Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra K ervaring topic
- Dit onderwerp bevat 592 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 27 oktober 2020om 13:21 door Martijn Ooijevaar.
-
AuteurBerichten
-
9 april 2018 om 19:29 #18354878
[quote quote=18354824]Even een vraagje aan andere Astra-K 1,4 (110 kW) rijders: ervaren jullie eveneens een ietwat stotterende (koude) motor gedurende de eerste 5-10 minuten. Hierbij doel ik dan niet op de eerste minuut, waarbij het toerental bij een koude motor altijd al ruim hoger (ca 1200 rpm) draait, t.b.v. versnelde kat-opwarming. Ook ervaar ik in het toerengebied 2500-3500 rpm tijdens acceleratie af en toe kleine “motorstotteringen”. Nieuwe motorolie (Dexos1Gen2) heb ik er in mei 2017 al in laten doen (Astra gekocht in September 2016), dus gelukkig geen last meer van LSPI. Als ik inlog op Tis2Web, zie ik dat er een software-update beschikbaar zou zijn, welke wellicht het probleem van koude motor kan oplossen. Inloggen op tis2web (VIN-code paraat hebben: W0L = W;nul;L); dan naar K20-motormodule; > programmeren; > en onderstaand overzicht verschijnt. Nog meer mensen waarbij deze update beschikbaar is ? Ga komende week eens langs bij mijn Opeldealer.Heb gekeken via mijn wog[quote quote=18354824]Even een vraagje aan andere Astra-K 1,4 (110 kW) rijders: ervaren jullie eveneens een ietwat stotterende (koude) motor gedurende de eerste 5-10 minuten. Hierbij doel ik dan niet op de eerste minuut, waarbij het toerental bij een koude motor altijd al ruim hoger (ca 1200 rpm) draait, t.b.v. versnelde kat-opwarming. Ook ervaar ik in het toerengebied 2500-3500 rpm tijdens acceleratie af en toe kleine “motorstotteringen”. Nieuwe motorolie (Dexos1Gen2) heb ik er in mei 2017 al in laten doen (Astra gekocht in September 2016), dus gelukkig geen last meer van LSPI. Als ik inlog op Tis2Web, zie ik dat er een software-update beschikbaar zou zijn, welke wellicht het probleem van koude motor kan oplossen. Inloggen op tis2web (VIN-code paraat hebben: W0L = W;nul;L); dan naar K20-motormodule; > programmeren; > en onderstaand overzicht verschijnt. Nog meer mensen waarbij deze update beschikbaar is ? Ga komende week eens langs bij mijn Opeldealer.Zag dat mijn auto ook een update beschikbaar isweet alleen niet of deze is uitgevoerd mijn astra K 1.4 is van 22-01-2016
10 april 2018 om 00:02 #18354889Hou komen jullie aan deze info?
Een link…. en wat uitleg voor mij?
Alvast dank
10 april 2018 om 08:50 #18354892Goeiemorgen Aapje, leuke profielfoto overigens !!!
Ga naar tis2web:
https://tis2web.service.gm.com/tis2web/
Vul hier je VIN nummer in; let wel bij de eerste 3 is de O in WOL een 0 (nul) i.p.v. O. Vervolgens selecteer je Cal ID. Daarna de route zoals enkele posts hierboven.
Mijn Astra is van 1-9-2016: de update is bij mij (nog) niet uitgevoerd, maar op Duitse Astra-forums spreken meerdere mensen over het laten uitvoeren van de update. Auto zou hierna een stuk soepeler draaien (m.n. in koude toestand en tijdens acceleratie).
20 april 2018 om 10:24 #18355204Beste Astra-K rijders, check a.u.b eens jullie opel app (of op myopel.nl): blijkbaar is er een productverbetering beschikbaar. Vermoedelijk gaat het om de stotterproblemen van de 1.4 motor ! (software-update van K20: motorregelmodule).
Zie voor details mijn eerdere post van 8-4-2018: https://opel-forum.nl/forums/topic/astra-k-ervaring-topic/page/21/#post-18354824Blijkbaar pas sinds vandaag (20-4-2018) beschikbaar !
Vanochtend een mailtje naar mijn Opel-dealer; vanmiddag netjes terug gebeld voor het maken van een afspraak.
