[COPY] How to…

Forumindex Forums Techniek Technisch archief [COPY] How to…

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206335
    MetalRush
    • Topics 3
    • Reacties 47
    Lid sinds:
    17 November 2004

    Ik ben van plan (en ga dit dus ook uitvoeren ;)) om een “How to…” te schrijven. Ik heb Sjors (Jullie weten wel, zoon van Hans-V6:P) bereidt gevonden om ook zijn bijdrage te doen.
    Nu hoop ik dat anderen ook hieraan mee willen doen en hun wetenswaardigheden met de andere Omega rijders willen delen.

    Mijn verzoek aan eenieder is echter om de “How to…” zelf zo schoon mogelijk te houden qua reactie’s. Open desnoods een ander draadje met vragen of stuur degene die de “How to…” heeft geschreven een PM (afhankelijk waar het over gaat natuurlijk…)
    Ga uiteraard niet direct schreeuwen en schelden als iemand een verkeerde of onduidelijke omschrijving heeft geschreven. We doen dit voor- en met elkaar. :thumbup

    Ik bezit zelf een Omega Executive (B2) uit 2000 en kan dus alleen hiervan foto’s en uitleg geven. Ik hoop dat anderen (met een B1, A2 of A1) ook foto’s en een uitleg willen doen.

    Ik heb Danny gevraagd om er een ‘sticky’ van te maken zodat het altijd bovenaan in het Omega gedeelte terug is te vinden. (check :thumbup)

    #17370059
    MetalRush
    • Topics 3
    • Reacties 47
    Lid sinds:
    17 November 2004

    Het vervangen van de parkeerlichtjes lijkt (zeer) eenvoudig. Helaas is dit niet het geval en moeten er een aantal onderdelen gedemonteerd worden voordat je erbij kunt (of je moet hele kleine handjes hebben met redelijk wat kracht :P).
    We hebben het hier over een koplamp met Xenon. De parkeerlichtjes heb ik vervangen (met telefonisch hulp van Sjors, thanx kerel :thumbup) omdat ik de ‘gele’ kleur van de pitten niet mooi vind combineren bij het heldere Xenon licht.

    Uiteraard is deze “How to…” ook makkelijk als de parkeerlichtjes gewoon stuk zijn ;)

    Zoals gezegd moet voor het vervangen een aantal onderdelen gedemonteerd worden.
    Deze zijn het luchtfilter en de accu. Hoe eenvoudig dat is zien jullie in de volgende foto’s:

    Als eerste moeten we het beschermkapje verwijderen. Dit kan met een platte schroevendraaier, muntje of (huis-)sleutel.


    De plastic schroef een kwartslag draaien en het kapje komt vanzelf al iets omhoog. Je kunt het kapje nu verwijderen.
    De zijkant zit tegen het binnenscherm aangeklemd. Alles met beleid he :P


    Schroef de slangklem van de luchtfilterslang los en haal de slang van het luchtfilter af.


    Het luchtfilter zit met 3 pootjes in rubbers opgehangen.
    2 aan de linkerkant tegen het spatbord aan en 1 aan de rechterkant van het luchtfilter. Daar ‘staat’ ie al het ware op.
    Deze poot zit half onder een slag. Let erop dat je die slang niet afklemt bij het terugzetten ;)


    Ik kon het luchtfilter het makkelijkst verwijderen door het eerst te kantelen en van het spatbord af te halen.
    Vervolgens voorzichtig omhoog halen. Let op de slangen en kabels er omheen.
    Er komt ook nog een kort stuk aanzuigslang mee. Dus niet schrikken ;)
    Nu kunnen we er tenminste goed bij :thumbup


    Op deze foto zien we de koplamp van achteren. Het rubber kapje (ter bescherming van de groot-licht-lamp) is reeds verwijderd).
    Door dit gat moet je het parkeerlichtje verwijderen… en dat is behoorlijk pielen :P
    Voor het gemak kun je het best even de stekker van het groot licht afhalen.
    Vergis je niet in de kracht die je nodig hebt om het parkeerlichtje te verwijderen. Het ding zit behoorlijk vast… :swear
    Je moet de fitting een kwartslag (zien te) draaien en kun je dan uit de reflector halen.


    Het lampje wat je eruit haalt is er 1 zonder fitting. Type “steeklampje” (Sjors zoekt het op… en Illuminat0r gaf het antwoord: type W5W :P)


    Ik heb deze LED’s er voor in de plaats gezet.

