Camera installeren CD70 GTC 2009

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie Camera installeren CD70 GTC 2009

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17270785
    joostnl
    Deelnemer
      Lid sinds:
      22 February 2015

      Best Forumleden,

      Ik ben sinds kort in bezit van een mooie Opel Astra GTC uit 2009.
      Hierin zit een CD70 Navi met kleuren scherm.

      Nou kwam ik een topic op dit forum tegen: viewtopic.php?f=45&t=160489

      waarbij je de uitbreidingskaart voor 2 extra video bronnen hier kan kopen: http://forum.4tuning.ro/556-dvd-tv-auto-navigatii/288784-vauxhall-and-opel-cid-video-interface-kit-for-vectrac-astrah.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

      nu zag ik deze camera: http://www.ebay.com/itm/Wireless-CCD-Rear-View-Camera-for-Vauxhall-OPEL-Astra-Corsa-Meriva-Vectra-Zafira-/121447718382?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c46d91dee” onclick=”window.open(this.href);return false;

      Deze is draadloos, kan denk ik ook gewoon bedraad worden.

      Iemand ervaring met een draadloze camera?
      Advies om te koppelen aan achteruit rijden zonder te veel draden te knippen? liefst niet knippen

      #18275885
      rinalk
        Lid sinds:
        28 January 2015

        heb geen ervaring met draadloos
        Zou gewoon voor een goedkopere niet draadloos setje gaan prima spul
        weet alleen niet hoe het zit met kabels van zon radio
        heb zelf een eonon daar zit standaard een functie op dat hij schakel naar beeld van je camera
        die plus kun je dan gebruiken en de min op je achteruitrijd licht werkt bij mij zonder canus storing

        grt

        #18275886
        joostnl
        Deelnemer
          Lid sinds:
          22 February 2015

          Ik heb mijn uitbreidingskaart en camera binnen gekregen.
          Voor de camera ben ik voor een bedrade versie gegaan.

          Iemand advies om de video kabel naar voren te brengen?

          Ik heb dit nog nooit gedaan en zat te denken aan onder de bekleding van de rechter zijde.

          Om de het scherm uit te bouwen zag ik deze howto: http://www.vxronline.co.uk/forum/showthread.php?66709-HOW-TO-Remove-and-Fit-piano-black-Centre-Console-and-steering-controls” onclick=”window.open(this.href);return false;

          Deze verwijderd echter heel de middel console met radio etc etc, wat moet je minimaal los halen om je scherm eruit te krijgen?

          Nu heb ik er deze kabel bij gekregen:

          Naast de video signaal kabel zit er ook nog een extra draad bij verwerkt.
          Is deze om mijn cid te vertellen dat ik hem in zijn achteruit heb staan? (sluit ik 1 zijde aan aan de uitbreidingskaart en 1 aan mijn achteruit verlichting)

          Ik las ergens dat de spanning van nieuwe opels pulserend is zodat de achteruitverlichting langer meegaat. Dit schijnt niet gunstig te zijn om de camera van voeding te voorzien..
          Is het verstandig om een geschakelde plus ergens te gebruiken als voeding voor de camera? Zoja waar vind ik deze? :D

          Alvast bedankt!

          #18275887
          speaker
          Deelnemer
            Lid sinds:
            8 March 2007

            Wat betreft die draadloze camera…. dit is handig voor een aanhanger oid .. maar in je auto is dit niet nodig.
            De draad kan je door de kofferbak en dan onder de bank door naar de middenconsole (onder het tapijt door).

            Ik denk dat je een ander systeem hebt dan de mijne want die heeft standaard 3 aansluitingen.

            Ik heb hem niet op de achteruit aangesloten. Dat is een persoonlijke keus, maar ik vind het handig om tijdens het rijden m’n aanhanger te kunnen checken.

            #18275888
            joostnl
            Deelnemer
              Lid sinds:
              22 February 2015

              Bedankt!
              Weet jij een schakelende 12v aansluiting te vinden?
              Mijn sigaretten aansteker blijft onder spanning staan.

