C16NZ olie verlies/verbruik

Forumindex Forums Techniek Overige motor types C16NZ olie verlies/verbruik

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206713
    yannick
      Lid sinds:
      23 February 2008

      Hallo,

      Ik heb nu 1,5 jaar een astra F uit ’93, met volgensmij een C16NZ blok erin. Nu is het ook al 1,5 jaar zo dat de auto vrij veel olie verbruikt/verliest, ong 1 liter op 800 a 1000 km. Ik zelf heb het vermoeden dat het ergens lekt, al een aantal keer t blok goed schoongemaakt en dan is t na een aantal uren rijden op een schone droge weg weer helemaal vies en vet. Garage heeft al 2 keer gezegd dat de auto helemaal niet lekt en dat een dergelijk verbruik na 200dkm heel normaal zou zijn. Ik ben het hier niet mee eens, en zou ook graag willen weten of en zo ja hoe, ik zelf kan constateren of de motor idd olie VERBRUIKT. Ik heb al een aantal dingen nagekeken, geen overmatige koolaanslag te vinden, auto rookt niet, ook niet een beetje. En (ik weet niet of t uitmaakt) maar hij is probleemloos door de viergasmeting bij de APK vorig jaar gekomen.
      Kunnen ze evt bij de viergasmeting ook zien of de auto olie verbruikt? zo ja dan ga ik er binnenkort bij de apk specifiek naar vragen.

      Als ik wat antwoorden heb heb ik nog wel meer vragen.

      Yannick

      #17393989
      GH45T
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 July 2005

        Snel naar een andere garage gaan als ze beweren dat een liter olie op 1000 KM normaal is voor een auto welke 200.000 heeft gelopen.

        En gezien het feit dat je zelf niet zeker weet wat voor type motor je hebt lijkt het me verstandiger dit toch op te laten lossen door iemand met verstand van zaken.

        Succes er mee in ieder geval!

        #17393990
        yannick
          Lid sinds:
          23 February 2008

          Ik wil het niet laten oplossen, dat gaat me teveel geld kosten en dat heb ik als student gewoon niet op dit moment. Een kop eraf, koppakking vervangen, kop wegbrengen voor revicie e.d. is geen probleem, maar voordat ik eraan ga beginnen wil ik wel zeker weten dat hij dus olie verbruikt, en dat het dus geen lekken is. Vandaar de vraag of dat ergens (makkelijk) gemeten kan worden? Kijk, als het deels lekken is en het olieverbruik daalt dan naar bijv 1l/5000km is het voor mij al een stuk acceptabeler en zou ik me er ook niet druk om maken. Maar 1l op minder dan 1000km getuigd er bij mij toh wel van dat er iets niet in orde is.

          #17393991
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Jupz,

            Enige manier om te Checken is de Boel GOED schoon maken met ontvetter.

            Dan de motor starten en gaan kijken of ie ergens lekt.

            meestal lekker de klepdeksel pakkingen bij de 8 kleppers, maar dat mag geen verbruik van 1 liter op 800km geven.

            kan zijn dat er hier en daar een keering uit ligt.

            Verbranden van olie a 1liter op 800km zou zeker rook moeten geven.

            Willem

            #17393992
            yannick
              Lid sinds:
              23 February 2008

              origineel gepost door wim-v6
              Jupz,

              Enige manier om te Checken is de Boel GOED schoon maken met ontvetter.

              Dan de motor starten en gaan kijken of ie ergens lekt.

              meestal lekker de klepdeksel pakkingen bij de 8 kleppers, maar dat mag geen verbruik van 1 liter op 800km geven.

              kan zijn dat er hier en daar een keering uit ligt.

              Verbranden van olie a 1liter op 800km zou zeker rook moeten geven.

              Willem

              Ik heb van t weekeinde weer een wat langer stuk gereden, en dan is hij geheel rookvrij, geen enkele vorm van damp o.i.d. uit de uitlaat te zien/ruiken. Bij een aantal kortere ritten wil de uitlaat wel eens wat dampen, maar dat is waterdamp en volgensmij heel normaal als de boel niet echt warm word. maar ik ga t eens opzoeken, ff vragen of ik m bij een vriend op de brug mag zetten.

              #17393993
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                Ik hoop dat je wat wijzer word.

                Willem

                #17393994
                yannick
                  Lid sinds:
                  23 February 2008

                  origineel gepost door wim-v6
                  Ik hoop dat je wat wijzer word.

                  Willem

                  In ieder geval bedankt voor je raad. Ik ga t weekeinde even kijken of ik m ergens op de brug kan zetten… moet toch nog t eea even nakijken… o.a. de enorme vrije slag op t gaspedaal (ong 1/3). is een versleten verbindingsstangetje op t gasklephuis verantwoordelijk voor, eens kijken naar een mooie oplossing…

                  #17393995
                  world cup c16xe
                    Lid sinds:
                    12 December 2004

                    neej als ie 1 liter op 800 km gebruikt
                    zo het er op ze minst zo uit moeten zien

                    #17393996
                    yannick
                      Lid sinds:
                      23 February 2008

                      T is nog erger:agent

                      #17393997
                      Powercorsa
                        Lid sinds:
                        26 October 2007

                        Dit is grijze rook en geen witte als ie koud is.
                        condens heb je altijd wel als de motor koud is, in je eerste post zeg je dat ie niet rookt.

                        #17393998
                        sanderoo18
                          Lid sinds:
                          26 October 2010

                          hoi ik heb een c16nz mijn verbruik is 1liter per 3500km maar moet zegen dat ik wel flink het gas pendaal induuw!!!

                          #17393999
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            Tja, mijn kadett-E Caravan C16NZ met toen 370.000 op de klok en niet uit elkaar geweest.

                            Die deed toen zo’n 1 liter op 7000 a 8000km, en deze werd ook niet rustig bereden..

                            zat wel in dikwijls in duitsland met het beestje, lekker gevloerd zo’n 180km/u rijden..

                            Willem

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.