c16xe x16xe

Forumindex Forums Techniek Ecotec c16xe x16xe

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #18349153
    gieleke95
    Deelnemer
      Lid sinds:
      19 June 2013

      Ik heb al verschillende topics gelezen hierover maar om eerlijk te zijn, hoe meer ik lees hoe meer twijfel er ontstaat.

      Ik weet dat de onderblok van de c16xe en x16xe hetzelfde zijn maar hoe zit dat nu met de kop?
      Zijn enkel de nokkenassen anders of nog andere dingen?
      En kan ik de koppen zo plug&play verwisselen of moeten er aanpassingen komen? bv op x16xe een c16xe kop plaatsen.

      Ik zit met vrijprogrammeerbare ecu dus ben niet ecu en kabelboom gebonden.

      #18349158
      Corsa_GSi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Koppen zijn hetzelfde, nokkenassen zover ik weet ook.

        #18349172
        bart-gsi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 July 2012

          koppen zijn anders… de een heeft een EGR kanaal de andere niet..
          nokkenassen hebben dacht ik iets meer lift..
          en de inlaat is van kunstof bij het oude type en gietijzer van het nieuwe..
          uitlaatspruitstuk is ook anders volgens mij..
          spruitstuk en voorpijp naar de katis ook net iets anders….

          #18349213
          gieleke95
          Deelnemer
            Lid sinds:
            19 June 2013

            ok bedankt, kan ze dus gewoon uitwisselen. Er zitten toch ander nokkenassen in dus kan ik gewoon overzetten.

            En klopt het dat je onderin koppel bijkrijgt als je een x14xe kop erop zet?
            mijn blok ligt uit elkaar en ben wat aan het kijken wat het beste is, c16xe kop of x14xe kop.
            zou onderin wat meer willen
            setup: dbilas throttle bodies, 262° dbilas nokkenassen, lexmaul spaghetti incl group-n uitlaatlijn (dia57) op dta ecu.

            #18349232
            bart-gsi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 July 2012

              metde uitlaat zou ik ook een sport cat ertussen zetten.. de meeste restrictie van de uitlaat is de cat.. een 200 cel zou goed zijn en APK technisch goedgekeurd.. ( of je moet een fanatieke zijn om ieder jaar even onder je auto te kruipen om de cat te verwisselen met een rechte pijp)

              #18349769
              Corsa_GSi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                De inlaatkanalen van de X14XE kop zijn kleiner dan de C/X16XE kop. Origineel geleverde revisiekoppen zijn wel allemaal gelijk.
                Ook het onderste (aluminium) inlaatspruitstuk deel van de X14XE heeft kleinere kanalen dan de c/X16XE variant.

                Met jouw setup is, mits goed afgesteld op octaan 102, 175pk mogelijk (bij zeer hoge brandstofdruk niet voor dagelijks gebruik).
                Heb zelf met deze setup dat behaalt:
                x16xe, Dbilas Throttlebodies, Dbilas Flowmaster+pipe, Dbilas 262 graden nokkenassen, FSE Powerboostvalve, Supersprint Spaghetti, Simons Groep A uitlaatsysteem.
                Ik reed zonder kat, maar wel met een midden- en einddemper.

                Persoonlijk zou ik de c/X16XE kop laten flowen. En je onderblok opboren naar 2e overmaat.
                Eventueel kan je met onderdelen van de X18XE1 (uit me hoofd krukas en drijfstangen) motor dan een 1.8 ervan maken.
                Dan is ruim 200 pk mogelijk.

                #18349771
                gieleke95
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  19 June 2013

                  x18xe1 is helaas geen optie. Denk wel om er gesmede zuigers en drijfstangen in te steken en dan de c16xe te laten flowen.
                  Misschien een domme vraag maar wat is de werking van de powerboostvalve? niet mee bekend :unsure: Zit wel met brandstofdrukregelaar van risse motorsport welke op de plaats zit van de originele.

                  #18351088
                  Corsa_GSi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    Powerboostvalve is een instelbare brandstof drukregelaar met dubbel membraam. Vanaf 80% gas doet hij er nog is 0,5 bar druk bij.

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.