Betrouwbaarheid occasion

Forumindex Forums Modellen Grandland X Betrouwbaarheid occasion

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #18486421
    Tomm
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 November 2022

      Hallo,

       

      Ik heb een occasion op het oog. Een 1.2 automaat uit 2018. Op de anwb site las ik dat het motorblok betrouwbaar was maar er wel problemen was met eventuele storingen door aardings problemen.

       

      Ik was dus erg hoopvol over de auto, totdat ik op dit forum ging inlezen. Vage storingen, deuren die verkeerd sluiten, distributieriem problemen, niet starten, je moet om de zoveel km euro98 erin doen… et cetera. Nu zoek ik een betrouwbare auto zonder al te veel omkijken, eigenlijk niet.

      Zijn dit nou de excessen of is de auto over het algemeen gewoon slecht te noemen. Iemand waarbij de auto goed is gaat geen account aanmaken en erover posten. Wie kan mij informeren.

      #18486550
      Glenn Heylen
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2020

        Mijn 1.2 130pk heeft op 65000km idd een nieuwe distributieriem gehad omdat die uitgerafeld was en de oliezeef dicht zat, ondertussen 85000 en buiten dat nog geen enkel probleem gehad en ik vind het een zalige auto.

        #18486556
        Anoniem
          Lid sinds:
          1 January 1970

          Persoonlijk zal ik het niet doen met een grandland uit 2018, heb deze ook , lees even mijn punten, dit heb ik al gehad:

          -3 x aandrijfas vervangen (1x finaal afgebroken)

          -8x reset automaat (bonkt als een gek, schakelt erg slecht)

          -1x noodstop linkerbaan Frankrijk (Raleigh kapot)

          -Auto lak erg slecht (kale plekken, krassen, doffe lak)

          -14x motor storing gehad -je kan niet wisselen van benzine, geeft na paar 100km storing en direct noodloop

          -deuren kraken

          -stoelen kraken en zitten los

          -1 liter olie per 2000km

          -motor houdt in

          inmiddels inside info, hoe meer KM die fransoos heeft hoe meer ellende er komt, ik zou het persoonlijk niet doen

          bij mij komt er absoluut nooit meer een Stelantis op de oprit

           

           

          #18486593
          Tomm
          Deelnemer
            Lid sinds:
            11 November 2022

            Bedankt voor de info. Dit is precies een beetje het probleem waar ik tegenaan loop; de een zegt top auto, de ander heeft een waslijst aan problemen.

            Zijn de meeste problemen van de 2018 1.2 turbo benzine niet ondervangen door de terugroepacties die hebben plaatsgevonden? (Ik weet niet hoeveel het er zijn geweest en wat er precies is aangepast, maar volgens mij wel één maal een terugroepactie voor de distributieriem geweest).

            Of kan ik een deel al vaststellen/uitsluiten bij de proefrit?

            Om de 100k een distributieriem lasten vervangen vind ik niet zo’n ramp, maar verhalen als ‘adaptieven erbij gooien’, ‘veel op hoge toeren rijden’ en om de zoveel kilometer ‘super plus benzine erin gooien’ gaat mij wat ver. Maar mij is dit onduidelijk of dit de norm is, of excessen zijn.

            Ik heb nu een fijne auto die volgens de bc zijn onderhoud krijgt (om de 25k en distributieketting gelukkig) en in 6 jaar nooit één issue gehad. Die betrouwbaarheid wil ik eigenlijk niet opgeven en hetzelfde niveau behouden.

            #18486648
            Anoniem
              Lid sinds:
              1 January 1970

              andere benzine tanken kan niet eens met mijn auto. Dan komt er motorstoring en lijkt hij de turbo uit te schakelen.

              dan is er geen gang meer in.

              distributieriem is “slijtage” en komt meestal bij de 100k bij meeste auto’s.

