Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa C (2005, benzine) schakelpook zwaarder en meer geluid
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 december 2014 om 19:58 #17269796
Sinds enige weken verloopt het schakelen zwaarder, dwz de versnellingen schakelen niet langer vloeiend naar elkaar toe maar kennen steeds een moment van weerstand en wat ook extra geluid met zich meebrengt (“thump!”).
Het lijkt er niet op dat het met de koppeling of met de transmissie zelf te maken heeft, de auto koppelt en ontkoppelt zoals altijd, maakt geen krakende geluiden en/of slipgeluiden tijdens schakelen/koppelen en het schakelen gaat exact hetzelfde tijdens stilstaan met de motor uit. Het geluid zowel als de weerstand die optreedt tijdens de schakelmomenten lijken regelrecht van het schakelstang mechanisme te komen en waarvan ik dus vermoed dat er iets gesmeerd zou moeten worden.
Mijn vraag in deze is, of iemand soortgelijke ervaringen heeft met zijn/haar Corsa C (1.0 uit 2005, 12v) en of iemand misschien weet hoe dat mechanisme in elkaar steekt teneinde het misschien zelf te kunnen smeren (desnoods vanonder de auto) ?
30 december 2014 om 21:56 #18266740schakelmechaniek kapot?
zit onder de auto misschien dat je het vanaf onder de motorkap kan zien dan zit het rechts achter de motor :thumb30 december 2014 om 22:49 #18266741@Dennis Corsa V6 wrote:
schakelmechaniek kapot?
Hoi Dennis,
Je vraagt het aan mij maar ik hoop juist dat iemand mij dat kan vertellen :hmmz
31 december 2014 om 15:49 #18266742nee ik geef je een antwoord ik heb het zelf gehad met me c
is een kwaal bij die corsa’s
en waar zijn garages voor, dan laat je er toch iemand naar kijken31 december 2014 om 16:28 #18266743Links het nieuwe type schakelmechanisme.
De oude van plastic slijten door, soms komt zelfs alles los en kun je helemaal niet schakelen.
Je kan van boven af makkelijk zien welk type je er op hebt.
Ze hoeven niet heel duur te zijn in aanschaf ;)31 december 2014 om 17:27 #18266744@Dennis Corsa V6 wrote:
nee ik geef je een antwoord ik heb het zelf gehad met me c
is een kwaal bij die corsa’s
en waar zijn garages voor, dan laat je er toch iemand naar kijkenOh dacht dat je een vraag stelde omdat je er een vraagteken achter zette. Garages kosten meestal meteen geld zoals je wel weet dus lijkt het me niet meer dan logisch dat ik het in eerste instantie zelf probeer te achterhalen/op te lossen. Bedankt voor de bevestiging.
31 december 2014 om 17:30 #18266745@Fearless wrote:
Links het nieuwe type schakelmechanisme.
De oude van plastic slijten door, soms komt zelfs alles los en kun je helemaal niet schakelen.
Je kan van boven af makkelijk zien welk type je er op hebt.
Ze hoeven niet heel duur te zijn in aanschaf ;):thumbup Dank je wel voor de foto, dan weet ik meteen waar ik naar op zoek moet en wat de eigenschappen daarvan moeten zijn :)
Beiden mijn dank nogmaals!
11 maart 2016 om 18:06 #18266746Ik heb dus die linker glimmende nieuwe versie erop laten zetten, alleen hij schakeld nu zo verrot, de garage krijgt hem niet goed afgesteld, hij springt niet van zelf in 0 moet hem echt de weg leiden, maar ook nog eens zwaaar. Wat kan hier de oorzaak van zijn en hoe kan dit verholpen worden, we dacht inspuiten, nou hy spoot dat ding in en ook die stang bij de pool vanuit de interieur, was die afstelling weer verpest door alleen inspuiten van dat ding
Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
11 maart 2016 om 21:33 #18266747@sero_t wrote:
Ik heb dus die linker glimmende nieuwe versie erop laten zetten, alleen hij schakeld nu zo verrot, de garage krijgt hem niet goed afgesteld, hij springt niet van zelf in 0 moet hem echt de weg leiden, maar ook nog eens zwaaar. Wat kan hier de oorzaak van zijn en hoe kan dit verholpen worden, we dacht inspuiten, nou hy spoot dat ding in en ook die stang bij de pool vanuit de interieur, was die afstelling weer verpest door alleen inspuiten van dat ding
Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
Je kan hem maar op 1 manier goed afstellen en dat is door hem op 2 plaatsten te borgen, doe je dat niet gaat het afstellen niet werken.
Zwaar schakelen zit hem vaak in de pook, in het ergste geval in de bak zelf.11 maart 2016 om 21:37 #18266748Lekker dan, dus weinig aan te doen
Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
11 maart 2016 om 22:01 #18266749@sero_t wrote:
Lekker dan, dus weinig aan te doen
Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
Pook controleren en goed afstellen. Als dat niet helpt zit het probleem in de bak.
Haal het schakelmechanisme maar eens los, en voel het dan. Dan ben je er snel achter.
De bussen van het mechanisme willen ook wel eens stroef over de as gaan…dat helpt ook niet mee ;)11 maart 2016 om 22:12 #18266751Ja dat mechaniek is nieuw zit er pas week in en sinds moment dat ik hem terug kreeg zei ik al dat tie k*t was, maar de monteur zei dat hy er heel lang ovebr gedaan heeft om hem af te stellen en dat dit de beste configuratie was, maar stel het zijn die bussen, kan hier iets aan gedaan worden? Invetten of opschuren ofzo?
Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
11 maart 2016 om 22:17 #18266750Als je het mechanisme plaatst moet je die 2 plastic bussen over een as schuiven. Die as is vaak roestig, waardoor het geheel zwaar gaat draaien.
Opschuren en invetten idd.Het afstellen is een kwartiertje werk als je weet hoe het moet. Ik denk niet dat je monteur weet hoe hij het geheel HOORT af te stellen.
11 maart 2016 om 22:18 #18266752Dankjewel, ga inderdaad denk ik even bij een ander langs.
Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
11 maart 2016 om 22:25 #18266753Hier zie je hoe het moet op een Corsa B…
CORSA NOVA TUNINGhttp://www.corsa-novatuning.nl/?page_id=19″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Op een C werkt dat gelukkig precies het zelfde.
Als je het niet op die manier doet, gaat het je nooit lukken. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.