Corsa C 1.3 diesel type Enjoy => Ideale wagen voor beginn

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa C 1.3 diesel type Enjoy => Ideale wagen voor beginn

• Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Frederic

Goeiemiddag

‘k weet niet of deze topic hier op zijn plaatst staat. ‘k ben van plan een Opel uit 2004 te kopen. Corsa generatie C type Enjoy 1.3 diesel.

Is dit een geschikte wagen voor een beginnend chauffeur. In hoofdzaak bedoeld om meermaals per week tussen Brugge en Oostende te rijden. Wagen zal wel buiten staan jaar in jaar uit.

Zijn er zaken waar ik aandachtig moet op zijn? Ik zie zelf geen problemen, de auto komt van een garage met keuring, car-pass, enz…

Alvast bedankt voor tips en advies!
      Frederic

McKaamos
      Deelnemer

Zolang je de auto maar lekker warm rijd. Dat duurt bij een diesel in de regel iets langer dan bij een benzine (diesel gebruikt z’n restwarmte voor ontsteking van de volgende cyclus).
        Daarbij is diesel in de regel iets minder efficient in de stad, maar zuiniger op de snelweg.
        Het verschil tussen stad/snelweg is bij benzine wat minder heftig, is mijn ervaring, maar heeft sowieso een lagere maximale efficientie. Beetje afhankelijk van het rijpatroon (veel stad of juist snelweg en het gewicht van je rechtervoet) en overige kosten of diesel inderdaad het meest interessant is.

Brugge en Oostende heb je het over… Ik neem aan dat je in Belgie woont?
        Hier in Nederland is de wegenbelasting voor een diesel ongeveer 2 keer zoveel als voor benzine. Ik weet niet hoe dat in Belgie zit, maar houd het in de berekening. Het kan zomaar goedkoper zijn om benzine te rijden.

Verder is de Corsa C een prima auto. Voor zover ik weet zijn daar verder weinig tot geen structurele problemen mee, dus wat dat betreft zou ik er voor gaan.
        Als er een onderhoudsboekje bij de auto is, kijk die dan wel even na op veel voorkomende reparaties. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat een bepaalde auto een terugkomend probleem heeft waar je niet mee wil worden opgescheept.

Wat betreft of het goed is voor een beginner: Daar zijn meningen over verdeeld. De een vind dat je met een grotere auto beter leert rijden, de ander claimt het precies andersom.
        Persoonlijk zou ik zeggen dat een kleinere auto de beste optie is omdat dat beter te overzien is (makkelijker parkeren en achteruit rijden) en meestal ook wat wendbaarder is.

Dion-Corsa
        Deelnemer

kan je niet voor een 1.7? gaan die 1.3 is serieus traag hoor

Njoy_Corsa

alleen een 1.7CDTI is sneller dan een 1.3CDTI,
            de normale 1.7Diesel is net zo snel als een 1.3CDTI

en een 1.3CDTI is goed mee te rijden hoor, niet veel minder dan een 1.2benzine

McKaamos
            Deelnemer

Ik wou net zeggen idd.
              Sinds wanneer zijn diesels van een paar jaar terug traag?
              Als je nou had gezegd dat een Combo B of Vectra B (2.0 soft turbo diesel, 0 naar 100 in bijna 20sec :o ) diesel traag was had ik het begrepen, maar die CDTi blokjes zijn echt wel lekker rap hoor.
              Ik weet zeker dat dat de 1.4i benzine in m’n Corsa A er met alle gemak uit trekt, dat de kans groot is dat die zelfs wat sneller van de lijn is dan een A GSi.

Maargoed, nou is de definitie van traag ook iets persoonlijks, maar een 1.3CDTi is prima rijden en ruimschoots vlot genoeg om lekker met het verkeer mee te kunnen.

Frederic

Bedankt voor de info. Ja ik woon in derdaad in België. Inschrijvingstaks was net geen 200 euro volgens de verkoper.

Zaterdag ga ik nog eens langs om de overeenkomst te tekenen. Dan kijk ik zeker eens het onderhoudsboekje na.

Mvg
                Frederic

dennis121

ik ben begonnen met een benzine 1.2 benzine…
                  is op zich wel te doen als beginner auto, en op de meeste wegen is het qua snelheid PRIMA te doen… behalve snelwegen..
                  dan duurt het echt ff voordat ie de 120 haalt met z’n kleine motortje… :O

Maar het zijn dus prima beginnerauto’s!! niet te duur in alle opzichte, niet te gevaarlijk :P
                  1 hint!!
                  ZET ER WINTERBANDEN ONDER!!!!

Bart Hoedemaker

origineel gepost door McKaamos
                    Zolang je de auto maar lekker warm rijd. Dat duurt bij een diesel in de regel iets langer dan bij een benzine

Diesel is dus echt wel sneller warm dan benzine! Heb hier een VW Transporter 1900 Diesel ( Is wel geen Opel ), rijd de straat uit en heb warme lucht uit de kachel, en motor ook vrij snel warm.

Jerk
                    Deelnemer

Zal dat niet aan de kachel liggen bart???
                      Ik heb hier ook nog een Peugeot diezzel staan maar voordat die kachel eens warm is…….
                      Maar dat is een offtopic verhaal

Leuk wagentje om mee te beginnen zo’n Corsa :thumbup

McKaamos
                      Deelnemer

Das de kachel ja, niet de motortemperatuur ;)
                        Mijn Corsa is stukken sneller op bedrijfstemperatuur dan de Vectra B (vorige wagen) en Astra G (huidige) van m’n pa, beide diesel.
                        Met m’n Corsa zit ik in 5 minuten op bedrijfstemperatuur (eerste streepje van temp meter), de beide diesels doen er een kwartier over om uberhaupt de naald in beweging te krijgen.

Benzine brand heter dan diesel, en is daarom eerder op temperatuur.

wim-v6
                        Deelnemer

@ Bart Hoedemaker: De meeste VW transporters en Mercedes Vito’s hebben een Hulpverwarming, welke helpt de motor op temperatuur te krijgen, omdat deze motoren bij normaal gebruik, zonder help van een hulpkachel niet eens aan de 70 graden komen..

=============================================

Wou zeggen, een moderne diesel heeft een lagere verbrandings temperatuur, en Zeer efficiente verbranding.

Moderne diesels komen niet in deze tijd eens Volledig op temperatuur, daarbij blijft de thermosstaat VOLLEDIG gesloten.

Je leest dit veel bij de 1.7CDTi motor van opel in de Corsa-C en Meriva.

Mijn Vrachtwagen komt ook niet boven de 60 graden als ik een beetje stadswerk rijdt.
                          Deze moet wel echt werken om op gang te komen (170pk 1150Nm), deze draait dan ook regelmatig op 1,7bar overdruk (turbodruk).

Alleen op de snelweg met de aanhanger eraan word ie 80 tot 90 graden.

Willem

Bart Hoedemaker

Ok!

Frederic

Heb de wagen deze morgen gekocht!
                              Volgende week heb ik normaal de nummerplaten en dan kan het rijden beginnen!

okkie-001
                              Deelnemer

:kewlpics

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.