CAN BUS Viavaro m.b.t. entertainment systeem

Forumindex Forums Modellen Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) CAN BUS Viavaro m.b.t. entertainment systeem

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #18355562
    Ser015
    Deelnemer
      Lid sinds:
      29 April 2018

      Goedemiddag leden,

      Als eerst wil ik mijn even voorstellen:

      Ik ben Ser, kom uit Delft en ben ik het bezit van een Opel Vivaro Life/Westfalia, oftewel een Vivaro fabriekscamper (niet in NL geleverd volgens mij) uit 2003 met een 1.9 diesel motor.

      Omdat het parkeren van een bus/camper net wat lastiger is dan met een personenauto wilde ik graag een achteruitrijcamera aanschaffen. Na wat speurwerk op internet ben ik er achtergekomen dat de mooiste/beste/’goedkoopste’ optie is om een ‘chineze’ dubbeldin car entertainment systeem aan te schaffen met een bijbehorende derderemlicht camera.

      Na vele site’s bezocht te hebben en verschillende informatie gelezen te hebben zie ik door de bomen het bos niet helemaal meer.

      In mijn Vivaro zit standaard een NCDR 2011 navigatiesysteem (volgens een duitse site hetzelfde systeem als een NCDR 1100 alleen dan in dubbeldin uitgevoerd) met stuurwielbediening en klein schermpje (geen kleurenscherm). Op het scherm wordt onder andere de tijd/datum, buitentemperatuur en radio/navigatie gegevens weergegeven. Er zitten verder geen knopjes op het scherm.

      Op verschillende sites, oa aliexpres/ebay etc. wordt aangegeven dat de stuurwielbediening door de ‘chineze’ radios direct wordt overgenomen indien de bus beschikt over een CAN-BUS systeem. Beschikt een Vivaro uit 2003 überhaupt wel over een CAN-BUS systeem? Zo niet is het alsnog mogelijk om de stuurwielbediening werkend te krijgen?

      De tweede vraag gaat over het schermpje. Wat gebeurt er met dit schermpje? Wordt de tijd/datum en temperatuur nog wel weergegeven als ik er een andere radio inzet? Zoja hoe stel ik dan de tijd in aangezien er geen knoppen naast het scherm zitten? Tijdens mijn zoektocht kwam ik er achter dat het kleine schermpje ook eventueel vervangen zou kunnen worden voor een origineel Opel kleurenscherm? klopt dit? en zijn er dan mogelijkheden om hier een achteruitrijcamera op aan te sluiten?

      Daarnaast heb ik nog een klein probleempje met de Vivaro. Tijdens het rijden lichten soms twee lampje op. De ene keer de ene de andere keer de andere en soms ook tegelijkertijd. Het gaat om het voorgloeilampje en het lampje dat een deur niet goed dicht is. Dit gebeurt naar mijn idee volstrekt willekeurig en de deuren zijn 100% goed gesloten. Zou dit op een defect in de tellerbak duiden of toch twee afzonderlijke storingen/kapotte schakelaar..?

       

      Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen! :help:

      :dank-u:

       

       

       

       

       

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.