Carterventilatie en EGR Z18XE

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Carterventilatie en EGR Z18XE

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • #17225808
    the-duke
    Deelnemer
      Lid sinds:
      10 August 2007

      Hallo,

      ik zit eigenlijk met 2 vraagjes over een Z18XE (ligt in Corsa C GSI).
      Ik wil om toekomstige storingen te voorkomen, 2 irritante milieu zaken verwijderen/stoppen, de EGR-werking en carterventilatie terugvoeren aan inlaat.

      Eerst de EGR:
      Weet iemand of er ook van die half-blind plaatjes voor zijn, waardoor de EGR gewoon blijft “werken” (want daar zit een gaatje), maar aan de andere kant het gaatje dicht is, zodat hij effectief geen uitlaatlucht doorlaat ? (ik weet dat ze voor andere types bestaan)

      Dan de carterventilatie:
      Ik wil beide afvoeren naar een catchtankje en dat vervolgens gewoon in de open lucht laten ventileren (en natuurlijk de originele slangen afdoppen aan de gasklepkant)
      Weet iemand of dat nog problemen geeft ? (ik heb namelijk wel eens op het forum gelezen dat het verstoppen van het kleine gaatje in het gasklephuis storingen geeft, dus volledige afsluiten misschien ook wel?!


      Gr,
      The Duke

      #17727428
      erwin78
        Lid sinds:
        23 May 2009

        Voor de egr kun je desnoods zelf een plaatje maken van een stukje blik of aluminium!!

        De carter ventilatie zou ik gewoon orgineel laten, gewoon 1x per jaar even je gasklep eraf halen en schoon maken, tja onderhoud hoort ook bij auto rijden.

        #17727429
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          9mm slangetje volgen naar de gasklep

          gaatje controleren op doorstroming.

          Zit deze dicht, dan gasklep demonteren en gelijk iets opboren

          je zal zien zolang de motor niet al te veel van slijtage onderhevig is, dat de gasklep dan netjes schoon blijft.

          Willem

          #17727430
          the-duke
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 August 2007

            Erwin78 zei:

            Voor de egr kun je desnoods zelf een plaatje maken van een stukje blik of aluminium!!

            Bedankt, maar ik zou graag een origineel plaatje daarvoor gebruiken, dan weet ik zeker dat het goed is en is een stuk makkelijker. Ik heb echter nog nergens gezien wat dat dan zou moeten zijn qua bestelnummer voor een Z18XE. Weet iemand dat ? Heeft iemand dit ook geprobeerd, zodat het misschien ook bekend is of dit nog een storingscode geeft ?

            Wim-V6 zei:

            je zal zien zolang de motor niet al te veel van slijtage onderhevig is, dat de gasklep dan netjes schoon blijft

            Dat klopt, maar ik wil het graag voorblijven. Het is niet alleen de gasklep maar ook de rest van de inlaat die vervuilt en daarmee een minder goede doorstroming krijgt in de loop van de tijd. Ik vroeg me vooral af of je een storing krijgt (mechanisch of electrisch) als je het kleine gaatje afdicht.
            Weet iemand dat toevallig?

            Gr,
            The Duke

            #17727431
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              van de carterventilatie bedoel je.

              als je die afdicht krijg je een SMEERBOEL in je inlaat, en een motor die versnelt verslijt door slecht werkende carterventilatie.

              Willem

              #17727432
              the-duke
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 August 2007

                van de carterventilatie bedoel je.

                als je die afdicht krijg je een SMEERBOEL in je inlaat, en een motor die versnelt verslijt door slecht werkende carterventilatie.

                Willem

                Die bedoel ik wel ja, maar ik snap niet hoe je een smeerboel kan krijgen in je inlaat, als je beide slangen tussen je kop en het gasklephuis naar een catchtank legt en de aansluitingen op je gasklephuis afdopt.

                Er komt dan alleen maar buitenlucht door, via je luchtfilter en verder niks, dus kan niet vervuilen met oliedamp.

                Verder ventileert het carter vervolgens via het catchtankje en het filtertje daarop naar de buitenlucht.. Dus die kan ook ventileren..

                De enige reden dat ik het vroeg, is dat ik soms las op het forum dat je storingen krijgt wanneer het kleine gaatje dicht zit en ik kon geen reden bedenken waarom, als het bijvoorbeeld niet een functie had voor omlooplucht van de gasklep bijvoorbeeld, waardoor de stationairregelaar buiten zijn bereik komt bijvoorbeeld.. Misschien dat iemand weet wat voor storing dat dan is ?!

