Forumindex › Forums › Overige › 4×4 › calibra tussenbak
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 november 2011 om 20:51 #17869847
linkje? :angel (kan nooit wat vinden daar)
12 november 2011 om 21:01 #17869848Als die blauwe Calibra uit Zweden komt weten we allemaal welk beestje dat is :wub
Maar als de mogelijkheid om de achterwielen te ontkoppelen vervalt is er ook geen manier meer om de tussenbak te beschermen tegen oververhitting? Het klinkt allemaal zo leuk maar ik maak me toch bezorgd om extra slijtage aan de aandrijfdelen en/of remmerij tijdens het remmen :hmmz ….
12 november 2011 om 22:57 #17869849Er zitten na blokeren bijna geen draaiende delen meer in de bak, enkeld de haakse overbrenging en de visco koppeling. Er ontstaat dus geen warmte meer.
Heb er zelf inderdaad ook een meter op gehangen omdat ik het niet vertrouwde maar zelfs met langdurig “aftrappen” en op de autobahn met lange stukken 230 kwam hij niet boven de 60 graden uit. Vanaf 95 graden hoef je je pas zorgen te maken13 november 2011 om 10:31 #17869850van dat remmen heb ik eigelijk geen last.
vind het rijgedrag echt ni veel verschillen tov van de normale 4×4
maar ga toch eens kijken om iets te doen aan de achterwielen voor de gedeeltelijke sper.
want denk dat 100% sper ook niet ideaal zal zijn…13 november 2011 om 11:34 #17869851Dit is de link naar het topic http://www.migweb.co.uk/forums/engines-transmission/251978-transfer-box-technical-discussion.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Het zijn 13 pagina’s vol info… kost je een paar uurtjes lezen en probere te begrijpen… maar dan heb je ook wat :angel@ stoffel, hoe bedoel je sperren? gewoon het achterdiff? Ik heb al eens gekeken, maar nog niet echt diep op ingegaan, misschien een origineel omega 3000 diff, die hebben toch al een hoeveelheid sper?
Jeroen
13 november 2011 om 18:21 #17869852Heleboel nuttige info in dat draadje inderdaad maar je remstabiliteit wordt volgens een andere link wel degelijk beïnvloed:
http://members.multimania.co.uk/maxboost/htms/4x4description.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
B is met ontkoppeling, C is zonder. De zegelring die verbonden is met de stuurbekrachtiging zou ook een steuntje bijdragen aan de voor/achter verdeling, de vraag is kan dit 100% opgevangen worden door een sterkere visco koppeling?
Dan blijft er nog een vraag over, kan iemand uitleggen wat er achtereenvolgens gebeurt als er geremd wordt met een gelockte verdeelbak (wil toch graag even de theoretische uitleg erachter gelezen hebben)?
14 november 2011 om 18:39 #17869853kwas ook aan het denken om dat van en omega te nemen.
maar dat zijn weer planne voor in de toekomst.
nu even zo fun hebben en dan zien we wel weer ;)18 november 2011 om 15:48 #17869854Zijn de heren nog opgeschoten? Ben heel erg benieuwd namelijk!
Groetjes Ram
18 november 2011 om 19:34 #17869855wie moet er nog opgechoten zijn :)
18 november 2011 om 21:17 #17869856Ik ben wel opgeschoten met mn project… maar nog niet zover dat ik mn tussebak aant verbouwe ben ;)
Morge eens mn project updaten met foto’s.
En verder ben ik bijna dagelijks internet aan het afspeuren naar interessante onderdelen en kijken wat andere bouwen en vooral kijken wat bij andere mis gaat, zodat ik mn hoofd daar zelf niet aan stoot :angeljeroen
27 november 2011 om 10:08 #17869857@InjectTheVenom wrote:
Heleboel nuttige info in dat draadje inderdaad maar je remstabiliteit wordt volgens een andere link wel degelijk beïnvloed:
http://members.multimania.co.uk/maxboost/htms/4x4description.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
B is met ontkoppeling, C is zonder. De zegelring die verbonden is met de stuurbekrachtiging zou ook een steuntje bijdragen aan de voor/achter verdeling, de vraag is kan dit 100% opgevangen worden door een sterkere visco koppeling?
Dan blijft er nog een vraag over, kan iemand uitleggen wat er achtereenvolgens gebeurt als er geremd wordt met een gelockte verdeelbak (wil toch graag even de theoretische uitleg erachter gelezen hebben)?
dus als ik het goed begrijp is het remmen met gelockte bak, of rechtdoor of haaks om.
nu zal dit wel bij hard remmen zijn, maar vind dit nou niet echt een veilige gedachte.
of zie ik het nou verkeerd.groeten.
