Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › brandstofpomp veilig aansluiten
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 maart 2016 om 15:12 #17275524
Beste Opelforummers,
wat is de “best practice” om een benzinepomp aan te sluiten in geval van webers?
Ik heb geen computer of iets dergelijks dus.De brandstofpomp is nu geschakeld via het contact, contact aan = pomp loopt
Stel ik crash, dan blijft de pomp dus lopenIk wil eigenlijk dat hij dan uitschakeld, op welke manier regelen jullie dat normaal?
Ik hoorde iets over een “signaal dat de motor loopt” gebruiken en dat bij andere auto’s dat er crash sensoren gebruikt worden?9 maart 2016 om 15:51 #18311454Is wat voor opel wordt het gebruikt??
Anders tussen de voeding van de pomp en het contact een relais plaatsen dis aangesloten zit aan de bobine van je auto.. Als je bobine uit staat dus dat je motor niet meer loopt dat je pomp ook uit is10 maart 2016 om 07:54 #18311455is voor in een manta met c20xe
Maar ik heb contactppunten en dubbele carburateurs, geen ecu
dus volgens mij geeft mijn bobine ook al signaal als ik contact aan zet toch?10 maart 2016 om 11:08 #18311456Bij meerdere merken is de auto uitgevoerd met een soort van kogelschakelaar. Bij een ongeluk rolt de kogel uit de “zone” en verbreekt daarmee het contact. Misschien is dat wat? Weet zeker dat een oudere ford fiesta er 1 heeft, want ik heb daardoor is met pech gestaan.
10 maart 2016 om 13:39 #18311453@2000 wrote:
Bij meerdere merken is de auto uitgevoerd met een soort van kogelschakelaar. Bij een ongeluk rolt de kogel uit de “zone” en verbreekt daarmee het contact. Misschien is dat wat? Weet zeker dat een oudere ford fiesta er 1 heeft, want ik heb daardoor is met pech gestaan.
haha ja ik las ook zoiets, maar ik weet niet of dat een succes is met een verlaagde manta met harde gele koni’s :D
als ik een of ander signaal ergens van zou kunnen gebruiken dan zou dat mijn voorkeur hebben10 maart 2016 om 23:04 #18311457Heel simpel circuitje. Je pakt een gelijkrichterbrug, of zelfs met twee diodes kan, dan vervolgens een condensator en weerstand die een mosfet transistor ‘aansturen’ op de gate. Die laat je vervolgens een relais schakelen. Zo iets vind je wel terug als een audio aan/uit trigger. Als signaal pak je het signaal van je ontsteking, wat naar de bobine loopt op de primaire kant. Die krijgt inderdaad 12v+ aan een kant, en de andere schakelt naar massa. Om dat om te zetten kun je een P-channel mosfetje pakken, die maakt daar zo positief signaal van.
Het relais laat je vervolgens vanuit de geschakelde + de pomp aan zetten, met aan de min kant van de relais spoel die op signaal getriggerde N-channel mosfet.
Dit is een vanuit google opgesnorkeld schakelingetje, wat grotendeels 1:1 overgenomen kan worden. Enkel het singaal inverteren moet er nog bij…
Mocht je dit interessant vinden kan ik het schema wel volledig uittekenen voor je zoals ik denk dat het wel werkt, met componentenlijst. Ik kan ook de onderdelen regelen (is niet duur qua materiaal) en als je nou echt angstig aangelegd bent met vonkentrekken, dan kan ik het ook nog bouwen voor je. Uiteraard tegen vergoeding.
10 maart 2016 om 23:18 #18311458Ik deed het met zo’n rode knop (inertia switch) die je bij de franse auto’s onder de kap ziet.
Als je die een tik geeft schakelt ie de boel uit.
Die tussen je aanstuurdraad van je pomp en je bent klaar. Supersimpel.Je houd altijd wel benzine in je flotters, en dat duurt ook wel even voordat dat op is. Bij een ongeluk zal hij in iedergeval een benzine meer doorpompen.
Hou er wel rekening mee dat als er iets gebeurd, dat je die schakelaar weer indrukt.
Je wilt niet weten hoeveel mensen de auto niet meer kunnen starten nadat ze de motorkap te hard dicht gegooid hebben :jerry
Of na een kleine botsing de carburateurs leeg rijden omdat de schakelaar uit staat ;)10 maart 2016 om 23:30 #18311459Persoonlijk zou ik het echt wel houden op wel/geen roterende motor. Zo’n schakelaar kan zoals al genoemd sneller ongewild uitschakelen, en wie weet met plaatwerk er tegen aan gedrukt ook wel toch niet uitschakelen. Een circuitje zoals ik hierboven voorstel is echt heel robuust en betrouwbaar in werking.
10 maart 2016 om 23:36 #18311460Tijdens een crash valt niet altijd de motor stil…zo zullen die Fransen wel gedacht hebben.
11 maart 2016 om 07:17 #18311461Nee, dat boeit niet, zolang de motor loopt zit de benzine dus gewoon aangesloten, zodra een leiding afgescheurd zit valt sowieso zeer snel de motor stil… Werkt altijd.
11 maart 2016 om 13:47 #18311462Daar heb je gelijk aan.
21 maart 2016 om 15:26 #18311463Sorry duurde even voordat ik reageer:
Bedankt voor de info en het uitzoeken, ik zal je even een u2u sturen Vinci!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.