                Gr,
                The Duke

                #17727433
                the-duke
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 August 2007

                  Dit gevonden vandaag:

                  grundsätzlich kann das AGR Ventil nur bei den Motoren komplett entfernt/ausgebaut werden wo dieses auch per Software komplett “deaktiviert” werden kann

                  dass sind bisher nur der Z22SE, Z18XE, Z16SE und XE

                  Nr. 1 der X18XE1, Z18XE und XEL

                  ganz einfach

                  man nehme:

                  Deckel:

                  Teilenummer: 9158735

                  Katalog: 851647

                  kostas: 3,56€

                  dazu gegebenfalls eine neue Dichtung:

                  Teilenummer: 90536272

                  Katalog: 851793

                  0,78€

                  dieser Blinddeckel wird einfach nur zwischen Motorblock und AGR Ventil geschraubt

                  Schrauben sind dazu logischerweise längere erforderlich (ganz normales M6 Gewinde)

                  beim Z18XE gibt es auch noch die Möglichkeit sich die letzte(aktuelle) Software aufspielen zu lassen

                  dann kann das AGR Ventil auch ganz weggeschraubt und abgesteckt werden.

                  Bei den letzten Baujahren des Z18XE gabs eh kein AGR Ventil mehr ab Werk.

                  (Op deze plek: http://www.astra-g-anleitungen.de/Astra-G-und-Zafira-A-FAQs/wie-lege-ich-das-agr-still.html)

                  Morgen de dealer maar eens bellen of ze die software update kunnen doen en dekseltje kunnen leveren..

                  Gr,
                  The Duke

                  #17727434
                  the-duke
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 August 2007

                    Morgen de dealer maar eens bellen of ze die software update kunnen doen en dekseltje kunnen leveren..

                    Update: Gebeld. Zeer vriendelijk en open om erover te praten. Ze hebben ervaring met 1.6 en 2.2, maar niet met de Z18XE.
                    Druk op dit moment, maar gaan het uitzoeken en komen erop terug, dus hopelijk binnen een week antwoord.

                    Gr,
                    The Duke

                    #17727435
                    the-duke
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 August 2007

                      Update: 1 van de 2 stappen is genomen: de EGR is afgesloten.

                      Ben vandaag bij de lokale Opel Dealer geweest en zij hebben geprobeerd het plan uit te voeren, zoals ik eerder had aangegeven van die Duitse site. De chef-monteur vond het ook wel een leuk experiment denk ik, want door hem werd alles gedaan en ter plaatse toegelicht. :thumbup

                      Dat werkte dus niet, want de latere modellen met nieuwere software, blijkt te slaan op bijvoorbeeld Vectra’s die een later type Z18XE kunnen hebben, maar daarbij is ook de ECU niet hetzelfde als de eerdere types.
                      De Corsa is gecheckt en had voor een Corsa de nieuwste ECU software erop staan. Voor de zekerheid, is deze nog overschreven, ook weer met de nieuwste versie (ingewikkeld circus waarvoor de Opel apparatuur via een server in Amerika de auto identificeert a.d.h.v een VIN nummer dat je ingeeft etc.), waardoor in ieder geval alle ingeleerde waardes door de ECU weer gereset zijn.

                      Ook was er hierbij de mogelijkheid geweest, dat bij de installatie van de nieuwe ECU software, de Opel apparatuur had gevraagd om “met of zonder EGR”, zoals blijkbaar bij bepaalde 1.6-en wel het geval is waar de dealer wel verschillende keren evaring mee had opgedaan, maar ook dat was niet zo voor mijn Z18XE helaas.

                      Vervolgens een half-blinde pakking geplaatst, die er als volgt uitzag:

                      Het was/is gewoon een probeersel, want de garage gaf aan dat de ECU in principe zou moeten merken dat de EGR geen lucht doorlaat (heeft blijkbaar een check tussen de mindere hoeveelheid lucht via de LMM in relatie tot wat de EGR door laat, onder bepaalde omstandigheden).

                      Ik ga nog niet te vroeg juichen, maar 15 km naar huis gereden en nog geen lampje ;)

                      Gr,
                      The Duke

                      P.S.
                      Mocht het later alsnog mis gaan, zet ik het nog wel op dit forum natuurlijk.
                      Als ik een paar 100 km succesvol heb gereden is stap 2 aan de beurt: de carterventilatie…

                      #17727436
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        De Z18XE is ook zonder EGR geleverd, en ja, ook in de Vectra-B en Astra-G

                        zo’n programma zou je er op moeten zetten.

