Co waarde APK / geluidsmeting corsa c20xe

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Co waarde APK / geluidsmeting corsa c20xe

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254536
    EdGSI
      Lid sinds:
      13 August 2011

      Heren ik ben aant kijken voor een corsa b c20xe.

      Nu heb ik ene gevonden, maar deze heeft een rechte pijp naar achteren zonder katalysator.
      En aangezien deze achter 3 maanden op keuring moet, vroeg ik mij af of ik wel door de keuring kom met die uitlaat?

      Ik heb zelf nog een originele uitlaat van corsa b gsi liggen. Past deze gewoon op het uitlaatspruitstuk van de c20xe motor?

      Hoe hebben jullie het allemaal gefixed voor de keuring met corsa 2.0 16v?

      Ik las trouwens op de site van RDW dat het geluid van de uitlaat niet hoger mag zijn als de waarde die op het kenteken staat. (sinds 01-01-2013)

      Is bij een corsa c20xe de waarde op het kenteken hoger?
      Of verandert dit niet als je hem laat omkeuren?

      Hoop dat jullie me kunnen helpen :jerry

      #18096539
      Looney
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 June 2010

        Welk bouwjaar is de corsa?
        De geluidsnorm van een c20xe is 98,0 dB. Maar die wordt alleen gemeten bij de omkeuring voor de c20xe op kenteken. Bij APK wordt dit maar bij weinig stations gemeten, desnoods zoek je er één uit die het niet doet, of meet je hem voordat je hem koopt.

        Ik zat met katvervanger, corsa middendemper en sebring einddemper op 98,0 dB. Maar ze meten op 4000 toeren, daar komt bij mij net het meeste geluid tevoorschijn..

        Originele uitlaat kun je pas maken door een flexibel stuk tussen het spruitstuk of bij de kat(vervanger). Je mag hem ook komen ruilen tegen mijn pasgemaakte corsa B gsi uitlaat vanaf het spruitstuk. :)

        #18096540
        otdh
        Deelnemer
          Lid sinds:
          2 March 2010

          Als de lambda sonde ook afgekoppeld/ verwijderd is mag je tot 98 0,5% stationair hebben en hoef je niet op toeren te meten

          Als er wel een lambda bij zit moet je m ook op toeren meten, maximaal 0,39% bij 2-3000 rpm
          Dit red je niet zonder kat iig

          #18096541
          EdGSI
            Lid sinds:
            13 August 2011

            Bouwjaar is 1996.

            Maar staat dat ook op het kenteken dan van die corsa c20xe ? (98db?)
            Of word dit niet veranderd als hij word omgekeurd naar c20xe?

            Zijn dat mijn oude delen die je hebt gebruikt voor die pasgemaakte uitlaat? :jerry

            Diameter van die pasgemaakte uitlaat? En is dat met katalysator OF met katvervanger ? :kewlpics

            #18096542
            otdh
            Deelnemer
              Lid sinds:
              2 March 2010

              Db staat niet op t kenteken ookal heeft die n c20xe op kenteken
              De maximale waarde van de orriginele type goedkeuring blijft gelden
              Corsa b is dat 93db

              Zoek gewoon n apk station waar ze geen db meten, zijn er meer die t niet dat wel doen op t moment

              #18096543
              Fearless
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 January 2005

                Voor het omkeuren doen ze nu de geluidstest er bij ja. Elk Rdw station doet dat.
                Voor garages is het niet verplicht, dus die zullen niet zo snel afkeuren op geluid.

                #18096544
                Looney
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 June 2010

                  Mark,
                  Ben van de week bij APK geweest. Zonder katalysator en zonder lambda sonde (pin 20 aan massa) op toeren 0,2% CO. Omdat ik dat niet kon geloven heeft die nog eens gemeten, 0,3% CO. Dus het kan wel, en de motor was niet warm getrapt, gewoon warm. :D

                  Voor het CO geld trouwens dit schema. Neem hem mee als je naar RDW of apk gaat, want ze wisten het bij mij bij beide niet..
                  Dus tot 2002 mag je indien je geen katalysator EN geen lambdasonde hebt, 3,5% CO hebben.

                  MAAR

                  Artikel 39 Aanwezigheid emissiebestrijdingssysteem
                  1. Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, die in gebruik zijn genomen na
                  31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit
                  een katalysator en een lambdasonde.

