Forumindex › Forums › Overige › 4×4 › calibra tussenbak
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 juni 2011 om 18:38 #17236799
Hallo
Ik vraag mij al een tijdje af of er geen losse onderdelen te koop zijn van de tussenbakken (nieuw dan welliswaar).
Of onderdelen om hem zelf mechanisch te maken dus zonder drukbol en dergelijke.
groeten16 juli 2011 om 21:48 #17869797vraag na bij project of Hurlimann ZH en succes!
18 juli 2011 om 17:14 #17869798jammer dat hier niemand ervaring mee heeft. Maar ben toch vast besloten het uit te zoeken ;)
31 juli 2011 om 18:55 #17869799succes ermee, ben er ook eens mee bezig geweest.
als je meer weet, laat het ons dan ook weten.groeten.
16 september 2011 om 17:21 #17869800zo, vandaag mijn tussenbak naar de klote gegaan.
nu maar eens kijken om hem mechanisch te maken.
heb horen zeggen dat de stukken daarvoor te krijgen zijn dus toch eens een poging wagen als ik tijd heb16 september 2011 om 18:24 #17869801ja zeker, dit is in engeland verkrijgbaar zal eens in de stapel boekjes zoeken voor je voor wat info heb wel de beschrijving gevonden ( beetje slechte copy maar het origineel zal ik ook wel vinden).
ik kom hier nog op terug
richard
17 september 2011 om 12:02 #17869802zou je nog wat meer en duidelijke fotos hiervan kunnen plaatsen?
zou best wel eens handig kunnen zijn.
en heb je mss een site waar die onderdelen te krijgen zijn?18 september 2011 om 14:02 #17869803wat ze hierboven doen snap ik niet helemaal, maken er een voorwielaandrijving van? dan is het simpeler om een ombouwsetje hier te halen en met een orginele tussenas te gaan rijden lijkt me
ik rij met een gelockte tussenbak, maar hiervoor moeten de tandwielen en visco koppeling wel goed zijn aangezien je enkeld de koppeling ertussenvandaan haalt.
voordeel hiervan is dat je permanent 4×4 heb en je de cirkel onderbreekt waardoor de bakken meestal kapot gaan.
(zit een koppeling in die bij oververhitting de bak uitschakeld maar dit is juist de oorzaak van de warmte ontwikkeling omdat hij ook gaat ontkoppellen/slippen bij wegrijden en remmen)heb de ringen die de koppeling vervangen bij michael hayward vandaan (mikeyhgsi@hotmail.com)
weet ff niet hoe het bedrijf heet maar als je hem een mailtje stuurt moet het goedkomen.
heb er toen 120 pond voor betaald incl verzending18 september 2011 om 16:48 #17869804heb je hier misschien fotos van?
bij mij is het ook de bedoeling om hem permanent te maken.
maar maak jij dan nog gebruik van een drukbol of vervalt deze ook?
tussenbak doet het nog wel met momenten maa tuft de olie eruit via de ontluchting.
denk dus dat hij nog niet volledig gaar is maar denk als ik zou blijven rijden zo dat het niet lang meer duurt.
en rijden zonder servo is ook niet alles :(19 september 2011 om 10:57 #17869805zal vandeweek eens zoeken of ik er nog foto’s van heb, heb zoiezo de handleiding voor de inbouw nog wel liggen
maar de drukbol en alles daar omheen vervalt.
het princiepe is gewoon de koppeling vastzetten dmv platen met tanden aan binnenkant en buitekant (ipv losse platen met om en om tanden).
hierdoor is de drukgroep (die tussen de bak en visco inzit) overbodig geworden en kan gewoon afgedopt worden.
stuurhuis zou wel aangepast moeten worden omdat deze een aansluiting teveel heeft, deze moet of doorverbonden worden of zoals ik heb gedaan een stuurhuis van een niet 4×4 erin.vervolgens alle slangen,drukbol,computer e.d. eruit trekken en je hebt permanent 4×4 :wors
het rijden is wel even wennen aangezien je ook op 4×4 remt en wegrijd.
vooral het wegrijden is anders en je zal iets anders moeten gaan koppellen om je koppeling net zo lang heel te houden (die heeft ineens 4 wielen weg te duwen ipv 2)19 september 2011 om 18:18 #17869806ben het net even aan het doorlezen, maar snap het verhaal van het locken nog niet helemaal.
dus alles wat met de 4×4 heeft te maken, kun je eraf halen.
ik heb er zelf geen computer meer opzitten, maar de rest nog wel.
zover ik weet rijd je met een 4×4 altijd met 4 aangedreven wielen weg, en als je remt schakelt hij de achterste 2 uit.
nu kan ik bij mijn kadett, de 4×4 zelf aan of uit zetten.
dus constant 4, of 2 wiel aangedreven.
bij het remmen, schakelt een relais de 4×4 uit, en bij rem loslaten weer in.
dus als ik het goed begrijp, is mijn verdeelbak ook gelockd, als ik het relais er tussen uit haal.
maar ik blijf dit volgen, is toch een interessante oplossing.groeten.
20 september 2011 om 14:51 #17869807hij is in mijn ogen pas gelockt als de koppeling eruit is, maar als je inderdaad constand druk erop laat staan dmv een handmatige schakelaar is het effect hetzelfde.
alleen hou je dan nogsteeds een koppeling die bij hevig optrekken of bij drukverlies op/in de accumulator mogelijk door kan slippen en daardoor kapot gaat.volgens mij is het ook zo dat de computer pas bij een bepaald aantal kmph de 4×4 aanzet; (weet hiervan niet zeker of dit klopt, kan ook van een andere auto zo zijn :-P )
bij mij is alles van het hydrolische systeem verwijderd en zit er ook geen koppeling meer in. permanent 4×4 dus.
