Forumindex › Forums › Overige › 4×4 › Camber goed afstellen Calibra 4×4
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 februari 2010 om 21:54 #17217790
Ik heb een probleem met het uitlijnen van mijn Calibra 4×4. Sinds Juni 2009 liggen er vier nieuwe banden onder omdat de vorige schuin waren afgesleten. Ik had gehoopt dat het aan de uitlijning lag, maar ook nu zijn ze duidelijk schuin afgesleten. Daarnaast heb ik achter last van cuppen.
Nu ben ik dus weer naar de bandenboer gegaan en de uitlijning is nog steeds voor 100% in orde. Maar hij gebruikt de originele gegevens van een onverlaagde Calibra. De auto is voor 60 en achter 40 mm verlaagd.
Achter heb ik de speciale bussen zitten om het camber in te stellen die hij de vorige keer ook gebruikt heeft om de wielvlucht achter hetzelfde in te stellen als voor.
Hoe zorg ik nu dat mijn banden voortaan recht afslijten, want waarschijnlijk halen ze het eind van het jaar net terwijl het grootste gedeelte van het loopvlak nog veel profiel heeft.
Ik heb drie opties in gedachte en hoop dat jullie tips kunnen geven of extra opties:
- Verlaging ongedaan maken en weer met de originele veren en schokdempers gaan rijden. Ik ga dan de wegligging zeker missen!
- Instelbare schokdempers monteren. Ik weet alleen niet zeker of dat het probleem oplost en hoe het dan met de wegligging e.d. zit.
- Om de anderhalf jaar 4 nieuwe banden aanschaffen. Dat vind ik alleen zonde van het geld.
Daarnaast vraag ik me ook af hoe ik van het cuppen bij de achterwielen afkom.
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
24 februari 2010 om 13:54 #17619601Weet niet of je de uitlijn gegevens eens hebt gekeken van een 4×4 maar de achterwielen staan echt wel op een zeer rare manier. vandaar mischien het scheef aflopen. Mij hebben ze altijd gezegd de wielen (voor/achter) te wisselen om de 3000 km ongeveer. Mede voor de krachten op de tussenbak te verminderen. Maar dit helpt mischien ook voor de slijtage…
groetjes24 februari 2010 om 23:49 #17619602Ik wissel de banden regelmatig zodat ze alle 4 gelijk afslijten i.v.m. de gevoelige 4×4. Maar met de huidige uitlijning slijten de banden voor en achter op dezelfde manier af. Dus de achterwielen staan hetzelfde afgesteld als de voorwielen, alleen te scheef.
28 februari 2010 om 09:13 #17619603hmmmm, mijn kadett 4×4 is bij bandenhandel de molen afgesteld, en daar hebben ze ook de standaard gegevens gebruikt voor de afstelling.
volgens hun staan mijn voorwielen te recht tegenover de achterwielen.
de achterwielen staan er wat schuin onder, net als bij een bmw.
de voorwielen staan gewoon recht.
hij is -60mm verlaagd, en bij mij slijten de banden vrij recht af.
heb er ook die bussen onder zitten.
probeer anders eens een ander bedrijf.groeten.
28 februari 2010 om 13:31 #17619604volgens mij slijten ze altijd iets meer af aan de binnenkant als een auto verlaagd is..
ik heb dat ook…doordat de wielen 1x kruislings te laten wisselen kan ik toch een tijdje met de banden doen.
Maar origineel uit de fabriek staan de achterwielen al negatief.
wat al gezegd is, misschien toch een andere uitlijnboer proberen?
als je op de site van Hurlimann kijkt, kan je de waardes terugvinden die de achterwielen uit de fabriek zouden moeten hebben..
succes
2 maart 2010 om 22:05 #17619605Zit de bandenhandel die jij bedoeld in Reek? Dat is namelijk nog niet eens zo heel ver weg. Misschen wel de moeite waard.
Ik ben wel benieuwd naar jullie gegevens;
– Hoeveel is de auto verlaagd?
– Hoeveel kilometer rij je met één set banden?
– Hoeveel profiel heb je nog als de banden versleten zijn?Ik heb de banden namelijk moeten vervangen terwijl er op het loopvlak nog 4 mm profiel zat. De binnenkant was alleen al bijna tot op het karkas afgesleten. Ik heb helaas geen foto om het te verduidelijken. Maar het gaat dan echt om de hoek van de band, dus 1 à 2 cm vanaf de zijkant dat schuin afslijt. Echt op de ronding van de band, dat volgens mij nog niet eens tot het loopvlak behoord…
Op het moment staan alle 4 de wielen even ‘schuin’ dus het wisselen van banden zorgt er niet voor dat de banden langer meegaan, maar natuurlijk wel dat ze 100% hetzelfde afslijten.
