Compressie meting X16XEL

Forumindex Forums Techniek Ecotec Compressie meting X16XEL

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18339239
    Bas Hoogendoorn
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 February 2017

      Ik bezit een Astra G Caravan uit 1999 met een X16XEL motor.
      echter heb ik geregeld plots witte rook pluimen uit me uitlaad als ik stil sta.
      ik wil mijn Distributie riem gaan vervangen, en eerst door iemand even een Compressie test laten doen.
      als de compressie te laag is kan de kop er gelijk eventueel af, zo niet is dat niet nodig.

      iemand in de Omgeving Delft die een compressie meting zou kunnen doen ?

      alvast vriendelijk bedankt voor de reacties

      #18339248
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Kop eraf bij te lagen compressie? Waarom zou je dat doen, het is maar de vraag waardoor dat is.
        Bij de X16XEL vaak door zuigerveren die versleten zijn.

        Eerste wat ik eens zou doen is charterventilatie controleren (Tenzij hij koelvloeistof verbruikt, dan koppakking vervangen).
        Maar wit pluimen bij koude (Vochtige omstandigheden) is niet raar.

        #18339250
        Bas Hoogendoorn
        Deelnemer
          Lid sinds:
          17 February 2017

          oke, dus dat hoort.
          ik ben bang dat de koppakking lekker is, als hij uit staat komt er nog rook uit af en toe.
          ik moest voorheen koelvloeistof geregeld bijvullen, na ik stop oli lek er ingegooit heb is oli verbruik verminderd en ook de koelvloeistof blijft redelijk op pijl.

          komende weken ga ik weer bij lucht inlaad geheel proberen te reinigen, ook het spruitstuk, de throtllebody is paar maanden geleden gedaan en nog steeds schoon na mijn weten.

          maar als er compressie verlies is dan doe ik niet zoveel meer aan deze motor, en kan ik kijken voor een anderen.
          auto is immers bijna 18 jaar oud

          #18339438
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            [quote quote=18339248]Kop eraf bij te lagen compressie? Waarom zou je dat doen, het is maar de vraag waardoor dat is.
            Bij de X16XEL vaak door zuigerveren die versleten zijn.

            Eerste wat ik eens zou doen is charterventilatie controleren (Tenzij hij koelvloeistof verbruikt, dan koppakking vervangen).
            Maar wit pluimen bij koude (Vochtige omstandigheden) is niet raar.

            [/quote]

            Heb twee weken geleden nog iemand geholpen met een koppakking bij een X16XEL in een Corsa. Die had 273.000km op de klok en had de hoonsporen nog in de cylinderwanden staan, kan me dan wel voostellen als het onderblok zo hard is dat de zuigerveren sneller gaan, maar was wel positief verbaasd alsnog!

            Ook bij deze was de carterventilatie verstopt, en had ook onder in de verbinding vanuit het carter naar de kleppendeksel een flinke klodder mayo. Hebben gelijk olie ververst en ventilatie goed vrij gemaakt en daarna ree die weer als nieuw!

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.