C20LET misfires op vollast

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) C20LET misfires op vollast

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Berichten
  • #17261403
    MartijnG
      Lid sinds:
      21 October 2013

      Al een tijd aan het stoeien met een Cali C20LET 4×4 die niet meer lekker op vollast wil lopen.

      Geschiedenis van de auto;
      Standaard C20LET
      FMIC
      Dumpvalve
      Sterkere actuator
      Brandstofpomp naar externe Walbro omgebouwd
      Doel was om met een EDS chip (andere ECU), andere injectoren, brandstofdrukregelaar etc. te gaan rijden echt is er ergens het probleem tijdens vollast opgetreden (exacte tijd vanaf wanneer het is begonnen is me ff onduidelijk).

      Stap voor stap is de auto terug gebouwd naar standaard. Standaard ECU, injectoren en brandstofdrukregelaar weer teruggebouwd om te kijken of er verschil zou optreden, niks gevonden.

      Exacte probleem:
      Voornamelijk in volgas doortrekken in de 3e versnelling en hoger krijgt de auto ineens een onwijze misfire / hickup. Geen knallen uit de uitlaat van een eventuele ontstekingsonderbreking, maar meer alsof de complete injectie wordt afgekapt. Er zijn ook tijden geweest dat het in de 2e gebeurde, maar laatste tijd is het vooral 3e en altijd in de 4e.
      Boost bouwt gewoon op naar 0.5 – 0.7 bar en blijft ook constant net voor de hickup.

      Al gedaan:
      Brandstofdruk gemeten > 3.5 bar op vollast constant en blijft ook zo bij de misfire.
      LMM gewisseld voor andere > geen verschil
      Nieuwe bougies en bougiekabels > geen verschil
      Nieuwe verdeler en rotor > geen verschil
      Dumpvalve afgekoppeld en interne bypass weer aangesloten > geen verschil
      Amal valve gewisseld > geen verschil
      Verschillende sensoren zoals TPS / inlaattemperatuur / lambdasonde vervangen > geen verschil
      Kat gecontroleerd op blokkage > niks te zien

      Stiekem lijkt het op iets in het brandstofsysteem wat de lambdasensor bij kan regelen in deellast gebied (daar loopt de auto perfect!). Op vollast gaat de ECU natuurlijk over op een kenveld en blijkbaar gaat dat niet goed? Iets met de brandstofvoorziening lijkt me niet gezien de goede en constante brandstofdruk.

      Kom er eigenlijk niet zo best meer uit. Ben zelf gewend om een auto aan een laptop te hangen, maar dat gaat bij deze nog niet zo eenvoudig (helaas). Er brandt overigens ook geen motorstoringslampje. Ik ga binnenkort ook wel weer eens de foutcodes uitlezen, maar een tijd terug stond er niks in.

      Iemand ideeën? Ik zat nog te denken aan de volgende dingen;
      LMM doormeten (hoort de auto te lopen met losse LMM stekker? dat doet ie namelijk niet)
      TPS doormeten (kan de TPS worden afgesteld?)
      Bobine wisselen (heeft iemand iets te leen?)
      Distributie timing checken
      Misschien BDP sensor checken?
      Koelwater temperatuur sensor checken en wisselen (heb ik liggen)?

      Alle tips zijn welkom, heb nu een onwijs mooie Cali staan waarvan het rijplezier op deze manier steeds minder wordt :(

      #18181858
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Deze kun je toch prima uitlezen met een opcom en obd converter van obd1 naar obd2. Heb je geen obd stekker is het een kwestie van 1 diagnose draadje massa en constante stroom.

        #18181859
        z20leh
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 November 2011

          bougies?

          Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk 4

          #18181860
          MartijnG
            Lid sinds:
            21 October 2013

            Bougies zijn ook vervangen en contactafstand is goed…ook geen verschil

            #18181861
            nick.the.1ste
              Lid sinds:
              30 July 2013

              heb ik ook gehad bij mij was het de krukas sensor kabel die aan het doorslijten was (gekneld gezeten ofzo)

              #18181862
              gsi-maffia
                Lid sinds:
                15 December 2006

                Mijn GSI heeft dit ook gedaan, daar was de plus aansluiting tussen ontstekingsmodule en de bobine geoxideerd.

                schoonmaken een klaar…

                #18181863
                16VCalibra
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  21 July 2008

                  Het kan zoveel redenen hebben.. Het kan ook zo zijn dat je actuator/wastegate blijft hangen waardoor die er op een gegeve moment ook uitklapt.. Had ik ook gehad.. Gaskleppositie kan er ook eventueel mee te maken hebben.