                  Dus vanaf 1-1-1996 ben je verplicht tot hebben van een katalysator, en dus zul je ook met lambda rijden. Dan val je dus idd in de 0,5% regeling…

                  Voor het geluid.
                  Als je de c20xe op kenteken wilt zetten, dan kijken ze naar het aantal dB dat het blok origineel mocht hebben. Dus 98,0dB.
                  Bij APK kijken ze (als ze al meetapparatuur hebben) wat het blok dat op kenteken staat mag hebben. Dus als je met een corsa gaat met std blok ligt het idd op ca. 93 dB.
                  Tegen mij zeiden ze bij het APK station dat als ze meetapparatuur hadden, dat zij het dB zouden meten zoals deze staat van het blok op kenteken. Dus ook 98,0 dB.

                  Die uitlaat van jou ligt onder de tigra, heerlijk. Wereld van verschil!
                  Uitlaat onder mijn corsa is van mijn originele x16xe corsa met katvervanger.

                  #18096545
                  Ludolph
                    Lid sinds:
                    25 June 2008

                    Wat een gezeur bij het omkeuren van me corsa a, zit een normale 57mm uitlaat ondet met midden en eind demper en nog is het geluid te hoog. Kan het komen door de 283gr/11.1 mm lift nokkenasssen? Ook was de hc waarde te hoog. Alles cylinders liepen gewoon mee.

                    #18096546
                    Looney
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 June 2010

                      Op hoeveel dB zit je dan?

                      Dan wordt het toch een restrictie in de uitlaat of een betere demper..

                      #18096547
                      Fearless
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        9 January 2005

                        Druk je er een kat tussen, dan is zeker wel stil

                        #18096548
                        Ludolf
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          5 December 2008

                          zowiezo als er U9 op je kenteken staat moet de lambdasonde en kat aanwezig zijn,
                          dit betekend niet dat de lambda sonde hoeft te werken en dat de kat niet leeg mag zijn.
                          ze moetten net maar aanwezig zijn,
                          en dan is het een kwestie van co meten natuurlijk.

                          #18096549
                          Looney
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            6 June 2010

                            Dat schema is het enige dat telt… Als je U9 op het kenteken heb staan betekent dat volgens mij alleen dat dat type auto met een katalysator is geleverd, dat betekent niet dat je bij omkeuren WEER een katalysator hoeft te doen. Want die U9 verdwijnt.

                            #18096550
                            2000
                            Moderator
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              Misschien dat in 2013 de regels zijn veranderd, maar de rdw heeft bij mij geen co gemeten (bij de apk trouwens wel, werd daar wel afgekeurd,bobine was stuk, zeer hoge co).
                              Tevens is er geen geluidsmeting gedaan. Het gaat in mijn geval wel om een 77-er kadett. Met u9 code op kenteken moet ie aan bepaalde emissie eisen voldoen, dit staat los van de aanwezigheid van een kat. (Tenminste, mijn vectra 2000 werd elk jaar goedgekeurd zonder kat)

                              #18096551
                              bpr
                                Lid sinds:
                                24 July 2010

                                Hoi, ik ben net weer de co wezen meten en die was voor me corsa b 1993 met c20xe te hoog.
                                gemeten was 0.56 tot 0.6 en volgens de garage moet die onder de 0.5 zitten.
                                het is een blok met lambda sonde en sportkat, auto is nog niet omgekeurd maar orgineel zat er een c14nz onder met kat.

                                wat kan ik nog proberen…..help help

                                #18096552
                                2000
                                Moderator
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  Raar, zonder kat zou ie het al makkelijk moeten redden. Heb het wel gehad (zoals hierboven te lezen is) en bij mij was de bobine kaduuk. Willem gaf mij toendertijd nog een tip: de LMM stekker los halen. Gaat wat beroerder lopen, maar schijnt C0-technisch wel te schelen…..

                                  #18096553
                                  bpr
                                    Lid sinds:
                                    24 July 2010

                                    Kan het ook zijn dat er een slechte massa is want als de auto stationair draait flikkert de verlichting van de gehele auto??

                                    #18096554
                                    Vinci
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 August 2009

                                      Onzin, je garage is slecht geinformeerd in dat geval, mijn APK garage begint ook elke keer met dat gezeik en als ik ze er op wijs zeggen ze elke keer:”Oh ja, we zijn ook zo gewend aan dat tegenwoordig alle auto’s 0.5 moeten zijn”

                                      U9 is totaal NIET bindend!! Niet in Nederland in elk geval, in Duitsland gelden wel de zgn. “Plakketen”

                                      Inderdaad zoals boven vermeld geldt enkel dat tabel en dan kunnen ze hooguit over een auto die een kat gemonteerd heeft zitten die niet goed werkt gaan morren, maar als hij er niet op zit dan geldt gewoon 3,5% en als je garage beweert van niet dan zijn ze niet goed geinformeerd!! Bij een steekproef van een RDW controleur gaat hij er gewoon doorheen, heb het zelf bij de hand gehad.