Software-update van ca. 30-60 minuten over twee weken.20 april 2018 om 19:38 #18355224Ik heb de update van de week uitgevoerd (werk bij een dealer) en ik merk behoorlijke verbeteringen met acceleratie nog geen stotteren meer gehad en hij rijdt ook soepeler.
Met koude start staat ie nog wel af en toe wat te ‘hobbelen’ maar dat vind ik persoonlijk wel prima als ie dat maar niet met accelereren doet!20 april 2018 om 21:44 #18355231AnoniemLid sinds:
1 January 1970Er zit nog een terugroepactie aan te komen voor de kap rond de veiligheidscamera. Vorige week zijn in Duitsland de eersten vervangen. De kap zou een verbeterde luchtdoorstroming hebben om condensvorming en aanvriezing te voorkomen.
Verder is mijn auto nu onderhanden genomen door een andere dealer die mijn ervaringen wel geloofde. De computer liet niets zien, maar deze dealer “ keek” ook naar de auto. Wat de aankoopdealer niet wilde doen, deed deze dealer wel: accu vervangen en de camera opnieuw kalibreren. Nu geen gekke meldingen meer en voor geen onnodige botswaarschuwingen, bijvoorbeeld als je ingehaald werd. De camera stond kennelijk teveel op links gericht…. OOk bleek de trekhaakmodule defect: deze blijkt ook gekoppeld te zijn aan de parkeersensoren achter. Deze bleven piepen, terwijl de auto in “ vooruit” stond. Stond ook niet als fout in de computer, maar was wel duidelijk te zien ;)
Het is nu al een heel andere auto, maar heeft wel anderhalf jaar geduurd. Nog een paar kleine probleempjes oplossen en natuurlijk de nieuwe camerakap.
Bij mij is er recent ook nieuwe software opgezet en alles loopt veel soepeler, zoals spotify koppelen e.d. Ook Android is nu naast Apple Car Play in te stellen. Het wordt nog wat….
21 april 2018 om 00:17 #18355238Onze Astra is eergister naar de dealer gegaan.
Weer controle vocht probleem.
Check knakken AGR bestuurderstoel.
Nieuwebenzineklep behuizing.
Bonkend voorterrein.● Men heeft heel lang met slang veel water over de voorruit laten lopen, daar kwam niet direct een lekkage uit in die zin water stralen of druppels binnen. Een monteur buiten een binnen.
Toch de voorruit maar blijven bel be-hozen met water en toen de auto gesloten in de zon gezet. En wat denk je de voorruit ging beslaan, van onderaf.
Nu verdenkt men 100% de voorruit op lekkage.
15 mei gaat de voorruit eruit.en komt er een nieuwe in.
Ik duim en bid bijna dat dat een oplossing bied.● Betreft de knakkende zitting AGR stoel de stoel is eruit geweest en met een update setje van Opel zijn er dingen vervangen. Wordt ook gebruikt tegen krakende stoel. Andere bussen en al die zaken.
Op de terugweg was de stoel knak vrij…
Bonkende voorterrein veel op slecht wegdek en klinkers gereden.
Er konden een paar bouten extra worden aangehaald… nu afwachten of dat wat helpt..● benzine klep en behuizing vervangen weigerde regelmatig open en te gaan of te sluiten. Lijk nu verholpen.
?Toen ik de auto ging brengen wel weer een nieuw probleem… Het schuifdak weigerde dienst. Een maal open niet meer dicht willen gaan. Zelfs de knoppen in de war met de knop helemaal open op kierstand gaan… of sluiten maar dieper als het dak blijven liggen dus.. nadien kreeg ik hem niet meer dicht bleef half open. En cm heen en cm terug stotteren.
Maakt het uit we hebben nog niet genoeg gezeur..lol(Wel lekker tegenwoordig geen manier om handmatig te sluiten) dus had ik dit thuis… en er kwam regen een groot probleem. Leve de voorruitgang zeg ik dan. Vroeger kon je het dak in nood met een imbus sleutel sluiten.
De hele unit waar de knoppen in zitten moet vervangen worden. Dit wordt 15 mei gedaan. Is besteld.Dat wordt voorlopig met dak dicht rijden… ook 5 mei als we naar luxemburg gaan.
