Forumindex › Forums › Overige › APK & RDW › Auto invoeren vanuit buitenland
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 december 2008 om 21:14 #17208431
Hierbij een topic over het invoeren van een auto vanuit het buitenland. Hoor vaak dat veel mensen denken dat er veel
“romp slomp” omheen is.
Dit valt echter reuze mee.
Hebben zelf vandaag onze Astra OPC ingevoerd.
Hieronder de uitleg hoe wij het gedaan hebben.
Misschien handig voor iemand?Vandaag naar de RDW geweest voor het inschrijven van de auto, APK, en afrekenen bij de douane.
Het is allemaal reuze meegevallen, wij hadden een afspraak gemaakt voor s’middags, in de ochtenduren kun je
er zonder afspraak terecht.We moesten eerst ons melden aan de balie bij de RDW, werden na enige tijd geroepen en hebben de papieren af moeten geven – Het Belgisch inschrijvingsbewijs van de auto
– CVO, is een technisch document van de auto waar alles op staat zoals gewicht enz enz.
( is niet verplicht maar wel beter, anders moet de auto gewogen worden kost 40 euro.)
– Rijbewijs.
Moesten daarna enige tijd wachten terwijl de documenten in orde werden gemaakt.Werden toen geroepen door de APK keurmeester ( hele aardige kerel trouwens ), konden toen de auto naar binnen
rijden. De auto werd goed nagekeken door de man, eigenlijk gewoon een APK. Nog een hele tijd staan te praten met deze persoon over van alles en nog wat. Heeft me nog op een puntje gewezen voor op te letten bij een Astra G
in het algemeen. Ophangpunt van de motor waar ze vaak slecht zijn ( roest als je er niets aan doet gaan ze hier doorroesten en is het APK afkeur, zal hier binnekort een keertje een foto van maken waar het zit )
Auto werd overigens goedgekeurd, en kreeg nog te horen dat de auto in hele goede staat wasDaarna terug naar de receptie, even gewacht en toen de benodigde papieren gekregen.
Toen naar de douane ( heel handig zaten in hetzelfde gebouw, loket ernaast )Had eigenlijk hier van tevoren een papier in moeten vullen aangifte BPM, dit wist ik niet.
Het formulier is zo te downloaden van de site van de douane. Heb dit toen maar ter plekke ingevuld.
Papieren die je bij de douane nodig hebt:
– Papieren die we gekregen hadden bij de RDW
– Aangifte BPM
– Aankoopsbewijs auto, het bewijs dat jij de auto hebt gekocht, moeten ook de persoongegevens op staan van de
vorige eigenaar, dus adres en alles. ( heel belangrijk is sinds 22 oktober 2008 verplicht )Zij gaan dan met behulp van een programma de BPM bepalen die je moet betalen voor het invoeren.
Ze lopen nog een rondje om de auto en kijken er in of hij nog extra’s heeft zoals niet standaard lederen bekleding
of navigatie e.d. Dit moet je dan extra betalen, maar dit is tientjes werk. Als je heel veel hebt wordt het natuurlijk duur.
Daarna heeft hij alles uitgerekend, en moest ik betalen. Wel opletten dat hij het goede type auto voor zich heeft.
Hij dacht in eerste instantie dat we de OPC turbo hadden, hadden we heel wat meer moesten betalen.
Daarna het rest-BPM bedrag betaald en waren we klaar. Je kunt niet contant betalen, alleen met de pin of een overschrijving.Het heeft ons het volgende alles bijelkaar gekost:
– eendagskenteken is voor niets.
– eendagsverzekering 55 euro
– inschrijven RDW en APK 125 euro
– Rest BPM, dit kun je narekenen op http://www.autoweek.nl of op de site van de ANWB. ( dit klopt heel aardig op een
paar tientjes na, ligt ook aan de extra’s die je erop hebt.Al met al valt het reuze mee en zijn we een ervaring rijker. Voor ons in ieder geval was het zeker de moeite waard om deze auto in te voeren. Mischien bij de volgende auto ( vervanger van ons opel corsaatje swing ) doen we het weer als het zich loont.
Hoop dat we hiermee wat meer duidelijkheid hebben gegeven over het invoeren van een auto uit het buitenland.
