Automaat slaat versnellingen over en kilometerteller werkt half

Forumindex Forums Modellen Corsa Automaat slaat versnellingen over en kilometerteller werkt half

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #18362288
    Hemelsblauw
    Deelnemer
      Lid sinds:
      9 December 2018

      Hoi,

      Omdat ik vaak nuttige dingen heb gevonden online om mijn Opel Corsa C te repareren, wil ik graag wat terug doen door een oplossing online te zetten die ik niet kon vinden.

      Ik heb een Opel Corsa C Easytronic 1.0 uit 2003 zonder ABS.

      2 jaar geleden ging ineens het oranje lampje met het het autootje met de Engelse sleutel erin branden op het dashboard. Ik ben toch doorgereden na enige twijfel. En ben blijven doorrijden.

      Ik merkte daarna het volgende:

      • De kilometerteller sprong pas aan bij 40km per uur
      • Het oranje lampje ging uit een paar seconde nadat de kilometerteller was aangesprongen
      • Dit werkte ook andersom bij het afremmen.

      Na anderhalf jaar hiermee door gereden te hebben (hij kwam gewoon door de keuring), kreeg ik nieuwe problemen:

      • De 3e en de 4e versnelling werkte niet
      • De kilometerteller sprong pas aan toen de easytronic naar de 5e versnelling sprong
      • De vierde versnelling deed het af en toe, later
      • De stuurbekrachtiging werkte af en toe niet
      • De easytronic stond verplicht in automaatstand bij het starten. Ik kon pas kiezen voor zelf schakelen als hij in de 4 of de 5 stond, dus als de kilometerteller werkte.

      Een vriend van mij heeft uiteindelijk de auto doorgemeten en daarbij gaf het linkervoorwiel geen snelheid aan en het rechter wel. Hij dacht dat het de ABS-sensor linksvoor was. Daarvoor hoef je blijkbaar geen ABS te hebben. En volgens het elektrisch schema van de Corsa staat de stuurbekrachtiging ook in contact met deze sensor.

      Uiteindelijk heb ik op ebay uk voor 15 pond een nieuwe gekocht. https://www.ebay.co.uk/itm/173519907673

      Ik heb het linkervoorwiel eraf gehaald. Met een imbussleutel (de bout was nogal  verroest) de bout eraf gehaald en de nieuwe kabel erop gezet. Met een uurtje was het klaar en al mijn problemen waren opgelost. Autootje knort weer als vanouds.

      Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft.

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.