Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › C20XE oliedruk opstarten.. Hij loopt, maar tikt hard onder h
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 mei 2010 om 19:53 #17221533
Hallo,
Ik wil men gereviceerde C20XE gaan starten voort eerst.. maar nou zei de man waar ik hem van gekocht had dat ik beter eerst zonder bougies, zonder vonk en dergelijke eerst de motor moest doorstarten ( dat ie niet gelijk aanslaat ) zodat hij oliedruk heeft ( lees overal olie zit )
Nou heb ik dat gedaan maar het oliedruklampje gaat niet uit en de drukmeter geeft ook niks aan.
Wie weet hoelang ik moet doorstarten voordat ie een keer druk gaat opbouwen ?
22 mei 2010 om 20:13 #17676033Had ik ook toen mijn motor in de testbank stond.
Daarvoor had ik na opbouw nooit olie gevuld (ivbm vervoer)Wat wij gedaan hebben is de dop uit de oliepomp draaien, en daar olie in spuiten met zon oliekannetje.
Toen hadden we binnen no time oliedruk.Daarvoor was het idd helemaal niets.
22 mei 2010 om 21:56 #17676034origineel gepost door Fearless
Had ik ook toen mijn motor in de testbank stond.
Daarvoor had ik na opbouw nooit olie gevuld (ivbm vervoer)Wat wij gedaan hebben is de dop uit de oliepomp draaien, en daar olie in spuiten met zon oliekannetje.
Toen hadden we binnen no time oliedruk.Daarvoor was het idd helemaal niets.
Ok.. maar daar is nu een beetje lastig bij komen.. :P
Inprincipe moet het met doorstarten ook lukken ? Kbedoel want dan laad ik nog ff wat accu’s op :P
22 mei 2010 om 22:12 #17676035Wat ook helpen wil….
Je oliefilter vullen met verse olie. Dan hoeft ie die alvast niet meer vol te drukken.22 mei 2010 om 23:11 #17676036Jah idd dat kan ook idd… Ik ga morgen wel weer een beetje knooien ermee. Wil er eigenlijk dit pinkterweekend wel mee rijden :P
23 mei 2010 om 08:35 #17676037olie in het filter is heel belangrijk.
Verder pak ff een compressor en dan ff druk zetten via de carterontluchting..Zo deden wij het bij de 8v kompressor als deze weer eens na revisie niet binnen 2x starten zonder bougies geen druk had..
compressor aan, luchtpistool erop, 1tje starten, ander keer druk op ding zetten.En voilá oliedruk
23 mei 2010 om 09:39 #17676038ok ik ben namelijk al vet lang aan het starten.. Maar ik heb ook geen compressor in men garagebox helaas, die moet nog komen.. Het kan verder geen kwaad dat ik hem met de startmotor rond blijf draaien ?
23 mei 2010 om 11:13 #17676039misschien domme vraag maar als je druk hebt gaat dat vierkantje om het oliekannentje op een digidash dan constant branden ipv knipperen ? kan zijn dat ik met starten gewoon niet zoveel druk opbouw dat er streepjes gaan branden
als ik em ook op contact heb staan dan staat het vierkantje om het oliekannentje gewoon aan. Ik zie op youtube dat veel auto’s met digidash als ie op contact staat alle streepjes van de oliedrukmeter aanhebben. dat heb ik niet. ik heb dan geen streepjes en het vierkantje aan.
Heb al wel gezien dat het vierkantje uit moet gaan als je druk hebt. Iemand toevallig ervaring met het op druk starten met alleen de startmotor ?
23 mei 2010 om 19:54 #17676040kunt ook met je mond op de carterontluchtig blazen.
niet te lang achter elkaar doorstarten, vind je startmotor niet echt leuk. zijn ze niet op gemaakt.
dingen worden bloedheet.
maar ik start ook altijd door tot het lampje uitgaat.
duurt meestal niet zo heel gek lang eigenlijk.
23 mei 2010 om 19:57 #17676041Bij mij duurde het ook lang hoor. maar met wat olie in de pomp was ie zo op druk.
Mijn digidashmeter is niet te vertrouwen…en mn raid hp meter ook niet.
Ze geven nu nul,nix aan…..ik kijk er niet meer na :pDe tuner had een meter met een slang op mn oliepomp ipv de schakelaar.
23 mei 2010 om 20:14 #17676042ok.. hmm ik ga dinsdag maar ff proberen met olie int filter.. kijken of ie dan eerder druk heeft. En dan laat ik men broer ook wel ff op de carterontluchting blazen.
Kan helaas dinsdag pas omdat ik geen olie meer heb :’) Maargoed dat zien we dinsdag dan wel…
of de metert bij mij goed is weet ik niet.. de druksensor is in iedergeval wel nieuw :P mja we zien het wel dinsdag.. als ik druk heb dan post ik het wel ff
24 mei 2010 om 19:45 #17676043origineel gepost door GlennGSI
ok.. hmm ik ga dinsdag maar ff proberen met olie int filter.. kijken of ie dan eerder druk heeft. En dan laat ik men broer ook wel ff op de carterontluchting blazen.Kan helaas dinsdag pas omdat ik geen olie meer heb :’) Maargoed dat zien we dinsdag dan wel…
of de metert bij mij goed is weet ik niet.. de druksensor is in iedergeval wel nieuw :P mja we zien het wel dinsdag.. als ik druk heb dan post ik het wel ff
Je moet wel zorgen dat je olie in je pomp hebt, anders dicht
hij niet af en krijg je nooit geen oliedruk.24 mei 2010 om 20:18 #17676044origineel gepost door ckadett16v
origineel gepost door GlennGSI
ok.. hmm ik ga dinsdag maar ff proberen met olie int filter.. kijken of ie dan eerder druk heeft. En dan laat ik men broer ook wel ff op de carterontluchting blazen.Kan helaas dinsdag pas omdat ik geen olie meer heb :’) Maargoed dat zien we dinsdag dan wel…
of de metert bij mij goed is weet ik niet.. de druksensor is in iedergeval wel nieuw :P mja we zien het wel dinsdag.. als ik druk heb dan post ik het wel ff
Je moet wel zorgen dat je olie in je pomp hebt, anders dicht
hij niet af en krijg je nooit geen oliedruk.Ik ben van plan om het filter vol olie te gooien en dan te monteren.. gaat het dan ook goed denk je ? wou eigenlijk de pomp dicht laten zitten.