Het enige wat eigenlijk wat moeilijker is om de auto hier te krijgen. Hier zijn 3 opties voor namelijk:
– autoambulance
– met garageplaten ( groene platen, maar die hebben de meeste niet )
– Of de eigenaar van de auto moet hem willen brengen, zo hebben wij het gedaan.Gr. Ron en Ivonne
30 december 2008 om 22:36 #17459478leuk dat je het eventjes gewoon lekker duidelijk neerzet zo:D:D:thumbup
even een edit.. omdat er ook veel gepraat wordt over spullen eraf halen omdat je zodoende minder bpm moet betalen enz..
ik heb berekend voor mijn calibra
met leer en airco (leer kun je omwisselen) en knopje kun je eraf halen)
betaal ik 312 bpm rest bedrag, en als ik mijn interieur zou vervangen voor stof, en knopje eraf zou ik 270 euro moeten betalen..
zoveel scheelt het dus niet.. het is inderdaad tientjes werk..
6 januari 2009 om 11:21 #17459479Ligt er natuurlijk ook aan hoe jong de auto is. Als je een auto van een jaar oud oud hebt van een duizend of 50 met leer, navi, lichtmetaal en je wisselt dat met standaard spul scheelt het wel meer dan een paar tientjes.
En wat betreft de auto ophalen: met handelaarsplaten (groene platen) mag je niet in het buitenland komen. In bijv. Duitsland kun je tijdelijk kenteken aanvragen voor bijv. ‘n paar dagen of paar maand.
6 januari 2009 om 12:55 #17459480origineel gepost door henkjan_80
Ligt er natuurlijk ook aan hoe jong de auto is. Als je een auto van een jaar oud oud hebt van een duizend of 50 met leer, navi, lichtmetaal en je wisselt dat met standaard spul scheelt het wel meer dan een paar tientjes.En wat betreft de auto ophalen: met handelaarsplaten (groene platen) mag je niet in het buitenland komen. In bijv. Duitsland kun je tijdelijk kenteken aanvragen voor bijv. ‘n paar dagen of paar maand.
Van die groene platen dat wist ik niet, weet wel dat als je met zo’n eendagskenteken een auto op wil gaan halen, en er gebeurt wat dat het toch allemaal niet zeker is hoe het afloopt. Bij een heleboel verzekeringen kun je ook niet terecht met zo’n kenteken heb ik zelf mogen ervaren. Het eendagskenteken via de RDW is puur om van thuis naar de RDW te rijden. Vandaar dat ik ook afgesproken had met de jongen dat hij hem mij zou brengen tot thuis.
30 juni 2009 om 19:26 #17459481Wanneer je een een auto koopt in duitsland bijvoorbeeld.
En je haalt hem naar nederland op een autoambulance moet je dan ook een eendagskenteken en verzekering aanschaffen.?Gr roy
30 juni 2009 om 21:16 #17459482AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door Desperado
Wanneer je een een auto koopt in duitsland bijvoorbeeld.
En je haalt hem naar nederland op een autoambulance moet je dan ook een eendagskenteken en verzekering aanschaffen.?Gr roy
nee als je hem op n ambulance ophaalt
hoef je nixenkel opletten dat je de “farzeugbrief” erbij krijgt
nog n tip wat veel mensen niet weten
als je n oude auto wilt invoeren
kun je vaak wel n kenteken krijgen wat bij het bouwjaar van je auto past;);)echter moet je daar wel zelf naar vragen
doe je dat niet dan geven ze je n nieuw nummeren dat vind ik zelf niet zo mooi
kan iedereen meteen zien dat het om n ingevoerde wagen gaatbij m,n rekord uit 72 kreeg ik dus n oud kenteken uit 72;):thumbup
1 juli 2009 om 17:00 #17459483klopt,
dit had ik ook met mijn corvette ( 69 )
die muts zat wat in te vullen, en ik vraag zo kan ik er een blauw kenteken op krijgen?? uhm ja dat kan, maar moet ik wel dat hele formulier opnieuw doen,
zeg ik, ja jammer voor jou, had jij t maar van tevoren moeten vragen :p1 juli 2009 om 21:13 #17459484okeej dank jullie wel
1 augustus 2009 om 18:42 #17459485Even een vraag. vanaf welk bouw jaar kan je een gelijkend ken teken krijgen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.