Forumindex › Forums › Modellen › Grandland X › Brandstof verbruik Grandland X
- Dit onderwerp bevat 184 reacties, 14 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 20 november 2021om 01:22 door BigBadBanana.
-
AuteurBerichten
-
9 augustus 2020 om 19:57 #18385051
Dit item gaat over brandstofverbruik, graag on topic blijven heren
13 augustus 2020 om 15:57 #18385462We hebben er nu ruim 30.000km op de teller staan, en onze handgeschakelde 1.2 Opel Grandland krijgen we niet zuiniger dan 1:12. (volgens de boordcomputer 8,3 op 100 km 121g/km)
13 augustus 2020 om 17:04 #18385467Da’s toch appels met peren vergelijken, een benzinemotor en een dieselmotor…..?
13 augustus 2020 om 20:13 #18385506Ik denk het niet hoor, quandor.
Want zij de verbruik gegevens van onze Grandland, die best wel hoog is volgens onze dealer.
Peugeot had de 3 cylinder ontworpen, om een zuinige schone motor te bieden. Maar dat is ze behoorlijk tegen gevallen.
13 augustus 2020 om 20:46 #18385513[quote quote=18385506]Ik denk het niet, quandor. Want ik begin met verbruik gegevens van onze Grandland, die best wel veel verbruikt ook volgens onze dealer. Peugeot had de 3 cylinder ontworpen, om een zuinige schone motor te bieden. Maar dat is ze behoorlijk tegen gevallen. Omdat er in deze topic (een paar pagina’s terug) werden ook gegeven van diesels opgegeven, vandaar ook mijn diesel info.[/quote] Ik rij nu gemiddeld 1:15 / 1:16 met mijn 1.2 glx benzine automaat. Ben wel een hele rustige rijder, max 100 per uur op de snelwegen, veel cruisecontrol aan. Jouw verbruik van 1:12 is iets hoger in vergelijking met het gemiddelde van 7,5 liter per 100km (1:13) zie praktijkverbruik.nl
13 augustus 2020 om 22:10 #18385523AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote quote=18385462]We hebben er nu ruim 30.000km op de teller staan, en onze handgeschakelde 1.2 Opel Grandland krijgen we niet zuiniger dan 1:12. (volgens de boordcomputer 8,3 op 100 km 121g/km) En dat is wel even wat anders dan onze vorige auto ( Opel Zafira 1,6 CDTI die 1:23,2 reed 4,3 op 100 km CO2 uitstoot 101g/km ) Dat is dus het verschil tussen een echte Opel diesel motor en een Peugeot 3 cylinder.[/quote]
Je zou tussen de 1:17 en 1:20 moeten zitten. Kijk maar eens bij Autoweek en Autozine, naar het verbruik wat ze daar opgeven. Ik kan me voorstellen dat hij in het begin wat meer verbruikt, maar niet zoals bij jouw met 30.000 km. Kijk ook maar eens op een review over de Peu 3008. De ene brand hem af, de andere bejubelt hem…… Ik ben over de 1.2T motor en automaat (6 traps 2017) én gehele aandrijflijn, zeer tevreden na 23.000 km. Met ongeveer hetzelfde verbruik als @Jan Driebeen.
13 augustus 2020 om 22:10 #18385529Piet Hofma, sorry, maar je weet écht niet waarover je het hebt.
Nimmer / nooit is het brandstofverbruik van een diesel te vergelijken met een benzinemotor.
13 augustus 2020 om 22:19 #18385534AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote quote=18385529]Piet Hofma, sorry, maar je weet écht niet waarover je het hebt. Nimmer / nooit is het brandstofverbruik van een diesel te vergelijken met een benzinemotor.[/quote]
Klopt helemaal. De diesel zou zelfs veel zuiniger moeten zijn in de praktijk, dan een benzine motor. (in dezelfde auto wel te verstaan)
13 augustus 2020 om 22:59 #18385540Tjonge, wat zijn jullie drammers zeg.
