Astra Opc x20xer P0130 Lambda????

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Astra Opc x20xer P0130 Lambda????

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18355896
    Rob W
    Deelnemer
      Lid sinds:
      14 April 2016

      Beste forumleden,

      Ik ben in het bezit van een Astra g opc (x20xer 160pk) uit 2000. Fantastische auto en rij er met veel plezier in. Echter nu bij het stationair draaien stottert en hapert de auto. Op sommige momenten valt hij ook behoorlijk terug in toeren en valt hij bijna uit. Ik heb geen motormanagement lampje branden. Deze brand heel soms wel tijdens het rijden maar gaat vrij snel weer uit. Nu vermoed ik dat de lambda het begeven heeft. Ik heb veel ingelezen hier op het forum over deze foutcode en google gebruikt (opel en vauxhall). Misschien dat jullie hier wat over kunnen zeggen en mij verder kunnen helpen.

      Wat ik heb gedaan/getest:

      Opcom aangesloten. Gaf fout melding: P0130 – O2 Sensor Circuit Voltage High
      (04) – Not present

      – Met opcom voltage meting gedaan op de O2 sensor. Waarden fluctueerden tussen 500 MV en 4,7 V, dit tevens ook bij een warme motor.

      – Stationair toeren op 2500 rpm en 2000 rpm gehouden dit met het zelfde resultaat

      – 20 km gereden (+- 5 km op 2500 rpm, 5 km met 2000 rpm, aantal keer stil gestaan en stationair gedraait) met opcom eraan ook bovenstaande waarden.

      – Vacuüm van de brandstof drukregelaar eraf gehaald en stationair laten draaien zodat hij rijker zou gaan lopen (lambda 100 mv – 900 mv armer – rijker)(. Blijf op 4,7 V en bij gas geven fluctueert hij tussen de 500Mv en 4,7. Tevens blijft hij wat stotteren en haperen.

      – Bovenstaande vacuümslang weer aangesloten en die van de luchtinlaat verwijdert om hem armer te laten lopen. Voltage blijft op 4,7 staan en bij gasgeven fluctueert hij niet. Motor hapert en stottert wel meer.

      – Bovenstaande slang weer aangesloten en luchtmassameter stekker ontkoppeld. Geen verschil in gedrag motor.

      – Lambda bedrading visueel gecontroleerd, geen beschadigingen. Stekker gecontroleerd en geen sporen van vocht/olie of andere troep.

      – Uitlaat gecontroleerd op lekkage, hier ook geen sprake van.

       

      Valse lucht bij egr en gasklephuis moet ik nog controleren. Bovenstaande testen allemaal gevonden hier op het forum en internet.

      Gezien de resultaten kan ik er bijna vanuit gaan dat de lambda kapot is of heb ik iets over het hoofd gezien alvorens ik een behoorlijk bedrag ga uitgeven aan een originele.

      Alvast bedankt,

      Met vriendelijke groeten,

      Rob

       

      #18360657
      Sandertol
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 April 2018

        Hoi,

         

        ooit gevonden wat het probleem was?

        mvg Sander

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.