               

               

              #18486681
              Tomm
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 November 2022

                Om de 100k is zeker logisch en zie ik geen probleem in. Één keer per jaar een beurt, ook prima. Maar om de zoveel tijd olie bijvullen of hoge toeren maken, begin ik niet aan. Kan ik dit al ontdekken of dit zo is bij een proefrit?

                is de 8 traps automaat, ander motorinhoud (1.6) of bouwjaar wel betrouwbaar? (geen diesel).

                Op autointernationaal lees ik het volgende: “Daardoor is er tegenwoordig bij een teruggeroepen exemplaar, en zolang het onderhoud regelmatig en volgens de aanbevelingen van de fabrikant wordt uitgevoerd, geen groot risico meer bij het kopen van tweedehands”.

                Lastig dat het zo’n twee uitersten adviezen te vinden zijn. Brand je vingers er niet aan -> nooit problemen gehad.

                #18486700
                jopsa
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 May 2019

                  heel veel problemen ondanks nieuw aangekocht……….

                  problemen van allerlei aard

                  #18486737
                  Tomm
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 November 2022

                    @jopsa

                    Ja had je perikelen gelezen. Hoe staat je zaak ervoor?

                     

                    #18486744
                    jopsa
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 May 2019

                      uitgesteld wederom tot 22 december.   Expert nog steeds met verslag bezig.  Vertragings maneuvers door opel ook

                      begrijpe wie begrijpen kan.   Ben gestopt met video opnames daar je rijbewijs direct ingetrokken wordt wanneer je betrapt wordt op gsm gebruik tijdens het rijden. (wat ik begrijp)

                      Mijn laatste opname die ik deed was binnen enkele minuten een identiek traject 4 keer na elkaar rijden.   Mooi weer, geen verkeer (was in een wijk waar zo goed als  geen verkeer is), de dode hoeken reageerden vier keer anders tijdens hetzelfde traject.  geen voetgangers,fietsers of wagens….  gekruist….  In de situatie waarin ik verkeerde mochten ze geen enkele keer oplichten.  1 van de vier keer was dat het geval.  Maar misschien werden ingehaalde of inhalende vliegen of muggen gedetecteerd.

                       

                      de neus van OPEL bloedt nog steeds……..

                      #18486841
                      Tomm
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        11 November 2022

                        Wat vervelend om te horen. Baal wel van die verhalen. Het is een mooie auto binnen m’n budget met de juister opties die ik zoek.

                        En met het juiste tijdige onderhoud en olie, alsnog een afrader?

                         

                        #18486880
                        CJX
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          17 December 2011

                          Je kunt geluk hebben, en je kunt pech hebben. Zeker met een tweedehands auto.

                          Ik moet zeggen dat ik tot nu toe zeer tevreden ben met mijn tweedehands gekochte ( toen ruim een jaar oud, en 13.000 km ) Grandland 1,2 met 8 traps-automaat.

                          Hierbij is het algemeen bekend dat de 8-traps automaat een behoorlijke verbetering is ten opzichte van de eerder geleverde 6-traps automaat. De 1.2 driecilinder turbo-motor is een knap stukje techniek wat met zorgvuldig onderhoud prima mee kan. Daarbij is het wel heel belangrijk op tijd de oliewissel uit te voeren met olie van precies dezelfde specificaties als Opel voor schrijft. Olie van dezelfde viscositeit maar met andere specs kan er al voor zorgen dat de distributieriem langzaam wordt aangevreten/opgelost. Op den duur loopt de carterzeef dan vol met slijtagedeeltjes van de distributieriem met smeringsproblemen en breken als gevolg. En dat moet je dus niet hebben. Regelmatig de motor bewust wat zwaarder belasten ( toeren maken of hoge snelheden ) is sowieso goed voor deze motoren. Maar alles met beleid. Ofwel altijd rustig de motor warm rijden, en pas belasten indien op bedrijfstemperatuur.