              #18275889
              speaker
              Deelnemer
                Lid sinds:
                8 March 2007

                Geen idee. De 12v. socket bij de vectra is geschakeld.

                #18275890
                Juffer1
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  26 July 2006

                  Bij een Astra H hangt het er vanaf of je wel of geen rokerspakket hebt of de aansteker geschakeld is. Als dat niet zo is dan moet je deze vanaf de Climate Controle unit afhalen (als je dat hebt) of achter de lichtschakelaar of achter het contactslot.

                  Wat betreft het achteruit rijd signaal : dat is een canbus gestuurd signaal.
                  Zodra de computer merkt dat er meer stroom gaat lopen als bedoeld omdat hij ook de camera moet voorzien van stroom zal deze de stroom uitschakelen.
                  Er is wel een oplossing voor, kijk daarvoor maar eens bij de how to van Opel Mark.

                  Om bij het display te kunnen komen moet je minimaal het volgende demonteren :
                  – asbak
                  – Climate Controle / kachel unit
                  – radio
                  – afdek rand middenconsole (denk aan rail met waarschuwingslicht ed).

                  Al met al geen klusje wat je even op een zondagmorgen doet.

                  #18275891
                  opel-mark
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 March 2011

                    Het vervelende is dat het niet te voorspellen is wat het gaat doen als je de cameraspanning aansluit op je achteruitrijlicht, het kan zijn (zoals bij mij, ik heb geen rec achter) dat je geen last heb van het canbus systeem, maar het kan ook zijn dat canbus de spanning eraf haalt omdat die ziet dat er meer stroom afgenomen wordt, dat laatste kan vaak weer opgelost worden door een ledlampje te gebruiken ipv een gewone lamp, de ledlamp moet dan geen canbus exemplaar zijn zodat de lamp minder stroom trekt en de totaal stroom van ledlamp en camera genoeg is om de canbus te laten denken dat er een gewone lamp inzit of de achteruitrijlamp een klein relais te laten schakelen die vervolgens weer de 12V vanaf bijvoorbeeld je cigaretten aansteker op je camera zet en soms zit er op de radio een aansluiting die 12V kan geven voor de camera.

                    En dan is de vraag of je video signaal gestoord wordt, soms kun je dat oplossen door een relais te gebruiken en een ‘schone’ 12V naar de camera te maken, en soms moet je spoeltjes gebruiken om de storing eruit te krijgen dat is even experimenteren.

                    Het gekke is dat je niet echt een kant en klare oplossing kan geven wat altijd werkt.

                    Je bedrading wegwerken hangt ook af van welk type je hebt, bij de stationwagon van mij ben ik bovenlangs links langs ze zijkant bij het hemeltje gegaan, dit komt omdat de camera daar in de klep zit en dus al boven uitkomt in de astra, bij een gtc moet je even kijken wat voor jou het makkelijkste uitkomt, vermoedelijk is dat onderlangs, het makkelijkste is om 3 meter koperdraad te gebruiken die je ook in een elektra huisinstallatie hebt, daarmee kun je voelen als je ergens een plek vind waarvan je denkt dat het naar de voorkant van de wagen doorloopt hoe ver je komt, dit is vooral makkelijk bij een hemeltje en dan de kabels daaraan vastmaken en doorvoeren, dit is makkelijker dan een (dure)trekveer kopen omdat de koperdraad stijver is en je hem in hoeken kan buigen.

                    Neem voor zoiets altijd rustig de tijd, soms ben je snel klaar en zit alles mee, maar soms kan dit enorm uitlopen en heb je kans dat als je iets gaat haasten dat je wat kapot maakt.

                    #18275892
                    DennisD
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 June 2007

                      Joost, je had mij gevraagd om een reactie dus bij deze.

                      Ikzelf heb de 12v van mijn achteruitrijlampen vandaan kunnen halen, maar ik heb een Signum dus kan heel goed zijn dat dit bij jouw niet werkt.

                      Wat je ook zou kunnen overwegen om te gebruiken en in je zekeringkastje een geschakelde + te vinden.