                        Ik heb een Z18XE in onderhoud zonder EGR

                        foto: Vectra-B Z18XE (oud type (oud type distributieset)) zonder EGR.

                        willem

                        #17727437
                        the-duke
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          10 August 2007

                          Nou.. ondertussen 500 km verder met de EGR afdichting en werkt feilloos ;) , met de originele Corsa software nieuwste versie (gelukkig maar, want op deze ECU (ander onderdeelnummer) kon geen nieuwe software voor Astra’s of Vectra’s zonder EGR worden gezet)

                          Vandaag een testje gedaan voor stap 2: het veranderen van de carterventilatie.
                          Ik heb de gezien dat de grote slang inderdaad meer ventileert als de kleine slang vacuum heeft (bijv. bij stationair), maar ventileert altijd wel een beetje. Als de kleine slang geen vacuum heeft, ventileren ze allebei volop.

                          Vervolgens de kleine en grote slang afgedopt aan de inlaatzijde en 2 nieuwe slangen gemonteerd aan de kleppendekselzijde. Zie plaatje:

                          Het idee was om te zien of de ECU hiermee om kon gaan (geen toevoer door kleine gaatje onder de gasklep). Met wat nadenken had ik bedacht dat dit alleen kon werken als ook de grote slang richting inlaat was afgedopt, anders zou veel te veel lucht (13 mm gat) richting de inlaat gaan, zonder door de LMM te gaan. Dan gaat ie onrustig stationair lopen, rottig oppakken en eventueel zelfs stopvallen als je richting een kruising je gas loslaat en de koppeling intrapt.
                          Dit bleek dus inderdaad de juiste manier te zijn ;) Als je deze combinatie van dingen doet, heeft de ECU daar geen enkel probleem mee en loopt als een tierelier, want er komt niks geen warme, vochtige, olie-achtige lucht meer de inlaat in.

                          Het plaatje hierboven laat niet alleen zien hoe dit (tijdelijk) is aangesloten om het principe te testen, maar ook hoeveel condens anders je inlaat ingaat. Dit is het resultaat nu 20 km rijden.

                          Nu is de volgende stap een catchtank met ontluchting kopen en alles permanent monteren.
                          Het gevolg is dat er geen enkele vorm van “vieze lucht” meer de inlaat ingaat en dus nooit meer gasklephuis of slangetjes schoonmaken en beter lopen.. Iedereen mag het zelf weten, maar het lijkt mij de ideale oplossing :agent

                          Gr,
                          The Duke

                          #17727438
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            Houd er wel rekening mee dat bijde slangen van elkaar GESCHEIDEN moeten werken, en dus niet aan 1 Catchtank mogen.

                            Verder mag het geen probleem zijn.

                            Willem

                            #17727439
                            the-duke
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              10 August 2007

                              Houd er wel rekening mee dat bijde slangen van elkaar GESCHEIDEN moeten werken, en dus niet aan 1 Catchtank mogen.

                              Waarom mogen 2 slangen die samen op 1 inlaat zitten aangesloten niet samen op 1 catch tank zitten ?

                              Gr,
                              The Duke

                              #17727440
                              wim-v6
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 August 2005

                                omdat de 1 op de Vacuum zit, en de ander niet.

                                zo krijg je valse lucht.

                                De dikke slang zit VOOR de gasklep, en daar heerst GEEN vacuum, maar alleen luchtstroom.

                                Na de gasklep heerst er vacuum zodra de gasklep niet geheel geopend staat.

                                de dunne slang zit NA de gasklep.

                                Als je de dikke slang op de Vacuum zou zetten ben je wel snel van je motorolie af trouwens, zuigt ie allemaal op en verbrand ie dan.

                                en zet je het dunne slangetje NIET op de vacuum is de juiste werking van de carterventilatie weg..

                                De Dunne en de Dikke carteventilatie slangen staan namelijk GEHEEL los van elkaar.

                                en hebben beiden een GEHEEL andere functie

                                de dikke is om te ”ademen”, de dunne om de ”ademhaling” te reguleren.

                                Carterventilatie is ook niet zomaar een ding dat een beetje carterdampen laat bewegen.