    Sjors heeft er Philips BlueVisions ingezet. Deze waren in mijn woonplaats helaas niet te verkrijgen… dus wellicht dat ik dit verhaaltje nog eens moet herhalen :P


    Als je de nieuwe lampjes erin zet, let dan op de plus en min-kant.
    Deze foto is met daglicht genomen, je ziet dus moeilijk de opbrengst.
    Nu vind ik deze toch tegenvallen en ben dus benieuwd hoe de lichtopbrengst van de Omega van Hans-V6 eruit ziet (op de meeting kunnen we verschillen goed zien :thumbup).

    Oké… dat was 1 kant :P
    Op naar de andere kant…


    Aan de andere kant zit de accu (joh!! :D)
    Deze moet er dus ook even uit…


    Dit kastje moet er als eerste af…

    Achter de pijl zit een klipje waarmee je dit kastje eraf kunt halen (omhoog schuiven).
    Bah…vieze handen… :P
    Vervolgens kun je met dop 10 de polen losdraaien. (eerst de MIN en daarna de PLUS !!)
    De accu zit links met een klem vast in de accubak (dop 13).
    Deze helemaal losdraaien en verwijderen.
    De accu kan er nu uit:


    Ook hier: rubbertje verwijderen en fitting kwart-slag draaien.
    Damn… het begint al donker te worden… :D

    Let er op dat de accu aan de spatbordzijde onder een klemrand zit. Zet je accu dus goed terug !
    Als je de klem weer terug hebt ‘gebout’, controleer dan even of ie goed vastzit door er flink aan te sjorren (je wilt niet dat deze een eigen leven gaat leiden bij een noodstop op een lekker stukje toeren).

    Als je dus alles goed hebt gedaan, dan kan het eindresultaat er ongeveer zo uitzien:

    En Hans-V6 / Sjors hun trots :)

    (Met de Philips BlueVision lampjes)

    #17370060
    MetalRush
    • Topics 3
    • Reacties 47
    Lid sinds:
    17 November 2004

    Ter aanvulling (niet om af te geven op AutoStyle);
    ik ben net (23:30 uur) nog even buiten gaan kijken.
    Het viel mij op dat er kleurverschil in links en rechts zit :fy1
    Ik denk dus dat ik het verhaal hierboven nog een keer ga herhalen en dezelfde lampjes als Sjors/Hans-V6 erin ga zetten.

    Het is niet op de foto te zien, dus heeft het geen nut een foto ervan hier op het forum te zetten. Bij daglicht zal het ook niet opvallen (ergo: de foto’s hierboven) maar hou er dus rekening mee als je zelf besluit om andere lampjes te monteren… goedkoop kan duurkoop zijn… :(

    #17370061
    Hans-V6
    • Topics 1
    • Reacties 175
    Lid sinds:
    1 March 2005

    Bij deze voeg ik de “How to..” demonteer ik het dashboard kastje van een B1 en B2 ;)

    Je begint met je dashboardkastje open te doen, moet je eerst 3 torx schroeven eruitdraaien, dan kan je je airbag cover omhoogvouwen.

    Dan zie je 2 schroeven links en rechts zitten die draai je er uit.

    dan zitten er ook 2 onder in bij de schanieren, die haal je er ook uit.

    Dan demonteer je je luchtrooster, eerst het kapje eraf klikken, dan zitten daar een aantal schroefjes achter, die haal je er ook uit en als je het goed gedaan hebt, kan je je hele lucht rooster er zo naar vóóren uit trekken.

    Doordat je het luchtrooster uit gehaald hebt kan je de laatste schroef eruit halen die dan zichtbaar word, nu kan je je dashboard kastje eruit halen

    ;)

    het lijkt een hele operatie maar is goed te doen, ik doe het (omdat ik het vaker gedaan heb) in een kleine 10 minuten.

    Dit is zowel bij de B1 als bij de B2 (facelift) hetzelfde

    Greetzz, Sjors

    #17370062
    fornix
    • Topics 3
    • Reacties 28
    Lid sinds:
    30 June 2004

    How to… vervangen gloeilampje lichtschakelaarunit (Omega B1)

    Het lampje in mijn lichtschakelaarunit weigerde functie dus lichtten de icoontjes (blauwe pijltjes) niet meer op als ik de lampen aan deed.