Het is niet anders.
Kortom…. de auto blijft ons verrassen…Bestaan er geen maandag auto.s meer met robots ?
Dealer blijft ons echt keurig helpen.
Heeft wel gemerkt dat we het niet zomaar oplossen om een ander te kopen.
We hebben onze hakken in het zand gezet.Nu nog afspraken maken over garantie zaken… tegen najaar weten we pas echt goed of het vocht verholpen is en 3 sept is de fabrieksgarantie over.
Wel 3 jr extra garantie genomen maar dat dekt niet alles en lekkage zelfs niet.
Ook het vocht in navi scherm moet qua garantie besproken worden. Op eventueel schade.
Kortom we zijn er nog niet.
Maar laten we hopen dat nu na 1.5 jaar zaken opgelost worden.Wel blij dat er qua vocht nu iets gevonden is.
Bij deze de update.
7 mei 2018 om 17:35 #18355736Ik kreeg gisteren ineens de melding :
Dienst
Stuurslot
Iemand enig idee wat dit inhoud. Met de dealer gesproken, die had er nog nooit van gehoord. Onstar gebeld,kreeg een engelse medewerker aan de lijn omdat de nederlands sprekende het druk had. Straks nog maar eens proberen ?. Is toch lastig om het in het engels uit te leggen.
15 mei krijgt mijn opel (Astra k sports tourer) weer zijn 2de servicebeurt en wordt gelijk de up-date gedaan van de terugroepactie. Ook ik ervaar het stotteren
Maar die gekke melding……daar kan ik nergens wat over vinden
7 mei 2018 om 20:27 #18355741AnoniemLid sinds:
1 January 1970Mei vorig jaar was ik de eerste in Nederland die die melding kreeg. Opel Nederland had die melding niet in het systeem staan. 2 maanden geleden kwam Opel Nederland met het verhaal dat het te maken had met de pin van het stuurslot. Maar daar geloof ik niets van. Op het Duitse forum werd er vorige maand een melding van gemaakt. Maar die melder kon ook niet meer starten, dus daarbij is de startknop gelijk vervangen.
Het is dus een onbekende melding en Opel Nederland blijft weigeren uit te zoeken wat het precies is. Ik heb aangegeven dat als ik weer die melding krijg (of het enorm heen-en-weer gaan bij starten) ik direct Opel Assist bel. Pas als zij na controle aangeven dat je gewoon kunt rijden, ga ik pas verder. Voor hetzelfde geld schiet die pin opeens wel in het stuurslot…. (advies om direct te bellen en niet te rijden kwam van de Opel Assist monteur, die zelf chef-monteur was geweest bij een Opel dealer)
7 mei 2018 om 22:00 #18355745Thanks divers,
Maar heb je de melding niet altijd? Ik hoor bij het starten en na het rijden ook het stuurslot niet. Normaal hoorde ik een soort geluid, ik denk onder het stuur. Heel apart weer allemaal. Nu maar hopen dat ze het volgende week wel gaan vinden….maar ik ben er bang voor.
Ik hou je wel op de hoogte mochten ze een oplossing hebben
8 mei 2018 om 19:34 #18355761AnoniemLid sinds:
1 January 1970Heb de melding 1x gehad. Daarna nog een keer dat het stuur als een gek trilde bij het starten. De toenmalige dealer in Papendrecht vond niets (en deed anderhalf jaar weinig)
Mijn auto had sinds mei vorig jaar heel veel vreemde meldingen. Een andere dealer verving de accu en weg waren de meldingen. Misschien dat dat dienst stuurslot ook met de accu te maken had. Opel Nederland laat het aardig afweten….. Tja want de computer laat niets zien aan fouten…
8 mei 2018 om 23:25 #18355775Rij nu een paar dagen met de astra k sportstourer in de kleur cosmic gray.
Heerlijke auto.
Direct led koplampen ingebouwd en het gehele interieur de lampen vervangen voor led.
Dvd schermen ingebouwd voor de kids dus alles naar wens.
1e negatieve bericht hill assist werkt voor geen meter.
Moet je een helling van 20% of zo hebben.
2e negatieve bericht.
