Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra K ervaring topic
- Dit onderwerp bevat 592 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 27 oktober 2020om 13:21 door Martijn Ooijevaar.
-
AuteurBerichten
-
26 november 2018 om 10:16 #18362020AnoniemLid sinds:
1 January 1970Intussen problemen met CarPlay. Er verscheen af en toe een compleet zwart scherm. We hebben kunnen achterhalen dat 1x dat gebeurde bij het gebruik van Spotify en 2x vlak achter elkaar bij het ontvangen van een foto via WhatsApp. Het lijkt er op dat de computer e.e.a. even niet aankan met verwerken. Even later ging het scherm weer gewoon aan. De reparerende dealer gaat er achter aan; wij zetten voorlopig de WhatsAppvertoning via CarPlay uit.
Verder hebben we een groot probleem kunnen vaststellen bij de boordcomputer, die de fouten en storingen moet registreren. Er staan bij mij vanaf het begin al 2 fouten in, die maar niet opgelost worden. Opel Nederland heeft nu aangegeven dat deze storingen maar genegeerd moeten worden Dan kon je zelf zien dat er de motor van de ruitensproeier niet werkte en dat het navigatiescherm knipperde en strepen gaf. Deze beiden stonden dus NIET in de boordcomputer. En dan nog een aantal andere storingen, w.o. bij het openen van portiersloten, die niet in de computer stonden, maar na het vervangen van de module wel verholpen waren. En natuurlijk begonnen we met een defecte BCM en OnStarmodule, dat alleen uitgelezen kon worden bij de ETAC.
Dan is het logisch dat de verkopende dealer mijn klachten niet serieus kon nemen, als je er ALLEEN van uitgaat dat “er geen storingen zijn uitgelezen”. Mijn reparerende dealer deed een stap verder en verving een hele hoop (naast al het bovengenoemde ook nog een trekhaakmodule). Maar de belangrijkste reparatie was het vervangen van de accu. De verkopende dealer gaf mij de schuld dat ik teveel korte stukjes reed, maar de reparerende dealer riep al vanaf het begin, toen mijn auto gekke meldingen gaf, “gekke meldingen , is accu vervangen”. En hij had gelijk…. (fout accu stond ook niet in de logboeken)
Nu na 2 jaar begint de auto ergens op te lijken, maar het is wel duidelijk (in mijn geval, maar misschien ook bij anderen?) dat het logsysteem van de Astra overduidelijk heeft gefaald en dat je zo lang kunt blijven rijden met een defect (met alle gevolgen van dien).
Opel Nederland weigert te reageren toen om opheldering is gevraagd. De RDW is op de hoogte gebracht.
(eerder werden al een chromen strip, ruitenwissers, rechter LEDkoplamp, motor in de bestuurderstoel en de kap rond de camera vervangen)
30 november 2018 om 16:34 #18362100Zooow…, mooi hoor die kofferruimte in de hatchback K.
Maar…, zoals ik al aangegeven had, zit er alleen ongeveer naast de accu een beetje ‘bergruimte’…, maar om die ruimte nou vol te proppen met zooi…??
Daarom de optionele piepschuim opbergbak inclusief vlakke laadvloer besteld, en inmiddels ‘gemonteerd’
Wel is de piepschuim bak net iets kleiner (korter) dan de beschikbare ruimte, en daarom de metalen kofferbakbodem, en de piepschuimen bak op ‘strategische’ plekken voorzien van zelfklevend celrubber om het e.e.a. te klemmen.
De nieuwe vlakke kofferbakmat past natuurlijk naadloos in de kofferruimte, en samen met de piepschuimen bak zorgt dat er voor, dat er nu, als de achterbankleuning neergeklapt wordt, ook een 100% vlakke laadvloer ontstaat.
Als in : ook weer klaar.
En ook gelijk de ietwat matige verlichting ‘aangepakt’, en Philips WhiteVision gloeilampen gemonteerd.
Had ze ook in 1 van de vorige automobielen, en die dingen geven niet heel veel meer licht, maar het is wel net iets witter.
30 november 2018 om 19:16 #18362108.