    Volgens het Omegahandboek moet je eerst de accu loskoppelen maar daar was ik te lui voor moet ik eerlijk zeggen:D

    1)Verwijder eerst het rooster boven de schakelaarunit.
    Door hier te klikken zie je een tekening met uitleg hoe het rooster te verwijderen(in het Duits, helaas).

    2) draai vervolgens de draaischakelaar voor het dimlicht in de middenstand en trek deze naar je toe (interieurverlichting gaat nu branden). Aan de onderkant van die schakelaar zit een opening (gele pijl) daarin steek je een dunne pin of schroevendraaier. Hiermee druk je dan tegen het asje waarop de draaischakelaar zit (groene pijl op de volgende foto). Tegelijkertijd trek je de draaischakelaar naar je toe, deze schiet dan vanzelf los.

    3) Aan de zijkanten van de lichtschakelaarunit zitten ijzeren klemmetjes die de unit vastklemmen in het dashboard. Ik heb ze naar binnen gedrukt door een plamuurmes in de spleet tussen dashboard en de unit te steken. Eventueel kun je de klemmetjes naar binnen trekken met een tangetje via een opening die normaal wordt afgesloten door de draaischakelaar.
    Nu kun je de unit er uit trekken.

    4) aan de achterzijde van de unit zie je een grijze fitting zitten. Die kun je met een schroevendraaier losdraaien en er dan met een tangetje uit trekken. Het is een lampje van 12 volt en 0.5 watt. Bij een automaterialenzaak heb ik een zelfde lampje gekocht. Echter dit was een lampje van 1.2 watt. Kosten € 2,95.
    Doe wel een beetje voorzichtig want het kunstof van de unit en het dasboard is zo beschadigd!!!
    Al met al moet het in en half uurtje te doen zijn.

    Hieronder nog wat foto’s van hoe het er allemaal uitziet:

    #17370063
    Hans-V6
    • Topics 1
    • Reacties 175
    Lid sinds:
    1 March 2005

    Bij deze zal ik een “How to…” instal ik een BOSE sound systeem? toevoegen ;)

    “UNDER CONSTRUCTION!!!”

    Regeer even niet op mijn post, ik kan deze niet in een keer klaar maken, ik moet even alle gegevens bij elkaar zoeken op mn pc.

    Zodra mn post klaar is, zal ik “Under construction” weghalen ;)

    Heb je vragen of opmerkingen? mail, U2U of maak een nieuw topic aan :thumbup

    In de eerste modellen reeks van de Omega (van 1994 t/m 1997), was aléén de Omega MV6 sedan voorzien van een Philips sound systeem.

    Dit bestond uit 4 lagentonen luidsprekers, waarvan er 2 in de vóór portieren aanwezig zijn en 2 in de hoedenplank.. dit was niet te zien! deze zitten werkelijk ONDER de hoedenplank, deze waren aléén te zien door de kofferdeksel te openen.

    Verder 2 mid woofers (in de achterportieren) en 4 tweeter’s waarvan 2 t.h.v. de buitenspiegels vóór en 2 bij de midwoofers in de achterportieren.

    Dit Philips soundsystem werd ondersteund door een 4 kanaals versterker, deze was fabrieksaf gemonteerd op de plaats die ik met de foto hieronder aangeef.

    Echter voor de station en ook al was dit een MV6(!) er was géén soundsystem leverbaar, hierin waren net als alle andere Omega’s standaard Blaupunkt speakers die ZONDER versterker gevoed worden.

    Het Philips soundsysteem werd aleen geleverd met de Philips SC-804 i.c.m. CD-wisselaar.

    Standaard speaker systeem

    4 woofers en 2 tweeters (hogetonen luidsprekers)
    1 woofer per deur en 2 tweeter’s t.h.v. de buitenspiegels voor.

    i.v.m. deze standaard speaker’s was een héél gamma aan radio’s leverbaar.. o.a. Blaupunkt CAR-300/ Philips CAR-400/ Delco Electronics CDR-500/ Philips CCR-600 inc 6 CD-wisselaar..

