Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Corsa B X14SZ word snel warm.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 augustus 2010 om 19:08 #17224951
Hallo,
Ik heb hier een Corsatje B van iemand uit de buurt.. Nou word deze veel te snel warm/heet. Het lijkt wel of de rijwindkoeling op de radiateur niet genoeg is.
De fan sloeg ook niet aan, daarop de thermoschakelaar in de radiateur vervangen. Geen verschil.
De thermostaat is wssnlijk ook niet dicht want de koelslangen naar de radiateur worden warm en de radiateur zelf ook.
Kan het zijn dat de meter niet de goede waarde aangeeft ? Dat de sensor in de het motorblok mij aan het bedonderen is zegmaar ?
Zo nee, wat kan het dan zijn ?
In het kort:
radiateur 3/4 jaar geleden vervangen
Thermoschakelaar eergister vervangen– Radiateur word warm
– Koelslangen worden warm
– meter gaat het rood in
– fan slaat niet aan ( desondanks de nieuwe thermoschakelaar )
– fan zelf is in orde
– Wanneer de verwarming aangezet word zakt de temperatuur meterDat zijn de symptomen in het kort.
Wie o wie brengt me de oplossing ?
19 augustus 2010 om 19:16 #17715517Een thermostaat die niet open gaat.
Heb je de koelvin even doorgelust bij de schakelaar? Stekker er af en even doorlussen, met contact aan gaat je fan draaien.
Maar goed, dan nog moet je motor op normale temp blijven.
Thermostaat checken/vv.
Dat die slangen warm worden aan beide kanten is nou gewoon zo…..de ene kant koud andere kant warm gaat helaas niet altijd op.
19 augustus 2010 om 19:25 #17715518De fan zelf is goed, die heb ik al eens direct op de accu getest..
Thermostaat kan idd.. maar de radiateur word ook warm.. dat zou toch niet mogen als de thermostaat dicht blijft zitten ? Of kan het zijn dat die ook warm word ?
Eergister na het vervangen van de thermoschakelaar heb ik de auto ook warm laten draaien totdat de fan aanging.. dit deed hij ook netjes.. De tempratuur meter op het dashboard gaf toen iets over de 100 graden aan ( wat normaal is ) en liep toen netjes terug.
Kan het uberhaupt dat de tempsensor voor het dashboard overdrijft ? dus warmer aangeeft dan dat de motor in werkelijkheid is ? ( en dat ie eergister toevallig een goed momentje had ? )
19 augustus 2010 om 19:34 #17715519ja das normaal…
normale bedrijfs temperatuur is rond de 95 graden en bij 102 graden gaat de fan draaien
19 augustus 2010 om 19:35 #17715520Het water in de radiateur is warm, het is een gesloten systeem he…als de thermostaat dicht zit kan die niet doorstromen…dus wordt alles warm. Met de thermostaat open circuleerd alles door de motor en wordt alles ook goed gekoeld door de rijwind.
Ik heb altijd zelf zoiets gedacht dat de klokjes van de corsa/tigra wat overdrijven….Maar nu ik vaak met de tech 2 speel zie ik toch dat het wel normaal is (kan je de temp aflezen op display)
19 augustus 2010 om 19:43 #17715521origineel gepost door Fearless
Het water in de radiateur is warm, het is een gesloten systeem he…als de thermostaat dicht zit kan die niet doorstromen…dus wordt alles warm. Met de thermostaat open circuleerd alles door de motor en wordt alles ook goed gekoeld door de rijwind.Ik heb altijd zelf zoiets gedacht dat de klokjes van de corsa/tigra wat overdrijven….Maar nu ik vaak met de tech 2 speel zie ik toch dat het wel normaal is (kan je de temp aflezen op display)
okok, dan zal ik daar eens naar gaan kijken.
Maar de zou de fan toch aan moeten slaan ? dat doet hij ook niet namelijk. terwijl de thermoschakelaar nieuw is en de fan gewoon werkt. Dat is eigenlijk waarom ik denk dat misschien het metertje het niet goed aangeeft.
Het metertje zelf zal ook wel werken ( misschien iets overdrijven ) maar ik doelde meer op de temperatuur sensor in de motor/koelsysteem dat die verkeerde waardes doorgeeft aan de meter. Of kan dat niet ?
Om dit te testen zou ik de motor gewoon warm(er) moeten laten worden ( wie weet zit ie nu steeds pas op de 95 graden terwijl hij 105 aangeeft ) echter vind ik dat niet zo’n fijn idee.
@ corsaracer, daar ben ik van op de hoogte idd
19 augustus 2010 om 20:58 #17715522Het zou dus zo kunnen zijn dat als er gereden word met de auto dat de kvs in de radiateur onder de 102 graden blijft ( door rijwindkoeling ) en dus de fan niet aangaat…
Maar ondertussen de kvs in het motorblok blijft oplopen…
Lijkt me een logische verklaring. Thermostaat dus gaan vervangen…
En WTF ! moet de distributie eraf om de thermostaat te vervangen :o :thumbdown
19 augustus 2010 om 21:21 #17715523Als jij nou de stekker vanaf de schakelaar in de radiateur los trekt en je drukt daar even je punttang op om hem door te verbinden….dan kan je iig dat kleine stukje bedrading al testen.
Vanaf je accu zal die het altijd wel doen, die dingen gaan niet zomaar kapot ;)Maar ze slaan pas laat aan, heel veel mensen hebben dat in de gaten op het metertje. Gewoon normaal.
Zolang die maar niet aan de kook raakt is er niets aan de hand.
