Busje dol waar bout nokkenas in gaat c20xe

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Busje dol waar bout nokkenas in gaat c20xe

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271713
    Corsaliefhebber
    Deelnemer
      Lid sinds:
      19 February 2012

      Ik zit nu toch met een probleem waar ik niet gelijk een oplossing voor weet.
      Bij 1 van de bouten voor de nokkenas is het busje dol wat in de cilinderkop zit.
      Dit is helaas gisterenavond net na montage van een nieuwe cilinderkoppakking pas zichtbaar geworden
      (deze kop is een andere als er eesrt op de motor zat en heb ik laten vlakken
      en nieuwe kleppen in gezet)
      Nu zit ik me af te vragen is een dergelijk busje te repareren/vervangen zonder dat de kop terug los moet?

      Alvast hartelijk dank
      Corsaliefhebber

      #18283167
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Uitboren, helicoil erin.

        #18283168
        Vinci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2009

          Lekker aanhalen alsof het staal is, doen mensen vaak in koppen en versnellingsbakken. Mijn kop had ik draad er uit liggen van bijna alle kleppendekselgaten, ook door bokito’s gebeurd in het verleden waarschijnlijk. Jammer… Heb er helicoils in gezet ook, en dat werkt prachtig.

          #18283169
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Nou vinci, daarom gebruik ik een momentsleutel, want ik voel dat dus niet wat vast is.

            #18283170
            Corsaliefhebber
            Deelnemer
              Lid sinds:
              19 February 2012

              Is helaas allemaal door de vorige eigenaar van de kop gedaan. (ook lid hier op het forum)
              Ik heb de kop gekocht zonder nokkenassen en laten vlakken plus voorzien van nieuwe kleppen
              omdat mijn vorige kop een scheurtje had tussen de eerste en tweede cilinder.
              met het vastdraaien met de momentsleutel
              draait na 3 tot 4 slagen het busje mee, dus zonder kracht te zetten.
              Ervaring met helicols heb ik wel, zijn ze er hier ook in te zetten
              zonder de kop weer los te halen?

              Mvg Corsaliefhebber

              #18283171
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Me too, ik heb er drie, voor verschillende ranges, maar bij mij was het kwaad al geschied en vloog het draad er bij 2nm al uit op de kleppendekselboutjes. En was een prachtig egaal veertje alu om de boutjes heen, dus voorheen al monsterlijk strak gezeten. 5-8nm is max aanhaalmoment voor deze, en dat lijkt heel los, maar is op een rubber pakking zonder pletbescherming vast zat, zeker met zo’n aantal op zo weinig oppervlak. En dan nog is een momentsleutel niet heilig. Als draad vuil is draai je snel dingen te los. Als er olie op zit snel te vast, als de deksel scheef zit en je gaat aan een kant gelijk de boel op moment zetten zit je er ook naast. Dus goed gebruik van de momentsleutel is ook al een ding.

                Ik heb MTS fijnmechanische techniek, dus weet er wel een klein piepklein dingetje van zullen we maar zeggen. ;)

                Helicoils zijn er zo in te zetten, gewoon voor elk gat keurig een rok maken en met duct tape goed vast zetten op goed ontvette ondergrond. Zo heb ik alle gaten voor de kleppendeksel gedaan in de hele kop. Was een flinke klus!

                #18283172
                Corsaliefhebber
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  19 February 2012

                  Beste Vinci

                  Dank je wel voor je aanvulling.
                  Het is me duidelijk dat Helicols erin mogelijk is :thumb :thumb
                  Tevens bedankt voor de tip om een kraag te maken,
                  Ik was idd wel van plan om alles perfect af te dekken voordat ik de helicolls erin zet.
                  Zal idd wel een flink klusje worden.

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.