Auto stuttert op 1ste versnelling na een autosnelweg traject

Forumindex Forums Modellen Insignia Auto stuttert op 1ste versnelling na een autosnelweg traject

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18559884
    Fazel Yasin
    Deelnemer
      Lid sinds:
      19 October 2025

      Hallo

      Ik heb een opel insignia 2019 1.6cdti 100pk manueel diesel. Mijn auto stottert soms na een autosnelweg traject of bij koude start. Het komt meestal voor als ik een autosnelweg traject heb gedaan en dan als ik in een stad moet rijden. Bij het stoppen aan een kruispunt of aan een ronde punt. Van zodra ik optrek op eerste versnelling dan stottert te wagen voor een seconde of twee.

      Ik moet binnen 6 maanden voor groot ondehoud. Voorste bande zijn bijna versleten. Die moeten ook vervangen worden. Dit jaar egr en inlaat gereneigd. Nieuwe gaspedaal en mapsensor.

      Aan wat kan het liggen?

      Alvast bedankt voor jullie antwoorden. :good:

      #18559934
      Insigniauser
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 November 2014

        Het is erg moeilijk om op afstand aan te geven wat er aan de hand kan zijn, zeker als dit alleen op basis van uw omschrijvingen is en u aangeeft dat er al het een en ander aan gedaan is (EGR en uitlaatreiniging (ik neem aan Diesel Partikel Filter regenereren) en nieuw gaspedaal en maFsensor (Mass Air <span style=”text-decoration: underline;”>Flow).</span>

        Is het nieuwe pedaal netjes ingeleerd? Wat heeft men precies gedaan aan de uitlaat (je geeft aan schoonmaken), ik neem aan dat daarmee een geforceerd regeneratieproces is doorlopen. Dan nog kan het DPF verstopt zijn doordat deze vol zit van de “ver-assing” van de roetdeeltjes en zal deze vervangen moeten worden.

        Zijn er geen lekkages aan slangen (van/ naar turbo is een symptoom) of inlaattraject, dan gaat de inspuiting overcompenseren door meer brandstof in te spuiten wat voor een te rijk mengsel zorgt. Dit zal uiteindelijk leiden tot storingslampjes . Hoe zit het met het motormanagementlampje of zijn codes uitgelezen? Eventueel kan dit ook live tijdens een rit worden uitgelezen

        Dieselmotoren kunnen stotteren bij het optrekken door problemen met de brandstoftoevoer, zoals een verstopte brandstoffilter of vuile injectoren. Denk hierbij ook aan luchtfilter(s). Als de verhouding van lucht-brandstof onjuist is zal dit juist bij acceleratie naar voren komen, bij continue snelheid (cruisen) zal het minder snel op te merken zijn. Brandstof van lage kwaliteit kan mede oorzaak zijn.

        Je geeft al aan dat de auto aan een grote beurt toe is, daar heb ik al mijn bedenkingen bij. Ik zou eerst bovenstaande zaken laten checken.

        #18559952
        Fazel Yasin
        Deelnemer
          Lid sinds:
          19 October 2025

          Alvast bedankt voor uw feedback

          Begin dit jaar had ik een motorstoringslampje en ben gegaan bij Opel garage. Zij hebben inlaat en EGR koeling volledig uitgekuisd wss chemisch gereinigd. En map sensor vervangen.  Auto heeft in twee jaar twee keer klein onderhoud gehad normaal gezien is het om de jaar een groot onderhoud.

          Ik gebruik meestal lindemanns dieselboosters en om de jaar dpf cleaning additief en tank altijd bij Q8.

          Voor moment is er geen storinglampje. Bij groot onderhoud zal ik vragen om DPF waarden te bekijken, gaspedaal goed is ingeleerd.

          Denkt u dat er iets met de vliegwiel zou zijn? ik heb de handrem test gedaan op maar hoorde niets.

          Nogmaals bedankt.

          #18560008
          Insigniauser
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 November 2014

            Het 2-massavliegwiel lijkt mij niet de juiste aanname van de genoemde klachten, dan zou je dit in alle versnellingen moeten voelen bij acceleratie en een trillend koppelingspedaal hebben bij intrappen van de koppeling en laten opkomen. Als het vliegwiel defect zou zijn, hoor je ook andere geluiden, daar hoor ik u niet over. Als er uit de handremtest niets blijkt, is dat niet in relatie met hetgeen dat u beschrijft in uw 1e post. Dit is imo meer om de koppeling te testen dat deze niet doorslipt (indien versleten).

            Zelf ben ik niet zo’n voorstander van het gebruik van additieven die aan brandstof wordt toegevoegd, om redenen dat het weinig toevoegd aan de kwaliteit van de brandstof (u tankt A-merk) en zeker geen verbeteringen geeft van de genoemde klachten. Wat men belooft zie ik meer als een goede verkooptruuk. Als er injectoren (deels) verstopt zijn, is demontage en (ultrasoon) reinigen effectiever dan welke additief dan ook. Indien dat geen soulaas biedt is vervanging enige oplossing.

            Wat wel belangrijk is, is dat de motor op temperatuur kan komen en de automatische regeneratie van de DPF wordt behaald en afgerond voordat de auto weer wordt weggezet. Dit is het probleem van veel moderne diesels, men weet niet exact wanneer het regeneratieproces begint of afgerond is.

            Ik weet dat er “handige Harries” zijn geweest die erachter zijn gekomen wanneer dit bij de Insignia zichtbaar gemaakt kan worden en daarvoor een LED indicator in de tweeterhouder bij de spiegel hebben ingebouwd. Wanneer de auto zelf aangeeft “DPF regeneren” is het vaak al te laat en te veel om dit met 1 regeneratie op te lossen. Het probleem ontstaat juist dat men vaak “onder toeren rijdt” en daardoor de gewenste regeneratietemperatuur (leuk woord voor Scrabble/ Wordfreud :mail: ) niet wordt behaald. Er wordt daarom vaak aangeraden om met een hoger toerental te rijden ipv cruisen op “stationair” zodat de temperaturen in motor en uitlaat hoger zijn en het proces effectiever wordt.

            Ik verwacht dat het meer ligt aan brandstof/ lucht. Vervuilde filters (brandstof en lucht), lekkages van inlaat/ uitlaat waardoor sensoren een andere waarde meten dan binnen de geprogrammeerde waarden (zonder het MM lampje te laten gaan branden) liggen e.d. zijn daarin makkelijk te controleren met een goede OBD tool, het liefst tijdens een rit en onder de genoemde omstandigheden. Laat men ook de brandstofpomp eens nakijken of de opbrengst nog binnen de specificaties ligt (of door een verstopt brandstoffilter onvoldoende brandstof toedient bij acceleratie). Het is overigens niet aan te raden de tank volledig leeg te rijden i.v.m. sedimenten e.d. onderin de tank. In principe zou een brandstoffilter dit moeten tegenhouden, al is deze snel verzadigd als dit al een paar keer is voorgekomen. Hier helpt geen enekele premium brandstof of additief tegen.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.