Ik vergelijk de benzine niet met een diesel motor, en dat is ook zeker niet mijn bedoeling.
Als dat zo overkwam, sorry daarvoor.
Ik leg het gebruik van onze Grandland voor, om dat te vergelijken met die van jullie Grandlands.
Onze Grandland is al een paar maal in de garage geweest, zelfs in Frankrijk waar we ook wonen.
Volgens ons klopt er helemaal niets van, van het gebruik. Maar volgens alle Opel dealers, is dit heel normaal.
Wij zijn op onze leeftijd hele rustige rijders, en nu we nog maar 100 mogen helemaal. Er is het één en ander aan elektronica vervangen, maar mocht niet baten.
Voor ons zit er niets anders op, om toch maar naar een andere Grandland te zoeken. Nu ik het verbruik van jullie Grandlands zie, en de Grandland die we als leen auto twee weken meekregen van de garage.
13 augustus 2020 om 23:02 #18385545Nee, geen drammers. In een eerder bericht (15.57 uur) vergeleek jij het verbruik van een Grandland-x 1.2 (benzine) met een vorige auto van je, een Zafira 1,6 (diesel) en da’s klinklare onzin en heeft niets te maken met drammen.
Laat ik er dit nog aan toevoegen : Peugeot staat al sinds de jaren 70 van de vorige eeuw bekend om zijn uitstekende diesels. Ga voor de grap eens Googlen welke merken allemaal een Peugeot diesel in het vooronder hebben hangen.
Let wel : ik heb het dan alleen over de motoren van Peugeot, niet over het ‘totaal plaatje’ Peugeot.
14 augustus 2020 om 08:26 #18385581AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote quote=18385540]Ik leg het gebruik van onze Grandland voor, om dat te vergelijken met die van jullie Grandlands. Onze Grandland is al een paar maal in de garage geweest, zelfs in Frankrijk waar we ook wonen. Volgens ons klopt er helemaal niets van, van het gebruik.Wij zijn op onze leeftijd hele rustige rijders, en nu we nog maar 100 mogen helemaal. Voor ons zit er niets anders op, om toch maar naar een andere Grandland te zoeken. Nu ik het verbruik van jullie Grandlands zie, en de Grandland die we als leen auto twee weken meekregen van de garage.[/quote]
Ja Piet, je moet maar zo denken, soms heb je 500 dezelfde auto,s uit dezelfde productielijn, waar uitschieters onder zitten. Zowel in positieve, als ook in negatieve zin. Het verbruik van jouw GLX is duidelijk te hoog. Maar bij een volgende, moet je ook maar afwachten wat er op je afkomt. Ik hoop dat je dan nét zo veel geluk heb, als ik met deze GLX. Want ik heb in bijna 3 jaar gebruik nooit 1 storing of klacht gehad. Dan alleen bij de eerste jaarbeurt, hebben ze het kraken uit de voordeur-panelen verholpen. Verder rijd hij als een taxi. Zeer comfortabel en stil. En bovendien zuinig, voor zo,n grote auto.
17 augustus 2020 om 20:58 #18386001Ik vind het verbruik goed meevallen.
Bijna 10.000 km en 6.8l/100km volgend de boordcomputer.
Het echte verbruik is 7.12l/100km, omdat ik alle tankbeurten opsla in spritmonitor.
Ben onlangs voor 11 dagen naar Oostenrijk geweest. In totaal zo een 2600km gereden. Verbruik lag in totaal rond de 7.2l/100 volgens spritmonitor. Volgens de boordcomputer 6.9l/100km (boordcomputer geeft altijd een zuiniger verbruik weer als de werkelijkheid. Ik noteer al 10.000km mijn tankbeurten, dus dit is redelijk correct)
Toch vind ik die 7.2l tijdens mijn Oostenrijk trip goed.
Ik rijd nooit traag op de snelweg. Als het kan tussen de 140 en 160 in Duitsland.
