Corsa B stuurbekrachtiging…

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa B stuurbekrachtiging…

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18394565
    oldjaggy
    Deelnemer
      Lid sinds:
      28 October 2020

      Hoi,

      Eergisteren een Corsa B uit 1999 gekocht om de winter door te komen (rij motor woon/werk)

      Nieuw APK, ijskoude airco 125.000 km rijd prima

      Maar… stuurbekrachtiging naar links kan met 1 vinger naar rechts zwaarder, heb natuurlijk gelezen dat dit vaak voorkomt, mijn vraag is welk onderdeel moet vervangen worden, mijn garage om de hoek zegt de SB pomp, is dit wel het juiste onderdeel ?

      Hoor graag van jullie.

       

      R

      #18394667
      richardschaeks
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 October 2008

        Op ebay 2 potmetertjes bestellen en zelf solderen, 45 min werk en 30 euro lichter! Die servomotor of aanstuurmodule vervangen is veels te dure oplossing!

         

        Als voorbeeld, https://www.ebay.de/itm/REPARATURSATZ-Servolenkung-OPEL-CORSA-B-Lenkung-EPS-Reparatur-selbst-reparieren/174471129252?fits=Make%3AOpel&hash=item289f4a28a4:g:ZEgAAOSw2xRYgS7F

        #18394670
        oldjaggy
        Deelnemer
          Lid sinds:
          28 October 2020

          Hi Richard,

          Dank voor je bericht !

          Waar moeten de potmeters worden gesoldeerd ?

          Weet jij iemand die dit al een keer heeft gedaan misschien ?

          Rein

          #18394714
          richardschaeks
          Deelnemer
            Lid sinds:
            14 October 2008

            Ik heb ze altijd onder het stuur gesoldeerd, werkte perfect,er zit een 7 polige kabel waarvan je er 6 moet solderen(zit als het goed is een gebruikshandleiding bij) multimeter is wel handig want je moet de beide potmeters(variabele weerstanden) op precies 2.50v zetten anders stuurt die na 1 kant zwaarder of lichter, mooie aan deze potmeters is dat je ze ook beide wat hoger kunt zetten, bv 2.55volt, dan stuurt die lichter! Ga je tehoog bv 2.65volt krijg je eps foutmelding en gaat je lampje branden in je tellerunit, dan moet je hem wat terug draaien! Die link wat ik je stuurde is de goede, weet alleen niet of ze in NL bezorgen! Anders zoeken op ebay.de op: opel corsa b servolenkung

            #18394723
            oldjaggy
            Deelnemer
              Lid sinds:
              28 October 2020

              Inmiddels besteld (duurt iets van een week) en ik zag dat er documentatie bij zit met foto’s

              Super bedankt, ik laat het weten als het is gemonteerd

              Rein

              #18396177
              oldjaggy
              Deelnemer
                Lid sinds:
                28 October 2020

                Potmeters zijn gemonteerd, alles werkt weer naar behoren, was een uur werk voor mijn garage

                Bedankt voor je moeite !

                #18396278
                richardschaeks
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 October 2008

                  Fijn om te horen dat je probleem is opgelost! Daarvoor zijn wij hier!

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.