                      Qua route zou ik je niet kunnen helpen.

                      #18275893
                      joostnl
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        22 February 2015

                        Bedankt voor jullie reacties! Ik heb gezien dat ik nog wat vrije zekerings plekken links achterin heb.
                        Zal het is rustig komend weekend uitzoeken als ik geen kater heb.

                        #18275894
                        Juffer1
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          26 July 2006

                          Die zekering plekken zitten op je REC (Rear Elecktronical Center). Daarmee experimenteren is een hele grote gok.
                          Als je die om zeep helpt heb je naast een behoorlijke financiele kostenpost ook een behoorlijke uitdaging aangezien deze is ingeleerd in je auto en ook uitgeleerd moet worden voor je een nieuwe / andere kan aanmelden.

                          Ook zijn lang niet alle posities intern doorverbonden en zullen een aantal pas werken nadat die in de programmering zijn aangezet.

                          1 hele belangrijke tip : niet met een massa meter of lampje gaan testen of er spanning op staat maar met een universeelmeter !

                          #18275895
                          Maikelb
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            28 January 2014

                            Is het gelukt met het installeren van de uitbreidingskaart en de achteruitrijcamera?
                            Zijn er dingen waar je rekening mee moet houden voor diegene die ook willen gaan inbouwen?

                            #18275896
                            joostnl
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              22 February 2015

                              Het is voor 80% gelukt.
                              De uitbreidingskaart inbouwen is goed te doen wel een beetje spannend omdat je dat schermpje open moet maken maar zijn allemaal stekker verbindingen.
                              Touch schakelaar die erbij zit voor de extra ingangen op de kaart (dus niet de achteruitrij camera) moet je niet zoals ik rechter zijde midden console doen ter hoogte van de ventilatoren. Je bijrijder komt daar gemakkelijk met zijn been tegen en dan schakelt het scherm over naar een extra ingang bijv dvd speler. (niet echt een probleem)
                              Leverancier van de kaart is snel in reactie en je krijgt het snel met de post. (paypal betaling)

                              Deze camera werkt goed en past goed in een opel astra gtc 2009: http://www.ebay.com/itm/281151723339?item=281151723339&viewitem=&vxp=mtr” onclick=”window.open(this.href);return false;
                              Ook snel binnen gekregen.

                              Ik ben nog bezig om 12v van mijn sigarette aansteker naar achter te brengen want de spanning van het achter licht is CAM BUS en dat stoort op de camer, als de camera +- 5 sec aanstaat. Dus ik gebruik een ‘schone’ 12v van mijn sigaretten aansteker die op een relais 12v gaat. Dit relais word geschakeld door de CAM BUS spanning van mijn achterlicht. Dan zou het helemaal perfect moeten werken.
                              Middenconsole bekleding ter hoogte van de achterbank is alleen niet gemakkelijk om hoog te houden om de draden naar achter te doen (ik ben te lui nog op dit moment om alles wat aan deze bekleding zit los te maken…. iemand hier wat slims voor? je moet namelijk een hoek omhoog maken naar onder de achterbank. Trekveer is te slap.. Misschien een dikke koper draad. kan ook een gaaitje in de bekleding van de vloer maken maar dat is een beetje zonde. (dit is dus work in progress)

                              #18275897
                              Maikelb
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                28 January 2014

                                ik heb de uitbreidingskaart van het weekend toch maar besteld. Lang zitten twijfelen, maar ga het toch proberen.
                                Ben benieuwd wanneer ik deze binnen krijg.
                                Ik heb zelf een Astra H station 2009 dus moet even kijken hoe ik de bekabeling van de camera ga laten lopen.
                                Tevens heb ik een knop over op mij middenconsole van de auto, misschien dat ik hier de schakelaar op aan kan sluiten.

