Bonk bij ver insturen Astra F 1.6

Forumindex Forums Modellen Astra Bonk bij ver insturen Astra F 1.6

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17262733
    grandi
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 December 2013

      Hallo allemaal,

      hopelijk kunnen jullie mij helpen.
      Sinds een paar weken hoor ik bij het wegrijden een harde bonk rechtsvoor bij de wielkas, wanneer ik helemaal instuur. Zowel bochten naar links als naar rechts.
      Naast het geluid voel ik ook een schok, zowel in het stuur als in de auto. Soms zo heftig alsof het lijkt dat ik over iets klein en hards heenrijd of dat het voorwiel opeens 10 centimeter opzij wordt geduwd. Vaak zijn ook het 2-3 bonken en schokken achter elkaar.

      Op andere momenten (rechtuit/hogere snelheid) heb ik deze problemen niet, wel merk ik dat de auto een beetje zijn eigen weg wilt gaan bij een hobbelig wegdek.
      Het stuur wil dan bewegen door de hobbels, maar ook lijkt het op dat moment alsof een iets grotere beweging aan het stuur nodig is voor kleine correcties.
      Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
      Alvast bedankt voor het meedenken!

      Groeten,

      Grandi

      #18201138
      sjoerdie
      Deelnemer
        Lid sinds:
        19 September 2005

        Toplager, fuseekogel, stuurkkogel.

        Kan vanalles zijn

        #18201139
        Christiaan Hummel
        Deelnemer
          Lid sinds:
          20 February 2011

          Wat is het bouwjaar, type, etc.?
          Kan namelijk een heleboel dingen zijn zoals Sjoerdie al aan geeft.

          Het zou je stabilisatorstang kunnen zijn, daar zit een soort kogelgewricht aan het eind, als die stuk is gaat je auto zwalkerig rijden (dat lijkt me wat jij omschrijft), dat deed die van mij iig, maar de vroege F-jes hebben daar een andere constructie, dus is bouwjaar afhankelijk.

          #18201140
          grandi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            20 December 2013

            Het gaat om een Astra Tailgate Sport X1.6XEL uit 1994.
            Hopelijk hebben jullie daar wat kennis of ervaring mee.

            #18201141
            sjoerdie
            Deelnemer
              Lid sinds:
              19 September 2005

              ik denk een stuurkogel of fuseekogel.

              van en stabistang rubber (kogel heeft astra f niet) gaat ie niet zwalken/zwieberen

              van een stuurkogel gaat ie wel raar sturen.

              maar dan moet ie al aardig wat speling hebben, wat dan evt wel weer kan duiden op je knoepen

              #18201142
              Christiaan Hummel
              Deelnemer
                Lid sinds:
                20 February 2011

                Een 94-er heeft inderdaad die kogel niet, daar hoef je je dus niet druk over te maken. Dan denk ik inderdaad ook aan de fuseekogels of de stuurkogel.

                Overigens heeft de F modeljaar 96 wel degelijk dat kogelgewricht, met de facelift is ook de stabistang constructie veranderd, bij mij was die gebroken, en dat geeft een vreemd zwalkerig en bonkend weggedrag.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.