Achter de schermen zijn wij druk bezig met het vernieuwen van het forum. We bouwen aan een modern, sneller en toekomstbestendig platform, zodat we ook de komende jaren samen kunnen blijven sleutelen, delen en discussiëren.
Het nieuwe forum zal binnen enkele dagen online gaan.
⚠️ Belangrijk om te weten: Reacties en topics die vanaf nu nog op dit oude forum worden geplaatst, kunnen niet meer worden meegenomen naar het nieuwe forum. Om verlies van informatie te voorkomen, raden we aan om nieuwe berichten nog even uit te stellen totdat het vernieuwde forum live is.
Bedankt voor jullie begrip, geduld en trouw aan het forum. We kijken ernaar uit om jullie binnenkort te verwelkomen op het nieuwe forum!
hoi mede Opelisten, ik heb een twee liter onderblok waar ik een 2.2E kop op wil leggen. Het onderblok wil ik drie millimeter afvlakken. Wie kan mij zeggen hoe veel mijn compressie zal toenemen en of ik hier dan een stalen koppakking zal moeten gebruiken?
Eenheden zijn in mm, oppervlakte in mm2 inhoud in cc of mm3.
Maar praktische vraag onderblok 3mm vlakken gaan de zuigers dan niet de kop raken? bij de 2liter motoren zit de zuiger al boven in het blok. Heb je nog dikte koppakking over. Dus 2.2mm te kort aan ruimte.
Je zou zo maar gelijk kunnen hebben, ik weet het (nog) niet. Ik kreeg info van een medewerker van Biesheuvel en die vertelde me zoiets. Die gaf de hoogte van de cilinder en hoeveelheid die daar af zou kunnen. Eerlijk gezegd ben ik er nog niet aan toe gekomen om het 2.0 onderblok te checken. Ben nog volop informatie aan het verzamelen.
Ga je een scherpe nokkenas gebruiken? Anders heeft compressie verhogen weinig zin. Kosten/baten. Om compressie echt te verhogen heb je zuigers met een verhoging (kam) nodig. Alles max vlakken 0.5 compressie verhoging. Zonde van je geld.