origineel gepost door larsjeG40
ja er staat inderdaad dat het duur is ja...
maar dat is mijn vraag niet ik vraag WAAROM is dit zo duur als ik het zo bekijk is het meeste gewoon zelf te doen
maar denk toch dat het meer loont om gewoon over te stappen op een c20let
Juist, met die laatste zin heb je het helemaal goed, kostentechnisch gezien is het niet lonend om deze ombouw te doen met de nodige risico's van die hiermee gepaard gaan.
Waarom dit zo duur is, dat heeft vooral te maken met de hoge arbeidskosten, vooral de kop is bewerkelijk, daarbij komt dus ook dat het onderblok aangepast moet worden.
Je moet de aparatuur hebben, de kennis van zaken en goed aluminium kunnen lassen, daarbij komt dat het aluminium echt brandschoon moet zijn en dat red je niet met een kwastje met wasbenzine.
Dan praat je nog slechts over de kale onderdelen, de onderdelen die gekocht moeten worden zoals nokkenassen, zuigers e.d maken het ook niet veel goedkoper.
Ter vbergelijking, 1 nokkenas voor de cih motor kost zo'n €350,- hier moet je er 2 hebben en de kosten beginnen vanaf zo'n €850,- per set.
de losse onderdelen zelf, kleppen e.d. zijn ook niet goedkoop en dan moet je nog een in en uitlaatspruitstuk hebben,..etc.
In het kort komt het erop neer dat het geen kant en klare motor is maar hij is opgebouwd uit delen van andere motoren die hier en daar raakvlakken hebben zodat het mogelijk is met aanpassingen hier een draaiende motor van te maken.
Waarom dan toch zo'n dure motor overwegen, dat ligt hem aan de smaak en beurs van de bouwer. Net zoals sommigen de voorkeur hebben om CIH te gaan rijden en dat op te voeren en de ander voor een ander soort motor kiest, c20xe, bmw, ford,..etc.
De oorsprong van deze motor is ooit bedacht door eentje die aan slalom of bergrennen deed in Duitsland. deze liep in z'n klasse vast met de mogelijkheden van z'n auto en is toen met dit idee begonnen.