Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Compressiemeter stijgt naar 10bar, zakt daarna na 0bar
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 januari 2013 om 16:14 #18094464
Als ik een aansteker bij de pijlstok hou, vliegt hij in brand. Dit ziet er niet goed uit volgens mij :swear
Er staat ook lichtelijk benzine op de zuigers. Heb de bougies eruit gehaald.
Wat is het beste? Olie eruit laten?
Of breng de wagen maar naar de sloop?
12 januari 2013 om 16:17 #18094465Ik heb waarschijnlijk die 2 kabels van de startmotor verkeerd gehad. Toen heb ik hem een aantal keer proberen te starten, en toen kwam ineens benzine uit de luchtfilterbak.
Daarna plus van de accu gehaald en daarna is niks meer eruit gekomen.
Waarschijnlijk is er wel meer als 2 liter door gegaan dan. Ik heb ongeveer 1 a 1.5 liter opgevangen. En de rest zit dus in het blok :cry
12 januari 2013 om 16:19 #18094466Het kan nogsteeds dat de zuigers enzo goed zijn hoor. Dat benzine in de carter staat is geen garantie dat dat via de zuigers is gekomen. Kan ook via de carterontluchting naar binnen zijn gegaan (die zit namelijk op de inlaat aangekoppeld).
En er zijn nog wel een paar scenario’s te bedenken.Als je alles goed wil doen, zou ik het volgende stappenplan nemen.
-Accu afkoppelen om eventuele probleempjes met de benzinepomp te elimineren.
-Bougies er uit en leegzuigen of laten leeg dampen.
-Olie aftappen en vervangen met nieuwe olie. De huidige olie is hoogstwaarschijnlijk vervuild en zijn smerende eigenschappen verloren (benzine is een oplosmiddel! alle lagers zijn nu ook droog!)
-Alle ventilatiekanalen checken, vacuumslangetjes, etc. De druk op de injectierail kan hoog hebben gestaan door vacuumproblemen (benzinedruk regelaar is vacuum geregeld)
-Electronica checken (met name benzinepomp bekabeling en relais)
-Alles terug in elkaar zetten als alle benzine is verdampt, olie vervangen, etc.
-Accu aansluiten en dan zo kort mogelijk daar na proberen te starten. Eventueel eerst nog even met afgekoppelde ontsteking om de olie eerst even weer rond te pompen. Daarna pas met ontsteking om te zien of de motor weer op eigen kracht wil draaien.Eventueel kan je er nog voor kiezen om na de eerste start (zonder ontsteking dus) nog even een compressie tester aan te sluiten. Zo kan je zien of de zuigers nog fatsoenlijk werken en afsluiten. Blijkt dat goed te zijn, met ontsteking starten.
Hij zou het dan weer moeten doen.
Is de compressie slecht, dan zit je waarschijnlijk tegen een nieuwe blokrevisie aan te kijken.
Of je bouwt meteen om naar 2 liter, of verkoopt m als ideaal platform voor 2liter ombouw.Als je heel uitgebreid wil testen, doe je natte en droge compressie testjes. Zie ook deze video:
[youtube:33lqlfog]http://www.youtube.com/watch?v=X_tbksFYhl4[/youtube:33lqlfog]12 januari 2013 om 16:48 #18094467Oke, ik ga zometeen gelijk de benzine eruit laten want dit zal niet goed zijn voor alles in de motor.
Een nacht droog laten staan? Of na het uitlekken gelijk andere olie erin?
Als de benzine morgrn nog op de zuigers staat , kan ik dan concluderen dat de cilinderwanden etc nog goed afdichten?
Ik hoop dat het meevalt, maar het zal wel weer tegenvallen :swear
Gelukkig staat er wel een leuke zwarte 2liter hier op het forum sinds vandaag:jerry
Pffff. Ik moet er niet aan denken 1000-1200€ weggegooid :swear
12 januari 2013 om 16:54 #18094468McKaamos
Bedankt voor je hulp en heldere uitleg :thumbup12 januari 2013 om 17:17 #18094469Of er wel of geen benzine blijft staan geeft geen garanties. Ligt er maar net aan hoe erg het allemaal is en of het b.v. verdampt enzo.
Wat de olie betreft kan het geen kwaad om hem een nachtje droog te laten druppen. Dan weet je in ieder geval zeker dat alle meuk er uit is.
Op dit moment is het beste wat je kan doen de olie vervangen, alles te checken, eventueel een compressietestje te doen en proberen te starten. Doettie het, heb je geluk. doettie et niet of slecht, heb je pech.
Hier vandaan kan ik gewoon niet ruiken of er meer schade is, dus het enige wat je kan doen is proberen.En geen probleem ;)
Met een beetje helderheid kom jij ook weer een stuk verder :)12 januari 2013 om 17:34 #18094470Hoe kan ik de benzinepomp controleren?