                  Heb toen ook alles lopen proberen, andere ontstekingskap en rotor, originele kabels voor 230 euro, andere bougies.. Bleek het de actuator te zijn..

                  Groetjes Ram

                  #18181864
                  MartijnG
                    Lid sinds:
                    21 October 2013

                    Ja, actuator is ook al gewisseld. Maar laat ook geen gekke drukpieken zien en dus zoek ik daar ook niet naar een fuel cut-off door te hoge boost.

                    Ben het met je eens, het kan zoveel zijn….maar heb ook al best aardig wat gecontroleerd…vervelend probleempje :hmmz

                    #18181865
                    david verburg
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      2 July 2004

                      Welke bougies zitten er nu in?
                      Probeer eens andere en nieuwe
                      Heb soort gelijke klacht gehad en was met andere bogies en grotere electrode afstand verholpen

                      #18181866
                      giuliettaevo
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 November 2006

                        Andere bobine?

                        Die staat aan de basis van je ontsteking tenslotte.. ;)

                        Met een zwaardere bobine zijn zowel de kwaliteit van de bougiekabels als de electrodeafstand ineens een stuk minder kritisch. :D

                        #18181867
                        MartijnG
                          Lid sinds:
                          21 October 2013

                          Er zaten BOSCH F5DP0R Platinums in.

                          Nu zit er NGK ZFR6F-11 in.

                          #18181868
                          sw16v
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 July 2004

                            Doe die f5dpor er maar weer eens in. Of nieuwe.
                            Heb ze eens na 1500km kapot gehad…

                            #18181869
                            Andre Botter
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              4 July 2004

                              Die NGK`s zijn goed.
                              Afstand 0.6mm bij hogere vermogens +/-300pk.
                              De aanzuig slang naar de turbo is die nog origineel.
                              Dan kan dat het probleem wel eens zijn die worden zacht en dan kan hij plat trekken door de zuiging.

                              Groeten André

                              #18181870
                              InjectTheVenom
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 December 2004

                                @nick.the.1ste wrote:

                                heb ik ook gehad bij mij was het de krukas sensor kabel die aan het doorslijten was (gekneld gezeten ofzo)

                                Of die van de klopsensor, deze bleek bij mij bijna doorgesleten te zijn net als die van de stappenmotor.

                                #18181871
                                MartijnG
                                  Lid sinds:
                                  21 October 2013

                                  @Andre Botter wrote:

                                  Die NGK`s zijn goed.
                                  Afstand 0.6mm bij hogere vermogens +/-300pk.
                                  De aanzuig slang naar de turbo is die nog origineel.
                                  Dan kan dat het probleem wel eens zijn die worden zacht en dan kan hij plat trekken door de zuiging.

                                  Groeten André

                                  Zit al een aangepaste aanzuigslang in welke niet meer zou mogen plat trekken. :thumb

                                  Weekend van 9 november gaan we er weer eens naar kijken, hopelijk kunnen we wat vinden :hmmz

                                  #18181872
                                  Miruni
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    12 February 2007

                                    Tech 1 eraan en rondrijden met de auto.
                                    Kan echt zoveel zijn.
                                    Je kunt dan in ieder geval alle sensoren nalopen en kijken wat ze doen onder volle belasting.
                                    Kun je ook meteen zien of de TPS goed is en kijken of dat deze ervoor zorgt dat hij over schakelt
                                    naar vollast kenvelden. En onder andere ff kijken of de hoofdspanning goed blijft.

                                    Is dit allemaal goed dan kun je verder gaan kijken naar mechanische onderdelen.

                                    Nou kun je met de tech 1 niet zien of dat de bobine / bougies niet deugen. Dus
                                    dit blijft een kwestie van omwisselen.

                                    #18181873
                                    MartijnG
                                      Lid sinds:
                                      21 October 2013

                                      Opcom met OBD 1 naar OBD 2 is onderweg, dat zal het indd een stuk makkelijker maken.

