Forumindex › Forums › Modellen › Insignia › Auto kapot onduidelijke reden
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 28 oktober 2025om 20:11 door
donpesto.
-
AuteurBerichten
-
20 oktober 2025 om 10:23 #18559861
Hoi!
Ik en mijn man hebben een Opel Insignia Limousine HB van 2013.
Sinds 2 jaar ofzo heeft hij kuren. De auto valt nu vaak uit als we langzamer dan 50 km/u rijden. Hierbij gaat de motor dus uit en kunnen we doorrollen totdat we stil staan. Alle lampen etc blijven wel allemaal aan. Als we dan de auto willen starten dan start hij niet. We moeten dan 5-20 minuten wachten totdat de auto weer start. Als we de auto starten dan slaat hij soms aan voor een halve seconde en valt meteen weer uit, of hij blijft dat start geluid de hele tijd maken en dan gebeurd er gewoon niets.
Hij doet dit ook vaak als we lang hebben gereden en dan de auto even stil hebben staan voor 5-10 minuten. Daarna start hij ook vaak niet tenzij we dus een extra 5-20 minuten wachten en daarna start hij wel weer.
NIEMAND weet waardoor dit komt en wat het probleem is. We zijn zelfs al bij een opel specialist geweest en die weet het ook niet. Foutcodes die de auto geeft is meestal een katalysator probleem, maar de katalysator is al vervangen minder dan een jaar geleden. Er zit sinds een week een nieuwe krukassensor in en paar maanden terug hebben ze ook de koppelingssensor vervangen. Niks van dit heeft het probleem verbeterd. De auto is nu gewoon onrijdbaar omdat het zo vaak gebeurd en het komt steeds vaker voor. In het begin gebeurde het eens in de paar maanden dat hij uitviel. Nu bij iedere rit.
Ik hoop dat iemand hier misschien wat ideeen heeft want wij weten het gewoon niet meer. Auto heeft pas 130.000km gereden. We hebben hem net pas afbetaald en nu zitten we met deze shit waardoor we hem ook niet kunnen verkopen..
28 oktober 2025 om 20:10 #18559987Waarschijnlijke oorzaken (in volgorde van kans)
1. Brandstofdrukprobleem / defecte brandstofpomp
Typisch gedrag: bij warme motor valt hij uit, wil daarna niet starten tot de pomp weer afgekoeld is.
Test: laat een monteur brandstofdruk meten vóór en tijdens het afslaan (moeilijk, maar kan met live data).
Soms hoor je ook dat de pomp niet zoemt bij contact aanzetten als het probleem optreedt.
De pomp zit vaak in de tank, en warmte + leeftijd kunnen dit veroorzaken.
2. Defecte nokkenassensor
Vaak lijkt dit op een krukassensorprobleem.
De motorcomputer krijgt dan geen juiste timinginformatie en stopt de injectie → motor valt uit, start pas weer na afkoeling.
Geen foutcode betekent niet dat hij goed is — sommige sensoren vallen “stil” zonder code.
3. ECU of relaisprobleem (voedingsrelais, brandstofpomprelais)
Een relais dat warm wordt kan tijdelijk weigeren.
Als het relais van de ECU of brandstofpomp even verbreekt, stopt alles → motor uit.
Na afkoeling werkt het weer.
Test: relaislocatie opzoeken, verwissel met een identiek relais (meestal zitten er meerdere van hetzelfde type in de zekeringkast).
4. EGR-klep of gasklephuis vastlopend bij lage toeren
Kan zorgen dat de motor uitvalt bij stationair of lage snelheid.
Zou echter geen herstartprobleem moeten geven — dus minder waarschijnlijk.
5. Aarding / massa-probleem
Een slechte massa-verbinding (bijv. tussen motorblok en chassis) kan dit ook veroorzaken.
Warmte of trilling → contact verbreekt → motor valt uit, ECU blijft spanning houden.
Test: laat de massa’s visueel controleren en meet weerstand tussen motorblok en accu-minpool.🔧 Wat je concreet kunt (laten) doen
Brandstofdruk laten meten (koud, warm, tijdens het afslaan).
Nokkenassensor vervangen (kost relatief weinig, vaak simpele test).
Relais van brandstofpomp/ECU omwisselen met een ander identiek relais.
Controleer massa’s en accukabels (laat iemand eraan trekken, schoonmaken).
Lees live data uit tijdens het niet-starten (zie of toerental, injectietijd en brandstofdruk veranderen — dat vertelt veel).28 oktober 2025 om 20:11 #18559988Dit komt van onze vriend chatgpt
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.