Thermostaatje is wel lastig achter de distributieriem, maar is zeker nog wel zelf te doen. Tywrap om de riem+nokkenastandwiel en onder goed afstrepen.
Mischien is er wel helemaal niets aan de hand,
maar je kan de thermostaat testen door hem in een pannetje op het vuur te doen en het water gaan koken….multimeter er in met een celsius stand en kijken wanneer die open gaat.
Zo heb ik de thermostaat van mn oude kadett wel eens getest, het wax in de thermostaat smelt bij een aantal graden waardoor die open gaat. Bij koud stolt het weer en sluit je thermostaat.19 augustus 2010 om 21:35 #17715524origineel gepost door Fearless
Als jij nou de stekker vanaf de schakelaar in de radiateur los trekt en je drukt daar even je punttang op om hem door te verbinden….dan kan je iig dat kleine stukje bedrading al testen.
Vanaf je accu zal die het altijd wel doen, die dingen gaan niet zomaar kapot ;)Maar ze slaan pas laat aan, heel veel mensen hebben dat in de gaten op het metertje. Gewoon normaal.
Zolang die maar niet aan de kook raakt is er niets aan de hand.
Thermostaatje is wel lastig achter de distributieriem, maar is zeker nog wel zelf te doen. Tywrap om de riem+nokkenastandwiel en onder goed afstrepen.
Mischien is er wel helemaal niets aan de hand,
maar je kan de thermostaat testen door hem in een pannetje op het vuur te doen en het water gaan koken….multimeter er in met een celsius stand en kijken wanneer die open gaat.
Zo heb ik de thermostaat van mn oude kadett wel eens getest, het wax in de thermostaat smelt bij een aantal graden waardoor die open gaat. Bij koud stolt het weer en sluit je thermostaat.Distributieriem deins ik ook zeker niet voor terug.. Maja ik ben natuurlijk verwend met 2liter motoren waarbij de thermostaat wisselen 10min werk is.
Nokkenastandwiel moet er dus ook af voor de thermostaat ? Dan regel ik ook ff een momentsleutel. spannen is gewoon het zelfde als een XE dis ? met een merktekentje op de spanner ?
19 augustus 2010 om 21:45 #17715525Juist, en de plastic kap moet je lostrekken, Ik doe het zelf altijd half los. Dan trek ik hem opzij telkens als ik daar bezig moet.
Merktekens staan boven en onder op. puntje bij puntje klaar….Simpele motortjes hoor.
Maar nu loopt ie dus gewoon te heet of wat?
Zou zonde zijn van je werkuren terwijl er niets aan de hand is.19 augustus 2010 om 21:54 #17715526origineel gepost door Fearless
Juist, en de plastic kap moet je lostrekken, Ik doe het zelf altijd half los. Dan trek ik hem opzij telkens als ik daar bezig moet.Merktekens staan boven en onder op. puntje bij puntje klaar….Simpele motortjes hoor.
Maar nu loopt ie dus gewoon te heet of wat?
Zou zonde zijn van je werkuren terwijl er niets aan de hand is.jah idd dat zou idd zonde wezen..
De motor word snel warm en koelt niet af tenzij je de verwarming aanzet. Als je de verwarming niet aanzet loopt hij verder tot in het rood
De koelfan slaat ook niet aan terwijl ik het systeem getest heb en goed is.
19 augustus 2010 om 22:10 #17715527Koelfan slaat pas heel laat aan. Maar zoiezo ff checken door bij de schakelaar zelf hem door te verbinden.
Als ik jou verhaal zo lees………..thermostaat blijft dicht.
20 augustus 2010 om 15:45 #17715528origineel gepost door Fearless
Koelfan slaat pas heel laat aan. Maar zoiezo ff checken door bij de schakelaar zelf hem door te verbinden.Als ik jou verhaal zo lees………..thermostaat blijft dicht.
heb em door verbonden.. en dan draait de fan gewoon :)
Ik ga de thermostaat vervangen.. als ie vervangen is post ik het resultaat wel even :)
20 augustus 2010 om 15:56 #17715529Dan is het ventilator gebeure dus goed, met je nieuwe schakelaar er in moet ie toch een keer aanslaan. Gebeurt pas heel laat.
Ben benieuwd wat ie doet met een nieuwe thermostaat
20 augustus 2010 om 16:33 #17715530Heb dinsdag met nieuwe schakelaar laten draaien ( gewoon stil staand ) en toen sloeg de fan wel aan.. de temp meter op het dash gaf toen sowieso boven de 102 aan… Denk dat het stilstaande kvs in de radiateur toen pas op tempratuur was terwijl het motorblok zelf al warmer was..
Ik ben ook benieuwd.. zo ff een nieuwe halen bij de automatrialenzaak, eerst ff men pasje zoeken dervan :’) die ben ik weer es kwijt haha
updateje..
Pasje is terecht en thermostaat is in huis :’) Heb ook de distributie gedemonteerd.. Ik haal alleen wel de hele plastickap eraf is wat makkelijker bijkomen dan. Heb alleen geen torxdopje voor die boutjes :jerry maar die is nu als het goed is onderweg net als de momentsleutel voor het vastdraaien van de poulies. De spanner werkt echt ideaal, had ik die maar op men XE :P
misschien dat ik em vanavond nog ff zover klaar maak dat de nieuwe thermostaat erin zit, dan maak ik em morgen ff af.
22 augustus 2010 om 14:57 #17715531Thermostaat is vervangen en hij doet het weer prima ! Bedankt voor de hulp !
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.