                          De teller staat bij mij nu op 45.000 km, en ik heb buiten regulier onderhoud geen technische problemen gehad. De krakende deurpanelen had/heb ik ook. Is een ontwerpfout. De panelen zijn onder garantie vervangen, maar ze kraken nu nog steeds/weer.

                          Al met al lijkt een jonge Grandland, die door de dealer onderhouden is, geen slechte occasion-keuze. Maar je weet het dus nooit.

                          Hopelijk blijven problemen zoals bij Jopsa mij bespaard. Fingers crossed.

                          Daarbij heb ik in het verleden met vorige Opels en Volkswagens aardig wat onvoorziene problemen gehad. En dat dus bij wagens die toen als betrouwbaar te boek stonden.

                           


                          @Tomm
                          : En inderdaad. Een goed aangeklede Grandland X is prijstechnisch vaak een hele mooie optie als je deze vergelijkt met andere merken.

                          #18486905
                          Tomm
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            11 November 2022

                            <p style=”text-align: left;”>Het staat 2-2 nu ;-)</p>
                            En met hogere kilometers (wel onderhouden)?

                            Ik heb zelf een -tot heden- probleemloze auto met 350k op de teller. Dus wat hogere kilometerstand, boven de 150k, schrik ik niet zo van. Sterker nog, volgens mij een indicatie dat het blok juist goed is. Want als die door de bekende problemen geplaagd werd, had die dat niet gehaald.

                             

                             

                            #18486978
                            Robke1974
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              27 March 2008

                              daarom ik een dikke 10 jaar geleden van merk ben veranderd (welk maakt niet uit wel de grootste concurrent van opel :p)

                              beste keuze ooit na 3 slechte Opels achter elkaar te hebben gehad. Sinds die overgang van merk ben ik vrij gebleven van problemen (nu 3e nieuwe wagen al)

                              op 1 keer een slecht vastgeklikt klipje waardoor de gordel soms geen melding gaf. Dus mijn ervaring zegt blijf van de nieuwere opels weg,

                              Sinds de ecobrol er is gekomen is alles veranderd….Ik ben nog altijd dikke opel fan en heb er nog 2 maar alleen nog van de echte opels tot bouwjaar 1993

                              toen is het misgelopen, nu samen met stellantis psa..gaat het dat verbeteren ?

                              Collega enkele weken geleden nog met zijn 1500km nieuwe opel mokka, stond hij midden op het kruispunt,deed niets meer :p

                              Niet eens ? bespaar de discussie want ik ben al langer niet meer overtuigd en al meermaals bevestigd van de opel kwaliteit :p

                              #18486985
                              Tomm
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                11 November 2022

                                Nou, proefrit gemaakt. Zalige auto, de bekende problemen van krakende interieur en het lak was uiteraard aanwezig.

                                Maar, en toen kwam het: even de uitlaat bekeken. Roet en roetzwart.

                                De dealer bekeek het even, gaf in neutraal een flink dot gas een paar keer. Hele roetvlek op de grond onder de uitlaat. De dealer gaf zelf aan dat dit inderdaad niet goed was. Wel heel netjes zijn eerlijkheid.

                                Maar tot zover mijn kennismaking met het Pure Tech motorblok :bye:

                                Hoe is de hybride variant? Ook veel euvels of beter?

                                 

                                 

                                #18486986
                                Tomm
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  11 November 2022

                                  De motor had wel trouwens al zijn beurten om de 20k gehad, met de juiste olie en volledig onderhouden. Distributieriem was ook vervangen.

                                  #18487024
                                  jopsa
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 May 2019

                                    [quote quote=18486985]Nou, proefrit gemaakt. Zalige auto, de bekende problemen van krakende interieur en het lak was uiteraard aanwezig. Maar, en toen kwam het: even de uitlaat bekeken. Roet en roetzwart. De dealer bekeek het even, gaf in neutraal een flink dot gas een paar keer. Hele roetvlek op de grond onder de uitlaat. De dealer gaf zelf aan dat dit inderdaad niet goed was. Wel heel netjes zijn eerlijkheid. Maar tot zover mijn kennismaking met het Pure Tech motorblok :bye: Hoe is de hybride variant? Ook veel euvels of beter?[/quote]

                                     

                                    Ik las hier ook wel over de problemen met de hybride dacht ik.  Zoals geen hybride kilometers kunnen maken.  De raad van OPEL is dan blijkbaar een heel lange rit maken en hopen dat hij dan wel terug hybride gaat rijden.