    Eind 1997 heeft Opel een (“facelift”) aan de Omega B1 gegeven, dit ging onderandere gepaard met: andere uitvoering van de knopjes (niet meer geribbeld maar glad) technische vernieuwingen, Xenon verlichting, en Opel ging een contract aan met de grote audio farikant BOSE, Bose heeft speciaal voor de Omega een audio systeem ontwikkeld dat helemaal op het interieur en de vormgeving is afgestemd, i.c.m. de hoogwaardige luidsprekers van BOSE resulteerd dit in een uitzonderlijke goede geluidskwaliteit! :thumbup

    Het BOSE sound systeem Sedan(limosine) bestaat uit:

    *2 Opel/GM tweeter’s t.h.v. de buitenspiegels vóór
    *2 BOSEwoofer’s voorportieren
    *2 BOSE breedband woofer’s achterportieren
    *2 BOSE Bass woofer’s hoedenplank
    * Gepatenteerde BOSE versterker met active EQ
    * Philips/Bose CCR-800 radio met Blaupunkt 6-CD-wisselaar

    Het BOSE sound systeem Station (Caravan) bestaat uit:

    *2 Opel/GM tweeter’s t.h.v. de buitenspiegels vóór
    *2 BOSEwoofer’s voorportieren
    *2 BOSE breedband woofer’s achterportieren
    *1 BOSE subwoofer
    * Gepatenteerde BOSE versterker met active EQ
    * Philips/Bose CCR-800 radio met Blaupunkt 6-CD-wisselaar

    De BOSE versterker/EQ is fabrieksaf bij de Sedan(limosine)

    Alle luidsprekers worden actief door de BOSE verterker gevoed

    #17370064
    fornix
    • Topics 3
    • Reacties 28
    Lid sinds:
    30 June 2004

    How to…in- en uitbouwen onderdelen voordeur Omega B1 & 2

    Na aanleiding van het probleem van Omega driver die zijn voordeur niet meer open kreeg post ik hier een aantal scans die afkomstig zijn uit het Omega handboek “So wird’s gemacht”. Het is dus in het Duits. Maar overzichtelijk genoeg om er altijd wel wat wijzer van te worden:P.
    Het betreft hier het in- en uitbouwen van: de binnenbekleding, de stootlijsten, ramen, de raamheffers, deurgrepen & -sloten.

    scan 1
    scan 2
    scan 3
    scan 4
    scan 5
    scan 6
    scan 7
    scan 8

    Btw. soms wordt er in de tekst verwezen naar andere pagina’s. Wil je die ook gepost hebben stuur me dan even een U2U.

    #17370065
    MetalRush
    • Topics 3
    • Reacties 47
    Lid sinds:
    17 November 2004

    Zoals een aantal van jullie weten is mij het geluk met mijn CID (Color Information Display) lang niet gegund :(
    Pas na de 4e koop (:fy1) kocht ik een (nieuwe :thumbup) CID die helemaal goed is :)
    Ik had hier graag een ‘How to… repareren CID / MID’ van willen maken, maar moet dan een duidelijke en harde waarschuwing uit doen gaan. Probleem van deze reparatie is namelijk dat ie erg nauwkeurig luistert en vaak maar 1 poging toelaat (zo is mijn ‘ervaring’ tot nu toe).

    Waar praat ik nu eigenlijk over?
    Zie plaatje hieronder. Dit is mijn originele display uit mijn (B2) Omega. Het vervelende is dat iedere Opel hier, op den duur, ‘last’ van gaat krijgen. Dit geldt voor de CID’s, MID’s en TID’s.

    Het probleem:
    Probleem van deze displays is dat door warmte wisselingen de flatcable van het tft schermpje (geldt dus ook voor de MID’s en TID’s) op den duur slecht contact maken.

    Dit is op te lossen door de hele CID te demonteren, te desolderen, te repareren, een erg nat schietgebedje te doen en het geheel weer in te bouwen.
    Het verschil tussen de ‘How to… repareren CID/MID’ en de ‘How to… vervangen CID’ is wel duidelijk he ?! Het reparatie-gedeelte in deze post gewoon overslaan en alleen het display uit- en weer inbouwen :P

    Het uitbouwen

    Het uitbouwen van de CID begint met het verwijderen van de luchtroosters in het dashboard.
    Steek hiervoor 1 of 2 dunne voorwerpen (maar wel sterk genoeg om wat kracht uit te oefenen) tussen het luchtrooster en de zijkanten:

    Draai het luchtrooster helemaal naar boven en werk dmv de dunne schroevendraaiers de luchtroosters voorzichtig naar voren:

    De 1e is best wel lastig om te doen, de 2e is daarna makkelijker omdat je meer ‘speelruimte’ hebt gekregen.

