exemplaar van FSRS-Opelwebshop.nl, 8 tientjes incl. verzenden. Mantzel ff eraf, en met de klus ook de stappenmotor ff gecleaned.
Gaat weer als de brandweer.25 november 2012 om 11:31 #17957661Waarom heb je die niet afgedopt dan? Is toch veel makkelijker met powerbox.
25 november 2012 om 11:46 #17957662Had daar destijds een thread over, daar vertelde wim-v6 me dat het plaatje bij de EGR overbodig was.
Zou sowieso dicht zijn en niet meer vervuilen.Hier ook nog een quote uit de Corsa Nova Tuning-handleiding:
Dit plaatje sluit direct het kanaal van de EGR klep af, hierdoor is er geen stroming meer nodig, en zal de EGR klep niet meer vervuilen. Dit voorkomt irritante storingen en dure reparaties. Mocht de EGR al storing geven dient deze wel schoon gemaakt te worden of vervangen voor een nieuwe (goed werkende) De storing blijft hij anders wel geven.
Lijkt mij dus dat de EGR zelf al niet helemaal lekker meer werkte, of een uitgebreide schoonmaakbeurt nodig had. Onderdeel was dan ook al 14 jaar oud. Met een nieuwe meteen opgelost.
25 november 2012 om 14:56 #17957663Heb verschillende dingen geprobeerd vandaag
*bougiekabels
*inlaatluchttemp sensor
*Map sensorDit maakte allemaal geen verschil. Er is nog altijd een hele lichte stotter.
En het is alleen maar onder de 3000toeren
EGR-klep zou kunnen, maar dan moet hij toch KAPOT zijn. Want hij kan niet meer vervuilen ivm blindplaat.
Heb trouwens ook zijn inlaatluchttemp sensor bekeken op de op-com, en die gaf in mijn auto ook geen temperatuur aan. In zijn auto met de opcom wel. Ik zag ook dat hij 6 meetwaardeblokken meer had dan ik.
Komt dit omdat die van hem een jaartje ouder is?
Of kan die van mij die temp gewoon niet weergeven?25 november 2012 om 18:02 #17957664Nou, dat je die temp niet kan zien via de opcom is in ieder geval niet goed. Onder andere aan de hand van die temperatuur wordt ook je inspuiting geregeld. Dat zou dus heel goed in stotteren kunnen uitmonden.
Bedrading wel in orde?30 november 2012 om 16:06 #17957665Maar als de temperatuur niet klopt , spuit hij toch meestal teveel benzine in. En zou hij dus ook veel meer moeten verbruiken ?
Hij verbruikt net zoveel als altijd :jerry1. Hoe kan ik die bekabeling controleren ? Doormeten als de auto op contact staat of als hij gestart is ?
2. Kan het ook aan de lambdasonde liggen ?
(ik zal deze anders eens even schoon maken van t weekend , kun je deze gewoon licht opschuren ? Of in ieder geval zorgen dat de roet eraf is king: )3. Kan het ook aan de EGR-klep liggen ?
-Of werkt deze helemaal niet meer als je die hebt afgedopt (en kan deze ook niet meer vies worden)?4. Injectoren , brandstoffilter misschien ? (Heb vorig jaar brandstoffilter vervangen)
5. Of misschien ergens een gaatje in de vacuumslangetjes?
Ik weet ook even niet meer waar ik moet zoeken :jerry
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.