                                     

                                    Ik ben ondertussen aan het lonken naar VW T-ROC , TIGUAN en TOYOTA CROSS

                                    #18487229
                                    Tomm
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      11 November 2022

                                      Is er een uitvoering die wel betrouwbaar is? De 1.6 benzine of de 1.2/1.6 8 traps?

                                      #18487232
                                      jopsa
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        3 May 2019

                                        mijn schoonbroer rijdt met een 1.2 8 traps automaat.   Behalve het feit dat de koffervoetsensor nooit reageert blijkt alles verder goed te verlopen

                                        #18487345
                                        Jodokus
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          24 January 2020

                                          Ik heb een 1.2 benzine met 8 traps automaat. Verbazend sterk zo.n 1.2 motortje. Sleurt mijn caravan eenvoudig over een berg.

                                          De 8 traps automaat vind ik ook heerlijk, al vind ik de 7 traps dsg van volkswagen nog net iets beter.

                                          Behalve dat de distributieriem is vervangen bij de 60.000 km beurt heb ik nog geen problemen gehad. Heerlijke auto.

                                          De auto is nu 2,5 jaar oud en iets meer dan 60.000 op de teller

                                           

                                          #18487374
                                          Tomm
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            11 November 2022

                                            Klinkt veel belovend. Misschien daar eens voor kijken.

                                            Hoewel ik de auto die ik proefreed nogsteeds fijn vond rijden. Alleen gaf die nogal roet en een zwarte uitlaat. Zou dit heel erg zijn of gewoon wat ophoping dat met een corbon reiniging te verhelpen is?
                                            <p style=”text-align: left;”>Wat betreft de voetsensor lukte mij ook niet, totdat ik het trucje doorhad. Niet vegen maar een rustige schop thv blauwe deel kentekenplaat en 2 sec wachten.</p>

                                            #18489860
                                            Harry99
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              8 September 2019

                                              Tomm,  ik heb een 1,2 AT8  van 2019 (lease) die best goed bevalt, helaas wel olie verbruik vanaf 160.000  (1 op 2000) ,  nu ruim 2 ton op de teller. Rijdt vaak hard en 90% lange stukken van 100 tot 250km.  Ook wel met aanhanger. Tot nu alleen nieuwe achterschokkers (altijd een volle kofferbak) 1 achterklepmotor en drukknop van de ontgrendeling achterklep, de klep wordt bij mij extreem veel gebruikt(service monteur). Er komt heel soms een storings melding (misschien 4x gehad in 3 jaar) van iets onbelangrijks maar na herstart is het altijd weg. Ben niet onder de indruk van de afwerking maar wel van de looks, zowel binnen als buiten, ik houd niet van al die digitale rommel in een auto. Zou hem zo weer kiezen, al was het alleen maar vanwege de voortreffelijke AGR stoelen.

                                              Rijdt overigens comfortabel met een lagere bandenspanning dan voorgeschreven , met name achter.

                                               

                                              #18494446
                                              MWW
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                21 February 2020

                                                amper/geen issues.

                                                dat de motor inhoudt is dat niet gewoon te lage toeren voor de turbo oppakt, dat zal je dan eerder bij een kouwe motor hebben

                                                distributieriem staat in de opel  app. (controle bij x-aantal KM`s en/of vervangen) enz

                                                wel altijd in onderhoud bij dealer

                                                #18494607
                                                jopsa
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  3 May 2019

                                                  goeie raad…..  niet doen.

                                                   

                                                23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
                                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.