13 december 2018 om 09:10 #18362386AnoniemLid sinds:
1 January 1970Intussen heeft de ETAC gereageerd op het uitvallen van het navigatiescherm bij gebruik van o.a. Whatsapp via CarPlay. Het lijkt er op dat de processor het niet aan kan en er is nog geen oplossing….. Goh, krijgt de onderzoeker van de DEKRA toch gelijk dat er in de Astra K een “ Commodore 64” zit….. Voorlopig dus “ toon in CarPlay” bij whatsapp uitgezet.
14 december 2018 om 16:21 #18362416Hoe gaat het met je beslagen ramen?
Sinds de nachtvorst is gekomen (eergisteren), moet ik de blower eerst ca. 10 minuten op de voorruit laten blazen voordat hij helemaal ontwasemd is en ik kan vertrekken. Vorig jaar was het minder. Valt me beetje tegen
16 december 2018 om 00:03 #18362454[quote quote=18362416] @aapje1963: Hoe gaat het met je beslagen ramen? Sinds de nachtvorst is gekomen (eergisteren), moet ik de blower eerst ca. 10 minuten op de voorruit laten blazen voordat hij helemaal ontwasemd is en ik kan vertrekken. Vorig jaar was het minder. Valt me beetje tegen [/quote]
Hoi naar dat beslaan… ik loop nog vaak met geknepen billen.. er is weinig vertrouwen.
Ja de auto beslaat nog… maar ik ben nu niet de enige in de straat.. dus is het nu extreem beslaan weer?
Heb soms wel bedenkingen bij de clime control… zet ik de temp gelihk dan valt de ventilater terug.
Is de auto warm en doe ik het stap voor stap dan blijft de ventilator hoog maar zet ik hem opeens op 24 dat gaat de ventilator snelheid terug.
Kan zo horen hoor.. ik hoor dat graag van mensen.
Maar een gelukkig huwelijk gaat het met de Astra niet meer worden. Arag bemiddeld en kort geleden is de Astra 4 weken bij de dealer geweest en weer niet ok terug gekomen. Er moesten veel door hun beschadigde delen vervangen worden. Maar het is ze weer niet gelukt. Kortom pffff met middelvinger.
16 december 2018 om 00:03 #18362455[quote quote=18362416] @aapje1963: Hoe gaat het met je beslagen ramen? Sinds de nachtvorst is gekomen (eergisteren), moet ik de blower eerst ca. 10 minuten op de voorruit laten blazen voordat hij helemaal ontwasemd is en ik kan vertrekken. Vorig jaar was het minder. Valt me beetje tegen [/quote]
Hoi naar dat beslaan… ik loop nog vaak met geknepen billen.. er is weinig vertrouwen.
Ja de auto beslaat nog… maar ik ben nu niet de enige in de straat.. dus is het nu extreem beslaan weer?
Heb soms wel bedenkingen bij de clime control… zet ik de temp gelihk dan valt de ventilater terug.
Is de auto warm en doe ik het stap voor stap dan blijft de ventilator hoog maar zet ik hem opeens op 24 dat gaat de ventilator snelheid terug.
Kan zo horen hoor.. ik hoor dat graag van mensen.
Maar een gelukkig huwelijk gaat het met de Astra niet meer worden. Arag bemiddeld en kort geleden is de Astra 4 weken bij de dealer geweest en weer niet ok terug gekomen. Er moesten veel door hun beschadigde delen vervangen worden. Maar het is ze weer niet gelukt. Kortom pffff met middelvinger.
23 december 2018 om 15:16 #18362596Verbruik van mijn Astra K Tourer 1.4 is na de terugroepactie waarbij de software ge-update is een stuk hoger.
Ik heb de Astra nu 2 jaar en de laatste 2x tanken (na de update eind november) is het verbruik het allerhoogst gedurende
de 2 jaar terwijl de rijstijl en omstandigheden niet veranderd zijn, behalve dan dat de buitentemperatuur wisselend is maar
dat waren de vorige winterperiodes ook.
Heeft iemand hiervoor een verklaring? Zou de software-update hier een rol kunnen hebben gespeeld? Heeft iemand anders deze ervaring ook?
23 december 2018 om 15:28 #18362597Ik kreeg mijn Astra K nieuw met 2,8 bar in de banden. Nu zit er 2,2 bar in. Ik heb het idee dat het verbruik daardoor iets ongunstiger is geworden.
Hoe meet jij het verbruik? Alleen door op de boordcomputer te kijken, of ook door het daadwerkelijke aantal getankte liters aan de pomp + gereden km’s te noteren? Dat is natuurlijk de betrouwbaarste manier om te meten.
