Forumindex › Forums › Overige › APK & RDW › banden/ velgen uitsteken van de auto
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 juni 2008 om 10:12 #17207190
maatje van me krijgt de justitie op zijn dak omdat zijn velgen buiten de auto uit steken.
hij heb achter 9j op zijn civic:swear zitte. aan de ene kant steekt ie 2,8 uit en de andere 3,5. ja is anders weet ook niet precies waar het hem in zit.
nou heb die wout juist bij dat wiel(3,5) gemeten. en kwam op 4 !!!! uit. hoe tot hij heb gemete mag joost weten maar joost weet het niet:jerry
weet een van jullie de juiste wet handering:vertag is . heb zelf al een beetje gezocht maar kan niet echt duidelijkheid worde of het nou 2,5 of 3 is dat het wiel mag uitsteken
hij gaat zeker in beroep maar wil wel ff duidelijk heid
alvast bedankt
14 juni 2008 om 10:40 #17412507ik heb het even opgezocht voor je op i-net en dit heb ik gevonden:
Hoe ver mogen de banden uitsteken bij persnenauto’s en bedrijfswagens?
Zie keuringseis 5.2.48 respectievelijk 5.3.48:
wielen / banden, inclusief alle bevestigingsmiddelen en naven, mogen niet meer dan 3 cm buiten de wielafscherming uitsteken.14 juni 2008 om 11:55 #17412508ja dat klop
mogen niet meer dan 3 cm uitsteken
ik heb 2,8 :P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P
15 juni 2008 om 01:42 #17412509ik was daar laatst dus ook voor aangehouden op een donderdag avond om half 11, de mannen met de streepjesauto’s hielden me aan om te controleren op papier of die klopte.
Ik stom vergeten kentekenbewijs deel 1 mee te nemen en toen moest ik meteen mijn sleutels inleveren en mocht niet meer verder rijden :o.
Ja daar sta je dan s’avonds laat langs de snelweg :swear.
Het was ondertussen al zowat kwart over 11 toen en die agent zegt : als je voor 2 uur nog kunt regelen om die papieren op te halen en hier te brengen mag je je auto weer mee nemen en anders wordt de auto in beslag genomen.
Ik iedereen proberen te bellen maar iedereen die mij zou kunnen helpen sliep al :hmmz , toen nadat ik nog een uur daar gestaan had kwam er een agent naar me toe en zei : als jij je rijbewijs geeft mag je heen en weer rijden om je papieren op te halen. Ik allang al blij dat ik dat mocht , dus zo gezegd zo gedaan.
Ik had de papieren laten zien en dat was in orde, ondertussen was er een andere vent die van anwb was rond me auto gelopen en zei toen : die velgen steken te ver uit ! Ik vertelde toen ook dat je 3 cm mag hebben volgens verkeerswegen wet , maar die reageerde erop alsof ik het uit mijn duim zoog :fy1 dus werdt mijn kentekenbewijs deel 1 dus in beslag genomen :( stelletje naaiers, ik met veel gedoe en moeite weer die papieren terug gekregen , maar ik viel me de keuring dus binnen de wet (achter 1,5cm en voor 2,5cm) maar ze hebben me wel weer laten lappen.
Ik ben er nog mee naar de politie geweest dat ik dat geen stijl vond, het enigste wat ze erop te zeggen hadden was : nou je auto is toch weer goed gekeurd , dan is er niets aan de hand toch?
Ik zei toen : ja dan kan je iedereen wel aanhouden langs de weg en jullie moeten de wet toch wel weten als je iemand over iets aanspreekt.
Daarop hadden ze niets te zeggen en vergoeding of iets in die richting voor de kosten die ik onnodig heb moeten maken kreeg ik natuurlijk niet en daarmee beeindigde de agent ook meteen het gesprek.
Ik voel me dus weer goed genaaid door de politie, ze zeggen “de politie je beste vriend” maar welke beste vriend naait je nou?