    Je ziet nu ook direct de 2 schroeven zitten waarmee je de behuizing van de luchtroosters kunt losdraaien

    Deze moeten dus ook losgedraaid worden :P

    Vervolgens kun je de behuizing heel eenvoudig eruit pakken

    …en je ziet dan direct de volgende schroef (die van het display) die je ook los mag schroeven

    Vervolgens gaan we naar het stuur.
    Draai het stuur eerst 90 graden naar rechts en verwijder het zichtbaar geworden dopje met een dunne schroevendraaier en draai de schroef eruit:

    en doe dit ook met de andere (linker) kant :P

    Je kunt nu het kapje van het stuurhuis (naar boven toe) verwijderen

    Nu komt een vervelende schroef aan de orde.
    Deze is moeilijk te pakken te krijgen en zit onder het kapje dat tussen het stuurhuiskapje en display zit.
    Op de foto is ie moeilijk te zien… close-up:

    Dit kapje moet vervolgens achter het display vandaan gedraaid worden. Deze zit gedeeltelijk achter de bevestiging van het display geschoven. Het kan makkelijker zijn om wellicht eerst je stuur in de onderste positie te zetten

    Nu dit alles gedaan is, kun je je klokkenspel (+1 lolligheid :jerry) voorzichtig AAN DE RECHTER KANT (!!) naar voren halen.
    Hou er rekening mee dat er nog kabels aan vast zitten en deze niet gemaakt zijn van 8mm staaldraad !
    Tevens wil ik vermelden dat je dashboard lastig eruit gedraaid kan worden omdat het allemal maar net “pas” gemaakt is. M.a.w.: soms moet je wat gepaste kracht gebruiken om het display naar voren te halen. Doe alles echter met gezond verstand en niet (alleen) met brute kracht !

    Vervolgens zul je ‘op de tast’ de stekkers los moeten maken en af moeten koppelen.
    De stekkers hebben een ‘automatische vergrendeling’. Deze zorgt ervoor dat de stekkers vast zitten en vast blijven zitten. Je moet dan ook deze vergrendeling eerst ‘ontkoppelen’ waardoor de stekkers bijna vanzelf uit het display komen zetten.
    Deze vergrendelingsklips (wat een woord :P) zitten op beide stekkers (in geval van een CID – de MID en TID hebben maar 1 stekker) en zijn zichtbaar op de 2e foto hieronder.

    Op de grote stekker staat de vergrendeling in de ‘ontkoppel’-stand. De kleine stekker staat (bijna) in de ‘vergrendel’-stand.

    Asl deze stekkers los zijn, kun je de rechterkant van het klokkenspel verder naar voren halen en het vervolgens naar rechts toe (vanaf de bestuurdersstoel gezien) achter je stuur vandaan halen. Er zijn verder geen andere kabels oid verbonden. De km-/toerenteller zitten middels een schuifmechanisme verbonden met de boardcomputer (helaas geen foto van…)

    De reparatie van het CID

    Als 1e wil ik nog even een disclaimer neergooien (alsof ik er nog niet genoeg heb neergezet :P):
    Deze reparatie is natuurlijk geheel voor eigen risico. Ik heb er gemengde gevoelens bij… in mijn geval werkte de CID in 1e instantie helemaal niet of maar tijdelijk (zeer temperatuur afhankelijk). Bij een MID of TID kan het zijn dat een aantal cijfers/letters niet mooi weergegeven worden maar nog wel volledig functioneert. Maak dus eerst een goeie afweging of je het risico (van verqloten) waard vindt. In mijn geval had ik zoiets van: “verder stuk maken kan bijna niet, dus what the heck :P”.

    Daar dit ook een behoorlijk verhaal gaat worden, zal ik genoodzaakt zijn dit verhaal in etappe’s te posten. Mijn excuses hiervoor…

    #17370066
    Illuminat0r
    • Topics 1
    • Reacties 144
    Lid sinds:
    16 September 2004

    >>direct link: direct link

    ik ga hier ook eens een kleine bijdrage proberen te leveren.

    Bij de installatie van men caraudio in de Omega A heb ik heel wat problemen ondervonden, echter allemaal op te lossen.

    Zo was er het probleem om een 4mm² audiokabel in de deur te krijgen :P
    Mijn enige optie was via de deurconnector, omdat ik geen rechtstreekse doorvoer wou nemen.