                                maar een geheel berekend systeem, welke zorgdraagt voor juiste emissie, verminderde slijtage van de motor, en lager verbruik.

                                als je daaraan gaat rommelen (wat geheel onnodig is bij juist onderhoud), ga je in deze berekening zitten hakken, wat op langer termijn gevolgen kan hebben met betrekking op slijtage van onderdelen.

                                er is meer over carterventilatie te vinden op Google en Wikipedia

                                Willem

                                #17727441
                                the-duke
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  10 August 2007

                                  Toch even lezen wat ik boven heb geschreven denk ik, want dan zie je dat ik de kant van de gasklep afdop (beide slangen) en 2 nieuwe slangen vanaf de kleppendekselkant laat ventileren naar de open lucht via een catch tank met filter. Je kan daar ook de resultaten van de test lezen, werkt perfect.

                                  Daarom is het hele verhaal van de gasklep etc. totaal niet van toepassing, juist een oplossing van het gehele vervuilingsprobleem..

                                  Gr,
                                  The Duke

                                  #17727442
                                  wim-v6
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    12 August 2005

                                    alleen kan de motor niet ademen wanneer ze moet omdat er GEHEEL geen bediening van de Cartrerventilatie meer is.

                                    zoals al eerder verled, Wees blij dat je geen BMW hebt, dan had je nu stil gestaan.

                                    Alles heeft een rede waarom het op een bepaalde manier gemaakt is.

                                    Je hebt nu dus een Passieve Carterventilatie gemaakt, ipv Actief.

                                    Let wel op dat nu de olie en Vocht resten makkelijker ophopen in het klepdeksel en carteventilatie van Carter naar klepdeksel.

                                    omdat vocht en olie nu sludge kunnen gaan vormen in het klepdeksel.

                                    Dit omdat juist bij veel motorvacuum er ook veel olie en Vochtresten worden verplaast in het carterventilatie systeem.

                                    Dat is de rede dat de Carterventilatie dus gesloten is bij veel motorvacuum (gasklep dicht).

                                    Dit is ook de rede dat het carterventilatie gedeelte in de Klepdeksels van de Volgende motoren vaak kapot gaan of verstoppen door sludge vorming:

                                    X14XE – C16XE – X16XE – X16XEL – Z16XE – C18XE – C18XEL – X18XE – X18XE1 – Z18XE – X20XEV X22XE – Y22XE – Z22XE.

                                    als de bovenstaande motor een tijd met verstopt of afgesloten pijpje, van het dunne slangetje rijden, wil je niet weten wat er uit zo’n klepdeksel komt als je deze schoon gaat maken, zit meestal HELEMAAL dicht geslipt met zowel gele als Zwarte Sludge.

                                    Puur en Alleen omdat het dunne slanetje NIET aan de vacuum zit.

                                    ik zie dit regelmatig real life, kan geen theorie tegen op!!

                                    alleen dat dunne slangetje op de vacuum, en het is weer actief, voorkom je een hoop ellende mee.

                                    Willem

                                    #17727443
                                    the-duke
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      10 August 2007

                                      alleen kan de motor niet ademen wanneer ze moet omdat er GEHEEL geen bediening van de Cartrerventilatie meer is.

                                      Sorry, toch echt nog een keer lezen, wat ik eerder heb geschreven. Ik heb het getest en beide slangen ventileren continue bij mijn manier van aansluiten (de truuk zit in de combinatie van de dingen die ik doe). Je ziet het ook heel duidelijk in de doorzichtige slangen die ik voor de test expres heb gebruikt, zodat het voor iedereen zichtbaar is ;).
                                      De motor kan dus altijd optimaal ademen en niet alleen wanneer je veel gas geeft..

                                      Zoals eerder uitgelegd is het niet meer nodig dat de dikke slang af en toe (bij vacuum, dus stationair of deellast rijden) afgesloten wordt, omdat beide slangen worden afgevoerd naar een catch tank en beide aansluitingen op de inlaat worden afgedopt.

                                      Zojuist de catch tank besteld bij de AutosportCompany, dus zal volgend weekend worden aangesloten :agent

                                      Gr,
                                      The Duke

                                      #17727444
                                      wim-v6
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        12 August 2005

                                        Weet je wat er nou gebeurt bij jouw systeem:

                                        De dikke slang gaat blazen, die blaast in de Catch tank.

                                        in de Catchtank komt een geforceerde luchtstroom.

                                        die lucht stroom gaat nu dus VIA het dunne slangetje naar het klepdeksel.