Dat is toch gewoon dat ding wat de benzine op mijn zuigers heeft gekegeld? :jerry (die 2 blauwe leidingen)
Waar zit dat relais ervan? En hoe kan ik dit controleren?De kortsluiting is gekomen omdat de kabels van de startmotor niet goed zaten. Dus nu wil ik wel dat ze goed zitten, voordat ik dadelijk weer 2 liter benzine in de motor heb.
Rode kabel MET de geschakelde plus?
En de massa apart?Ik zal even denken of ik vanavond nog verder ga, anders morgen
Heb in ieder geval de olie eruit gelaten. Ik dacht eerst ooh daar zit niks in. Er kwam alleen maar olie. Maar daarna kwam er eigenlijk alleen maar verdunde olie MET benzine uit.
Heb carterontluchting en vacuüm slangetjes bekeken maar hier was nergens benzine te bekennen.
Toen ik de gasklep op de mantzel opende liepen er nog een aantal druppels uit.12 januari 2013 om 17:42 #18094471De benzinepomp zit in de tank en pompt via de bijrijderskant de benzine naar de motor toe.
De kabels lopen volgens mij via de kabelboom in het interieur van de auto (in de dorpel, bestuurderskant geloof ik).
Het relais daar van hangt ergens in de motorruimte, maar ik weet zo uit m;n hoofd niet waar. Ik vermoed in het zwarte relais kastje, bestuurderskant.
Kwestie van een werkplaatshandboek. Ik kan nog wel even kijken of ik die info ergens hier heb.De olie+benzine is logisch, motorolie is zwaarder dan benzine, dus drijft de benzine voornamelijk bovenop.
Ik zou de inlaat slangen e.d. nog even los laten liggen, gasklep open zetten en zo houden met een stokje ofzo. Touwtje aan de hevel aan de buitenkant werkt ook.
Het belangrijkste is dat je zorgt dat alles vrij is van benzine voordat je een startpoging doet.Edit:
Even m’n werkplaatshandboek doorgebladerd.
Er zijn 3 relaiskastjes, waarvan 2 beschreven zijn en één niet.
Onder het dashboard, bestuurderskant, zit er een. Daar zit de benzinepomp relais niet in. Bijrijderskant, boven het handschoenenvakje zit nog een vijftal relais, ook die zijn het niet (dienen voor airco, interieurventilatie e.d.).
De derde zit onder de motorkap, naast het reservoir van de hoofd remcylinder/rembekrachtiger. Deze is helaas niet beschreven in mijn handboek, maar dat is de enige andere lokatie, dus daar moet hij zitten.12 januari 2013 om 18:20 #18094472Je brandstofrelais hangt aan je motorkabelboom boven de ecu
Rechts aan bijrijderskant achter n grijze plastice kap naast je voetenInjectoren zijn massageschakeld, dus je hebt iig ergens n massaprobleem
De dikke zwarte draad moet op de dikste aansluiting startmotor(m8 bout), deze gaat ook naar de dynamo
Bruin is MASSA, moet dus ergens aan de motor vast
Zwart/rood is startmotor aansturing (m6 bout)12 januari 2013 om 19:06 #18094473Op het moment dat de benzine eruit kwam had ik een massa probleem (Toen heb ik wat gekloot met die kabels van de startmotor).
Heb ondertussen de kabels goed. Als ik nu de kabels van de accu vastmaak loopt er geen benzine meer door. En toen ik nog niet doorhad dat de benzine in de motor zat liep er ook geen benzine meer onder het starten.
Dat is even dat moment geweest dat ik de kabels HELEMAAL verkeerd had :jerry
Ik heb 2x m8 aansluiting op de startmotor
en 1x die m6 (volgens jou) op de startmotorDe kleine zwart rode draad heb ik op de m6 bout
De hele dikke RODE & ZWARTE draad zitten samen gebundeld MET de dunnere zwarte (die wat van de startmotor af komt) op de bovenste van de twee m8
De bruine massa kabel zit op de andere m8Ik weet 100% zeker dat die 4 kabels ook allemaal op de startmotor zelf zaten.
En dat die bruine niet naar een massapunt van de motor gaat.Bedankt voor jullie hulp allemaal :thumbup
Ik ga morgen verder en hoop dan maar dat hij start :wors
12 januari 2013 om 19:24 #18094474Fout!!
Die massakabel moet gewoon ergens op de motor
En de 2 + kabels moeten idd bij elkaar op 1 punt op de startmotorEr zitten totaal maar 3!! Kabels op de startmotor, wat je verder met mijn tips doet moet je zelf weten
12 januari 2013 om 19:36 #18094475Dus is één m8 boutje leeg gelaten? :s
Op alle boutjes zat minstens 1 kabel, en zo heb ik 6 maanden gereden. Dus zou raar zijn als t nu ineens anders moet :jerry
De startmotor moet toch ook massa hebben? Daar kun je toch niet alleen maar 12v opzetten?