De terugweg naar huis ben ik redelijk gevlogen, ook in Belgie en Luxemburg, leve Flitsmeister :happy02:
En in Oostenrijk in de bergen vind ik de auto ook goed vooruit gaan, als je de snelheid wat kan houden, moet je zelden terugschakelen naar tweede.
Dus, moet ik als een slak rijden, dan kan ik het verbruik makkelijk onder de 7 krijgen.
25 augustus 2020 om 15:02 #18387253AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hoi Allemaal,
Na een mindere ervaring bij de Opel dealer in Nieuwegein, ik kom zelf uit Utrecht, ben voor twee weken terug naar een Opel dealer geweest in Montfoort.
Mijn Auto heb ik namelijk niet bij de Opel dealer gekocht.
Dit was een verademing, ze bestaan nog garages waar een klant koning is. :praying02: Ruim een uur met deze man zitten praten, samen even gereden met mijn “nieuwe” Grandland. :toppie: Hij reed zelf ook een Grandland automaat met 1,2t Motor.
Bood mij zelfs aan om een ritje met zijn auto te gaan rijden om het verschil te bemerken.Nu ontopic, Hij adviseerde mij bijzonder stellig om premium benzine te gaan tanken. De E10 is slecht voor het 1,2t motortje en het verbruik is navenant veel hoger dan met premium benzine.
De premium benzine bij BP, Shell en Esso zijn nog “echte” benzine dus zonder 10% ethanol.(Ook al staat hier E5, deze maatschappijen voegen vooralsnog geen ethanol toe aan de premium.)
Ik heb mijn tank zo goed als leeg gereden en idd was het verbruik mij ook al op(tegen)gevallen.
Nu heb ik 90 km gereden(alleen maar korte stukjes stadsverkeer) en de naald van de benzinemeter staat nog steeds bijna bovenin.Harde cijfers heb ik nog niet, maar het gevoel is wel dat de auto stuk zuiniger loopt en nu komt het ook een stukje rustiger.
Er zijn genoeg artikelen op het net te vinden over schadelijkheid en meerverbruik van E10 benzine,welke mijn artikeltje hier onderschrijven.
Wellicht zouden de mensen die ook ervaring hebben met premium benzine zich ook kunnen laten horen hier.
Ik ben in ieder geval overtuigd en bij mij gaat er voortaan premium in.
Groeten Tjerk
25 augustus 2020 om 16:48 #18387267AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote quote=18387253]Hoi Allemaal, Na een mindere ervaring bij de Opel dealer in Nieuwegein, ik kom zelf uit Utrecht, ben voor twee weken terug naar een Opel dealer geweest in Montfoort. Mijn Auto heb ik namelijk niet bij de Opel dealer gekocht. Dit was een verademing, ze bestaan nog garages waar een klant koning is. Hij reed zelf ook een Grandland automaat met 1,2t Motor. Hij adviseerde mij bijzonder stellig om premium benzine te gaan tanken. De E10 is slecht voor het 1,2t motortje en het verbruik is navenant veel hoger dan met premium benzine. Harde cijfers heb ik nog niet, maar het gevoel is wel dat de auto stuk zuiniger loopt en nu komt het ook een stukje rustiger. Wellicht zouden de mensen die ook ervaring hebben met premium benzine zich ook kunnen laten horen hier. Ik ben in ieder geval overtuigd en bij mij gaat er voortaan premium in. Groeten Tjerk[/quote]
Hallo @Tjerk, Ook ik heb vanaf het begin, vooral tijdens de inrij-periode, altijd premium benzine getankt. Bij mijn vorige Mokka, en ook nu met de Grandland. En sinds het bekend is dat er ethanol word bijgemengd,(E 10) heb ik sinds die tijd uitsluitend premium benzine getankt. Voorheen tankte ik 1x premium, en dan 2x euro 95. Maar sinds die ethanol toevoeging, nog uitsluitend premium. Daar ik elke tankbeurt noteer vanaf de eerste tankbeurt, kan ik geen spraakmakend verschil in verbruik constateren. Maar omdat ik het beste voor de auto wil, neem ik geen risico met goedkopere benzine. Mijn verbruik ligt ongeveer gelijk aan dat van @Jan Driebeen. Gr, Hans.
