check oliepeil

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) check oliepeil

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #18369832
    mohamed
    Deelnemer
      Lid sinds:
      7 September 2014

      Beste mede opel rijders,

      na een lange rit van circa 200 km gaf mijn zafira 1.8 16v 125pk uit 2001 een melding dat ik de oliepeil moet controleren toen ik dat deed was de oliepeil kurk droog toen ik de motor liet afkoelen was de oliepeil wel voldoende gevuld kan iemand mij vertellen waar dit aan kan liggen en of je met die melding gewoon nog bijv. 100 km door kan rijden? Voordat ik vertrok had ik de olie gecontroleerd en dat was ook prima beetje vreemd dit.

      Of geeft de zafira automatisch die melding na een lange rit om je eraan te herinneren dat je je olie moet checken.

       

      Alvast bedankt mannen

      #18369834
      johanhummer9
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 May 2011

        Wat is “prima”? Helemaal bovenaan?

         

        1 liter op de 200-300 is knap veel

        #18369840
        john-opel
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 June 2012

          Als je motor gedraaid heeft en warm is zit alle olie door de motor en kun je niets peilen. Peilstok blijft dan droog.
          <p style=”text-align: left;”>Hoe is het nu dan, als je bij koude motor peilt? Heb je nog de originele peilstok?</p>
          Andere oorzaken (vlgns Haynes)

          Oliedrukschakelaar/bedrading

          Versleten oliepomp, aanzuigbuis, ontluchtingsklep

          Te hoge motor temperatuur

           

          Succes

          #18369844
          mohamed
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 September 2014

            Helmaal boven kan ik me helaas niet herinneren maar er zat nog wel genoeg olie in als ik de olie peil bij een koude moter dan is het wel goed en ja ik heb de originelepeil die is met blokjes toch? Dit heb ik alleen met lange ritten en die heb ik niet zo vaak normaal gesproken  vul ik bijna nooit olie bij omdat het meestal korte ritten zijn en hoge motortempratuur heb ik nog zeker niet op de snel weg dan blijft de meter helemaal onderaan staan bij koud hij word alleen warm als ie lang stationair draait

            #18369845
            mohamed
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 September 2014

              Helmaal boven kan ik me helaas niet herinneren maar er zat nog wel genoeg olie in als ik de olie peil bij een koude moter dan is het wel goed en ja ik heb de originelepeil die is met blokjes toch? Dit heb ik alleen met lange ritten en die heb ik niet zo vaak normaal gesproken  vul ik bijna nooit olie bij omdat het meestal korte ritten zijn en hoge motortempratuur heb ik nog zeker niet op de snel weg dan blijft de meter helemaal onderaan staan bij koud hij word alleen warm als ie lang stationair draait ik gooi er trouwens 5w40 in

              #18369850
              john-opel
              Deelnemer
                Lid sinds:
                8 June 2012

                Bij veel korte ritten komt de motor nooit echt op temperatuur en verzamelt zich water (condens) in de motorolie. Hierdoor lijkt het of er geen olieverbruik is, want oliepeil blijft gelijk of stijgt soms zelfs. Dit is mij ooit uitgelegd door een kenner. Dit gebeurt ook met je remvloeistof en in de benzinetank, als het lang stilstaat komt er water in.

                jouw lange rit van 200 kilometer heeft de motor goed op temperatuur gedraaid en al dit water uit de olie doen verdampen en verdwijnen en daardoor opeens een te laag oliepeil.

                Als je enkel bijvult en nooit alles ververst is dit de enige verklaring die ik heb, samen met de punten uit Haynes die ik al  noemde.

                 

                #18369852
                mohamed
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 September 2014

                  [quote quote=18369850]Bij veel korte ritten komt de motor nooit echt op temperatuur en verzamelt zich water (condens) in de motorolie. Hierdoor lijkt het of er geen olieverbruik is, want oliepeil blijft gelijk of stijgt soms zelfs. Dit is mij ooit uitgelegd door een kenner. Dit gebeurt ook met je remvloeistof en in de benzinetank, als het lang stilstaat komt er water in. jouw lange rit van 200 kilometer heeft de motor goed op temperatuur gedraaid en al dit water uit de olie doen verdampen en verdwijnen en daardoor opeens een te laag oliepeil. Als je enkel bijvult en nooit alles ververst is dit de enige verklaring die ik heb, samen met de punten uit Haynes die ik al noemde.[/quote]

                  ik vul soms geen druppel bij echt heel af en toe als ik de olie ververs dan vul ik mischien 1 keer beetje bij tot de volgende 15.000 km olie wissel en dit zijn bijna altijd korte ritjes woon werk verkeer van in totaal 20 km 5 keer per week

                  moet dit even in de gaten houden deze auto heb ik nu 6 jaar en nooit pech mee gehad het is zo een heerlijke auto dat ik er eigenlijk mee op vakantie wil voor het eertst dus ik moet dit even in de gaten houden

                  thanx voor alle reacties

                   

                  #18369853
                  mohamed
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 September 2014

                    [quote quote=18369852]

                    Bij veel korte ritten komt de motor nooit echt op temperatuur en verzamelt zich water (condens) in de motorolie. Hierdoor lijkt het of er geen olieverbruik is, want oliepeil blijft gelijk of stijgt soms zelfs. Dit is mij ooit uitgelegd door een kenner. Dit gebeurt ook met je remvloeistof en in de benzinetank, als het lang stilstaat komt er water in. jouw lange rit van 200 kilometer heeft de motor goed op temperatuur gedraaid en al dit water uit de olie doen verdampen en verdwijnen en daardoor opeens een te laag oliepeil. Als je enkel bijvult en nooit alles ververst is dit de enige verklaring die ik heb, samen met de punten uit Haynes die ik al noemde.

                    ik vul soms geen druppel bij echt heel af en toe als ik de olie ververs dan vul ik mischien 1 keer beetje bij tot de volgende 15.000 km olie wissel en dit zijn bijna altijd korte ritjes woon werk verkeer van in totaal 20 km 5 keer per week moet dit even in de gaten houden deze auto heb ik nu 6 jaar en nooit pech mee gehad het is zo een heerlijke auto dat ik er eigenlijk mee op vakantie wil voor het eertst dus ik moet dit even in de gaten houden thanx voor alle reacties[/quote]

                    trouwens ik ververs wel maar vul bijna nooit bij denk dat je het verkeerd opschreef maar wel goed bedoelde

                    #18369854
                    john-opel
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      8 June 2012

                      Als je olie niet oud is, en op peil, dan is iets anders de oorzaak.

                      Je schrijft dat de meter helemaal onderaan bij koud blijft staan, is dat ook op de snelweg? Meter moet binnen 10 minuten in het midden staan. Als motor te koud blijft is er nog iets aan de hand.

                      Hoop dat je de oorzaak vindt, succes

                       

                       

                       

                      #18369855
                      mohamed
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 September 2014

                        Beste Johan thanx voor je reacties, de temperatuur meter is op de snelweg altijd benenden bij koud in de stad of file is hij altijd in het midden maar zodra ik op de snelweg rijd dan zakt hij weer dit heb ik bij al mijn benzine auto’s gehad

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.