C20XE M2.8 distributie vervanging

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) C20XE M2.8 distributie vervanging

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276728
    astrid_fahrer
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 March 2010

      Ik wil toch voor de zekerheid een vraag beantwoord hebben met jullie hulp.

      Binnenkort ga ik de distributie vervangen van mijn C20XE M2.8.
      Alle informatie over de montage heb ik al verzameld en met de wissel voor 8V motoren ben ik al ruimschoots bekend.

      Enige wat ik nu nog niet 100% zeker weet is of je de nokkenas tandwielen nu op een bepaalde manier dient te borgen tegen het verdraaien voordat de oude riem er af gaat en indien hij geborgd moet worden hoe is dit het beste te doen?

      Voor de latere Ecotecs heb je natuurlijk die KM852 en KM853 tooltjes die je tussen de tandwielen plaatst maar voor de C20XE heb ik nergens informatie hierover kunnen vinden.
      Ik zag al dat je de merktekens van de nokkenas al snel een tandje verkeerd heb zitten aangezien de merktekens niet altijd 100% duidelijkheid verschaffen
      vandaar dat ik graag zekerheid wil hebben voordat ik aan de distributiewissel begin.

      #18319598
      2000
      Moderator
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Kijken hoe de tekens exact staan voor demontage (desnoods extra teken op het kleppendeksel zetten) Met monteren de tekens aanhouden. Natuurlijk wel even een paar (krukas) slagen maken met de hand na montage.

        #18319599
        astrid_fahrer
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 March 2010

          Mij gaat het echt er om of de tandwiel nog geborgd moeten worden tegen verdraaien zoals de latere ecotec 16 kleppers?
          Inderdaad als de riem gemonteerd zit dan draai ik de krukas nog een 720° rond en controleer de timing nogmaals aan de hand van de merktens.

          Ik zie alleen regelmatig op diverse topics van zowel dit forum als Duitse en Engelse fora dat mensen naar de merktekens van de timing kijken
          en de timing soms één tand blijkt naast te zitten. Wanneer de riem dan eenmaal juist gemonteerd zit dan blijkt dat de motor plots beter loopt als ervoor.
          Bij mijn oude GSI was dit ook ooit het geval, toen haalde ik hem op van de dealer en kreeg te horen dat de oude riem één tandje verkeerd had gezeten.
          Meteen bij de eerste meters rijden voelde de motor liep de motor niet veel anders maar voelde wel een stuk beter aan.

          http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=18&t=165632

          http://www.migweb.co.uk/forums/engines-transmission/373056-c20xe-timing-marks.html

          #18319600
          Opeltje17
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 January 2012

            Speciaal gereedschap is niet nodig.

            #18319601
            Anoniem
              Lid sinds:
              1 January 1970

              beetje jammer :shock:

              de vraag is duidelijk genoeg
              ja een blokeer blokje is wel handig
              die zet je tussen beide nokken as tandwielen in
              als je de riem eraf haald zonder de nokkenas wielen te blokeren blijven de nokkenassen niet op tijd staan ;)

              ik heb t zelf wel eens op de beun manier gedaan (voor ik een blokeerblokje had)
              door de wielen te blokkeren dmv 2 dikke tyraps

              1 boven aan van het ene tandwiel naar de andere
              en 1 onderaan van het ene tandwiel naar t andere dan houden ze elkaar in de juiste stand
              merkteken op bovenrand van kleppendeksel ;)

              l

              #18319597
              astrid_fahrer
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 March 2010

                Heb je misschien een voorbeeld van dat blokkeerblokje of een site waar zoiets te vinden is?

                Ik kan het nergens vinden namelijk voor een C20XE.

                Anders is inderdaad een andere manier wel mogelijk met de juiste handigheid.

                #18319602
                modfreak
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Belangrijk, Stel de riemspanning af, en controleer dit met draaiende motor – niet goed weer bij stellen.
                  Merk tekens op het kleppen deksel komen niet goed overeen de wielen staan iets naar binnen.
                  Mooiste is om te werken met een micro meter.

                  #18319603
                  astrid_fahrer
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    26 March 2010

                    De riem is inmiddels vervangen en staat netjes op tijd met de tandjes inderdaad een fractie naar binnen.
                    De spanning was erg makkelijk af te stellen en te controleren gelukkig.

                    Het blokje was gelukkig niet persé nodig en nergens te vinden ook dus dat scheelde.

                    Moet nu nog het probleem oplossen van een slepende koppelingsplaat van de aircopomp en dan kan hij weer rijden :thumb

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.