Corsa B 1.7d oliepomp ?

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa B 1.7d oliepomp ?

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #18375959
    Spc76
    Deelnemer
      Lid sinds:
      14 June 2020

      Hey forummers,

      Al een tijdje rijd ik met een corsa b (98) 1.7d.

      Sinds kort merkte ik een gigantisch vermogenverlies. Zelfs een stoep oprijden koste me relatief veel speelwerk met de koppeling en het gaspedaal.

      Na zelf gecheckt te hebben wat er mis kon zijn kwam ik er achter dat de distributieriem zo slap als wat hing en op de injectiepomp verschillende tanden verkeerd lag.

      Nieuwe distributieriem er op, ondertussen twee v-snaartjes erop, en starten. Komt er een gigantisch gepiep uit en na wat onderzoek bleek dat de vacuumpomp intern zijn aandrijving mist. Ttz de as van de dynamo loopt los in de vacuumpomp. Allemaal goed en wel, maar de vacuumpomp zat ook volledig vol met olie.

      Nu verbruikt deze wagen nogal heel veel water en vermoed ik dat ik de oorzaak van de belabberde eerste distributieriem gevonden heb. Zelfs na een ritje van 200m staat de krukaspoelie warm. Die doet waarschijnlijk de distributieriem uitzetten.

      Mijn vragen, mocht er iemand een idee hebben …

      Vanwaar de olie in de vacuumpomp ? Bij het vervangen van de distributieriem draaide de poelie van de oliepomp wel heel vlot. Eerder zo iets als een vrije loop poelie. Hoe controleert men de werking van deze oliepompen ?

      Waar lekken deze blokken makkelijk water ? (Waterpomp is ook vervangen), of kan het dat deze zodanig heet loopt om de een of andere reden dat het water inwendig verdampt ? (Geen plasje onder de wagen, geen scheuren in darmen of slangen, noch geen lek in de kachelradiator).

      En vanwaar de warmte van de krukaspoelie ? Lijkt me dat enkel de olie hierachter warmte afgeeft of ben ik mis ?

      Geen waterachtige olie, en geen olie in de koelvloeistof, noch drap/mayonaise te vinden in het kleppendeksel.

      Zelf zit ik even blok in mn denkpiste vanwaar dit komt …

      Mocht er iemand ervaring hebben met deze blokken en ideeen hebben, dan hoor ik die graag …

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.