Forumindex › Forums › Techniek › Cih › cih 16v
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 november 2008 om 15:08 #17208161
ik zie zo nu en dan wel eens foto’s van cih motoren met een 16 klepper kop
erg mooie dingen zijn dat
maar is hier nog ergens aan te komen?
ik heb er namelijk nog nooit 1 te koop zien staan27 november 2008 om 15:14 #17451370risse verkoopt kant en klare 16v koppen, maar het opbouwen van zo’n blok gaat snel naar de 10.000 euries, en dan zit ik nog laag met de schatting
27 november 2008 om 15:16 #17451371AnoniemLid sinds:
1 January 1970Reken maar op het dubbele met inbouw. Alleen dat bedrag wordt gehaald als je veel kennis van de zaken hebt en connecties met Risse of andere Duitse CIH16v tuners. Zovierer heeft een 2.5 CIH 16V en koste al meer dan 9000 euro om het aan te passen en die werkt er ;)
27 november 2008 om 17:10 #17451372Is trouwens een OHC ipv CIH…
27 november 2008 om 17:11 #17451373DOHC zelfs..
27 november 2008 om 18:50 #17451374uh, ze hebben het toch over een CIH met 16 kleps kop (dus de afgezaagde 24v)?
27 november 2008 om 19:04 #17451375nou ik bedoelde eigenlijk de orginele 16v die je in een manta/ascona 400 vind
27 november 2008 om 19:53 #17451376origineel gepost door larsjeG40
nou ik bedoelde eigenlijk de orginele 16v die je in een manta/ascona 400 vindDenk een spelt in een hooiberg of veel geld:hmmz
27 november 2008 om 20:08 #17451377AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door cuupi
origineel gepost door larsjeG40
nou ik bedoelde eigenlijk de orginele 16v die je in een manta/ascona 400 vindDenk een spelt in een hooiberg of veel geld:hmmz
valt mee zijn wel regelmatig te koop
;)
wel veel geld ;);)dat klopt wel inderdaad27 november 2008 om 22:58 #17451378Lars,
je hebt toch al een snel blok staan of wil je de boel alweer omgooien gaan?:wtf28 november 2008 om 10:26 #17451379klopt maar ik vroeg het me alleen af :afro
28 november 2008 om 11:01 #17451380Zoiets dus, ooit een keer op de oldtimerbeurs in Essen gezien. Weet niet of dit is wat je bedoeld, maar igg mooie plaatjes king:
Deze stond ernaast
28 november 2008 om 17:55 #17451381die bedoel ik ja
bij biesheuvel staat een manta met zo’n blok echt mooi28 november 2008 om 20:39 #17451382ik heb jaren terug bij biesheuvel een compleet 400 blok op een bok gezien….17000 gulden, is nu een koopje:D
29 november 2008 om 16:25 #17451383dat is een 400 motor, de ingekorte koppen kan ik kopen voor 1000 euro per stuk, blokaanpassingen zijn ook 1000 euro per aangeleverde motor.
29 november 2008 om 17:41 #17451384AnoniemLid sinds:
1 January 1970ok maar is die kop dan “klaar”
voor die 1000,-of is dat enkel het inkorten en dichtmaken van de achterkant
:hmmz:hmmz29 november 2008 om 19:44 #17451385origineel gepost door louwe 16 klepper
ok maar is die kop dan “klaar”
voor die 1000,-of is dat enkel het inkorten en dichtmaken van de achterkant
:hmmz:hmmzdie man ken ik ook,hij woond ergens bij breda geloof ik hij hete gabriels geloof ik:o:o en een prutswerk wat die man afleverd pffffffffff
nouw voor 2000 euro heb je echt zo’n motor niet hoor.30 november 2008 om 02:31 #17451386Als het gabriëls is: Ik ken z’n werk en niet van die geruchten die de ronde deden, maar ik heb het materiaal in m’n vingers gehad, eigenlijk schandalig dat daar nog geld voor gevraagd is.
Ik ben ook bij de toeleverancier van Risse geweest van die koppen, kop ombouwen kostte vorig jaar 1300 euro incl. toelevering 24V kop.
Degene die @city bedoeld is een andere persoon, die vraagt voor het klaarmaken van het onderblok en laswerk van Kop en kleppendeksel 2000 euro.
Maar dan ben je er nog lang niet, de motor moet je dan zelf bouwen, nokkenassen moet gekocht worden, uitlaat spruitstuk, inlaatspruitstukken,….enz.Toevallig is dit 1 van z’n projecten:
Dit reed mee in de rally van Hengelo
In ieder geval, de goedkoopste versie is de 2.0 (zuigers en drijfstangen 24V in combinatie met een 2.0 krukas) goedkoopste nokkenassen kosten zo’n 850 euro.
Het is maar net wat je wil, maar als je zo’n 5 a 6000 euro budget hebt en je wil een gegarandeert goede en betrouwbare motor met levensduur, dan is dit bedrag te doen, maar krap. zeker als je niet alle kennis en kunde hebt en je afhankelijk bent van derden. PK’s en vermogen kunnen dan tegenvallen, omdat er hier en daar bezuinigd moet worden om niet het budget te overschrijden.Ga je voor meer pk’s e.d. dan klimt het bedrag al vlot tegen een vanaf 8 a 10.000 euro, dit omdat je dan ook veel duurder zit met de uitlaat en inlaat, bovendien komen er dan onderdelen in die vaak 16x aangekocht moeten worden, vaste stoters, klepveren…enz.