27 november 2011 om 16:26 #17869858Met gelockte bak is haaksom, met ongelockte bak rechtdoor.
27 november 2011 om 18:36 #17869859ik ben/was regelmatig echt ruig aan het spelen met mn calli maar heb nog nooit het gevoel gehad dat ie probeerd te draaien met remmen ( behalve met handrem :angel 0 ) zelfs niet als ik onder hard remmen het stuur ineens omgooi; dan wil ie gewoon rechtdoor
dit is of puur theoretisch of in hele extreme gevallen ( heb zand,kiezel,nat afvalt e.d. geprobeerd :angel )5 december 2011 om 16:44 #17869861hey was van plan de platen zelf te maken zit me alleen effe te bedenken welk materiaal en al heb laser op werk dus komt wel goed iemand toevalig ook tekening liggen ? groeten leroy
5 december 2011 om 22:22 #17869862Heb eventueel wel wat platen los liggen om op te meten, tekening heb ik niet… Nu weet ik niet waar je woont, anders kun je wel een set platen meenemen als voorbeeld. Komen uit een tussenbak met schade, dus met die platen kan ik toch niets meer…
Jeroen
11 december 2011 om 21:59 #17869863nu alles naar behoren werkt wil ik toch ook al het overbodige (drukbol en bekabeling) er uit halen.
heeft misschien iemand enig idee waar de stuurdoos van de 4×4 zich bevindt?
want nu blijft contstant het lampje van de 4×4 branden12 december 2011 om 21:45 #17869864Volgens mijn Vectra 2000 bijbel, links onder het dashbord.
12 december 2011 om 22:46 #17869865volgen mijn calibra bijbel ook links ;)
maar bij mij zat ie natuurlijk weer rechts….. :swear (geen idee wat ze gedaan hadden :hmmz )12 december 2011 om 23:11 #17869866het is in ieder geval een zwart kastje waar iets van 4wd opstaat ;)
even kijken of ik het kan vinden dan zal ik er even een foto van maken en deze hier posten.Jeroen
14 december 2011 om 16:38 #17869867heb vandaag eens even links onder het dashboard gekeke maar niet drek iets gevonden.
ook eens even de zekeringdoos weggepakt maar ook daar zag ik niet direct iets te zien.
dus als iemand mij kan zeggen waar het zit dan kan ik het eruit halen king:14 december 2011 om 20:04 #17869868zit die niet links naast je stoel onder de plastic dorpelkap.
daar zat bij mij toen een kastje dat iets met de 4×4 had te maken, of was dat de abs?
is alweer een hele tijd geleden voor mij.groeten.
14 december 2011 om 22:02 #17869860Links langs de stoel is de ABS-computer.
Bij mijn donor Calibra hangt het 4×4 stuurapparaat boven de zekeringskast, zwart kastje van 15x8x3 ongeveer…Jeroen
18 december 2011 om 20:46 #17869869Misschien gek gezegd zonder kennis hoor, maar Gema zegt voor €3-5000 de hydraulica, electronica en inwendige delen aan te pakken waarbij je nog altijd op het onderlinge profielverschil van 2mm moet letten… zou dat neer komen op het locken van de verdeelbak (verwijdering van het drukgedeelte, computer en vervanging van de lamellenringen) met toevoeging van misschien een extra koeler of pakken ze het anders aan?
19 december 2011 om 14:47 #17869870net even gezocht naar het 4×4 stuurdoosje.
en eindelijk gevonden king:
lichtschakelaar eruit gehaald en toen zag ik het links tegen de zijkant geschroefd zitten.
losgekoppeld en jawel, 4×4 lampje weg op het dashboard :sleeping19 december 2011 om 19:08 #17869871@InjectTheVenom wrote:
Misschien gek gezegd zonder kennis hoor, maar Gema zegt voor €3-5000 de hydraulica, electronica en inwendige delen aan te pakken waarbij je nog altijd op het onderlinge profielverschil van 2mm moet letten… zou dat neer komen op het locken van de verdeelbak (verwijdering van het drukgedeelte, computer en vervanging van de lamellenringen) met toevoeging van misschien een extra koeler of pakken ze het anders aan?
hun pakken het totaal anders aan inderdaad,
doen ongeveer hetzelfde (uit mn hoofd trekken ze alles eruit ipv vastzetten)
+ dat ze de visco e.d. ook aanpassen/versteviggen, alle lagers worden vervangen en nog wat dingen.
bak is dan niet meer te vergelijken met een standaard bak -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.