Bobinerail defect, garantie/ coulance?

Forumindex Forums Modellen Insignia Bobinerail defect, garantie/ coulance?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18338154
    Insigniauser
    Deelnemer
      Lid sinds:
      29 November 2014

      Inmiddels is de auto bij de dealer geweest i.v.m. het ineens “lopen op 2 cilinders”. Diagnose: Bobinerail en/ of bougies defect. ’s Avonds met de auto gewoon naar huis kunnen rijden, de volgende ochtend het probleem. Rijden met een klassebak, terwijl er een koffiemolen voorin lijkt te liggen uit een 2CV.

      Gezien de kosten die ermee gemoeid zijn en het feit dat de auto nog geen 6 jaar oud is en “slechts” 53000 km heeft gelopen wil ik graag van jullie horen of dit vaker voorkomt of dat, gezien de kilometerstand, dit een abnormaal verschijnsel is en ik zou mogen verwachten dat dit onderdeel een autoleven mee zou mogen gaan. Indien het laatste het geval is, hoe kan ik dit claimen bij Opel?

      De dealer kan/ wil mij er niet mee helpen met een coulance-aanvraag aangezien de auto “niet dealer/ Opel” is onderhouden. De dealer geeft aan dat de bougies op Opel voorschrift elke 40.000 km vervangen dienen te worden. Ik heb de auto pas 3 jaar en rij nog geen 10.000 km per jaar (privé) aangezien ik gebruik maak van OV en de auto normaliter alleen voor noodzaak gebruik (wel lange ritten) als het OV geen soulaas biedt. Ik heb nog geen 30.000 km erbij gereden sinds ik de auto heb aangeschaft (kilometerstand 24.500).

      Als deze termijn al zo zou zijn, hoe kon ik dat als leek weten (staat niet in instruktieboekje) en gezien de relatie die ik heb met mijn garagist mag ik er vanuit gaan dat zij dit ook checken (laatste beurt = groot). De auto heeft keurig zijn beurten gehad en zijn deze ook in het instruktieboekje opgetekend. Ik weet alleen niet wat er is gedaan bij het afleveren van de auto (ander bedrijf dan mijn eigen garage), dit staat niet in het boekje. Mijn eigen garagist vind de vervangingstermijn van de bougies nogal vreemd en doet er naar eigen zeggen en de ervaring die men heeft een vers setje in op z;n vroegst bij 60.000 km, afhankelijk van het merk/ model auto. Zij hebben nog nooit gehoord dat een bobinerail defect kan raken, zeker niet als de bougies niet na 40.000 km niet zijn vervangen zoals Opel dit stelt. Mijn garagist geeft aan dat dit onderdeel een autoleven, of op z’n minst 100.000 km mee moet gaan. En dan is er nog het feit dat er de ene dag niets aan de hand is, en ’s morgens 2 van de 4 bobines het niet meer doen.

      Ik kan mij niet indenken dat het argument “niet-dealer onderhouden” steekhoudend is m.b.t. het wel of niet toekennen van coulance bij het defect raken van de bobinerail. Daarnaast heb ik niet eerder symptomen gehad of storingen die duiden op een (aankomend) dergelijk defect, behalve nu ik er langer over nadenk het hogere verbruik (hoger als wat ik gewend ben, maar dat kan ook te maken hebben gehad met de temperaturen van de afgelopen tijd).

      Graag verneem ik de reacties, en eventuele tips hoe dit verder aan te pakken.

      #18338916
      wagnas
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 May 2007

        Ik heb ook één keer bij mijn Vectra 1.8 GTS de bobinerail kapot gehad, bij mij liep de auto toen op 3 cilinders en was niet harder te rijden dan 80km/h. Het is niet echt een slijtageonderdeel dat om de zoveel kilometer stuk gaat. Meer van botte pech als het je overkomt. Ik heb al vele auto’s gereden, maar dit was de eerste keer dit euvel.

        Repareren en waarschijnlijk overkomt het je niet meer, zeker niet met deze Insignia.

        #18338950
        dockedmarc
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 August 2011

          een bobine rail is een stuk elektronica, en kan net als vele andere onderdelen gewoon stuk gaan.
          het “auto leven mee gaan” verhaal is een zeer vaag begrip, wat is een auto leven? is dat 100.000km en tien jaar of is dat veel meer.
          dit soort discussies zijn met een concern als Opel niet te winnen.

          het niet dealer onderhouden kan ik mij wel in vinden, of het in de voorwaarden staat voor coulance zal Opel een antwoord op moeten geven.
          ook zijn er Europese richtlijnen wat betreft garantie, coulance en conformiteit, om dit laatste zou het in dit geval gaan.
          er zijn bepalingen wat u mag verwachten van een bepaald product en als het product daar niet aan voldoet, dus niet conform is, staat u redelijk sterk ten opzichte van Opel. en zou er een mogelijkheid kunnen zijn dat er iets wordt vergoed.

          wat ik persoonlijk wel vreemd vind is dat uw garage niet op de hoogte is van het vervangingstermijn van de bougies, of het nou wel of niet die 40.000 is, een garage moet dit weten of kunnen uitzoeken. er zijn namelijk genoeg motoren die niet om de 60.000 gaan, de mijne bijvoorbeeld, die gaan om de 120.000.

          #18349624
          Klaas01
          Deelnemer
            Lid sinds:
            4 November 2017
          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.