20 september 2011 om 16:41 #17869808zou fijn zijn als je wat fotos kan posten of zelfs die handleiding.
mag ook via pm maar denk dat er hier wel meerdere zijn die er het fijne van willen weten.
in afwachting dan maar even intercooler plaatsen king: tot ik de 4×4 kan maken21 september 2011 om 18:55 #178698094×4 heb je vanaf het begin, niet vanaf een bepaalde snelheid, dacht ik eerst ook.
nu weet ik dat ik het ooit ergens gelezen heb, maar dan zou de verdeelbak wel erg op zijn donder krijgen als je een keer volgas weg doet.
heb toen de vraag aan hennie boomkamp gesteld, toen ik verschillende calibra turbo’s met wat wielspin op de voorwielen had gezien.
ik heb zelf al van alles uitgespookt met mijn kadett, wat eigenlijk niet mag, en het is nog steeds heel.
drakos een vraagje, als je het stuur helemaal naar een kant draait, en dan zachtjes aan een rondje rijd, gaat er dan niks kapot.
jij hebt het over die ringen in de verdeelbak die vervangen worden, gaan dan alle tandloze ringen vervangen worden door ringen met tanden.
is dat dan niet te maken met de ringen van twee originele verdeelbakken.groeten.
21 september 2011 om 19:53 #17869810wat ze ook nog wel s doen is een extra koppelingsplaat ertussen proppen, of dit in de praktijk (goed) werkt weet ik niet.
zou hier zelf niet op vertrouwen want als het eenmaal gaat slippen is er geen drukgroep meer die het opvangt en verbrand je bak geheid.gewoon rustig rondje rijden zou geen kwaad moeten kunnen, dit vangt in combinatie met je diff’s, de viscosekoppeling als het goed is weer op
wil nog wel ff kwijt dat ik geen expert ben in deze materie :-P , heb in de loop der tijd gewoon een hoop gelezen hierover en heb div bakken open gehad.
zal morgen als ik tijd heb de handleiding en foto’s eindelijk s op gaan zoeken ;)
22 september 2011 om 12:03 #17869811zou fijn zijn als je dit gevonden hebt.
kan ik eens beginnen met knutselen :vertag22 september 2011 om 19:02 #17869812op migweb doen ze ook het een en ander met die tussen bakken vast te zetten mss daar eens zien
30 september 2011 om 14:43 #17869814@ drakos heb jij misschien al tijd gehad voor wat fotos of de handleiding?
30 september 2011 om 16:58 #17869815ben het helemaal vergeten, zal het weekend ff gaan zoeken ;)
5 oktober 2011 om 17:04 #17869816heb ff lopen zoeken maar kan niks meer vinden :???:
vandeweek nog een poging wagen in mn garage maar vrees dat het met de verhuizing verloren is gegaan.hier wel de een linkje naar het setje met foto’s (heb zelf ongeveer dezelfde foto’s)
http://www.migweb.co.uk/forums/items-sale/430630-transfer-box-locking-kits.html
als je ff googled op o.a. “micheal hayward transfer box” krijg je ook diverse discussie op migweb
5 oktober 2011 om 17:09 #17869817en zit het nu zelf ook na te lezen en zie dat er een cdrom bij zat ipv papier :angel
die dingen gooi ik nooit weg en weet ook waar ik moet zoeken nu, wordt vervolgd dus ….
5 oktober 2011 om 21:27 #17869818Heb het hele verhaal van Mike H eens even doorgelezen… mooi spul wat ie bedacht heeft :)
Maar jij rijdt hier dus al een hele tijd mee? Hoe gedraagt je auto zich dan met remmen/optrekken, ik lees net dat
het optrekken enige oefening vereist… maar verder? Remmen ivm de ABS?
Ik ben namelijk aan het kijken wat ik strakjes doe met mn eigen project, locken of niet…Jeroen
6 oktober 2011 om 21:26 #17869819weet inmiddels waar de cd ligt maar kan hem niet op de korte termijn opzoeken (ligt achterop de vliering in een verhuisdoos)
maar het optrekken in inderdaad heel even wennen omdat je het beste de koppeling kan laten schieten zogauw hij in beweging is. anders krijgt hij vrij veel kracht te verwerken en zal hij harder slijten.
dat is eigenlijk het enigste wat je als negatief kan ervaren
(vin persoonlijk dat het alleen maar leuker is met wegrijden aangezien dit onbewust heel vlot weg gaat ;) )verder heb je er weining last van.
het remmen is bijna niet te merken omdat de remmen al flink overbemeten zijn standaard, je merkt alleen dat hij iets harder op de motor remt omdat de achteras ook constand meedraaid
wel duikt bij mij iets meer maar weet niet of dat ermee te maken heeften de abs doet gewoon zijn werk (je moet nogsteeds rare dingen doen om het in te laten slaan met 17 inch velgen )
7 oktober 2011 om 10:33 #17869820Dat is mooi om te horen… denk dat ik ook maar zo’n setje ga bestelle dan.
Overigens… voor de gene die foto’s wilde zien…
Dit is het Mike Hayward setje.Jeroen
12 oktober 2011 om 14:21 #17869821kan je bak niet meer stuk dan met zo een setje????
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.