                                #18275898
                                joostnl
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  22 February 2015

                                  @Maikelb wrote:

                                  ik heb de uitbreidingskaart van het weekend toch maar besteld. Lang zitten twijfelen, maar ga het toch proberen.
                                  Ben benieuwd wanneer ik deze binnen krijg.
                                  Ik heb zelf een Astra H station 2009 dus moet even kijken hoe ik de bekabeling van de camera ga laten lopen.
                                  Tevens heb ik een knop over op mij middenconsole van de auto, misschien dat ik hier de schakelaar op aan kan sluiten.

                                  Staan in de handleiding van de uitbreidingskaart dat een fysieke knop ook kan. (dit heb je alleen nodig als je extra bronnen wilt toevoegen zoals dvd speler)
                                  De achteruit rij camera schakelt alleen op je achteruitrijlichten en kun je niet los activeren met behulp van de fysieke/touch knop. (dit is wat ik ontdekt heb eigenlijk heb je hem ook niet schakeld nodig met behulp van een knop. stel je maakt een 2e camera voor je caravan moet je hem gewoon op een andere ingang aansluiten en dan kan je hem wel de knop schakelen.

                                  (wat ik gezien heb is dat knoppen op de middenconsole vaak op een printplaat zitten en je dus niet los kan gebruiken om iets te schakelen)

                                  #18275899
                                  Maikelb
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    28 January 2014

                                    Ik ben van het weekend pas begonnen aan het installeren van mijn achteruitrij camera.
                                    Nou heb ik de kabels al getrokken alleen heb ik nog 2 vragen met betrekking tot de aansluiting.

                                    Wat is het verschil tussen een rokers en niet rokerspakket in je auto? mijn sigarettenaansteker werkt ook als de auto uitstaat. Kan ik daar dan nog evengoed de stroom vanaf halen voor de camera?

                                    weet iemand welke kleur de kabel van het achteruitrijlicht is ?

                                    #18275900
                                    joostnl
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      22 February 2015

                                      Het verschil is geloof ik dat er wel of niet constant 12V op je sigarettenaansteker staat als je sleutel wel/niet in het slot hebt zitten.
                                      Het beste is om een relais tussen jouw 12V aansluiting te maken om te voorkomen dat je accu leeg loopt als je auto geparkeerd staat.
                                      Dit relais moet je weer schakelen met je achteruitrijverlichting.
                                      (dit bovenstaande moet ik zelf nog altijd aansluiten echt nog geen tijd gehad, ook zie ik nog een beetje op om extra draden onder m’n achterbank bekleding door te trekken..)

                                      #18275901
                                      Maikelb
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        28 January 2014

                                        Ik heb een stroomdraad meegetrokken toen ik de videokabel naar voren heb gehaald.
                                        Ik heb trouwens een station dus ik heb de kabel via de hemelbeklesing maar voren gehaald.
                                        Deze stroomdraad gaat via een 12v relais op het achterlicht, dat was ik ook al van plan.
                                        Ik vroeg me alleen af of het dan goed gaat als dan constant stroom op staat. De relais houdt het dan tegen totdat het achterlicht gaat branden.

                                        #18275902
                                        Maikelb
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          28 January 2014

                                          Het is gelukt :D
                                          zodra ik hem in de achteruit zet springt ie naar de camera
                                          De lijnen zijn trouwens redelijk accuraat bij mij. bij de rode lijn heb ik nog ongeveer 30cm tussen de auto en obstakel.

                                          #18368160
                                          zafirajan
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            18 August 2019

                                            hallo maikelb

                                            hoe heb je de videokabel aangesloten op je cd70   ikheb een opel zafirab met canbus

                                            ik heb de camera aangesloten op het rechterachteruitrijlicht eerst een probleem contact aan prima beeld motor starten na 5sec beeld wegna veel doormeten een relais op constante + stuurstroom op achteruitrijlicht probleem opgelost nu wil ik de monitor van mijn cd70 gebruiken inplaats van de achteruitkijkspiegel hoe sluit ik de video kabel met extra rodedraad dan aan  kan je mij daarover een e.mail sturen bij voorbaat dank vr.gr. zafirajan mail j.de.winter77@kpnmail.nl :

                                          20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.