Automaatbak Insignia Sports Tourer 2010

Forumindex Forums Modellen Insignia Automaatbak Insignia Sports Tourer 2010

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18371504
    Pieter Slot
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 January 2020

      :help:  Misschien weet een van jullie raad..?

      Sinds juli 2019 ben ik de trotse bezitter van een Insignia Sports Tourer uit 2010
      1:
      Echter, na een paar weken schokte/ knalde de bak… na stevig optrekken, constant 80 rijden en dan ‘op de motor’ afremmen,
      dus niet gas los, maar iets van het gas af. Dit gebeurd mij regelmatig.
      2:
      Bij lange ritten, na ca 1-1,5 uur, begint de bak te schudden, hakkelen. Dit gebeurd ook op cruise control, die dan uitvalt en
      niet meer aan te zetten is (tot contact uit). Meestal bij ‘viaduct af, heuvel af etc. Ofwel als er bijna geen trekkracht nodig is op dat moment.
      De laatste paar keer, snelweg, afrit af, einde afrit: Wachten voor rotonde: Motor uit! (= uit laten rijden, iets remmen, stilstand)

      Het aller vreemdste is, dat als de Opel garage hem ‘uitleest’ er nul / totaal geen foutmeldingen in staan!!!!  Geheel blanco.

      Heeft iemand ervaring, resp. een oorzaak, oplossing?

      Groet,
      Pieter Slot

      #18371593
      Insigniauser
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 November 2014

        Is de auto gekocht onder Bovag garantie? Zo ja, probleem bij verkoper neerleggen (aangekocht juli 2019, na enkele weken al deze klacht).

        Vwb het probleem, het is mij niet duidelijk of het probleem uit de bak komt of uit de motor. Als ik uitga van punt 2 zou ik denken motorisch (noodloop), met uitwerking naar de bak.Het afslaan van de motor en cc problemen kan een software-issue zijn, misschien is er een update voor. Maar als het puur noodloop is, moet je zelf kunnen zien als het gebeurd door het gele motorblokje in je snelheidsmeter.

        Mocht het toch een bakprobleem zijn, is het niveau van de vloeistof in de bak al eens gecontroleerd. Hoeveel km heeft de auto gereden?

        Mbt het uitlezen, is het mogelijk om met de auto naar een dealer te rijden als het zich weer voordoet en dan niet de motor uit te zetten (ivm reseeten van electronica) zodat ze hem kunnen uitlezen. Of, indien het zich voordoet op vastgezette tijd, middels een dynamische meting (rijdend met monteur) het systeem te controleren met een Op-com of Tech apparaat?

        Wat ook zou kunnen is een probleem met de sleutel(s). In mijn geval kun je voertuig presets (vanuit het menu) inprogrammeren als deze in de auto zit per sleutel. Het kan zijn dat de sleutel (transponder) en contactslot (ontvanger) niet (goed) met elkaar communiceren. In dat geval zou je een soort sleutel in je teller moeten zien knipperen. Heb je een andere sleutel om dat uit te sluiten of om te kijken of deze het probleem niet heeft? Lees [url=https://opel-forum.nl/forums/topic/transponder-sleutel-problemen] dit artikel maar eens[/url].

        De auto’s zijn tegenwoordig net een computer. Ik heb me er wel eens over verbaast dat ik meldingen kreeg over het ABS systeem, terwijl er een heel andere oorzaak voor de storing was (het bekende “Service Nu” gebeuren waar het forum vol mee staat). Was blijkbaar een bug in de motorsoftware, na een update geen problemen meer gehad.

        #18371618
        Pieter Slot
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 January 2020

          Beste Insignia-user,

          Ja, Bovag garantie, probleem er in aug. al neergelegd
          Maar ja, niets te vinden, geen storingen/foutmeldingen bij uitlezen. Compleet leeg.
          Olie al 2x ververst. (Ca. 165.000 km)
          Nooit een melding (lampje) in het dashboard, geen noodloop, geen gele lampjes.
          Sleutel wissel maakt geen verschil.

          Ook vandaag niet… 2x uitrijden/remmen voor verkeerslicht: Zodra auto stilstaat: Motor uit.

          #18371694
          Insigniauser
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 November 2014

            In het geval van Bovag garantie en dit schriftelijk is ingediend, blijft dit onder de garantievoorwaarden lopen totdat het probleem naar tevredenheid is opgelost. Eventueel de hulp inroepen van Opel Nederland. Er moet een oorzaak te vinden zijn voor je klacht(en).

            Misschien een vreemde vraag want ik ken de specificaties niet van je auto, maar kan het zijn dat er een start-stop systeem op zit? Dit i.v.m. het uitvallen van de motor bij stilstand en ingetrapte rem. Zit er ergens op de middenconsole een knop met Eco erop of een A met een draaiend pijltje en off erop? Als het start-stop systeem is ingeschakeld brandt er een lampje in en is dit ook zichtbaar in de teller. Start de auto weer vanzelf als je de rem loslaat?

            Maar het kan ook te maken hebben met je automaatbak, dat deze de motor blokkeert. Dit i.c.m. je eerste post met de knal en schokkerig rijden. Misschien is [url=https://www.versnellingsbakspoelen.nl/automaatspoelen] dit [/url] nog een oplossing (ondanks dat je 2x de olie hebt laten vervangen).  Maar zowiezo via de verkoper laten lopen ivm garantie.

            #18372223
            Pieter Slot
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 January 2020

              Probleem is opgelost!  Een van de nokkenas-verstellers haperde in het begin van z’n bereik…

              Tot op heden rijdt ie prima :good:

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.