Vindt je dit veel of is het onzeker dat je deze ombouw kan betalen, doe het dan niet, goedkoper is een 2.4 bij een tuner op de balie te zetten met de boodschap “maak r maar wat van” dat kost zo’n 4,500 euro maar dan heb je ook echt wat.
Het is echt zonde als je halverwege dit moet laten schieten dat geld krijg je er nooit meer uit.
Voor diegene die een kop gekocht hebben of laten maken, pers zo’n ding af of laat het doen, het kost even geld, maar het bespaart echt erg veel geld als blijkt dat hij niet dicht is.
Laat je goed informeren of zoek goede info hoe zo’n motor opgebouwd is en weet ook waar je op moet letten zoals o.a. de afstelling van de nokkenassen hoogstwaarschijnlijk staan er merktekens op de tandwiellen van de 6 cilinder versie en die zijn dus anders dan voor de 4 cilinder versie.
Wees er ook bewust van dat deze koppen al behoorlijke km’s en draaiuren hebben, veel zal dus in ieder geval gecontroleerd en zelfs vervangen moeten worden, slijtage punten zijn vaak klepgeleiders en vervang zeker de distributiekettingen en geleiders, niet alle geleiders zijn nog verkrijgbaar, dus dat is al 1 probleem waar je rekening mee moet houden.Pas je budget aan, aan je wens als je die mogelijkheid hebt of pas je wens aan aan je budget. Als je revisie al duur vindt van een gewone cih, moet je hier echt niet aan beginnen. qua kosten is dit geen lollig projekje.
Dit even ter informatie voor diegenen die niet alle ins en outs kennen.
30 november 2008 om 17:27 #17451387ik vind het nog steedts vreemd dat je er mee mag rijden.
30 november 2008 om 23:29 #17451388origineel gepost door m400
ik vind het nog steedts vreemd dat je er mee mag rijden.op de foto zie je een c kadett en die is gehomegeerd geweest met een 16v motor.
1 december 2008 om 08:09 #17451389Maar wel met een ander soort 16V kop, is het van belang dat het onderblok standaard is (dus CIH) en de kop 16 kleppen heeft (maar of dit dan een 400 kop, ingekorte 24v of een andere kop met 16 kleppen is) dan maakt het niet uit?
1 december 2008 om 13:26 #17451390origineel gepost door m400
ik vind het nog steedts vreemd dat je er mee mag rijden.Ik had het laatst ook al gezegd: Pas geleden een ascona B gezien met veel te grote webers en een sequentiele 6-bak, en die reed ook gewoon mee :o klopt ook geen bal van:thumbdown
1 december 2008 om 17:15 #17451391Ik weet alleen dat er bepaalde wijzigingen toegestaan zijn buiten de homologatie om, welke precies, dat weten alleen de betrokkenen met meer kennis van zaken. Ik heb wel wat gehoord, maar laat me daar niet over uit.
Ik krijg een beetje een “deja-vu gevoel” :mad: dus als je wil zeiken, zeuren of zaniken, zoek die lui dan op en bespreek het met hun.
Jullie moesten eens weten welke auto’s niet geheel conform homologatie gebouwd zijn. Maar als jullie graag willen klagen over deze auto’s en ook daadwerkelijk wat met die kennis willen doen, neem contact op met de KNAF.
1 december 2008 om 17:50 #17451392Zo bedoel ik het in iedergeval niet, ik ben gewoon benieuwd wat de speelruimte is binnen een homologatie.
2 december 2008 om 20:34 #17451393origineel gepost door henk 400rr
Ik weet alleen dat er bepaalde wijzigingen toegestaan zijn buiten de homologatie om, welke precies, dat weten alleen de betrokkenen met meer kennis van zaken. Ik heb wel wat gehoord, maar laat me daar niet over uit.Ik krijg een beetje een “deja-vu gevoel” :mad: dus als je wil zeiken, zeuren of zaniken, zoek die lui dan op en bespreek het met hun.
Jullie moesten eens weten welke auto’s niet geheel conform homologatie gebouwd zijn. Maar als jullie graag willen klagen over deze auto’s en ook daadwerkelijk wat met die kennis willen doen, neem contact op met de KNAF.
Heb je gelijk in, alleen word er wel met 2 maten gemeten door Theo en dat is
nou ook weer niet de bedoeling:thumbdown.
Spreek helaas uit ervaring.
Onze auto is in Veenendaal door een teamgenoot naar de keuring gebracht.
Daar werd door Theo een opmerking gemaakt over de hoofdremcilinder die niet conform de homologatie zou zijn.
Auto verschijnt al sinds de jaren 90 met deze setup aan de start.
Nu ineens mag het niet meer. Zo heeft hij wel eens vaker dingen. Regels zijn regels, maar dan wel voor iedereen.En nee, ik ga niet andere erbij naaien.
Vind het veel te leuk om naar te kijken !!
Doel nu echt op de hoofd technische commissie.Ik zal verdere details maar besparen.
Degene die rallyrijden weten ook wel beter hoe het er soms aan toe gaat. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.