                                      Het is net zoals ABS, als het er op zit moet het goed werken, zit het er niet op niet…

                                      Een lambda sonde staat daar weer los van, die kun je er op houden omdat je management dat zo nodig wil, voor de keurmeester is de KAT het geen wat bindend is voor de getallen.

                                      En als je een XE hebt met webers mag je volgens mij zelfs tot 2002 3,5% hebben.

                                      Tot 1996 die 3,5% dus enkel als hij GEEN kat heeft. Dus niet legen zon ding, lekker duur op MP zetten en er een stuk pijp tussen zetten!!

                                      #18096555
                                      Mr. Bone
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        21 September 2009

                                        Die 3,5% regel Vinci, geldt alleen zonder KAT & LAMBDA!!!
                                        En met zonder bedoel ik niet een kat vv en je stekker van je lambda los. Je lambda moet compleet verwijdert zijn dmv bv een afdopbout en je kat moet er uiteraard onder vandaan en dus bv niet leeg geslagen. Want dan word die gezien als kat en moet je dus weer die 0,5% CO regel aanhouden.

                                        #18096556
                                        Vinci
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 August 2009

                                          Mij is anders verteld door de RDW keurmeester zelfs die een steekproef kwam afnemen twee APK’s geleden. Misschien is het intussen veranderd, misschien helpt het dat mijne standaard geen kat had, maar het is in elk geval nooit een probleem geweest dat er lambda op zat. Keurmeester zei letterlijk, kat is bepalend…

                                          #18096557
                                          Mr. Bone
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            21 September 2009

                                            Kijk maar in het schema hierboven

                                            Lambda geregeld en niet lambda geregeld. De ene is 0,5 en de ander 3,5

                                            #18096560
                                            Vinci
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 August 2009

                                              Nou ja, bij twijfel of gezeik gewoon pin 20 aan massa leggen en lambda er uit halen, gelukkig dat dat bij een XE nog kan. (mits geen M2.8 )

                                              Ik wil trouwens nog wel eens testen hoe het CO is als de temp sensor wordt gemanipuleerd. Veel hoor je dat je hem loeiheet moet rijden voor lager CO, maar zou me niks verbazen dat de temp sensor gewoon met een pot erover gemanipuleerd kan worden zodat er wat minder inspuiting plaats vind. Zo leid je de ECU in elk geval om de tuin dat het blok super heet is en dan wordt er minder benzine ingespoten en zou het CO moeten dalen, geen idee hoe de lambda daar op reageert, maar is het proberen waard. Ding zou bij 80 graden 300-400 ohm moeten zijn, dus als je er met een 500R of 1K potmeter met 100 ohm 2watt serieweerstand overheen gaat dan draai je hem eenvoudig in een standje dat de ECU denkt dat het blok de 100 graden voorbij is…

                                              #18096561
                                              Mr. Bone
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                21 September 2009

                                                @Vinci wrote:

                                                Nou ja, bij twijfel of gezeik gewoon pin 20 aan massa leggen en lambda er uit halen, gelukkig dat dat bij een XE nog kan. (mits geen M2.8 )

                                                Precies. Maar zoals ik zei; moet die volledig uit je uitlaat verwijdert zijn. Alleen dan word het gezien als zijnde “zonder lambda” !

                                                #18096562
                                                wim-v6
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  12 August 2005

                                                  Mijn rete vlotte Corsa-A gsi welke origineel geen lambda en Kat had (E16SE) bij apk 0,0co% met koelvin aan hooguit af en toe 0,1%

                                                  Lmm los, valse lucht veroorzaken etc etc, de manieren om co goed te krijgen

                                                  Sent from my GT-I8190 using Tapatalk

                                                  #18096563
                                                  Vinci
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 August 2009

                                                    Gaat bij een xe toerental te hoog om te meten, dus valse lucht is geen optie… minder benzine inspuiting wel..

                                                    En wat betreft uit de uitlaat verwijderd, ik heb het al vele jaren bij de hand 0.55% gemiddeld en kom bij een grote APK garage en die kijken naar aanwezigheid kat, lambda is niet bepalend zeggen zij. Maar zoals gezegd, auto is ook geleverd zonder kat en is van 1987, zou niet uit moeten maken volgens mij, maar misschien kijken ze er toch anders naar dan.

                                                    #18096559
                                                    wim-v6
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      12 August 2005

                                                      Zolang hij niet meer als 1200 toeren maakt geen probleem.

                                                      Vaker met dit bijltje gehakt.

                                                      Ook IK heb ervaring met deze motoren.

                                                      Bij mijn Kadett-E-Combo C20XE ging de stekker van de lmm los als ie niet onder de 0,5 wilde

                                                      Sent from my GT-I8190 using Tapatalk

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.