    Maar dat ding krijg je ten eerste al moeilijk losgekoppeld, laat staan dat je het dan nog open gepruld krijgt zonder brokken te maken.

    het is nochthans heel simpel:

    (hopelijk vind ik nog alle foto’s terug die ik destijds gemaakt heb)

    1. loskoppelen fiche

    2. uitnemen/plaatsen mannelijk gedeelte op deur

    3. openen/sluiten vrouwelijk gedeelte (chassis)

    3.1 Knip met een zijkniptang voorzichtig de strap los die de rubber op de plug houdt. Knip liever 2x, dan 1x te diep met een kapotte rubber als gevolg.
    Het is niet altijd nodig om de rubber los te doen..

    3.2 Met een platte schroevendraaier (min. 5mm breed toch) het binnenste gedeelte uit het omhulsel “kantelen”. Doe dit enkel op de op de foto aangeduidde kant, anders breekt je omhulsel. Dus niet tussen de groene rubber en het omhulsel ingaan!!!
    Dat breekt heel snel :(

    3.3 Je kan nu het binnenste gedeelte wat vrijer maken door er voorzichtig aan te trekken, en eventueel de kabelboom wat te begeleiden

    3.4 Voor het sluiten van de vrouwelijk plug, moet je gewoon de kabelboom terug naar binnen geleiden.
    Dan de ‘bovenste’ kant van het binnenste gedeelte in het omhulsel plaatsen en dit dus in de omgekeerde volgorde gewoon dichtknijpen met je hand (duim).

    Dit moet heel soepel gaan, anders zit er iets mis.
    Kijk ook even na of de groene rubber overal goed zit, anders gewoon weer ff “openwippen”…

    4. bijplaatsen/verwijderen van fichekes

    #17370067
    MetalRush
    • Topics 3
    • Reacties 47
    Lid sinds:
    17 November 2004

    Het is mogelijk om de ‘wat oudere’ Omega’s te ‘chippen’.
    Bij de laatste modellen ( > bj 2002) kan dit helaas niet meer :thumbdown
    Op eBay verkoopt een man uit Berlijn andere EEPROM’s voor het motormanagementsysteem (12x woordwaard :jerry).
    Hieronder een fotoreportage hoe deze te verwisselen:

    Voorbereiding:
    Uiteraard eerst je accu afkoppelen (wederom: eerst massa (=zwart/bruine kabel) en daarna de plus (rode kabel)).

    Uitvoering:
    Je moet het driehoekige doosje hebben, net boven de accu.
    Deze zit met een clip dicht (op de punt).

    Dat kastje, waar de dikke kabel naar toe loopt, moet je hebben; dat is je motormanagement kast.

    Dit kastje zit op een soort bodemplaat gemonteerd en kun je eenvoudig uit de driehoekige behuizing omhoog schuiven.

    Vervolgens kun je de stekker eraf klikken, d.m.v. de ‘beveiliging’ los te klikken (al dan niet m.b.v. een platte schroevendraaier).

    Vervolgens haal je de moertjes los die je motormanagementkast vasthoudt op de bodemplaat.
    Enige voorzichtigheid is geboden; deze moertjes zijn namelijk van kunststof. Je kunt ze dus makkelijk stuk draaien.

    Vervolgens draai je het kastje om en buig je de omgebogen lipjes om die de deksel vasthouden.

    De EEPROM zit onder een plastic beschermingskapje verborgen.
    (op de foto, linksonder).

    Werk deze EEPROM voorzichtig los (eigenlijk ook ff met ESD-kabel werken e.d. om statische electrischiteit geen kans te geven. Gebruik tevens een EEPROM-trekker om hem er netjes uit te halen. Gebruik in geen geval een platte schroevendraaier om schade aan de EEPROM te voorkomen !).

    Op deze foto is de EEPROM vervangen door de nieuwe.
    (op de foto linksboven – met rode sticker).

    Vervolgens monteer je het motormanagementsysteem weer door de demontage-handleiding in omgekeerde volgorde te volgen :D

    Deze nieuwe chip zou 19 pk en 35 NM méér moeten geven + een bezuiniging van 1 liter / 100 km :o
    Ik rij er zelf nog te kort mee om dit te (kunnen) bevestigen.