                                      #18181874
                                      MartijnG
                                        Lid sinds:
                                        21 October 2013

                                        Opcom krijgt helaas geen verbinding met de ECU dus realtime loggen gaat niet lukken. Foutcodes uitlezen ging wel, maar niks aanwezig.

                                        Bougie stonden toch op 1.0mm dus even naar 0.6 terug gebracht maar mag niks baten.

                                        TPS/LMM ‘koud’ doorgemeten en waren goed. Onder vollast tijdens het probleem niks kunnen loggen omdat ik geen Opcom / Tech1 heb :???:

                                        Wel even wat filmpjes geschoten van het event. Zal ik binnenkort even uploaden. Run in de 3e had nu geen problemen, maar in 4e vanaf laag toerental is reproduceerbaar. Wat me opvalt is dat de boost doorschiet van 0.5 naar 0.7 vlak voordat de ‘misfire’ inkomt. Meer alsof er dus een overboost cut-off inkomt. Zit er zo’n functie op de C20LET? Deze zal waarschijnlijk wel door de MAP sensor getriggerd worden? Nu meet ik boost onder de gasklep, maar binnenkort wil ik dat nog eens herhalen bij de ECU / MAP sensor om te kijken of daar dezelfde drukken aankomen. Die bepaalt natuurlijk uiteindelijk de vervroeging aan de hand van de boost.

                                        iemand in de omgeving Rotterdam / Arnhem / Eindhoven die een werkende Tech1 of Opcom heeft? Ik denk dat ik daar veel meer succes mee behaal in een kortere tijd….dit schiet namelijk echt niet op :(

                                        #18181875
                                        pietv6
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          30 June 2011

                                          ben erg benieuwd wat het is :wtf

                                          #18181876
                                          InjectTheVenom
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            30 December 2004

                                            Hoe is het met het ontstekingssysteem gesteld? Staat me zoiets van bij dat als de vonk bij vollast achterwege blijft dat je het dan daar in moet zoeken.

                                            #18181877
                                            GSI Racer
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              25 June 2009

                                              ik zit precies met hetzelfde probleem :shock:
                                              Heb er nog niet echt heen gezocht aangezien de auto stil staat nu.
                                              Ben eens benieuwd wat eruit komt.

                                              Denk dat er ook maar eens de Tech1 aan moet

                                              #18181878
                                              Mr. Bone
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                21 September 2009

                                                @InjectTheVenom wrote:

                                                Hoe is het met het ontstekingssysteem gesteld? Staat me zoiets van bij dat als de vonk bij vollast achterwege blijft dat je het dan daar in moet zoeken.

                                                Logisch dat je het in het ontstekingssysteem moet zoeken als dat achterwege blijft bij vollast. Dat is hetzelfde als dat je je zegt; je heb een brandstofprobleem bij vollast dus moet je het in het brandstofsysteem zoeken. :sleeping.

                                                Maar wie zegt dat het in dit geval in het onstekingssysteem zit? Er is nog steeds niet meegereden met tech1, dus het kan nog alle kanten op, DUS OOK mechanisch.

                                                #18181879
                                                twenterand
                                                  Lid sinds:
                                                  19 February 2014

                                                  zal me ff voorstellen ben brian van autoservice twenterand en specialiseer me vooral op opel

                                                  kijk ff naar de slang tussen de luchtmassa meter die wil wel is dicht zuigen ander ff buis aan de binnenkant er in doen f5dp0r bougies nieuwe kabels en rotor en verdeelkap gebruik orginele onderdelen daar gaat het op fout

                                                  #18181880
                                                  giuliettaevo
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    5 November 2006

                                                    Originele onderdelen komen ook gewoon van een OEM leverancier als Bosch of Beru, worden niet door Opel zelf gemaakt, aftermarket hoeft dus niets slechter te zijn als origineel. :hmmz

                                                    #18181881
                                                    2000
                                                    Moderator
                                                      Lid sinds:
                                                      30 June 2004

                                                      Ik heb één keer hetzelfde gehad (weliswaar een c20xe) maar dat bleek een slecht benzinepomp draad te wezen. Bij de c20xe’s wil het brandstof relais wel is stuk gaan (neem aan dat die van een let hetzelfde is?)

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.