Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › C20XE onrustig stationair en storings lampje
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 april 2021om 16:36 door Corsa_GSi.
-
AuteurBerichten
-
4 april 2021 om 18:27 #18415717
Hallo,
Ik heb een Kadett D met een C20XE en heb sinds kort een vreemd probleem.
Na een koude start loopt de motor onrustig ongeveer tussen de 1100 en 1400 toeren. Als ik niks doe gaat na ongeveer 1 min het storingslampje aan en gaat hij rustig stationair lopen zoals het hoort, ongeveer 1100 toeren schat ik.
Als ik dan weg rij, en een klein beetje gas geef gaat het lampje uit en lijkt alles normaal. Dan loopt hij prima en gaat het lampje ook niet meer aan.
Ik heb de computer uitgelezen met een op-com en daar kwam code 31 naar voren. Dat is logisch, dat is het krukas signaal, en dat is niet aanwezig als de motor niet draait. Maar er stond ook 103 – Unknown DTC Present.
Het is een door dbilas aangepaste m2.5 maar dat is al een paar jaar goed gegaan zonder storingen.
Ik kan nergens vinden wat code 103 betekent, iemand enig idee?
4 april 2021 om 19:49 #18415726Als ik op P0103 zoek, vind ik: “Mass or Volume Air Flow Circuit High Input”.
.. al zou ik verwachten dat een Op-Com deze fout wel kent, dus wie weet is het wat anders.
6 april 2021 om 09:09 #18415854Ik had het ook gezien, maar ik vermoed dat P0103 niet het zelfde betekent als 103, want 31 en P0031 komen ook niet overeen.
31 Engine RPM signal (crankshaft sensor) No signal
P0031 HO2S Heater Control Circuit Low (Bank 1 Sensor 1)103 – ?
P0103 Mass or Volume Air Flow Circuit High InputIk heb ook nog een astra G en als ik die uitlees met de op-com staat er in het geval van een storing wel altijd een “P” code met een omschrijving er achter, toen ik de kadett uitlas met de op-com stond alleen dit op mijn scherm:
31 – Unknown DTC Present
103 – Unknown DTC PresentIk zal nog eens kijken wat er gebeurt als ik de knippercode uitlees met de paperclip methode.
Al vraag ik me nu ineens wel hardop af hoe de nul van 103 wordt weergegeven door middel van een knipper code… dat kan niet zou je zeggen.
En als ik in de lijst met foutcodes kijk voor de motronic m2.5 zie ik ook dat er helemaal geen foutcodes bestaan die een nul bevatten.Ik kom er binnenkort op terug.
6 april 2021 om 20:03 #18415985Ah helaas, dan blijft het verder zoeken.
Nul keer knipperen kan inderdaad niet. Daarom wordt de nul weergegeven door 10x te knipperen.
7 april 2021 om 21:27 #18416100Ik denk dat ik de oorzaak van het probleem gevonden heb, maar ik weet helaas nog niet wat de code 103 betekende en daar kom ik ook niet zo snel meer achter.
Sinds 2 maanden zit er een air fuel metertje aangesloten op de lambdasonde en dat heeft eerst geen probleem gegeven, maar ik heb het nu losgekoppeld en een keer een koude start gedaan en er kwam geen storing meer.
Het was een Chinees metertje, niet ideaal dus, in het begin werkte het goed, maar goedkoop blijkt toch weer duur koop in dit geval.
Ik was nog van plan om de knipper code uit te lezen om te kijken of ik dan ook die 103 zou zien of eventueel een andere code. Maar dan moet die storing dan natuurlijk wel aanwezig zijn op dat moment.
Ik wil het metertje niet meer aansluiten, dus ik ga er niet achter komen.
Mocht ik in de toekomst weer een brandend lampje hebben, dan lees ik eerst de knipper code uit en kijk ik daarna met de op-com om te zien of het overeen komt.
Iig bedankt weer voor de reacties en het meedenken.
15 april 2021 om 16:36 #18417241Je kan het beste zo’n air fuel meter op een aparte lambda sensor zetten, zo voorkom je inderdaad storingen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.