    #17370068
    Illuminat0r
    • Topics 1
    • Reacties 144
    Lid sinds:
    16 September 2004

    how to achterbumper afnemen:

    >>direct link naar deze post: direct link

    Recommended personnel: 2 (of zelfs evt 3 als je PDC hebt)

    1. Nr.plaat afnemen

    2. Nr.plaat verlichting uitbouwen (owv de kabeltjes)

    3. Grote doek of deken onder je kontje leggen (dat van je Omega!)

    4. 8 TORX vijzen lossen
    – 2 in/aan linker wielkast
    – 2 in/aan rechter wielkast
    – 4 net onder de kofferrand

    5. Bumper een kleine 10cm achteruit schuiven.

    6. PDC connectoren eventueel merken, en afkoppelen

    7. Bumper volledig achteruit schuiven.

    Een overzichtje:

    De onderste schroeven in de wielkasten (2stuks)

    De bovenste schroeven in de wielkasten (2stuks)

    Ik weet niet exact of dit ook op gaat voor de Omega Caravan.
    Voor de B1 Limousine ben ik 99% zeker.

    De bumper klikt nergens in of vast, in tegenstelling tot deze van de Omega A.

    Voor de voorbumper zou dit ongeveer hetzelfde moeten zijn, maar dat heb ik nog niet gedaan.
    Mogelijk moeten ook de ‘lipjes’ onder de koplampen eraf om de voorbumper te demonteren…

    Bij de Omega A zit de achterbumper (als ik me goed herinner) vast met slechts 2 bouten, te bereiken langs de onderkant, ongeveer in het midden van de bumper, op de stalen stootbaar.
    Daarna moet je hem aan weerskanten uitklikken, maar weet niet meer heel juist hoe dat zat…

    gelieve te PM’men of >>aparte topic<< voor info en/of bevestigingen…

    #17370069
    opel_omega_steinmetz
    • Topics 6
    • Reacties 624
    Lid sinds:
    22 March 2007

    How to, interieur verwijderen:

    1. Deurpanelen verwijderen achterin:
    Verwijder eerst de het lampje onderin het portier (dit zodat je niet vergeet de bedrading af te koppelen), de asbak en de deurgreep.
    De deurgreep kun je verwijderen door er bovenin voorzichtig een schroevendraaier in te drukken.

    Wanneer je dit hebt gedaan kun je alles schroefjes verwijderen, rondom, achter de asbak en achter de deurgreep. Wanneer je alle schroefjes hebt verwijderd kun je de deurkaart omhoog drukken, LET OP ! wanneer je elektrische ramen achterin hebt moet je deze stekker eerst los peuteren, deze hangt ter hoogte van de asbak. Ook moet je letten op de eventueel aanwezig tweeter, deze zit dan wel ligt vast geklikt op de luidsprekerkap, maar t zou zonde zijn als je hem toch kapot trekt.


    2. Deurpanelen voorin verwijderen:
    Hiervoor geld het zelfde principe als bij stap 1, er zit echter nog een schroef verstopt achter de ”deurslot-knop” hiervoor moet je het oranje lipje er even uitwippen. Verder hoef je hier geen asbak en tweeter te verwijderen ;)

    3. Achterbank verwijderen:
    Er steken 2 zwarte lipjes onder de bank uit, 1 links en 1 rechts, terwijl je aan deze zwarte lip trekt, trek je de bank omhoog. Wanneer je dit bij beide kanten hebt gedaan, trek je de bank er zo uit.

    4. Bies verwijderen achterin.
    Wanneer je de achterbank verwijdert hebt kun je beginnen met het demonteren van het rug gedeelte. Eerst demonteer je de bies, hier buig je de lip die op de foto staat omhoog, vervolgens kun je het geheel naar BOVEN drukken. Er zit verder niet gebout, geschroefd enz.

    5. Verwijderen ruggedeelte
    Dit geldt voor zowel links als rechts. Klap eerst de ‘’bank’’ open. Verwijder vervolgens het zwarte lipje dat op de bekleding zit (foto 1 & 2) vervolgens zie je 2 bouten (foto 3) aan de andere kant van de bekleding doe je precies het zelfde, hier zie je ook 2 bouten (foto 4) Wanneer je alle 4 de bouten los hebt gehaald kun je het zo verwijderen. De zelfde procedure herhalen voor de andere kant.

