C20 XE blok vragenover koeling aansluitingen

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) C20 XE blok vragenover koeling aansluitingen

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17262461
    Dias
      Lid sinds:
      11 December 2013

      Hallo ik ben nieuw op dit Forum.
      Ik heb een project overgenomen. Plaatsen van C20 XE blok in een opel GT 1900 1971.
      Ik heb totaal geen ervaring met dit blok of met Opel GT.
      daarom mijn volgende vragen.

      Het blok is reed geplaatst maar ik heb vragen aangaande de aansluitingen van de koeling blok naar Opel GT radiator.

      Koeling
      1) waar op het blok is de ingang van uw koelvloeistof op het blok?
      2) waar is de uitgang van de koel vloeistof op het blok ?
      3) Waar sluit je de verwarming kachel op aan ?
      4) waar tussen zet je het expantie vat ?

      Andere vragen.
      1) Links onder de stromm verdeler heb je een stop met als opschrift CONDIAIR TX41830
      Wat is dit ? Waarvoor dient deze?
      2) Daar deze op Dubbele Weber IDF 44 laat lopen denk ik dat er verschillende water aansluitingen zullen moeten af gedicht worden of heb ik dit verkeerd voor.

      PS ik wou foto’s opladen ter verduidelijking van mijn vragen maar ik vindt hier geen upload knop voor afbeeldingen.

      DIAS

      #18197852
      2000
      Moderator
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Ok, hier enige uitleg:

        Het (nog niet afgelaste) stalen deel gaat het bij deze foto om. De dikke aansluiting die naar beneden loopt gaat naar de radiateur. Ik heb daar nog een extra stukje pijp tussen zitten met een thermoschakelaar. Volgende keer maak ik dat meteen in bovenstaande leiding, scheel weer wat slangenklemmen. het pijpje wat naar boven gaat is voor het spruitstuk, vanaf het spruitstuk gaat het ook de kop in, dus lijkt me noodzakelijk. Die zelfde aansluiting zou ook op het weber spruitstuk moeten zitten. Het pijpje wat achterin naar links gaat is de retour van de kachel. Het pijpje wat aan de achterkant van de kop zit is de aanvoer van de kachel. De bovenste aansluiting op je radiateur gaat rechtstreeks op het thermostaathuis. Er zit op het weberspruitstuk (weet ik niet zeker, want is eigenlijk niet nodig) als het goed is aan de voorkant (als je er tegen aan kijkt dus rechts) ook een kleine aansluiting, dus is normaal gesproken voor de gasklepverwarming. Ik heb daar een heel klein kogelkraantje in gedraaid, is niet nodig, maar voor te ontluchten erg makkelijk. Expansievat heb ik niet aangesloten (werkt al ruim een jaar perfect), maar als je dat wel wil, dan solderen de meesten een klein extra pijpje in de radiateur.
        Je kan ook de originele kunstof pijp gebruiken die standaard op de c20xe zit, maar de hoofdleiding komt dan uit bij je brandschot. Dit is om te leggen, wat je zelf wilt.

        Plek waar het kachel pijpje uitkomt, de rest met slang naar kachel gebracht.

        Overigens is de pijp die ik zelf heb gemaakt ook kant en klaar te verkrijgen in Engeland (rwd slangenset)

        #18197853
        Dias
          Lid sinds:
          11 December 2013

          ok

          Dit geeft me al een mooi beeld.
          Maar heb je een idee waar ik in Engeland dit verdeel stuk kan kopen ?
          Of is dit ook in Nederland of België te koop?

          #18197854
          2000
          Moderator
            Lid sinds:
            30 June 2004
            #18197855
            Vinci
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 August 2009

              Koelschema voor voorwielaandrijver heb ik wel eens getekend, met vloeirichtingen, dus is misschien toch wel handig om de boel in kaart te kunnen brengen voor je ombouw.

              Heb zelf slangen van Roose Motorsport, en die maken ze ook voor je op maat als je wilt…

              De voornaamste inlaat van vloeistof de motor in is de achterkant van de waterpomp, in de tekening is dat bij slang nr. 10

              Je hebt in feite vier kringlopen bij dit schema, eventueel kun je die vereenvoudigen, want niet alle zijn echt noodzakelijk.

              Hier in volgorde van belang:

              1. De hoofdkringloop is door het onderblok, welke op druk wordt gebracht door de pomp, kleine gaatjes in de koppakking staan onderweg wat doorstroom toe naar de kop, maar de hoofdzakelijke stroom gaat richting het rechthoekige gat naast cylinder 4. Daar stroomt het de kop in, en met open thermostaat als de motor warm is loopt het door de thermostaat aan de voorkant naar de radiateur, en via de uitgang daar van weer terug de waterpomp in. Vanuit de radiateur loopt er nog een slangetje hoger weg naar het expansievaatje, deze is om de radiateur aktief te ontluchten. Bij veel achterwielaandrijvers is een ander type radiateur in gebruik, en lang niet altijd een expansievaatje. Denk er wel aan dat de werking van een koelsysteem is gebaseerd op het verhoogde kookpunt van de vloeistof door het opbouwen van druk, dit gaat het mooiste met de juiste hoeveelheid lucht bovenin het koelsysteem. Gebruik je dus en radiateur die teven expansievat is, dan moet er juist lucht in, maar dan moet hij ook als hoogste punt dienen, anders loop je kans dat deze lucht op plaatsen kan komen waar het niet thuis hoort. Ook is het mogelijk als je niet makkelijk een hoog punt hiermee kunt maken om slangaansluitingen daar laag te doen door de juiste radiateur te kiezen, zodat de lucht simpelweg nergens anders zomaar heen kan. Zorg ook altijd voor een goed afgesloten systeem, als er geen druk opgebouwd kan worden kan de vloeistof in de motor gaan koken, en die bellen verslechteren de koeling daar enorm, met kans op schade! En op de plaats waar het dus lekt, ook al is dat een hoog punt, zal de vloeistof er toch uit komen spuiten!

              2. Staat de thermostaat nog dicht dan vloeit alles voornamelijk door de opening aan de zijkant van de kop, recht boven de bak naar buiten, en stroomt dan door de verwarmingsradiateur/warmtewisselaar. Die uitgang weer terug de pomp in. Deze korte kringloop is niet echt noodzakelijk, sterker nog, als je deze uitgang op de kop direct naar de pomp leidt zonder verwarming, dan warmt de motor beter en sneller op.

              3. De kortste kringloop van de motor is door de inlaat, kijk maar eens naar het pasvlak van een originele inlaat en dan zie je boven de pomp een rechthoekige opening met een kleinere er boven. Die kleinere zit ook een pijpje aan naar buiten en dan komen we op kringloop 4. Dit is vanaf dat pijpje, naar het gasklephuis, en weer naar het expansievaatje. Deze dient zowel als inlaatvoorverwarming voor tijdens koud weer, als voor ontluchting. Sluit je deze dus niet aan of dop je die af dan ontlucht het systeem niet of moeizamer. Het traject door het gasklephuis is verder nauwelijks belangrijk te noemen, deze mag ook doorverbonden worden, zodat de vloeistof en lucht vanaf het pijpje direct naar het vaatje gaat.

              Succes!

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.