Corsa B 1.2 ecotec valt uit en start niet bij warme motor?

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa B 1.2 ecotec valt uit en start niet bij warme motor?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18425758
    aukevanleeuwen
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 July 2021

      Hallo Corsa-guru’s!

      ik heb hier de afgelopen weken wat rondgeneusd omdat ik een – voor mij – curieus probleem had met met auto. Er staat echter zoveel informatie op dit forum dat het bijna zoeken naar een spelt in de hooiberg is. Vandaar dat ik toch maar even een topic start.

      Tot vandaag was een vervelend, maar nog te overzien, probleem: de auto¹ start altijd (koud), maar er waren over de afgelopen maanden een aantal keer dat mijn vrouw ‘m na het parkeren niet meer kon starten. Als ik vervolgens (een paar uur later uit mijn werk) probeerde dan startte hij zonder problemen.

      Ik ben echt geen monteur, maar heb uiteindelijk de bougies vervangen. Wellicht een nutteloze actie in de ogen van de experts hier ;-) want het heeft uiteindelijk niets geholpen.

      Vandaag viel hij uit bij het stoplicht, dat was een veel vervelendere ervaring. Toen ik aan het wachten was op hulp van mijn schoonvader, stopte er  een man die vroeg of ik hulp nodig had (was uiteindelijk niet nodig). Toen ik ‘m uitlegde wat de symptomen waren zei hij: goede kans dat het de ODP (onderste dode punt) sensor is. Dat ik daar naar kon laten kijken.

      Okay nu mijn vraag: de auto is bijna 22 jaar oud en is het uiteraard niet meer waard om veel geld in te steken, de kosten van de sensor waren volgens de man twee of drie tientjes. Tot nog toe heeft de auto me nooit laten staan en gaat zelfs de laatste jaren best aardig door de APK. Zonde om weg te doen voor iets wat met een paar tientjes gerepareerd kan worden natuurlijk. De vraag is dus: Is dit een bekend probleem? Kloppen de symptomen? En belangrijker: is dit iets wat ik zelf kan vervangen? Ik heb het idee dat als ik ‘m naar de garage breng dat alleen het diagnostiseren al 200 euro kost (?).

      Op deze manier dacht ik wat advies in te winnen. Alvast bedankt.

      ¹ Opel Corsa (b) 1.2 (16v) uit eind 1999 😬 +/- 105.000km op de teller

      #18425847
      Motormuis
      Deelnemer
        Lid sinds:
        27 March 2005

        het zou kunnen dat het bdp sensor is en die kun je makkelijk zelf vervangen het is 1 boutje volgens mij voor op het motorblok het enige wat lastig kan zijn is de sensorkabel er tussen uit te krijgen weet het zo niet presies meer

         

         

        #18425886
        Corsa_GSi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Ik zou hem eerst laten uitlezen bij de dealer of bij iemand die een TECH2 of OPCOM heeft.
          Aan de hand van de foutcodes kan je dan gericht gaan vervangen.
          Uitlezen bij een Opel deler mag je niet meer kosten dan een 25 euro.

          https://www.mister-auto.nl/opel/corsa/corsa-b-73-78-79-1-2-i-16v-65pk-1998-2000/

          De BDP sensor is volgens mij je krukassensor, maar kan ook de nokkenassensor zijn.
          Houdt er wel rekening mee dat Opels gevoelig zijn voor sensoren van onbekende merken, persoonlijk doe ik er Bosch of een ander bekend merk in.

          Het zou ook je EGR kunnen zijn. Vervangen daarvan is best duur en daar zijn andere oplossingen voor:
          https://tafmet.pl/english/egr-valve-simulators/181-egr-simulator-with-blanking-plate-and-gaskets-opel-vauxhall-10-12-14.html
          Overigens rij ik zelf al jaren met deze oplossing en ook vele anderen gebruiken hem.

          #18427476
          aukevanleeuwen
          Deelnemer
            Lid sinds:
            11 July 2021

            Hallo,

            beetje laat, maar bedankt voor de replies. Ik heb ‘m bij de dealer uit laten lezen (kostte wel wat meer dan € 25 (€79 om precies te zijn), maar het is uiteindelijk gemaakt voor (totaal) zo’n € 240. Ik heb de factuur nog niet gehad, maar via de telefoon was het idd de krukassensensor.

            Hopelijk kan ik weer een tijdje voort.

            Bedankt nogmaals.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.