Auto stuttert op 1ste versnelling na een autosnelweg traject

Forumindex Forums Modellen Insignia Auto stuttert op 1ste versnelling na een autosnelweg traject

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Fazel Yasin
    Deelnemer

Hallo

Ik heb een opel insignia 2019 1.6cdti 100pk manueel diesel. Mijn auto stottert soms na een autosnelweg traject of bij koude start. Het komt meestal voor als ik een autosnelweg traject heb gedaan en dan als ik in een stad moet rijden. Bij het stoppen aan een kruispunt of aan een ronde punt. Van zodra ik optrek op eerste versnelling dan stottert te wagen voor een seconde of twee.

Ik moet binnen 6 maanden voor groot ondehoud. Voorste bande zijn bijna versleten. Die moeten ook vervangen worden. Dit jaar egr en inlaat gereneigd. Nieuwe gaspedaal en mapsensor.

Aan wat kan het liggen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden. :good:

Insigniauser
      Deelnemer

Het is erg moeilijk om op afstand aan te geven wat er aan de hand kan zijn, zeker als dit alleen op basis van uw omschrijvingen is en u aangeeft dat er al het een en ander aan gedaan is (EGR en uitlaatreiniging (ik neem aan Diesel Partikel Filter regenereren) en nieuw gaspedaal en maFsensor (Mass Air <span style=”text-decoration: underline;”>Flow).</span>

Is het nieuwe pedaal netjes ingeleerd? Wat heeft men precies gedaan aan de uitlaat (je geeft aan schoonmaken), ik neem aan dat daarmee een geforceerd regeneratieproces is doorlopen. Dan nog kan het DPF verstopt zijn doordat deze vol zit van de “ver-assing” van de roetdeeltjes en zal deze vervangen moeten worden.

Zijn er geen lekkages aan slangen (van/ naar turbo is een symptoom) of inlaattraject, dan gaat de inspuiting overcompenseren door meer brandstof in te spuiten wat voor een te rijk mengsel zorgt. Dit zal uiteindelijk leiden tot storingslampjes . Hoe zit het met het motormanagementlampje of zijn codes uitgelezen? Eventueel kan dit ook live tijdens een rit worden uitgelezen

Dieselmotoren kunnen stotteren bij het optrekken door problemen met de brandstoftoevoer, zoals een verstopte brandstoffilter of vuile injectoren. Denk hierbij ook aan luchtfilter(s). Als de verhouding van lucht-brandstof onjuist is zal dit juist bij acceleratie naar voren komen, bij continue snelheid (cruisen) zal het minder snel op te merken zijn. Brandstof van lage kwaliteit kan mede oorzaak zijn.

Je geeft al aan dat de auto aan een grote beurt toe is, daar heb ik al mijn bedenkingen bij. Ik zou eerst bovenstaande zaken laten checken.

Fazel Yasin
        Deelnemer

Alvast bedankt voor uw feedback

Begin dit jaar had ik een motorstoringslampje en ben gegaan bij Opel garage. Zij hebben inlaat en EGR koeling volledig uitgekuisd wss chemisch gereinigd. En map sensor vervangen.  Auto heeft in twee jaar twee keer klein onderhoud gehad normaal gezien is het om de jaar een groot onderhoud.

Ik gebruik meestal lindemanns dieselboosters en om de jaar dpf cleaning additief en tank altijd bij Q8.

Voor moment is er geen storinglampje. Bij groot onderhoud zal ik vragen om DPF waarden te bekijken, gaspedaal goed is ingeleerd.

Denkt u dat er iets met de vliegwiel zou zijn? ik heb de handrem test gedaan op maar hoorde niets.

Nogmaals bedankt.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.