Compressie 2.0E

Forumindex Forums Techniek Cih Compressie 2.0E

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Berichten
  • #17275707
    melvin vd berg
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 March 2014

      Hallo,

      12 jaar geleden heeft de vorige eigenaar mijn Kadett c coupe gerestaureerd maar technisch nooit afgemaakt.
      Nu ben ik aan het kijken naar de staat van de motor die er in is gehangen. De motor is niet afgebouwd de L jetronic injectie is incompleet en voor mij is de staat verder onbekend.

      Om enig idee te krijgen van de staat heb ik de compressie getest. Er zit geen olie in de motor dus ik heb even een half dopje olie in iedere cilinder gedaan en even 5 minuten laten rusten.
      Resultaat (meerdere malen getest):
      Cilinder 1: 16 bar :shock:
      Cilinder 2: 7,5 bar
      Cilinder 3: 9,5 bar
      Cilinder 4: 9,5 bar
      Dit heb ik getest met gasklep volledig open.
      Cilinder 1 geeft een enorme hoge compressie en dat hoor ik ook aan de startmotor die er zelfs wat moeite mee heeft.
      Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en of dit rijdbaar is? 1 oude bougie had ook aardig wat koolaanslag.

      Mijn plan is even een jaar met deze motor te rijden en ondertussen een C20LET gereed te maken. Echter lijkt 16 bar niet rijdbaar :???: .

      #18312561
      commo 67
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 December 2013

        daar ga je nog geen week mee rijden vrees ik :hmmz

        #18312562
        jethro
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 February 2008

          Zonder olie te laten draaien is dom.

          Heeft de motor 12 jaar stil gestaan?
          Zitten er vaste of hydro stoters in, de 20E heeft origineel hydro stoters.

          Vragen, vragen…

          #18312563
          mr-turbo
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 July 2004

            Geen olie ? :thumb

            #18312564
            melvin vd berg
            Deelnemer
              Lid sinds:
              17 March 2014

              Hij heeft uiteraard niet gedraaid zonder olie alleen op de startmotor even.
              Op de ketting en nokkenas zat ook nog een oliefilm dus verwacht niet dat hij 12 jaar heeft stilgestaan.
              Zal van het weekend even nagaan of er hydraulische of vaste stoters in zitten, niet bij stilgestaan toen ik de deksel eraf had.
              Ik heb zelf het idee dat er gewoon een enorme hoeveelheid koolaanslag in zit. Misschien dat er een oplos wondermiddeltje bestaat… :???:

              #18312565
              theunm
                Lid sinds:
                29 June 2004

                nee op de startmotor kun je krukas lagers niet stuk krijgen.

                heb zomaar het idee dat er een uitlaatklep niet mee doet

                #18312566
                jethro
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 February 2008

                  Nou de klepperdekleppendeksel er dan maar af, en goed kijken naar de tuimelaars.
                  In de regel is een paar jaar stilstaan geen probleem.
                  Maar de reden dat de auto stilstaat is belangrijker. ;)
                  Efkes 6 M6 boutje`s los en……………………………..

                  #18312567
                  mr-turbo
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 July 2004

                    Een uitlaatklep ? En hoe kom je aan deze tip ?

                    #18312568
                    theunm
                      Lid sinds:
                      29 June 2004

                      een cylinder heeft veel meer druk.
                      als een inlaat klep niet mee doet komt er geen lucht in de cylinder. dus geen druk.
                      hetzelfde in geval van lekkage geen druk.

                      cylinderkop vol kool of uitlaat klep laat druk niet vrij

                      #18312569
                      jethro
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 February 2008

                        Een hydrostoter die bleef hangen, en daardoor is een nok van de geheugenstam afgesleten waardoor een klep niet meer geheel open gaat.
                        Heb dat zelf ooit gehad met een proefrit, was een kwaburateur motor, blies terug in de luchtfilterhuis.
                        Kan ook zijn dat een tuimelaar door midden is gescheurd, en of uitgelubbert dat een klep niet meer……..
                        Jawel!

                        Of iets anders.

                        Bij het testen van de eerste cilinder heeft de accu het meeste power.

                        Of topicstarter heeft bij elke meting zijn vinger op het knopje om de druk af te blazen van de compressiemeter betast, behalve bij de eerste.

                        We horen het wel, met fotokes als het kan.

                        :jerry :jerry :kewlpics :wtf :thumb king: :agent

                        #18312570
                        jethro
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 February 2008

                          @mr-turbo wrote:

                          Een uitlaatklep ? En hoe kom je aan deze tip ?

                          Ervaring?

                          Wie lang genoeg met oude auto`s sleutelt heeft ook ervaring opgebouwd.
                          Zo nu en dan koop je ook oude rommel, en dan krijg je van dat gekloot.