Heb voor volgende week al.een afspraak.
Als ik bel dan de 1e keer hoor ik niks de gebelde persoon alleen maar lawaaj.
2e belletje gaat goed.
Met gebeld worden exact hetzelfde probleem.
Als ik hem aan de kabel hang met android auto is het bellen helemaal elende.
Toppie opel auto is 4 dagen oud
9 mei 2018 om 13:51 #18355783Nu na 159.000 km kan ik ook wel wat ervaringen delen. Op 1 defecte achterlichtunit en 2 software updates na geen ongeplande werkplaatsbezoeken gehad. Olieverbruik nog steeds minder dan 1 liter op 30.000 km. Auto voldoet dusdanig goed dat de Astra weer hoog op het lijstje staat als eventuele opvolger. Waar je aan de ene kant mooie technische snufjes hebt mis je aan de andere kant weer zaken als een gekoeld en verlicht dashboardkastje of niveausensoren voor je olie en koelvloeistof. De dieselmotor is relatief stil en in NL snel en zuinig genoeg. Helaas is het bandenlawaai dan weer nadrukkelijk aanwezig. Electronica heeft geen slag verkeerd gegeven. Verouderde navigatie is geen issue vanwege het gebruik van Android Auto. Op dit moment is de balans gunstiger dan de voorgaande auto’s. Wordt vervolgd….
10 mei 2018 om 22:00 #18355836@3234dmtr, ik vind de diesel niet echt zuinig hoor. Ik heb een 1.6 136 PK diesel, en daar doe ik echt net 1/16.5 mee. Wisselend tussen 1/15.5 en 1/17.2. Vind dit tegenvallen voor een moderne diesel.
Oude V40 met 1.9 diesel reeds 1/19 met gemak.
Overigens vind de boordcomputer dat ie 5.2/100 doet, maar daar klopt dus helemaal niets van.
Met 75.000 op de teller sluit ik me wel bij je aan. Heerlijke auto en rijdt erg goed.
11 mei 2018 om 15:19 #18355863Afwijkende BC (m.b.t. brandstofverbruik) kan door de Opeldealer vrij eenvoudig/snel worden gecorrigeerd. Heb ik afgelopen dinsdag laten corrigeren tijdens ECU-update. Aanwijzing BC gaf bij mij ca. 0,5 ltr./100 km te laag aan.
14 mei 2018 om 18:46 #18355967@Astra_DLS: Welke maat wielen gebruik je? Ik rijd dan zelf de 81 kW dieselmotor, maar slechter dan 1:20 scoor ik echt niet. Wat dan wel weer een tikje zuiniger is dan de 1.6 en 1.9 TDI’s die ik heb gebruikt ( 1:19 ).
19 mei 2018 om 14:53 #18356146Toch nog een bijzonder dingetje: In mijn geval is de auto een enorme steenslagmagneet. Na 2 sterren en een scheur is de originele voorruit vervangen. Gelukkig heeft deze nu ook al de tweede ster opgelopen en is nu ook aan het scheuren gegaan dus kan er -binnen 6 maanden- weer een nieuwe voorruit worden geplaatst. Nee, ik ben geen bumperklever. In alle gevallen is het veroorzaakt door verkeer wat mij inhaalt of tegemoet komt.
12 juni 2018 om 08:41 #18357186Mijn Astra K 2016-2017 1.4 ST stottert ook nog met name tussen 2000 en 3000 toeren. Dealer heeft eerst de ECU voorzien van de laatste update. Maar de problemen waren nog niet verholpen. Daarna is er een additief toegevoegd aan de hydraulische klepstoters. Dit was volgens de dealer een verbetering, maar het was nog wel aanwezig. Gelukkig hebben ze het dus wel zelf geconstateerd. Het additief moet echter nog zijn werk doen en ik kijk het een weekje aan. 1e reactie : geen verbetering.
12 juni 2018 om 09:15 #18357188Additief aan de olie….???
Lijkt me een vreemde oplossing, en is volgens de Astra-gebruiksaanwijzing niet eens toegestaan ! Ik ga ervan uit dat de correcte motorolie (Dexos1Gen2) reeds aanwezig is ?
