Corsa E Koelvloeistofverlies en minder vermogen

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa E Koelvloeistofverlies en minder vermogen

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18552906
    FabianMR
    Deelnemer
      Lid sinds:
      22 March 2021

      Beste Opel-liefhebbers,

      Hoewel ik al een tijdje lid ben op het forum, is dit mijn eerste post. Dus wel zo netjes om mij even voor te stellen. Ik ben Fabian, 28 jaar, en sinds 2021 de trotse bezitter van een Opel Corsa E 1.0 Turbo Innovation (bj. 2016). Ik rij al een aantal jaren met veel plezier in de auto en heb eigenlijk nooit problemen gehad. Tot vorige maand.

      Het begon met een vreemd geluid in de richting van het dashboard. Vooral in stilstand, maar ook bij optrekken hoorde ik een geluid van stromend water. Geen normaal geluid dacht ik, en gelijk na deze rit heb ik onder de motorkap gezocht naar een lek, maar ik kon niks vinden. Vervolgens viel het mij op dat het koelvloeistof-reservoir na iedere rit leger raakte. Weer gecheckt op lekkage, maar niks kunnen vinden. Ik las toen op het forum al wat dingen over een lekke koppakking, maar ik had geen ‘mayonaise’ in de oliedop. Hierna heb ik zelf het koelvloeistof niveau weer aangevuld tot de aangewezen lijn, en sindsdien leek het niveau stabiel te blijven en was ook het geluid van stromend water bij het dashboard weg. Probleem opgelost!?

      Een aantal weken later viel het mij op dat ik ineens minder vermogen had tijdens het rijden. Alsof de turbo niet werkte of er een cilinder niet mee deed (verbruik lag ook ineens een stuk lager). Direct garage gebeld, maar alle garages hebben het gierend druk en het advies was om het even aan te kijken. In de weken daarna meerdere (ook lange) ritten gemaakt zonder problemen. Echter kwam het probleem van minder vermogen vorige week weer terug, en dit maal ook met een motormanagement lampje. Volgende dag uit laten lezen bij de garage en dit gaf foutcode P0011 (volgens de garage probleem met de nokkenas). Na een reset kwam het lampje niet terug en leek de auto het weer normaal te doen, echter na 15 min (warmgereden motor) had ik weer last van minder vermogen, maar het motormanagement lampje is niet teruggekomen. Alsof de auto in een soort veilige modus springt. Advies van de garage was om er voorlopig niet mee door te rijden, maar ze hebben het nog steeds erg druk en pas eind juni plek op ernaar te kijken.

      Daarom maar eens de vraag hier stellen. Zijn er mede-forummers die ervaring hebben met soortgelijke problemen, of een vermoeden waar de oorzaak van het probleem zich bevindt? Een lekke koppakking spookt nog steeds door mijn hoofd, maar er zit tussen de eerste problemen en het vermogenverlies toch een aantal weken, en bij een korte check vandaag zat er nog steeds geen ‘mayonaise’ in de oliedop. Hebben jullie nog ideeën?

      #18553078
      FabianMR
      Deelnemer
        Lid sinds:
        22 March 2021

        Kleine update: Probleem van koelvloeistof bleek te zitten in een lekke radiateur; die is vervangen.

        Voor wat betreft de motorproblemen kon de garage niets vinden, ze hebben wel voor de zekerheid de bougies vervangen. Helaas had ik vanmorgen weer last van minder vermogen, wederom lijkt het erop dat er een cilinder niet meedoet na warmdraaien motor.

        Heeft er iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.