    6. Verwijderen van de achter armsteun.
    De midden armsteun achterin wordt op zijn plaats gehouden door 2 zwarte klipjes. Deze kun je simpelweg verwijderen door er voorzichtig een schroevendraaier achter te zetten. Wanneer je links en rechts dit zwarte klipje hebt weggehaald kun je ook de armsteun er zo uithalen.

    7. Verwijderen skiluik.
    Het skiluik zit met 2 bouten vast, draai deze los en het skiluik kun je zo verwijderen.

    8. Verwijder passagiers zetel.
    Om te beginnen draai je de 4 bouten los ( 2 voor en 2 achter) die ‘’in’’ de rails van de stoel zitten op de foto zijn ze rood omcirkeld, ook moet je even 1 schroefje loshalen van het kunststof koofje deze is met een groene pijl aangegeven.
    Wanneer je dit hebt gedaan zul je het koofje moeten verwijderen om 2 stekkers los te maken.
    Let wel, ik heb het hier over een passagiers stoel die volledig elektrisch verstelbaar is en stoel verwarming heeft maar geen airbag, het kan dus zijn dat wanneer je een ander type stoel hebt, je meer/minder stekkers tegen komt !?

    9. Bestuurders zetel demonteren.
    Ook hier haal je weer de 4 bouten los en het schroefje van het kunststof koofje.
    Onder het kunststof koofje moet je even stekkers loshalen, EN onder de zetel zitten ook nog 2 stekkers die dienen te worden losgehaald, deze zijn voorzien van een witte pijl.

    Let wel, ik heb het hier over een bestuurders zetel die volledig elektrisch verstelbaar is, voorzien is van memory en stoel verwarming heeft maar geen airbag, het kan dus zijn dat wanneer je een ander type stoel hebt, je meer/minder stekkers tegen komt !?

    #17370070
    Hans-V6
    • Topics 1
    • Reacties 175
    Lid sinds:
    1 March 2005

    Om het geheel makkelijker te maken verwijder je eerst de complete spiegel.

    deur openen, spiegel driehoekje (B1: hogentonenluidspreker) verwijderen, deurpaneel losmaken (alleen de 2 schroeven die dicht bij dat kapje zitten die je net verwijderd hebt.zet dan even een spie o.i.d tussen de deur en het paneel zodat je wat ruimte krijgt.. (Anders moet je het hele deurpaneel verwijderen!) verwijder de 3 schroeven van de spiegel en neem de spiegel af (klemt een beetje door de raamrubbers)

    Stekker t.b.v de elektronica in de spiegel losmaken lipje even opzij drukken met een fitting schroevendraaier..

    Zo nu even een een dekentje o.i.d op de werkbank leggen zodat je de spiegel niet beschadigd (!)

    dan duw met je duim voorzichtig het glans beneden naar achteren:


    Shot with HP PhotoSmart R707 (V01.00) at 2007-07-28

    Nu met een Spie (deze heb ik in Duitsland gekocht) echt een zéér hadig ding waar ik bijna de hele Omega mee kan demonteren ZONDER het te beschadigen het glas voorzichtig (want het kan breken) van boven naar je toe halen, zet je vingers zover mogelijk achter het glas zodat de druk op het middelpunt zit, trek het glas naar voren (het zit geklikt)


    Shot with HP PhotoSmart R707 (V01.00) at 2007-07-28

    Glas uitnemen en de 2 stekkertjes verwijderen van de spiegel verwarming:


    Shot with HP PhotoSmart R707 (V01.00) at 2007-07-28

    De 4 lipjes samendrukken en naar buiten drukken, dit is erg moeilijk uit te leggen maar als je even rustig kijkt wijst het zich vanzelf ;)


    Shot with HP PhotoSmart R707 (V01.00) at 2007-07-28


    Shot with HP PhotoSmart R707 (V01.00) at 2007-07-28

    Succes !

    Greetzzz, Sjors

    #17370071
    Mortus
    • Topics 2
    • Reacties 34
    Lid sinds:
    24 November 2005

    Heb de Steinmetz grill (b1) vandaag gemonteerd. hierbij de handleiding van Steinmetz om de grill juist te monteren.
    Omdat deze grill vaak 2e hands word gekocht is de handleiding voor erg handig :thumbup

    http://img502.imageshack.us/img502/1528/img001cg3.jpg

    http://img522.imageshack.us/img522/9727/img002qy9.jpg

    http://img135.imageshack.us/img135/6205/img003ep5.jpg

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.