                          U begrijpen? ;)

                          #18312571
                          mr-turbo
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 July 2004

                            Ik heb nog nooit aan een Opel cih geknutseld dus vandaar mijn vraag

                            #18312572
                            jethro
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 February 2008

                              Gezien je ervaring is je ahum bijdrage zeer zwakje`s. ;)

                              -offtopic

                              #18312573
                              melvin vd berg
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                17 March 2014

                                Bedankt voor alle reacties!!
                                Ik heb de kleppendeksel er al wel even af gehad.
                                In ieder geval bewegen de tuimelaartjes netjes en het ziet ernaar uit dat het hydro stoters zijn (in kan ze iets indrukken als ik kracht zet). Heb verder ook niet echt een idee om te zien of het daadwerkelijk hydro stoters zijn. Lijkt mij wel aangezien ik ze toch ieder een paar milimeter kan indrukken als ze niet onder spanning staan (klep zit dan dicht).
                                Ga van het weekend even met een cameratje naar binnen om te zien hoe de cilinderwanden eruit zien en of er misschien water oid in staat ;)

                                Als ik trouwens met een paar bar lucht het bougiegat in blaas komt er netjes lucht uit de inlaat als de inlaatklep open staat en hetzelfde verhaal bij de uitlaat (zit alleen een spruitstuk op). Verwacht dus dat het klepgedeelte gewoon goed zit.

                                Foto’s volgen :)

                                #18312574
                                jethro
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 February 2008

                                  Net onder de tuimelaar kijken naar de stoter, dan zie je een ring zitten?
                                  Zo ja hydro stoter.
                                  Een vaste stoter is uit 1 stuk zo gezegd.
                                  Zet ze naast elkaar…………….en walla je ziet het verschil.

                                  Kan iemand efkes een fotoke plaatsen met beide stoters naast elkaar.
                                  Praat wel zo gemakkelijk. ;) :thumb

                                  #18312575
                                  jethro
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 February 2008

                                    @melvin v/d berg wrote:

                                    Bedankt voor alle reacties!!
                                    Ik heb de kleppendeksel er al wel even af gehad.
                                    In ieder geval bewegen de tuimelaartjes netjes en het ziet ernaar uit dat het hydro stoters zijn (in kan ze iets indrukken als ik kracht zet). Heb verder ook niet echt een idee om te zien of het daadwerkelijk hydro stoters zijn. Lijkt mij wel aangezien ik ze toch ieder een paar milimeter kan indrukken als ze niet onder spanning staan (klep zit dan dicht).
                                    Ga van het weekend even met een cameratje naar binnen om te zien hoe de cilinderwanden eruit zien en of er misschien water oid in staat ;)

                                    Als ik trouwens met een paar bar lucht het bougiegat in blaas komt er netjes lucht uit de inlaat als de inlaatklep open staat en hetzelfde verhaal bij de uitlaat (zit alleen een spruitstuk op). Verwacht dus dat het klepgedeelte gewoon goed zit.

                                    Foto’s volgen :)

                                    Als je wilt kijken of de zaak echt dicht is, moet je de tuimelaars verwijderen.
                                    Kun je ook gelijk de stoters bekijken. ;)
                                    Dan de zaak onder druk zetten.

                                    #18312576
                                    jethro
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 February 2008

                                      Nog nieuws??????????????????

                                      :kewlpics :jerry

                                      #18312577
                                      jethro
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        3 February 2008

                                        Zit in de zon te bakken bij die mooie bruine dames in Brazilië?? ;) king:

                                        :jerry :thumb

                                        #18312578
                                        melvin vd berg
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          17 March 2014

                                          Haha nee dat helaas niet ;) . Ik heb er even met de camera in gekeken en alles ziet er netjes uit van binnen. Alleen zijn de zuigers gewoon nog nat. Kleppen gaan ook prima open en dicht.
                                          Ik verwacht dat als die even gelopen heeft het probleem verholpen moet zijn (dat hoop ik ook :D ).
                                          Foto’s heb ik even niet kunnen nemen maar ik denk dat ik binnenkort maar even een project/wie ben ik topic maak, veel handiger!

                                          Nu zit ik nog even met een ander probleem, zoals ik al zei is de motor tijdelijk. Ik probeer een getrag 265 aan een 20E te krijgen (voor een jaar, ook om zeker te weten dat de getrag 265 helemaal in orde is) maar raak een beetje in de war met vliegwiel maten.
                                          De getrag 265 ingaande as is 10 tands en ik heb een juiste koppeling hierbij (230mm oftewel 9 inch).
                                          Nu heb ik een vliegwiel + drukgroep gekocht van een 30E en deze blijkt niet 9 inch te zijn maar 9.5 inch (240mm).
                                          Welk vliegwiel en drukgroep heb ik nodig dan? Van een 2.2E? Die van een 2.4 zou ook 9 inch moeten zijn maar heeft weer geen pasbout en ander draad als ik het goed begrijp…

                                          #18312579
                                          motormuis012
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            1 October 2012

                                            2,4 en 2,2 hebben een komvliegwiel past dus de koppeling van een 3,0 niet op.