23 december 2018 om 16:07 #18362599Ik meet het echt, de software van de Astra is 10-15% afwijkend (zuiniger) dan in het echie.
ik zit nu 6.11 l per 100 km, terwijl het display 5.4 l per 100 km geeft.
23 december 2018 om 18:13 #18362602Verbruik komt niet eens in de buurt van de voorspellingen…. sjoemel sjoemel :smiley-car:
23 december 2018 om 21:48 #18362607[quote quote=18362599]Ik meet het echt, de software van de Astra is 10-15% afwijkend (zuiniger) dan in het echie.[/quote]Er is altijd enig verschil tussen het verbruik volgens de BC en het werkelijke verbruik. De getallen die jij noemt komen mij wel bekend voor. Ik heb ongeveer dezelfde afwijking. Gewoon zelf het verbruik berekenen, dan kun je de BC lekker negeren.
2 januari 2019 om 09:35 #18362811.
14 april 2019 om 12:26 #18365540TE KOOP : in verband met de verkoop van de Astra K (5-deurs model), heb ik de onlangs aangekochte, en originele kofferbak-opberg-piepschuimbak met originele verhoogde kofferbakbodem over.
Mocht er belangstelling voor zijn, dan mag U zich melden
Uiteraard onbeschadigd, en brandschoon.
Even terug scrollen naar november 2018, en daar heb ik enkele plaatjes van die bak + bodem geplaatst.
14 april 2019 om 12:38 #18365541Vocht in het achterlicht :
Heb al meerdere keren gelezen dat zoiets bij de K, en dan met name bij het linker achterlicht, wel wil voorkomen. En daarom bij de Opel-dealer eens gevraagd of daar nou geen adequate oplossing voor is.De Opel-dealer in kwestie : ‘…??…vocht in het achterlicht…, daar hebben we nog nooit van gehoord…!’
Ook een geraadpleegde monteur had van dit fenomeen nog nooit gehoord. En zijn oplossing, een gat in het achterlicht boren, als ventilatie…
Ik denk : die gast is compleet gek…
Maar goed : achterlicht er voor de zoveelste keer uit gehaald, het ding droog geföhnd, en eens gekeken wat er toch aan de hand is met dat achterlicht. Ooit had ik al een keer alle naadjes keurig met zwarte ruitenkit afgekit, maar op de 1 of andere manier bleef er toch condens in komen.
Nu zitten er aan de achterkant van het zwarte kunststof achterlichthuis, 3 uitsteekseltjes, met een soort van ‘dakje’ er boven. En 1 uitsteekseltje is voorzien van een dopje.
Dus ik denk : dan zal achter dat dopje (het onderste uitsteekseltje) vast een gaatje zitten…, want waarom anders een afdekdopje ?!
En inderdaad…, daar zit GEEN gaatje achter…, maar toch eigenwijs geweest…, en de accuboormasjien gepakt, en die uitsteekseltjes, waarbij lijkt of er een ontluchtingsgaatje in verstopt zit, maar er dus niet in zit, met een boortje 4, doorgeboord.
En vanaf die dag geen condens meer in het linker achterlicht gehad !
Dit doorboren zal vast de manier niet zijn, maar het werkt wel de vorming van condens tegen dus…
(foto is een internet-plaatje van het rechter achterlicht…, links dus ook op die plekken die uitsteeksels-zonder-gaatje).
14 april 2019 om 19:52 #18365552[quote quote=18362020]Intussen problemen met CarPlay. Er verscheen af en toe een compleet zwart scherm. We hebben kunnen achterhalen dat 1x dat gebeurde bij het gebruik van Spotify en 2x vlak achter elkaar bij het ontvangen van een foto via WhatsApp. Het lijkt er op dat de computer e.e.a. even niet aankan met verwerken. Even later ging het scherm weer gewoon aan. De reparerende dealer gaat er achter aan; wij zetten voorlopig de WhatsAppvertoning via CarPlay uit.