3 maart 2010 om 15:03 #17619606toen ik mijn vectra 4×4 had, sleten de achterbanden ook erg hard aan de binnenkant, en die stond op orriginele hoogte met orriginele wielen+maat
deed +- 30 a 35000 met een set banden
wel elke 3000km de voorbanden naar achter en omgekeerd, en op de 15000 de LA wisselen met RA ( opletten of je een draairichting hebt, of een Left of Right band )
5 maart 2010 om 08:56 #17619607hey opaul.
die bedoel ik ja in de reek.
als het voor jou niet te ver weg is, kom dan eens bij mij kijken.
ik woon in schaijk.
kun je eens bij mij kijken naar de stand van de wielen.groeten.
9 maart 2010 om 20:27 #17619608Bedankt voor de tip otdh. Ik zorg dat ik altijd banden heb zonder draairichting.
Ik ga zaterdag naar Reek, dus misschien kunnen we iets afspreken kadett4x4 (zie U2U)
14 maart 2010 om 07:55 #17619609oke, zie u2u.
groeten.
24 maart 2010 om 06:58 #17619610Misschien kan je de waardes van je uitlijning eens hier neerzetten.
Tot een bepaalde hoogte kan je wel de fabrieks waarden blijven gebruiken, maar daar voorbij moet de uitlijner creatief worden en zelf gaan denken. En daar hebben ze meestal moeite mee.
24 maart 2010 om 10:38 #17619611Ik heb de volgende gegevens gevonden voor de Calibra 4WD
Vreemde is dat ik 2 verschillende sets waarden vind voor de achterkant in de Opel TIS.
Ik vraag me af welke bij jou gebruikt zijn.Voor
Camber -1.10 +/- 0.45
Caster 2 +/- 1
Toe -0.15 +/- 10Achter
Camber -1.4 +/- .30
Toe 0.10 +0.30 tot – 0.20of
Camber -2.17 +/- .40
Toe 0.22 +0.30 tot -0.20PS: Handig is ook om te weten aan welke kant van je band het meeste slijt.
27 maart 2010 om 17:22 #17619612Alle uitlijnbedrijven die ik tot nu toe heb gehad hadden maar twee opties. De waarden voor de c25xe en de waarden voor alle andere uitvoeringen. Dus geen speciale voor de 4WD.
Vandaag nog bij een zaak geweest maar hij had niks aan andere waarden omdat hij aangaf de wielvlucht voor niet te kunnen stellen bij de Calibra.
Na lang denken had hij wel een alternatief gevonden. In de draagarm zitten 3 popnagels voor de bevestiging van de fuseekogel. Deze gaten zou ik kunnen uitfrezen tot sleuven, zodat de kogel daarna wat naar binnen kan worden geplaatst.Hij wilde het alleen niet zelf uitvoeren omdat het dan niet meer origineel was… Maar tot nu toe de enige optie. Ga eerst nog een laatste poging wagen bij een andere zaak.
PS. @yzf1kr: Het is de binnenkant die slijt.
27 maart 2010 om 19:18 #17619613zouden aan de voorkant magic camber bouten dan niet beter zijn?
hier in de buurt zit iemand die wel andere waarde’s kan invoeren in zn uitlijn app, daar ga ik altijd heen
28 maart 2010 om 09:57 #17619614Die Magic Camber bouten klinken interessant! Ik heb wel wat meer info gevonden, maar begrijp het nog niet helemaal.
In de plaats van welke bouten monteer je dit nu precies?
Waar woon jij ergens otdh?
28 maart 2010 om 10:46 #17619615ga gewoon naar de molen in reek, en vraag dan naar ed van dijk.
zeg dan dat je mijn wagen kent, hij lijnt hem meestal uit bij mij.groeten.
28 maart 2010 om 13:20 #17619616De camber voor is bij de Calibra is net zoals bij de meesten auto’s niet instelbaar.
Hiervoor leveren verschillende leveranciers inderdaad speciale concentrise bouten.
http://www.lmfvauxhall.co.uk/store/skin1/fitting_instructions/EZCamvideo.wmv
Maar ik kan er geen vinden voor de Calibra. Misschien even navragen bij Monroe of Bilstein.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.