En het rotte was ook nog dat ik die donderdag avond pas om kwart voor 2 daardoor thuiskwam en ik er 4 uurtjes later weer uit moest om te werken.De volgende dag was ik helemaal kapot omdat ik door hun zo laat thuis kwam en het begin van me weekend was ook niet veel omdat ik al om 8 uur toen in slaap viel op vrijdag.22 juli 2008 om 05:29 #17412510
Ik voel me dus weer goed genaaid door de politie, ze zeggen “de politie je beste vriend” maar welke beste vriend naait je nou?
En het rotte was ook nog dat ik die donderdag avond pas om kwart voor 2 daardoor thuiskwam en ik er 4 uurtjes later weer uit moest om te werken.De volgende dag was ik helemaal kapot omdat ik door hun zo laat thuis kwam en het begin van me weekend was ook niet veel omdat ik al om 8 uur toen in slaap viel op vrijdag.leuk he die pol. kenemerland…. NOT!
ze weten nix van auto’s23 juli 2008 om 16:21 #17412511Ook er even op letten of de spoorbreedte niet veranderd, heb ik laatst meegemaakt:
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=90443Maarja, volgens mij heeft 80% van de mensen met andere velgen ook een andere spoorbreedte…
25 juli 2008 om 11:09 #17412512Mijn velgen staken er volgens hun ook te ver uit maar het was 2,8 cm
Mijn kentekenbewijs was in beslag genomen en kreeg die pas etrug toen ik met normale velgen lang kwam.en en boete van 50 euro.tyfuslijers zijn het:argue:argue25 juli 2008 om 14:16 #17412513origineel gepost door Spijkcity
Mijn velgen staken er volgens hun ook te ver uit maar het was 2,8 cm
Mijn kentekenbewijs was in beslag genomen en kreeg die pas etrug toen ik met normale velgen lang kwam.en en boete van 50 euro.rotlijers zijn het:argue:argueNaja, als je kan aantonen dat het geen 3cm is, kan je altijd in hoger beroep gaan natuurlijk.
27 juli 2008 om 06:47 #17412514Originally posted by TedMechanic
origineel gepost door Spijkcity
Mijn velgen staken er volgens hun ook te ver uit maar het was 2,8 cm
Mijn kentekenbewijs was in beslag genomen en kreeg die pas etrug toen ik met normale velgen lang kwam.en en boete van 50 euro.rotlijers zijn het:argue:argueNaja, als je kan aantonen dat het geen 3cm is, kan je altijd in hoger beroep gaan natuurlijk.
je verliest het.Ik had de hele handel erbij gedaan,foto’s beroepschrift enz.
En toch verloren.Maar betalen moet je wel eerst doen29 juli 2008 om 23:59 #17412515Ja ik kon ook al niets beginnen ertegen, ik liet alles zien van de verkeerswegen wet , omdat hun rond bazuinde dat je geen uitstekende delen mag hebben en ik had voor 2,5 cm en achter 1,5 cm uisteken dus dat was binnen de richtlijnen maar ik mocht wel mooi de keuring betalen en helemaal naar volendam daarvoor. Maar kreeg natuurlijk niets vergoed want het enigste wat ze zeiden was : nou je hebt je papieren toch weer terug ? dan is het toch goed? maar ondertussen letten ze er niet op dat ik daardoor wel weer wat geld kwijt ben terwijl dat niet nodig was als hun het wetboek konden.
2 augustus 2008 om 16:40 #17412516AnoniemLid sinds:
1 January 1970het is maar net met welk been oom agent die dag uit bed gestapt is, en in hoeverre ze je willen geloven.
heb ook vaker discussies gehad hierover, maar tot nu toe alles gewonnen. ook over andere zaken zoals blinderen van de ramen, spoilers van aluminium, andere plaats kentekenplaat, raamstickers, uitlaat, donkere achterlichten, 4 punts gordels, spacers voor de wielen etc etc….
in limburg hebben ze er ook vrij weinig verstand van, maar heb overal antwoord op en weet hoe het in het wetboek en APK boek staat beschreven….
oja, en altijd netjes en correct blijven en met dure woorden gooien, daarmee kijken ze altijd gek op.