Verder hebben we een groot probleem kunnen vaststellen bij de boordcomputer, die de fouten en storingen moet registreren. Er staan bij mij vanaf het begin al 2 fouten in, die maar niet opgelost worden. Opel Nederland heeft nu aangegeven dat deze storingen maar genegeerd moeten worden Dan kon je zelf zien dat er de motor van de ruitensproeier niet werkte en dat het navigatiescherm knipperde en strepen gaf. Deze beiden stonden dus NIET in de boordcomputer. En dan nog een aantal andere storingen, w.o. bij het openen van portiersloten, die niet in de computer stonden, maar na het vervangen van de module wel verholpen waren. En natuurlijk begonnen we met een defecte BCM en OnStarmodule, dat alleen uitgelezen kon worden bij de ETAC.
Dan is het logisch dat de verkopende dealer mijn klachten niet serieus kon nemen, als je er ALLEEN van uitgaat dat “er geen storingen zijn uitgelezen”. Mijn reparerende dealer deed een stap verder en verving een hele hoop (naast al het bovengenoemde ook nog een trekhaakmodule). Maar de belangrijkste reparatie was het vervangen van de accu. De verkopende dealer gaf mij de schuld dat ik teveel korte stukjes reed, maar de reparerende dealer riep al vanaf het begin, toen mijn auto gekke meldingen gaf, “gekke meldingen , is accu vervangen”. En hij had gelijk…. (fout accu stond ook niet in de logboeken)
Kan het ook een voedings probleem ? zijn dat je USB te weinig stroom levert waardoor de verbinding onder uitgaat las dat je ook van die split kabels hebt zodat je de
usb voeding uit een andere bron haalt als de verbinding in je console v mirror link9 maart 2020 om 10:40 #18373008Beste @JSGSI,
mijn Astra heeft op dit moment exact hetzelfde probleem.
1.4 t van 2017 met 85k op de teller
Vreemde van het probleem is dat bij 4100 toeren het inhouden direct ophoud.
Is het probleem bij jou opgelost?
10 mei 2020 om 13:35 #18374368Momenteel ben ik naar een occasion aan het kijken en kwam daarbij op de Astra K (2015/2017 1.0 turbo model). Ik was redelijk overtuigd zodat ik dit topic tegen kwam en nu toch wel begin te twijfelen.
Zijn veel van de problemen genoemd gerelateerd aan de 1.0 turbo en hebben de latere modellen (met 1.2 turbo) die problemen niet? Ik vond het al een beetje gek dat de Astra K’s relatief goedkoop op de occasion markt te vinden zijn.
9 oktober 2020 om 09:31 #18392375zijn er mensen die ervaring hebben en een oplossing weten voor het trillen achter bij de astra K, zijn het de schokbrekers ?
27 oktober 2020 om 13:21 #18394483Inmiddels 126.000 kilometer achter de rug met mijn Innovation ST 1.0 turbo Easytronic Emerald green van juli 2017. Enige puntjes van aandacht waren:
– Een turboklep geweest die een foutmelding inschakelde bij 122.000. Inmiddels vervangen en foutmelding is niet meer terug gekomen.
– Ook is het weleens vervelend om mee te maken dat je achterklep zomaar opengaat op de oprit als je je dochter in huis op schoot neemt met je sleutels in je broekzak. On the bright side, spreek je je buren af en toe ook nog eens aan de deur :). Ik weet dat het uit kan, maar daarvoor heb ik de functie met volle handen te vaak nodig.
– parkeersensoren staan inderdaad al aan als je ergens stilstaat. Ik ben er inmiddels aan gewend geraakt als ik stil sta in de file en er komt een motorrijder aan dat ik me schrap zet voor het geluid. En als er iemand om de auto heen loopt.
En eentje die ik voor zover nog niet heb gezien hier op het forum: Onlangs kwam ik ‘s ochtend bij mijn auto op de oprit, en stonden alle ramen halfopen?!. Ligt gelukkig nooit iets in de auto (vanwege het eerder genoemde achterklepgedoe), maar hoe dit kwam was mij een absoluut raadsel.
– Af en toe pakt hij de R niet in één keer. dan sta ik in N te loeien op mijn oprit en gebeurt er weinig.
Verder helemaal niets.
Veel proefgereden in andere auto’s in het C-segment/ Cross overs de laatste tijd, nergens zo’n goede zitpositie gevonden als in de Opel, ik zit als een vorst (1.91m). De loop van de Easytronic is voor mij inmiddels gedachteloos en voelt als een volwaardige automaat. Besloten hem toch maar in privé over te nemen per 1 november bij de nieuwe werkgever.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.