Blow off valve opel astra k 1.0

Forumindex Forums Modellen Astra Blow off valve opel astra k 1.0

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #18353035
    Evarist_h
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 February 2018

      Weet iemand al de 1.0 motor van de opel astra k een blow off valve heeft?  :help:

      #18353036
      Kietje
      Deelnemer
        Lid sinds:
        9 February 2016

        Weten doe ik het niet maar ik vermoedt van niet.

        #18353069
        miraltje
        Deelnemer
          Lid sinds:
          29 June 2004

          blow off valve wordt in de tuning scene gebruikt, de standaard blokjes hebben dat af-fabriek zeker niet.

          heeft een hoog sjonnie gehalte

          #18353089
          eppo61
          Deelnemer
            Lid sinds:
            13 May 2017

            Astra K maakt gebruik van een Boost Pressure Control Valve i.p.v. een blowoff-valve. Verschil: blowoff blaast atmosferisch af, pressure control valve laat gecomprimeerde lucht (afkomstig van turbo) terugkomen in de aanzuig van de turbo (rode lijn op foto). Hiermee wordt overpressure en surgen van de compressor voorkomen. Daarnaast zit er nog een overdrukregeling (mechanisch) welke bij te hoge comressordruk de bypass (wastegate) opent van de afgasturbo (m.b.v. mechanisch “stangetje”). Het aansturen van de control valve is elektro-mechanisch (bij de 1,4 m.b.v. GM 555 732 59), neem aan dat dit bij de 1,0 niet veel anders zal zijn (aansturing via blauwe lijn op foto)

            bypass-valve

            #18353095
            3234dmtr
            Deelnemer
              Lid sinds:
              28 January 2017
              • Ik kan me heel sterk vergissen, maar het lijkt mij dat de rood gemarkeerde slang voor de ( vloeistof- ) koeling van het turbine huis is.

               

              Heeft dus wel met de aansturing van de overdrukregeling laaddrukregeling te maken. De dikkere slang met flens is voor de koeling.

              #18353113
              eppo61
              Deelnemer
                Lid sinds:
                13 May 2017

                De “druk” van de turbo/compressor (groene leiding in onderstaande foto) gaat via de solenoid (en blauwe leiding) naar de “drukdoos” welke via een stangetje de bypass van de afgasturbo opent, waardoor de uitlaatgassen de turbo niet meer optoeren. Het eventuele restant aan lucht gaat terug naar de aanzuig van de compressor (rode leiding). De lucht wordt dus niet (blow-off) afgeblazen naar buiten; hierdoor zou immers je benzine/lucht-mengsel onjuist worden (de lucht wordt immers achter het luchtfilter/voor de turbo-compressor gemeten/gewogen; de benzine-injectie wordt hierop bepaald).

                0

                #18353114
                3234dmtr
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  28 January 2017

                  Ik rijd al te lang in turbodiesels rond. Die hebben een aparte vacuumpomp vanwege het ontbreken van een gasklep in het inlaattraject. Ik zie op bovenstaande foto dat de onderdruk wordt opgewekt in het turbinehuis voor de turbine ( rode slang ). Dit vacuum wordt geschakeld middels het regelventiel die vanuit de ECU wordt aangestuurd. Hierdoor kan de onderdrukdoos worden bediend ( blauwe slang ) die middels een trekstang de wastegate opent in het uitlaatraject. Zo te zien ventileert het regelventiel inderdaad niet meer rechtreeks naar buiten, maar in het gecomprimeerde inlaatgedeelte ( groene slang ).

                  #18353121
                  eppo61
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    13 May 2017

                    :applause02:

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.