Astra K 2021 nieuwe achteras + suizend/fuiltend geluid

Forumindex Forums Modellen Astra Astra K 2021 nieuwe achteras + suizend/fuiltend geluid

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18427286
    Septimus
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 July 2021

      Hallo allemaal, sinds een paar maanden zijn we trotse bezitters van een gloednieuwe Astra K in de kleur cosmic grey met 130PK.

      Met veel plezier hebben we al een paar duizend kilometer gereden. Na een aantal weken hoorden we tikken (klinkt als heet metaal dat afkoelt) en kraken aan de achterkant van de auto. Onze Opel-garage heeft onderzoek gedaan maar kon de oorzaak niet vinden. Zij hebben een filmpje naar Opel gestuurd en het bleek een bekend probleem te zijn: de complete achteras moest vervangen worden. Wat precies het probleem is blijft een beetje vaag; de monteurs konden daar geen duidelijk antwoord op geven. Het schijnt iets te maken hebben met de torsiestang. Weet iemand hier misschien meer van?

      De achteras is inmiddels vervangen. Echter viel ons laatst een zeurend, suizend, fluitend geluid op dat toeneemt naarmate haarder gereden wordt. Het geluid lijkt te komen van de toch al vrij rumoerige achterzijde van de wagen. Het viel me op toen ik afgelopen week mijn fiets achterin vervoerde met de achterbank plat en de hoedenplank verwijderd. Het geluid lijkt op het gaspedaal te reageren (nee het is niet het turbo-fluitje :-) ). Misschien de uitlaat of demper? Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

      Tijdens rustig, rollend over een bestrate weg rijden horen we dat de ophanging of stuurinrichting aan de voorzijde een bokkend en kloppend geluid maakt. Ik herken dit geluid omdat ik jaren geleden een tijdje een oude Audi A4 Quattro heb gereden. Een nadeel van deze vierwielaandrijving is dat speling in de ophanging om de zoveel tijd verholpen moet worden. Maar het geluid is hetzelfde als wat ik nu in de Astra hoor. De garage heeft het nagekeken en er zit geen speling op stabilisatiestangen e.d. Ze hebben een paar andere Astra’s vergeleken en daar bleek het geluid, zij het in wat mindere mate, ook aanwezig te zijn. Zijn er meer Astra K-rijders die dit ‘probleem’ kennen en is daar wat aan te doen?

      Toen de achteras werd vervangen kregen we een vervangende auto. Dit was exact dezelfde Astra, 96KW/130PK, bouwjaar/periode (kenteken begint ook met een L). Het enige verschil was de climate control; wij hebben de eenvoudige ventilatie met airco. Het viel me op dat de leenauto motorisch ook stiller was. Bij gasgeven klinkt het motorgeluid veel meer gedempt dan het wat rauwe geronk van dezelfde motor in onze Astra. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?\

      Moet zeggen dat we enigzins teleurgesteld zijn in de bouwkwaliteit van de Astra. Dit had ik zeker bij een nieuwe auto niet verwacht.

      #18427364
      opel-mark
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 March 2011

        Er zijn verschillende astra K rijders met tril problemen, zo ook die van ons wat lijkt van rechts voor te komen, geen idee waarom en nog niet de oorzaak kunnen vinden.

        De achterkant is wat lawaaiig, er zijn er een aantal die zelfklevende dempende matjes op ali express hebben gekocht om het geluid tegen te houden en dat schijnt goed te werken.

         

        Al met al is de bouwkwaliteit nadat opel in Franse handen kwam nog bedroevender, net als geen kaartupdates meer voor je navigatie, geen onstar meer terwijl je daar toch flink voor heb moeten betalen.

        #18427478
        Septimus
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 July 2021

          Hi opel-mark, dank voor je reactie en ‘goed’ om te horen dat ik niet de enige ben die zich een beetje stoort aan de bouwkwaliteit van de Astra.

          Ik heb wel interessen in die geluiddempende matten. Weet jij welke ik moet hebben?

          Tot en met het model K staat de Astra op het grotendeels door Opel ontwikkelde GM D2XX-platform, zoals Chevrolet Cruze en meerdere andere wagens. De nieuwe Astra zal gebouwd worden op het platform van de Peugeot 308.

          Balen dat er geen kaarupdates meer worden uitgebracht! Dat vind ik echt een slechte zaak. Wellicht biedt CarPlay of Android Auto uitkomst?

          #18427507
          opel-mark
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 March 2011

            Voor een up to date navigatie zul je Android Auto moeten gebruiken, maar dat is wel zonde van het dure navigatie systeem van opel zelf.

            deze matten worden gebruikt : https://nl.aliexpress.com/item/4000465629047.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.22ca4c4d8RU3Wu&fbclid=IwAR3ZV3aISXNZtGPXe2jsMwUtGZfE84N_0qTakQCXKW1Sn-obUmA-2uxlB08

            en de nieuwe opel is in werkelijkheid een peugot met opel logo, ziet er niet uit en opel zal over een paar jaar wel niet meer bestaan.

            op facebook is er een Nederlands astra K forum

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.