Je kunt wellicht (beter) een compressietest laten uitvoeren, en meteen vragen om de intectoren te inspecteren.
Ik hoop dat het wonder-additief er alsnog voor zorgt dat de motor stottervrij gaat draaien, maar heb er een hard hoofd in.
12 juni 2018 om 09:17 #18357189Nou het zijn hydraulische klepstoters dus misschien is het een apart circuit.
Nieuw type olie zit er al wel in.
Op de UK sites lees je van alles over LSPI en zuiger problemen.
12 juni 2018 om 09:55 #18357190Ik heb overigens al een nieuwe nokkenas sensor gekregen, nadat hij heel veel begon in te houden.
Na starten draaide de motor en toerenteller bleef op 0 staan.. Na herstart (wel even duur open voor echte reset) deed de toerenteller het wel, maar hield de motor echt in. Bots detectie uitgeschakeld en nog meer van dat soort meldingen. maar weer geen lampje voor motorissue of zo
12 juni 2018 om 12:19 #18357191Kijk hier maar eens hoe het zaakje eruit kan zien na slechts 12000 km:
https://www.astrakforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=984&hilit=Carbon&start=310#p26309Hier helpt uiteraard ook geen nieuwe olie; olie-additieven; benzinetoevoegingen etc. meer.
Injectors en zuigers/zuigerringen in deze staat zijn einde verhaal….Mogelijke LSPI (internet staat er vol mee; ook de deskundigen zijn er nog niet uit) veroorzaakt doordat oliedamp (wordt via klepdeksel/carter-ontluchting terug gevoerd naar de turbo en dus injectoren) zorgt voor verkoling van injectoren en verbrandingsruimte.Benzinespray (slechte injectors) kan dan weer LSPI initiëren: mechanische belasting/schade aan zuigers en -veren = RIP.
Betere olie (lage vluchtigheidswaarde en beter dopes zoals Molybdeen/Zink) zouden e.e.a. moeten verbeteren.
13 juni 2018 om 21:00 #18357235[quote quote=18355775]Rij nu een paar dagen met de astra k sportstourer in de kleur cosmic gray. Heerlijke auto. Direct led koplampen ingebouwd en het gehele interieur de lampen vervangen voor led. Dvd schermen ingebouwd voor de kids dus alles naar wens. 1e negatieve bericht hill assist werkt voor geen meter. Moet je een helling van 20% of zo hebben. 2e negatieve bericht. Heb voor volgende week al.een afspraak. Als ik bel dan de 1e keer hoor ik niks de gebelde persoon alleen maar lawaaj. 2e belletje gaat goed. Met gebeld worden exact hetzelfde probleem. Als ik hem aan de kabel hang met android auto is het bellen helemaal elende. Toppie opel auto is 4 dagen oud[/quote]
Kun je toelichten hoe je de ledkoplampen hebt vervangen en gegevens van de leds in interieur
14 juni 2018 om 13:46 #18357254Ik heb mijn auto nu een half jaar en 5500km op de teller staan. Helaas begon hij na een lang weekendje weg te sputteren. Motor start niet meer vlotjes bij een koude start, stationair staat de auto gewoon te schudden en de rook uit de uitlaat zag er ook niet meer normaal uit. Schakelen onder de 2000 toeren ging ook niet heel soepel meer.
Momenteel staat hij al een aantal dagen bij de dealer en ze krijgen het nog niet opgelost. Ik geef ze nog maar het voordeel van de twijfel maar mijn vertrouwen in de auto heeft wel een deukje opgelopen. Om dit soort fratsen niet te hebben had ik juist een nieuwe i.p.v. een 2de hands gekocht.
4 juli 2018 om 19:36 #18358062AnoniemLid sinds:
1 January 1970En intussen wederom een nieuw probleem: bij het starten lijkt het navigatiescherm een disco. Het beeldscherm flikkert een aantal minuten. En als het dan na een paar minuten stopt, lijkt het beeldscherm in 2en gedeeld: het rechtergedeelte heeft een andere kleur dan het linkergedeelte. Ook zindert het beeld en laat horizontale strepen zien. Waarschijnlijk het beeldscherm kapot. Dinsdag wordt e.e.a. Uitgelezen. Kan er nog meer kapot gaan in deze auto????
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.