24 augustus 2008 om 15:28 #17412517Altijd netjes en beleefd blijven. Helpt zeker.
24 augustus 2008 om 15:38 #17412518origineel gepost door wagnas
Altijd netjes en beleefd blijven. Helpt zeker.Ja maar ze tergen je tot het uiterste
en wat betreft die 3cm zou ik maar heel erg voorzichtig zijn,want zoals hierboven vermeld mag de spoorbreedte niet veranderen!
Als ze een rolmaat hebben kunnen ze iedereen vd weg trekken.Dus voordat je met je grote mond zegt dat dat mag EERST je spoorbreedte opmeten,
Van buitenkant passagierskant naar binnenkant bestuurderskantEr zijn inderdaad weinig die er verstand van hebben,maar ze moeten bekeuringen schrijven anders zijn ze geen goede politie agent!!
24 augustus 2008 om 16:14 #17412519origineel gepost door geert666
Van buitenkant passagierskant naar binnenkant bestuurderskantDe spoorbreedte wordt gemeten van midden van de band links naar midden van de band rechts. Dus je kan er velgen van een meter breed onder doen, zolang de ET waarde van de velg niet afwijkt, dan verandert de spoorbreedte ook niet :)
(Al kom je dan wel andere problemen tegen :D)
24 augustus 2008 om 16:22 #17412520origineel gepost door TedMechanic
origineel gepost door geert666
Van buitenkant passagierskant naar binnenkant bestuurderskantDe spoorbreedte wordt gemeten van midden van de band links naar midden van de band rechts.
(Al kom je dan wel andere problemen tegen :D)Ja en zoals ik meet is niet goed dan?
Zoals ik zeg is het makkelijkst anders moet je elke keer het midden vd band uitzoekenet waarde van een corsa is 49 van brede velgen allemaal rond de 30 35
er rijd er geen een rond met originele et
24 augustus 2008 om 16:28 #17412521Je spoorbreedte mag 3% afwijken, bij een Opel zouden dus velgen met een ET waarde van 36 net mogen.
Als je bredere neemt, dus dan 9J ofzo en je meet vanaf de buitenkant, dan is die breedte groter dan als je velgen hebt van 7J met dezelfde ET waarde.
Terwijl de spoorbreedte niet anders is en wel gewoon mag.
Mijn waaiers zijn 6J, m’n orginele zijn 4,5J. Als je volgens jouw manier van meten meet, dan zou de spoorbreedte dus 1,5 inch breder zijn (In theorie dan, aangezien de breedte van de band niks te maken heeft met de breedte van de velg). Maar de ET waarde is precies hetzelfde, dus het midden van de band zit op dezelfde plek als orgineel. Dus de spoorbreedte is helemaal niet veranderd.
24 augustus 2008 om 19:29 #17412522origineel gepost door TedMechanic
Je spoorbreedte mag 3% afwijkenBijna goed,de spoorbreedte mag 2% afwijken voor de wet.
Voor de apk maakt het niet uit.24 augustus 2008 om 20:20 #17412523origineel gepost door manus
origineel gepost door TedMechanic
Je spoorbreedte mag 3% afwijkenBijna goed,de spoorbreedte mag 2% afwijken voor de wet.
Voor de apk maakt het niet uit.Ja, weet ik, want m’n berekening van ET36 klopt wel, was gewoon een “slip of the tongue” :P
25 augustus 2008 om 06:36 #17412524Welkom bij de fijne politie van regio kennemerland. Maar de apk eisen zijn wel even anders dan de rdw. Volgens mij heeft jouw vectra met andere wielen een typegoedkeuring gekregen, dus ik denk dat je zowiezo illegaal bezig bent:thumbup:P
Het is volgens mij zelfs zo dat als jij er een ander antenne opzet, dat de auto ook al niet meer aan de typegoekeuring voldoet, en dus eigenlijk niet meer de weg op mag. Dus als de politie echt zou willen, dan kan iedereen wel thuis blijven.25 augustus 2008 om 08:08 #17412525Dat is niet waar, veel dingen zijn wel gewoon toegestaan, zolang het binnen bepaalde marges blijft.