                                            #18312580
                                            H-400
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 November 2006

                                              Sorry motormuis: 2.4 (omega…) heeft idd komvliegwiel, maar 2.2 heeft een normale 228mm (230) koppeling.
                                              Ik heb op m’n 2.4 een vliegwiel van een 6-pitter, drukgroep van een BMW E30 M3 en koppelingsplaat van een
                                              2.2 rekord(14 tanden). Is licht in pedaaldruk en slipt nooit.(en een startmotor van een 3liter 24v)


                                              @Melvin
                                              : volgens onderstaande info is het vliegwiel passend maar een 9.5 inch drukgroep past niet op een 9 inch schijf.

                                              Als je naar artikel 11 kijkt is het vliegwiel 2.5 en 2.8 en 3.0 hetzelfde en geschikt voor 9 en 9.5 inch.
                                              Dus ik veronderstel dat je een 9 inch drukgroep nodig hebt (2.2 rekord) die zal passen op je 10 tands schijf…
                                              Hou ons op de hoogte!

                                              #18312581
                                              melvin vd berg
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                17 March 2014

                                                Bedankt! Het zou dus mogelijk moeten zijn een 9 inch drukgroep aan een 9.5 inch vliegwiel te monteren?
                                                Qua gewicht zou een 9 inch vliegwiel wel beter zijn dan een 9.5 inch denk ik.. Ik zal is verder kijken wat ik ga doen. De drukgroep die ik nu heb ontvangen is toch te slecht, vliegwiel moet denk ik ook nog gevlakt worden want die voelt niet vlak meer aan en heeft genoeg roest.

                                                #18312582
                                                motormuis012
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  1 October 2012

                                                  je kun natuurlijk altijd vliegwiel en koppeling wisselen voor een ander type of model, maar dan wel alles en niet bijvoorbeeld een vlak vliegwiel met de koppeling van een komvliegwiel .

                                                  #18312583
                                                  Fearless
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    9 January 2005

                                                    @H-400 wrote:

                                                    Sorry motormuis: 2.4 (omega…) heeft idd komvliegwiel, maar 2.2 heeft een normale 228mm (230) koppeling.
                                                    Ik heb op m’n 2.4 een vliegwiel van een 6-pitter, drukgroep van een BMW E30 M3 en koppelingsplaat van een
                                                    2.2 rekord(14 tanden). Is licht in pedaaldruk en slipt nooit.(en een startmotor van een 3liter 24v)
                                                    [img]http://i250.photobucket.com/albums/gg259/Herman-64/P1010203.jpg[/mg]

                                                    @Melvin
                                                    : volgens onderstaande info is het vliegwiel passend maar een 9.5 inch drukgroep past niet op een 9 inch schijf.
                                                    schwungrad_zpsdh4rt32l.jpg[img]
                                                    Als je naar artikel 11 kijkt is het vliegwiel 2.5 en 2.8 en 3.0 hetzelfde en geschikt voor 9 en 9.5 inch.
                                                    Dus ik veronderstel dat je een 9 inch drukgroep nodig hebt (2.2 rekord) die zal passen op je 10 tands schijf…
                                                    Hou ons op de hoogte!

                                                    Is dat een 9 inch plaat op je 2.4?
                                                    Ik heb nu een sportset op mijn 6 cilinder, 4 punts drukgroep…..Ben er bang voor dat ie daar ooit eens zal gaan.
                                                    Dan is een ombouw naar m3 drukgroep wel een optie, maar wat moet er dan nog meer aangepast worden?

                                                    #18312584
                                                    H-400
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 November 2006

                                                      @Fearles: is een standaard 9 inch plaat van een 2.2 Rekord(14 tanden). Heeft nog nooit doorgeslipt.
                                                      Maar pas op: een standaard koppeling van een M3 heeft 6 punts drukgroep, die van mij heeft 4 punts (ombouw diafragma…),broertje
                                                      van mij heeft dat kunnen regelen.
                                                      En de schijf van een M3 heeft ook 10 tanden maar de diameter (prim. as)is anders dan bij de grote Opels. Ik dacht dat de binnenste diameter
                                                      bij BMW net iets kleiner is dan bij Opel. Weet wel dat die van BMW niet op een Opel 265 bak past.
                                                      By the way: M’n 400 heeft standaard ook een 9 inch, ook met maar 4 punts drukgroep. De motor heeft 182 ps en koppeling geeft ook geen krimp.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.