25 augustus 2020 om 17:10 #18387278AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote quote=18387267]
Hallo @Tjerk, Ook ik heb vanaf het begin, vooral tijdens de inrij-periode, altijd premium benzine getankt. Bij mijn vorige Mokka, en ook nu met de Grandland. En sinds het bekend is dat er ethanol word bijgemengd,(E 10) heb ik sinds die tijd uitsluitend premium benzine getankt. Voorheen tankte ik 1x premium, en dan 2x euro 95. Maar sinds die ethanol toevoeging, nog uitsluitend premium. Daar ik elke tankbeurt noteer vanaf de eerste tankbeurt, kan ik geen spraakmakend verschil in verbruik constateren. Maar omdat ik het beste voor de auto wil, neem ik geen risico met goedkopere benzine. Mijn verbruik ligt ongeveer gelijk aan dat van @Jan Driebeen. Gr, Hans.[/quote]
Hoi Hans,
:toppie: Zoals ik al zei, kan het nog niet hard maken met cijfers en het is puur gevoel. (tussen mijn oren dus)
Zodra ik wat meer gereden heb zal ik zeker mijn bevindingen hier plaatsen. Maar dat kan nog wel even duren. Ik rijd namelijk niet veel. De Grandland is er puur gekomen voor de hoge instap en mijn Golf nodig de deur uit moest.
Groet Tjerk
28 augustus 2020 om 06:43 #18387695Nou mijn GLX staat nu al bijna een maand op 6.8 op de 100 km. En dan rijdt ik gemiddeld altijd 110 en trek lekker op. En tank altijd E10. Hij loopt als een zonnetje zo fijn ?.
19 april 2021 om 14:41 #18417499Ik heb de GLX nu een maand in bezit.
Daarbij hield ik er rekening mee dat het verbruik hoger zou zijn dan de fabrieksopgave.Uiteindelijk na ruim 1000 km valt het me niet mee, maar ook weer niet tegen. In mijn geval zal de automaat wel bijdragen aan een iets hoger verbruik. En daarnaast doen de 235/50/19 banden ook mee door hun hogere rolweerstand t.o.v. standaard 215 breed 17 inch rubber. Verder draagt het start/stop-systeem niet bij, omdat het simpelweg niet functioneert.
Ik rijd relatief rustig en weinig stadsverkeer met de GLX. Dan vind ik een gemiddeld verbruik van 6,7 l/100 km tot nu toe wel acceptabel gezien de hierboven geschetste omstandigheden.
Wel zie ik dat de GLX op korte afstanden ( koude motor ) een relatief fors verbruik heeft. ( op zich logisch, maar toch ) Op de lange afstanden trekt dit weer bij.
Binnenkort voor de derde keer tanken. ( gewoon euro 95 ) Dan kan ik de gegevens van de boordcomputer en de app beter gaan vergelijken met de werkelijke getallen. Daarbij leek de boordcomputer er bij de voorgaande tankbeurten niet veel naast te zitten, maar ik bekijk dat liever over meerdere tankbeurten.
20 april 2021 om 19:45 #18417789Ik moet helaas toch ook constateren dat de boordcomputer inderdaad het verbruik rooskleuriger ziet dan het in werkelijkheid is.
vandaag 35,3 liter getankt na 476 km gereden te hebben.
Dat is dus: 1 L op 13,5 km ofwel 7,4 L op 100 km.
Dat valt dan tegen. 😔 zeker omdat ik zeer rustig gereden heb. Ben benieuwd wat het verbruik doet wanneer ik wat steviger door rijd.
Het viel me trouwens op dat er “maar” 35 liter brandstof in gaat met de brandstofmeter op een kwart. Als ik me goed herinner zou de GLX een brandstoftank van 52 liter moeten hebben.