Toen ik m’n auto ging laten zien aan de politie vanwege die spoorbreedte, toen vroeg ik aan die kerel van de politie hoe het zat met de verlaging, of dat wel gewoon mocht. Hij zei dat dat is toegestaan, zolang het laatste punt maar een bepaalde afstand boven het wegdek is.
Ook je spoorbreedte mag 2% afwijken, dat is niet veel, maar toch iets.
Wees blij dat we niet in Duitsland wonen, daar is het dus wel zo dat je niks aan je auto mag veranderen. Zelfs de bandenmaat en ik geloof ook het merk banden staat op je kentekenbewijs vermeld. Ook is het verboden om voor en achter een ander type profiel te hebben.
25 augustus 2008 om 08:27 #17412526origineel gepost door TedMechanic
Je spoorbreedte mag 3% afwijken, bij een Opel zouden dus velgen met een ET waarde van 36 net mogen.Als je bredere neemt, dus dan 9J ofzo en je meet vanaf de buitenkant, dan is die breedte groter dan als je velgen hebt van 7J met dezelfde ET waarde.
Terwijl de spoorbreedte niet anders is en wel gewoon mag.
Mijn waaiers zijn 6J, m’n orginele zijn 4,5J. Als je volgens jouw manier van meten meet, dan zou de spoorbreedte dus 1,5 inch breder zijn (In theorie dan, aangezien de breedte van de band niks te maken heeft met de breedte van de velg). Maar de ET waarde is precies hetzelfde, dus het midden van de band zit op dezelfde plek als orgineel. Dus de spoorbreedte is helemaal niet veranderd.
Als je van de buitenkant vd velg naar de binnenkant vd andere meet heb je de spoorbreedte en als je van midden naar midden meet heb je dat ook.
En anders doe ik en al mijn collega s het al 30 jaar verkeerd25 augustus 2008 om 08:28 #17412527origineel gepost door TedMechanic
Dat is niet waar, veel dingen zijn wel gewoon toegestaan, zolang het binnen bepaalde marges blijft.Toen ik m’n auto ging laten zien aan de politie vanwege die spoorbreedte, toen vroeg ik aan die kerel van de politie hoe het zat met de verlaging, of dat wel gewoon mocht. Hij zei dat dat is toegestaan, zolang het laatste punt maar een bepaalde afstand boven het wegdek is.
Ook je spoorbreedte mag 2% afwijken, dat is niet veel, maar toch iets.
Wees blij dat we niet in Duitsland wonen, daar is het dus wel zo dat je niks aan je auto mag veranderen. Zelfs de bandenmaat en ik geloof ook het merk banden staat op je kentekenbewijs vermeld. Ook is het verboden om voor en achter een ander type profiel te hebben.
En in duitsland mag je veel meer als hier,maar je moet wel aan kunnen tonen dat het goed gemaakt is
25 augustus 2008 om 08:57 #17412528origineel gepost door geert666
Als je van de buitenkant vd velg naar de binnenkant vd andere meet heb je de spoorbreedte en als je van midden naar midden meet heb je dat ook.
En anders doe ik en al mijn collega s het al 30 jaar verkeerdOh, wacht ff, je zei van de buitenkant naar de binnenkant, dan maakt het geen verschil natuurlijk! Sorry, my bad, verkeerd gelezen :)
25 augustus 2008 om 09:06 #17412529ok:thumbup
26 augustus 2008 om 06:49 #17412530origineel gepost door TedMechanic
Dat is niet waar, veel dingen zijn wel gewoon toegestaan, zolang het binnen bepaalde marges blijft.dat heet een gedoog beleid, maar als ze willen, dan ben je de l*l
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.