12 januari 2013 om 19:58 #18094476massa gaat via het ijzer van de startmotor zelf.
hoef je dus niet apart aan massa te hangen.
motor zit namelijk ook ergens met een massastrip aan het chassis vast12 januari 2013 om 20:05 #18094477Terug gaaan waar je die motor hebt laten reviseren.
Is toch wel een hoop misgegaan geloof ik.12 januari 2013 om 20:27 #18094478Met de revisie is niks mis :jerry
Heb alles zelf aangesloten dus is mijn eigen fout.
13 januari 2013 om 11:39 #18094479Vandaag nieuwe olie bijgevuld.
Bruine massa kabel maar op het blok gemaakt.:jerry
De zwart rode apart
en
De zwarte apartEn de startmotor heeft een paar keer rond gedraaid.
Het aantal volt zakt wel tot onder de 5volt MET het doorstarten.
We gaan zometeen MET bougiekabels starten
Hopen dat hij zometeen start:jerry
13 januari 2013 om 12:05 #18094480succes dan maar ermee :D
13 januari 2013 om 12:26 #18094481Startmotor draait goed maar start niet.
Ik heb compressie meter getest. Wijzertje gaat naar de 10 bar ongeveer en zakt daarna naar 0 bar.
Einde verhaal denk ik dus :argue
Dat word de wagen in onderdelen verkopen
13 januari 2013 om 12:43 #18094482Dat hoeft in principe niet einde motor te beteken, wat voor compressie test heb je? eentje die je erin draaid of eentje die je er op moet houden?
13 januari 2013 om 12:45 #18094483weet je zeker dat jou hydraulische klep stoters al vol olie zitten ? zo heb ik al eens bij een corsa ruim een uur staat starten, voordat er is een beetje compressie wou komen !
13 januari 2013 om 12:50 #18094484Klepstoters hebben maanden in de olie gelegen.
Compressiemeter die je erin moet draaien
13 januari 2013 om 12:55 #18094485Hmmm, dan kan er idd weinig fout gaan met de test, maar hoelang duurt het ong voordat hij wegzakt? En als je de inlaatslang er af haalt en er beetje remmenreiniger inspuit (in je gasklep) en dan start. probeer dat eens..
13 januari 2013 om 13:10 #18094486Ligt niet aan je meter? Dat ie naar 0 gaat als de zuiger naar beneden gaat?
13 januari 2013 om 13:21 #18094487Dat hoort een compressiemeter sowieso niet te doen. Er zit normaal een ventiel in die de druk er in houdt, zodat je fatsoenlijk de boel kan aflezen.
Als hij afzakt, is dat ventiel waarschijnlijk lek.
Zuigers sluiten nooit 100% af, dus die verliezen sowieso compressie na een paar seconden. Verbrandingscycli gaan ook zo snel dat dat verder weinig uit maakt (als er maar voldoende compressie is vlak voor de ontsteking).
Voor de beeldvorming: zuigers zijn wel aardig vloeistofdicht, maar gas/lucht is “dunner” en komt altijd wel langs de zuigers naar de carter toe. Compressie lekt altijd.Enige is dat de compressietester dat afzakken niet hoort te registreren vanwege het ventiel. Wat je wil weten is of er genoeg compressie wordt opgebouwd vlak voor de ontsteking. Dus echt de piekwaarde die je krijgt.
@Vannos wrote:weet je zeker dat jou hydraulische klep stoters al vol olie zitten ? zo heb ik al eens bij een corsa ruim een uur staat starten, voordat er is een beetje compressie wou komen !
Hydrostoters zijn er om de klap van de flappen aan de nokken-as op te vangen, zodat je geen irritant geratel krijgt.
Ze zijn er niet om de klep dicht te houden. Daar heb je nog gewoon veren voor.
Als ze leeg zijn, krijg je geratel, maar mag geen negatieve effecten hebben op de druk in de cylinders.13 januari 2013 om 13:58 #18094488De meter kwam op 1 zuiger tot 12 en zakte daarna na 0
De rest zat allemaal tussen de 10-11,5Het zou kunnen dat de compressiemeter niet goed werkt. Die zzat in een doos die al helemaal verkleurd.
Maar dan weet ik nog niet waarom hij niet start.
Accu is zowiezo zwak na al dat starten. Maar we hebben hem wel nog proberen aan te duwen.
Je voelt dat hij wel een beetje wilt maar hij gaat gewoon niet aan.Heb hem daarna met startkabels aan een lopende auto gehangen. En blijven starten. Soms met wat gas geven maar dat maakte geen verschil.
Startmotor draait goed rond maar hij wil niet aan.
:swear
Dus wat moet ik doen? Andere compressiemeter regelen?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.