24 mei 2010 om 20:40 #17676045maar had je geen olie gedaan in het filer voordat je deze monteerde??
want anders moet ie eerst een halve liter olie oppompen…25 mei 2010 om 07:09 #17676046nee heb daar geen olie in gedaan. Heb em gewoon gemonteerd. uiteraard met een likje olie aan het rubber. Maar nu je het zegt is het idd wel verstandig om het filter eerst te vullen ! thnx ik ga het vanavond doen :)
25 mei 2010 om 08:45 #17676047Als je nog langer doorstart weet je zeker dat je je motor weer kunt reviseren daar je lagers de hele tijd droog gelopen hebben….
Een droge pomp dicht niet af (dat doet hij door de olie) en kan dus geen olie aanzuigen.
Normaal:
Vet in je pomp doen bij het opbouwen, dicht hij af en heb je meteen oliedruk.Anders, olie in de pomp spuiten met een kannetje en dan starten en dop er weer op.
Desnoods, druk op je carter doen met een compressor/luchtspuit tijdens het starten. Hierdoor wordt de olie in je aanzuigbuis gedrukt.
NOOIT,
Alsmaar door blijven starten tot je druk denkt te krijgen. Als het na 30 sec niet lukt lukt het daarna ook echt niet.
Je weet dan alleen zeker dat je lagers dan al droog gelopen zijn…. en dus stuk, reviesie voor niets gedaan….25 mei 2010 om 09:53 #17676048Zelf gooi ik, zoals Fearless ook al zegt….wat olie met een oliekannetje in de pomp. Aan de linkerkant van het blok zit op je oliehuis een bout (sleutel 24 meen ik) waarachter een veer en een stalen kogel in zit. Daar flink wat olie in gooien, alles er weer in en je zou snel oliedruk moeten hebben.
Dat doorstarten geloof ik ook niet in…je motor draait dan toch en zou je hem net zo goed op eigen kracht kunnen laten draaien. Zie het verschil niet.
Dat niet doen dus.25 mei 2010 om 10:24 #17676049Die links is loos….daar hebben wij het ingegooit. Die rechtse daar zit die plunjer achter.
Van snaarzijde gezien he…
25 mei 2010 om 10:30 #17676050nou das mooi kut dan want heb al wel aardig lang door gestart.. ik gooi wel olie achter die bout 24 en dan maar zien.
25 mei 2010 om 10:36 #17676051Mijne is ook heel lang doorgestart zonder druk, niets aan de hand later hoor…
25 mei 2010 om 12:05 #17676052origineel gepost door Fearless
Mijne is ook heel lang doorgestart zonder druk, niets aan de hand later hoor…manman ik zit best wel in de rats nu voor men torretje. Hoop dat er met die van mij ook niks is.. Kan niet wachten om eraan verder te gaan. Nog 3 uurtjes en dan vrij van werk, kan niet wachten…
25 mei 2010 om 15:10 #17676053Mijn nieuwe pomp die ik bij de dealer vandaan had, was al ingevet!
oliefilter tot de nok toe vol aan olie is zeer belangrijk, dan hoeft die eerst niet 30cm aan lucht aan te zuigen door het filter heen!
25 mei 2010 om 16:29 #17676054Weet niet of je de bougies eruit hebt, maar dat is iig beter
hoeft hij m niet door de compressie te drukken. Maar iig
niet te lang starten. En zorgen dat je bobine en pomp
geen spanning krijgen, volgens mij kan dat door de krukas
sensor los te koppellen maar dat weet ik niet zeker.En verder zou ik alles vullen, de pomp (proberen via de
dikke bout of via een oliekanaal), olie filter en de oliekoeler
als je die erop hebt zitten. Heb je je oliezeef ook losgehaald,
als die o-ring niet goed afdicht krijg je namelijk ook geen olie
druk.Succes ermee.
25 mei 2010 om 17:01 #17676055origineel gepost door Fearless
Die links is loos….daar hebben wij het ingegooit. Die rechtse daar zit die plunjer achter.Van snaarzijde gezien he…
We bedoelen hetzelfde maar zeggen het anders.
:P25 mei 2010 om 17:38 #17676056ik heb inmiddels oliedruk, olie in de pomp en het filter gegooit.
En hij loopt ! echter een paar dingetjes. uitlaat lekt langs een pakking en de radiateur blijkt lek. Dat is niet zo’n punt.
Alleen wat wel een punt is, is dat ie gigantisch tikt. onder het kleppendeksel. Ik denk dan dat het een klepstoter is ? Heb een filmpje gemaakt en die post ik vanavond ff.
Ook netjes stationair draaien doet hij niet.. denk de stappenmotor die was niet zo best meer volgens mij, maar jullie zullen het straks wel horen..
Het lekke uitlaat geluid overstemt helaas het getikt wel een beetje.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.