                                        ofterwijl, de stroom in het dunne slangetje gaat de andere kant op, dan ze hoort te gaan, en, ja, dan is er inees Wel stroming in het dunne pijpje.

                                        Dus GEEN vacuum maar toestroom dan gaat word het klepje opengeduwt en kan het dunne pijpje stromen, klopt.

                                        Blazen door het dunne pijpje gaat prima.

                                        maargoed jij je zin.

                                        ik zal wel eens kijken als ik weer eens Volgekoekt klepdeksel hebt ivm GEEN vacuum op de dunne slang, dat ik daar foto’s van maak, en ook van de slang vanaf carter naar klepdeksel.

                                        en misschien haal ik de carterpan er in zon situatie ook wel onderuit, omdat die ook vol met restafval van een onjuist werkend carterventilatie systeem.

                                        Willem

                                        #17727445
                                        the-duke
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          10 August 2007

                                          Gaat niet om mijn zin krijgen.. Als ik geen andere meningen wilde horen, zou ik het niet op een forum vragen/zetten..

                                          Mijn test toont aan dat bij mijn manier van aansluiten, beide slangen ventileren, met overdruk.
                                          Deze zullen gaan naar een catch tank die naar open lucht ventileert. Simpele natuurkunde vertelt wat er zal gebeuren: de weg van de minste weerstand zal worden gevolgd: naar de buitenlucht en niet door het dunne slangetje terug naar het kleppendeksel (waar voor zowel het dunne als dikke slangetje de zelfde druk geldt: de carterdruk)..

                                          Ik zal mijn praktijkervaringen later weer posten (net als bij de EGR klep) en ik hoop dat de uitkomst ook hier weer tegen de verwachtingen positief is.

                                          Gr,
                                          The Duke

                                          #17727446
                                          wim-v6
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            12 August 2005

                                            simpele natuurkunde zegt ook dat als je de dunne slang op vacuum hangt, je veel minder vocht (is een combi van olie en water) in je dikke slang krijgt..

                                            als er geen olie en water in je dikke slang afgevoerd worden, dan vooral die olie, zal er minder olie verbruik zijn.

                                            Ik heb nog een keer zo’n bijdehand gehad die het allemaal wel wist te vertellen (tja ik heb na Tig motoren uit elkaar gehad en opgeknapt te hebben natuurlijk geen ervaring tov een simpele doe het zelf-er die nog nooit een klepdeksel in zijn handen gehad heeft).

                                            in dit geval met een X20XEV, had ook een Catch tank geplaatst, (hij had gelezen over de carterventilatie problemen bij deze motoren) en bijde slangen er op aangesloten.

                                            ik heb 150.000km later (motor had toen 220.000km op de klok) dus een drijfstang lager kunnen vervangen ivm Black sludge.

                                            Die Carterpan was een grote Sludge voorraad geworden. (soort dikke zwart gele brij)

                                            De Catchtank moest vanaf montage regelmatig geleegd worden, en zijn olieverbruik was direct na plaatsen tankje toegenomen. (van 1 liter op 8500km, naar 1 liter op 5000km

                                            Nu heb ik bij hem na ALLES gereinigd en gerepareerd te hebben, de catchtank zo aangesloten:

                                            – Dikke slang vanaf klepdeksel naar catchtankje
                                            – Dikke slang van Catchtankje naar originele plaats op inlaat buis

                                            – Dunne slangetje van klepdeksel (ja hij wou die ook voorzien van catch tankje) op eigen kleinere catch tankje
                                            – Dun slangetje van Catchtankje naar originele vacuum aansluiting.

                                            Zo zat alles ORIGINEEL, maar wel met opvang bakjes.

                                            ik kan je melden, de auto rijdt nu nog, (335.000km op de klok), en verbruikt na juiste aanpassing carterventilatie ipv van 1 liter olie op 5000km, nog maar 3/4 liter olie op15.000km.

                                            maar dat heeft m wel het volgende gekost:

                                            – Drijftanglager 2e cilinder incl plaatsen
                                            – reinigen en ontstoppen van ALLE oliekanalen + alle klep stoters laten reinigen
                                            – Reinigen Oliepomp en plunjers etc.
                                            – Alle slangen Carterventilatie (allemaal verteerd door de olie, daar er geen olie doorheen hoort te gaan).
                                            – Klepdeksel na reddings poging moeten vervangen, daar de rubber regelflap volledig verteerd was.