30 april 2021 om 10:21 #18418649Als ik mijn verbruik uitreken bij iedere tankbeurt, de getankte liters maal 100 gedeeld door de km. Dan zit ik tussen de 4.8 en de 5.4 liters op 100 km. Ik heb een 16 liter diesel
30 april 2021 om 16:06 #18418665Ik ben best wel onder de indruk van die cijfers!
Ook ik rijd een 1.6 diesel (nieuw gekocht in juni 2017 en geleverd gekregen in oktober 2017. (Volgens de dealer behoorde ik tot de eerste 5 Nederlanders die een GLX reed) en ik rijd echt niet alleen stadskilometers, maar ik knijp mijn handen dicht als ik 5,8 of 5,9 haal per tankbeurt.
En nee, ik ben geen ‘speeddriver”. Ik rijd overwegend rustig. Sterker nog, ik rijd zo nu en dan in de spits over de A12. Ik zet de CC dan niet zelden op 90 Km/h, zodat ik niet elke keer een vrachtwagen hoef in te halen en een bumperklever/neuroot op mijn trekhaak krijg, maar lekker rustig in die rij van vrachtauto’s “meehobbel”.
En geheel offtopic : toen ik eind 2016 of daaromtrent de eerste spy-beelden van de GLX op het WWW zag, was ik gelijk ‘verkocht’. Ik had tot dan toe zelden een fraai smoelende (tot de +middenklasse behorende) SUV (Crossover) gezien. Ik vond het een prachtig smoelende auto. De meeste SUV’s ( < € 55.000 ) van dat moment waren óf oubollig, óf lomp ogend, óf macho ogend. De GLX oogde naar mijn mening perfect. Da’s dan ook de reden dat ik bijna dagelijks de website van Opel bezocht of de auto ‘geconfigureerd’ kon worden. Toen in juni de configurator het toestond een GLX te configureren ben ik de dag erna naar de dealer ‘gerend’ om zo’n ding te bestellen.
30 april 2021 om 19:31 #18418679Je moeilijk het verbruik met elkander vergelijken. Er zijn zoveel zaken die het verbruik beïnvloeden, banden, sportief rijden, korte afstanden, file, airconditioning en andere. Ik doe 120 tot 140km per dag, waarvan het grootste deel snelweg. Ik heb ondervonden dat mijn voertuig het zuinigste is op een snelheid van 110 a 115km per uur met cruise controle. Mijn airco gebruik ik alleen in de zomer periode in de winter is dit overbodig. Mijn banden staan 2.4 bar druk zoals de boek het beschrijft voor zwaar beladen toestand. Voor de diesel rijders ga niet bij de goedkoopste handelaar tanken. Dit beïnvloed ook je verbruik, er worden minder additieven gebruikt waar door je meer verbruikt.
3 mei 2021 om 08:34 #18418877zoals je kan zien, ik heb al een 300 km gereden en ik kan er nog 800 km doen. Niet op het stof letten, hij moet nog een lente schoonmaak ktijgen
3 mei 2021 om 08:42 #18418882Ja, aan de cijfers te zien en jouw opmerking over het dagelijkse gebruik op de snelweg (120 tot 140 Km), krijg je een perfect verbruiksbeeld. Daarom zo jammer dat wanneer je iets minder snelweg rijdt het verbruik zo sterk toeneemt. Ik ben jaloers op die 4.6……………..
3 mei 2021 om 19:12 #18418940Die 4,6 haal ik ook niet met de Diesel, zelfs niet zonder stof
3 mei 2021 om 19:51 #18419020[quote quote=18418882]Ja, aan de cijfers te zien en jouw opmerking over het dagelijkse gebruik op de snelweg (120 tot 140 Km), krijg je een perfect verbruiksbeeld. Daarom zo jammer dat wanneer je iets minder snelweg rijdt het verbruik zo sterk toeneemt. Ik ben jaloers op die 4.6……………..[/quote] En op de meeste snelwegen mag je overdag maximaal 100 km per uur dus 110/115 op cruisecontrol gaat overdag ook niet overal lukken…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.