                                            situatie nu:

                                            Grote Catchtank: Droog, zit niet eens Condens in
                                            Kleine Catchtank: Idem dito

                                            al dat vocht hoort niet door die slangen te gaan.

                                            er hoort alleen lucht doorheen te gaan….

                                            en dit probeer ik je alleen maar aan je verstand te brengen om je kosten te Besparen.

                                            ik word er niet wijzer van als jij met een Catchtank gaat staan klooien, dat moet je geheel voor jezelf weten.

                                            ik probeer idereen GOED te helpen, maar iedere keer zijn er van die knuppels die het beter weten dan de mensen die er al jaren ervaring mee hebben.

                                            Wees eens een keertje niet zo eigenwijs en volg dit op.

                                            het is een kleine aanpassing die je op langer termijn 1000den euro’s kan besparen.

                                            ik heb ervaring zat van lieverlee, en ik heb het werk van de grootste prutsers kunnen bewonderen….

                                            zo kan ik je zelfs garantie geven op het feit dat het dunne pijpje niet meer verstopt als je het iets opboort en de EGR afdopt.. dat weet ik, omdat ik zelf zoveel dan deze auto’s hier regelmatig krijg.

                                            =============================================
                                            Persoonlijke mening:

                                            Persoonlijk begrijp ik al die heisa om heel de carterventilatie niet.

                                            zorg gewoon dat het goed werkt en op de juiste manier, en je hoeft je gasklep niet meer te reinigen.

                                            ik heb hier Opels gehad met kilometerstanden t/m 870.000km

                                            allemaal zonder catchtankje met Juist werkende Carterventilatie

                                            Van de Betreffende Omega, (870.000km) heb ik nog nooit de Gasklep en/of stappen motor gereinigd, en ook nog nooit 1 carterventilatie slangetje niks..

                                            Mijn mijn V6, heb ik nog nooit een DRUPPIE vocht in de Carteventilatie slangen gehad.
                                            (heb ook met een tankje gereden namelijk om te testen).
                                            die zat als volgt aangesloten:
                                            – dikke slang vanaf Carterventilatie huisje naar catch tankje
                                            – dikke slang vanaf Catch tankje naar originele aansluiting net voor de gasklep
                                            – Vacuum zat zoals ze hoort te zitten
                                            in ik meen het, nog geen druppie in heel die catch tank tegen gekomen, niet bij een maand of 3 stadrijden, en ook niet bij lange snelweg ritten

                                            (wel bij V6en waarvan het dunne pijpje op carterventilatiehuisje dichtzat trouwens, daar heb ik hele vette bende gezien in het inlaat)

                                            Willem

                                            #17727447
                                            the-duke
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              10 August 2007

                                              een simpele doe het zelf-er die nog nooit een klepdeksel in zijn handen gehad heeft

                                              Wel een beetje lullig om zoiets over die persoon met de 2-liter te zeggen. Kan je beter tegen hemzelf zeggen..

                                              Gr,
                                              The Duke

                                              #17727448
                                              wim-v6
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                12 August 2005

                                                haha dat heb ik m ook gezegd.

                                                Daar was ie het wel mee eens..

                                                Willem

                                                #17727449
                                                dappie
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  5 July 2008

                                                  hallo,

                                                  Is er al test-nieuws over de carter ventilatie ?

                                                  ik ben wel benieuwd hoe de test afloopt.

                                                  #17727450
                                                  wim-v6
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    12 August 2005

                                                    heb van de week wel een Carter gezien van een Z18XE waarvan de dunne slang niet op de Vacuum zat, maar ook in het lcuht ledig was gelegd, evenals de dikke slang.

                                                    De Dikke slang was helemaal dicht geslibt met Witte Sludge.

                                                    Klepdeksel zat VOL met (in de verhoging) Vol met zwarte en Witte Sludge.

                                                    en Carter zat vol met Zwarte Sludge.

                                                    Ook een die dacht als je het afkoppelt, kan de gasklep iig niet vervuilen, alleen slibt wel de motor dicht.

                                                    en maar raar vinden dat het 6 a 7 sec duurde voor er oliedruk was.

                                                    Willem

                                                    #17727451
                                                    dappie
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      5 July 2008

                                                      willem: zou je die dikke slang niet naar beneden kunnen laten lopen en
                                                      het dunne slangetje gewoon zo laten zitten, of is het dan nog
                                                      vragen om problemen?

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.